علی بنی اسدی؛ کیوان صالحی؛ ابراهیم خدایی؛ خسرو باقری؛ بلال ایزانلو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی روبریک سنجش کلاسی عادلانه بر اساس نظریه سؤال- پاسخ بود؛ به این منظور نمونهای شامل 511 دانشجوی دانشگاه تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به سؤالهای روبریک پاسخ دادند. در این مرحله و بهمنظور تعیین کاربرد مدلهای تکبعدی یا چندبعدی، روشهای دیتکت و تحلیل موازی به کار رفت که ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی روبریک سنجش کلاسی عادلانه بر اساس نظریه سؤال- پاسخ بود؛ به این منظور نمونهای شامل 511 دانشجوی دانشگاه تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به سؤالهای روبریک پاسخ دادند. در این مرحله و بهمنظور تعیین کاربرد مدلهای تکبعدی یا چندبعدی، روشهای دیتکت و تحلیل موازی به کار رفت که نتایج هر دو روش، تکبعدی بودن دادهها را رد کرده و نتایج حاصل از تحلیل موازی نشاندهنده استخراج سه عامل از دادهها بود. همچنین مقایسه شاخصهای برازش مدل تکبعدی و چندبعدی شامل لگاریتم درستنمایی، نسبت درستنمایی، ریشه دوم میانگین مربعات باقیمانده و مقایسه ملاکهای اطلاعات بیزی و آکایک برازش بهتر مدل چندبعدی برای دادهها را تائید کرد. بهاینترتیب و با توجه به چندارزشی بودن پاسخ سؤالها، مدل چندبعدی پاسخ مدرج برای برآورد پارامترهای سؤالها به کار رفت. پایایی هر یک از زیرمقیاسهای عدالت رویهای، ماهیت سنجش و عدالت تعاملی به ترتیب 85/0، 69/0 و 63/0 به دست آمد. برآورد پارامترهای تمیز سؤالها در دامنه 048/1 تا 802/5 قرار داشت که نشان داد همه سؤالها در تمیز سطوح بالا و پایین سنجش کلاسی عادلانه بهخوبی عمل میکنند و بعد از کنترل نرخ کشف اشتباه، آماره S-X2 مؤید برازش خوب همه سؤالهای روبریک بود. درمجموع، نتایج این پژوهش نشاندهنده آن است که روبریک تدوینشده دارای ویژگیهای روانسنجی مناسبی برای ارزشیابی کیفیت عدالت در سنجش کلاسی اساتید است.
مجتبی حبیبی؛ فاطمه مرادی؛ بلال ایزانلو
دوره 2، شماره 6 ، دی 1390، ، صفحه 1-27
چکیده
:بحث تغییرناپذیری سؤالها و آزمونها در سنجش از اهمیت فراوانی برخوردار است. هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تغییرناپذیری پارامترها براساس دو رویکرد سؤال پاسخ و تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت. روش: ابتدا مبانی هر دو رویکرد پیرامون تغییرناپذیری اندازهگیری مورد بحث قرار گرفت و سپس شیوه هر دو رویکرد در تغییرناپذیری پارامترهای سؤال ...
بیشتر
:بحث تغییرناپذیری سؤالها و آزمونها در سنجش از اهمیت فراوانی برخوردار است. هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تغییرناپذیری پارامترها براساس دو رویکرد سؤال پاسخ و تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت. روش: ابتدا مبانی هر دو رویکرد پیرامون تغییرناپذیری اندازهگیری مورد بحث قرار گرفت و سپس شیوه هر دو رویکرد در تغییرناپذیری پارامترهای سؤال براساس یک نمونه داده تجربه حاصل از آزمون بینالمللی پیشرفت در خواندن (PIRLS) که پاسخ 5000 دانشآموز ایرانی (2500دختر و2500 پسر) در سال 2006 به 6 سؤال مقیاس نگرش نسبت به خواندن بود مقایسه گردید. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که سؤال 6 براساس هر دو رویکرد دارای سوگیری است، هر چند که نتایج هر دو رویکرد در خصوص سؤالهای 1، 3 و 4 متفاوت بود. سؤال 1 براساس رویکرد سؤال پاسخ و سؤالهای 3 و4 براساس رویکرد تحلیل عاملی تأییدی دارای سوگیری تشخیص داده شدند. بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که هنگام بررسیهای مربوط به تغییرناپذیری پارامترها، از روشهای موجود در هر دو رویکرد سؤال پاسخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شود و صرف قضاوت براساس نتایج یک روش میتواند بسیار گمراه کننده باشد. به علاوه، در نظر گرفتن عرض از مبدأ در مدل اندازهگیری به هنگام بررسی تغییرناپذیری و تفاوت توزیع توانایی گروهها و تأثیر آنها روی تغییرناپذیری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.