فرامرز کشکولی؛ فرهاد خرمائی؛ سید مهدی پورسید
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی ساختار عاملی مقیاس رفتارهای آسیبزای تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود و جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دورهی متوسطهی اول شهر بوشهر بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 503 دانشآموز دختر و پسر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ساخت و بررسی ساختار عاملی مقیاس رفتارهای آسیبزای تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود و جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دورهی متوسطهی اول شهر بوشهر بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 503 دانشآموز دختر و پسر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای احراز روایی پرسشنامه از روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی) و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی سازهای در نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. شاخصهای نیکویی برازش مدل مذکور را تأیید کردند. نتایج پژوهش وجود چهار عامل اهمالکاری تحصیلی، بیصداقتی تحصیلی، نقض قانون تحصیلی و نافرمانی مقابلهای تحصیلی را در این مقیاس مورد تأیید قرار داد. شاخصهای آلفای کرانباخ این مؤلفهها نیز مطلوب محاسبه گردید. در مجموع مقیاس رفتارهای آسیبزای تحصیلی از همسانی درونی مطلوب و روایی مناسبی برخورداراست و میتواند در پژوهشهای مرتبط با آسیبهای تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد.