کاربرد مدل دو پارامتری لوجیت آشیانه‌ای در شناسایی منابع DIF در سؤال‌های چندگزینه‌ای

حسن مشتاقیان ابرقوئی؛ محمد رضا فلسفی نژاد؛ نورعلی فرخی

دوره 13، شماره 51 ، خرداد 1402، ، صفحه 124-163

https://doi.org/10.22054/jem.2021.38853.1882

چکیده
  مشخص کردن گزینه‌های انحرافی به‌عنوان منابع کنش افتراقی سوال(DIF) در سوال های چند ارزشی اهمیت بسزایی برای طراحان و تحلیل گران سؤال دارد. هرچند DIF روش ‌معمول بررسی تغییرناپذیری اندازه‌گیری است؛ این رویکرد به‌خصوص در سؤال‌های چندگزینه‌ای با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همراه است. هدف این مطالعه، ارزیابی رویکرد لوجیت آشیانه‌ای(NLM) در شناسایی ...  بیشتر

نرخ آشکارسازی کنش افتراقی سؤال با استفاده از مدل درخت‌های راش یک مطالعه شبیه‌سازی‌شده و داده های واقعی آزمون های سرنوشت ساز ناجا

حمیدرضا کرمی؛ مسعود گرامی پور؛ اصغر مینائی

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1400، ، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22054/jem.2021.61694.2190

چکیده
  اگرچه تحلیل مدل درخت‌های راش برای شناسایی سؤال‌های سودار آزمون‌های مختلف معرفی‌شده است، اما تحقیقات اندکی در این خصوص صورت پذیرفته است.‌ هدف از این تحقیق استفاده از مدل درخت‌های راش و بررسی عوامل مداخله‌گر در آشکارسازی کنش افتراقی سؤال‌های آزمون بود. برای پاسخگویی به سؤال‌های تحقیق از روش مطالعات شبیه‌سازی و داده‌های آزمون ...  بیشتر

کنش افتراقی سؤال‌ در آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان کنکور سراسری

مسعود گرامی پور؛ احمد رضایی؛ اعظم رمضانی صدر؛ لیلا نوروزی

دوره 7، شماره 26 ، دی 1395، ، صفحه 101-122

https://doi.org/10.22054/jem.2017.11559.1336

چکیده
  کنکور سراسری بنا به اذعان بسیاری از کارشناسان سرنوشت سازترین آزمون در ایران است و ویژگیهای جمعیت شناختی داوطلبان از قبیل جنسیت، منطقه (پایگاه اجتماعی-اقتصادی) و استان(زبان) می توانند بر عملکرد داوطلبان ورود به دانشگاه در پاسخ به سؤالهای آزمون مؤثر باشند. اگر پاسخ به سؤالهای آزمون با کنترل توانایی آزمودنی ها تابعی از ویژگیهای جمعیت ...  بیشتر