بلال ایزانلو؛ منوچهر رضائی؛ ناصر عباسی
چکیده
پاسخگویی ادراکشده همسر (PPR) سازهای است که میتواند به ارزیابی صمیمیت در زوجدرمانی کمک کند. بااینوجود، پژوهش در مورد PPR بهواسطه فقدان وجود مقیاس اندازهگیری استاندارد در این زمینه با مشکل مواجه شده است. هدف پژوهش حاضر ترجمه و بررسی ساختار عاملی، تغییرناپذیری، روایی و همسانی درونی مقیاس پاسخگویی و عدمحساسیت ادراکشده (PRI) ...
بیشتر
پاسخگویی ادراکشده همسر (PPR) سازهای است که میتواند به ارزیابی صمیمیت در زوجدرمانی کمک کند. بااینوجود، پژوهش در مورد PPR بهواسطه فقدان وجود مقیاس اندازهگیری استاندارد در این زمینه با مشکل مواجه شده است. هدف پژوهش حاضر ترجمه و بررسی ساختار عاملی، تغییرناپذیری، روایی و همسانی درونی مقیاس پاسخگویی و عدمحساسیت ادراکشده (PRI) در بین نمونههای ایرانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، معلمان متأهل استان زنجان در سال 1401-1400 بود که در کل 429 معلم از طریق نمونهگیری در دسترس در این پژوهش مشارکت کردند. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون MAP، تحلیل موازی، تحلیل شبکه اکتشافی، تحلیل بوتاسترپ، مدل پاسخ مدرج و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافتهها نشان داد که ساختار عاملی PRI در جامعه ایران با مطالعه Crasta و همکاران (2021) مشابه است؛ یعنی PRI یک ساختار دوبُعدی داشت. شاخصهای برازش مقیاس و بار عاملی گویهها هم به تفکیک جنسیت و هم در کل نمونه مطلوب بودند. یافتههای مربوط به تغییرناپذیری جنسیتی مقیاس در مدلهای مختلف نیز گویای این بود که مفهوم گویهها برای زنان و مردان یکسان است. تحلیلهای مبتنی بر نظریه سؤال-پاسخ نشان داد که گویههای مستخرج برای نسخه کوتاه PRI در این پژوهش با نسخه کوتاه مستخرج از مطالعه Crasta و همکاران (2021) یکسان بود. آمارههای آلفا، پایایی ترکیبی، شاخص AVE و روایی تشخیصی مقیاس PRI نیز مطلوب بودند. یافتههای مربوط به روایی همگرا و واگرا نیز حاکی از روابط معنادار PRI با دیگر متغیرهای موردمطالعه در این پژوهش بود. درکل، مقیاس PRI ویژگیهای روانسنجی مطلوبی نشان داد که گویایی قابلیت کاربستپذیری آن در جامعه ایران و هماهنگی آن با هنجارهای فرهنگی کشور بود. بااینحال، در مطالعه حاضر احتمال ضعیف بودن روایی تشخیصی دو سازه موجود در این مقیاس بهخصوص برای گروه زنان وجود داشت که پیشنهاد میشود در مطالعات آتی با حجم نمونه بیشتر موردبررسی قرار گیرد.
علی بنی اسدی؛ کیوان صالحی؛ ابراهیم خدایی؛ خسرو باقری؛ بلال ایزانلو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی روبریک سنجش کلاسی عادلانه بر اساس نظریه سؤال- پاسخ بود؛ به این منظور نمونهای شامل 511 دانشجوی دانشگاه تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به سؤالهای روبریک پاسخ دادند. در این مرحله و بهمنظور تعیین کاربرد مدلهای تکبعدی یا چندبعدی، روشهای دیتکت و تحلیل موازی به کار رفت که ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی روبریک سنجش کلاسی عادلانه بر اساس نظریه سؤال- پاسخ بود؛ به این منظور نمونهای شامل 511 دانشجوی دانشگاه تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به سؤالهای روبریک پاسخ دادند. در این مرحله و بهمنظور تعیین کاربرد مدلهای تکبعدی یا چندبعدی، روشهای دیتکت و تحلیل موازی به کار رفت که نتایج هر دو روش، تکبعدی بودن دادهها را رد کرده و نتایج حاصل از تحلیل موازی نشاندهنده استخراج سه عامل از دادهها بود. همچنین مقایسه شاخصهای برازش مدل تکبعدی و چندبعدی شامل لگاریتم درستنمایی، نسبت درستنمایی، ریشه دوم میانگین مربعات باقیمانده و مقایسه ملاکهای اطلاعات بیزی و آکایک برازش بهتر مدل چندبعدی برای دادهها را تائید کرد. بهاینترتیب و با توجه به چندارزشی بودن پاسخ سؤالها، مدل چندبعدی پاسخ مدرج برای برآورد پارامترهای سؤالها به کار رفت. پایایی هر یک از زیرمقیاسهای عدالت رویهای، ماهیت سنجش و عدالت تعاملی به ترتیب 85/0، 69/0 و 63/0 به دست آمد. برآورد پارامترهای تمیز سؤالها در دامنه 048/1 تا 802/5 قرار داشت که نشان داد همه سؤالها در تمیز سطوح بالا و پایین سنجش کلاسی عادلانه بهخوبی عمل میکنند و بعد از کنترل نرخ کشف اشتباه، آماره S-X2 مؤید برازش خوب همه سؤالهای روبریک بود. درمجموع، نتایج این پژوهش نشاندهنده آن است که روبریک تدوینشده دارای ویژگیهای روانسنجی مناسبی برای ارزشیابی کیفیت عدالت در سنجش کلاسی اساتید است.