دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X41620140622The study of network data analysis in comorbidity studiesآزمون کاربرد تحلیل دادههای شبکهای در مطالعات همبودی129332FAمحمد حسینضرغامیدانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی تهرانعلیدلاوراستاد دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-5922-3119محمدرضافلسفی نژاددانشیار دانشگاه علامه طباطبائیفریبرزدرتاجدانشیار دانشگاه علامه طباطبائیاکرمخوش سخنکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه خوارزمیJournal Article20150121<span>The foundation of network data analysis in psychology rests on particular theory, special ontological assumptions and particular methodology. Therefore it is possible to call network analysis as an independent paradigm with given techniques for data gathering and data analysis. This method can be used for studying psychological constructs with network entities (e.g. comorbidity phenomenon). Applying network data analysis in studying relationships of generalized anxiety disorder and major depression disorder symptoms (according to The US National Comorbidity Survey Replication (NCS-R)) shows that it is not possible to distinguish between them and we should consider symptoms relationships in studying, diagnosis and therapy for both of them</span>زمینه: روش تحلیل شبکه در حوزۀ روانشناسی به این دلیل که بنیان آن مبتنی بر تئوری و مفروضات هستی شناختی و روششناختی خاصی است، میتواند بهعنوان پارادایمی مستقل تلقی شود که بر اساس آن تکنیکها و فنون ویژهای برای جمعآوری، تحلیل دادهها و برازش مدلهای نظری پیشنهاد میدهد. این روش در مطالعۀ سازههای روانشناسی که ماهیت شبکهای دارند، قابلاستفاده است. <br />هدف: این پژوهش، بهمنظور آزمون کاربرد تحلیل دادههای شبکهای در بررسی ارتباط نشانگان اختلالات افسردگی اساسی و اضطراب تعمیمیافته صورت گرفته است. <br />روش: در این پژوهش از دادههای پیمایش همبودی ملی آمریکا استفادهشده است. <br />نتایج: تحلیل شبکهای این دادهها نشان میدهد، که نمیتوان این دو اختلال را متمایز از یکدیگر دانست، بلکه باید در مطالعه، تشخیص و درمان آنها به ارتباط بین نشانگانشان توجه نمود. علاوه بر این، تحلیل شبکه به درمانگر این امکان را میدهد تا بتواند تفاوتهای فردی را به حوزۀ درمان بالینی اختلالات افسردگی اساسی و اضطراب تعمیمیافته، وارد نماید. <br /> دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X41620140622A New approach in designing the questionnaire using axiomatic designرویکردی نوین در طراحی پرسشنامه با استفاده از تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات3755308FAرضاشیخاستادیار، دانشگاه صنعتی شاهرودنجمهمودیکارشناسی ارشد MBA دانشگاه صنعتی شاهرودJournal Article20150121Questionnaire as the most important tool of collecting data in the social sciences are considered, So, Scientists have made great efforts in their design . The result of these efforts, Introduced a number of Comment and guidelines for improving reliability and validity questionnaires. Survey researcher shows that Most designers rely on experience rather than scientific principles, therefore, Appling the principles axiom in the questionnaire design (based axiomatic design technique) is the main innovation of this paper. In this study, The faculty Assessment Questionnaire was designed in two stages. Questionnaire designed without applying the principles and using the axiomatic principles. Finally, The results show that the proposed approach leads to the design of the questionnaire with higher reliability and validityزمینه: پرسشنامهها به عنوان مهمترین ابزار جمعآوری دادهها در رشتههای علوم اجتماعی محسوب شده که دانشمندان تلاشهای زیادی را طراحی آنها انجام داده اند. حاصل این تلاشها ارائه نظرات و راهکارهایی عملی جهت بهبود و افزایش اعتبار و کارایی پرسشنامهها میباشد. <br />هدف: هدف این تحقیق طراحی پرسشنامه بر اساس اصول بدیهی تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات است که به عنوان اصلیترین نوآوری این تحقیق محسوب میشود. <br />روش: در این تحقیق پرسشنامه ارزیابی عملکرد دانشکده در دو مرحله بدون بکارگیری تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات و با بکارگیری آن طراحی و در بین 35 دانشجوی MBA توزیع شده است. <br />یافته ها: کارا و پایا بودن پرسشنامههای طراحی شده در سطح 95% مورد آزمون قرار گرفته و نتایج تحقیق نشان دهنده کارا و پایا بودن پرسشنامههای طراحی شده با بکارگیری رویکرد جدید میباشد. <br />بحث و نتیجه گیری: نتیجه اینکه با توجه به کارا و پایا بودن پرسشنامههای طراحی شده با رویکرد جدید پیشنهاد میشود تا طراحان پرسشنامه در حوزههای مختلف از این تکنیک در طراحی پرسشنامه استفاده نمایند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X41620140622Investigation on Factor structure, reliability and validity of career adaptability scale (CAAS)بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی (CAAS)4966309FAرضوانصالحیدانشجوی دکترای مشاوره تحصیلی شغلی دانشگاه اصفهانمحمدرضاعابدیدانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهانایرانباغباندانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهانپریسانیلفروشاناستادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهانJournal Article20150121The purpose of present research was to investigate factor structure, convergent validity and reliability of career adaptability scale (CAAS). The research statistic population was first-year high school students in shahrekord. The samples were 400 students (200 males, 200 females) that were selected by cluster random sampling. Research instruments were Career adaptability scale and NEO Personality Inventory. Data were analyzed by using factor analysis and correlation tests. Confirmatory factor analysis results indicated that the hypothesized model was consistent with data and Career adaptability scale had four separate factors include concern, control, curiosity and confidence. Its internal consistency by using Cronbachs' Alpha was 0/91 and the 4-week test-retest coefficient was 0/92. Neo-scale correlation test also showed that every four career adaptability scales with four of the five factors of personality include extraversion, agreeableness, openness and conscientiousness positively correlated and have a significant inverse association with neuroticism factor. given to these results, It can be said Career adaptability scale is an appropriate and valid instrument for measuring students' career adaptability. پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی(CAAS) در دانشآموزان سال اول دبیرستان انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان سال اول دبیرستان شهرستان شهرکرد بود. نمونه پژوهش شامل 400 دانشآموز(200 دختر و 200 پسر) بود که به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی و پرسشنامه شخصیت نئو بود. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی و همبستگی تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد مدل مفروض با دادهها منطبق است و مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی دارای چهار عامل جداگانه است که عبارتند از دغدغه، کنترل، کنجکاوی و اعتماد. همسانی درونی مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی نیز از طریق آلفای کرنباخ 91/0 و ضریب بازآزمایی به فاصله چهار هفته 92/0 بدست آمد. همبستگی این مقیاس با آزمون نئو نیز نشان داد که هر چهار مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی با چهار عامل از عوامل پنجگانه شخصیت که عبارتند از برونگرایی، توافقپذیری، تجربهگرایی و وجدانگرایی ارتباط مثبت معنادار و با عامل روان رنجوری ارتباط معکوس معنادار دارند. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت مقیاس انطباقپذیری مسیر شغلی، ابزاری معتبر و مناسب برای سنجش میزان انطباقپذیری مسیر شغلی دانشآموزان میباشد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X41620140622Psychometric characteristics self-compassion scale among studentsبررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خوددلسوزی در بین دانشجویان7692310FAبهمنکُرددانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایرانحسنپاشا شریفیدانشیار دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنJournal Article20150121Abstract <br />Background: Emotional balance is a strategy for creating adaptive and care behaviors that can lead to a significant impact on the psychological well-being and health students.<br />Objective: This study aimed to investigate the validity, reliability and factor analysis of the self-compassion scale Neff (2003) among undergraduates student. Methods: In this descriptive survey using a multistage cluster sampling, a random sample 353 patients (182 male and 171 female) students were chosen. Results: Exploratory factor analysis revealed six factors of this scale with Extraction Sums of Squared Loadings (75/11) which this scale shows the construct validity. Cronbach's alpha coefficient and split-half reliability of this construct were 0/87 and 0/76 respectively. Correlations between the subscales represent the convergence validity. Conclusion: The results show that the Persian version this scale has good reliability and validity among undergraduate students to measure these features can be used in psychological research.زمینه: تنظیم و تعادل در هیجانها راهبردی است سازگارانه برای ایجاد و سازمان دادن هیجانها که به الگوی رفتارهای مراقبهای منجر میشود و میتواند تاثیر قابل ملاحظهای در سلامت و بهزیستی روان شناختی دانشجویان داشته باشد. <br />هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی، اعتبار و تحلیل عاملی پرسشنامه خوددلسوزی نف (2003) در بین دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته صورت گرفت. روش: در این پژوهش توصیفی پیمایشی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای نمونهای 353 نفر (182 پسر و 171 دختر) از دانشجویان انتخاب شدند و پرسشنامه خوددلسوزی را تکمیل کردند. روایی سازه و روایی عاملی این پرسشنامه ارزیابی شد و اعتبار این پرسشنامه نیز از طریق همسانی درونی و روش تنصیف (دو نیمه کردن) مورد بررسی قرار گرفت. <br />یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این مقیاس 6 عامل دارد که 112/75 این سازه را تبیین میکند که حاکی از روایی سازه این مقیاس است و نتایج تحلیل عاملی تأییدی و شاخصهای آن نیز بیانگر برازش مطلوب این مقیاس است. ضرایب اعتبار این مقیاس با روش آلفای کرونباخ 779/0 و با روش دو نیمه کردن 76/0 برآورد شد. همبستگی بین خرده مقیاسهای خوددلسوزی نشان دهنده روایی همگرایی آن است. <br />بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان اذعان داشت نسخه فارسی پرسشنامه خوددلسوزی در میان جامعه دانشجویان کارشناسی از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن برای سنجش خوددلسوزی و در پژوهشهای روان شناختی بهره برد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X41620140622Modeling the relationship between latent variables of fluid intelligence, crystal intelligence, openness to experiences, and information processing speed with creativity in studentsمدلیابی روابط بین متغیرهای مکنون هوش سیال، هوش متبلور، باز بودن نسبت به تجربهها و سرعت پردازش اطلاعات با خلاقیت دانشجویان83116313FAزهرا کرمیباغطیفونیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نورنورعلیفرخیدانشیار دانشگاه علامه طباطبایی0000-0000-0000-0000Journal Article20150121Abstract<br />Background: Creativity is an important construct in the psychology of individual differences, and Compared to the similar areas such as intelligence, it has received little attentions of researchers. Seventy-year history of theory making and research on creativity, still there is not a consistent pattern for understanding creativity. Objectives: The aim of Current study was to examine the relationship between fluid and crystallized intelligence with creativity and Explanation of this relationship based on higher order latent factors such as information processing speed and openness to experiences was taken place using structural equation modeling. Methods: All Tehran Humanistic universities were selected as population and 481 students from Shahid beheshti, Allameh Tabatabayi and Tehran universities were chosen as sample study. The sub-scales of Wechsler Adult Intelligence Scale- Revised (WAIS-R) were used to measure intelligence, Divergent thinking tests and questionnaires on creativity in everyday life, creative achievement and creative self- concept were also used to measure creativity and in order to measure processing speed, ZVT, and KDT paper-pencil tests were used and finally to measure openness to experience, NEO-FFI inventory was used. Structural equation models were postulated to investigate inter-relationship of constructs based on literature. Covariance matrix of observed variables was used to investigate postulated models, then, using AMSO-18 All statistical computations were analyzed. Results: Results showed that openness to experience, in all three cases (the first case, when all markers of self-assessment of creativity and divergent thinking are used simultaneously; the second case, when divergent thinking is used as the dependent variable and the third case, when self-assessment creativity is used as the dependent variable) will lead to successful and powerful prediction of creativity, Low impact processing speed has little but significant impact on creativity. Also, the fluid and crystallized intelligence had different effects on this structure depending on the type of creativity measurement. Conclusion: In general, the research results indicate that the personality has a more important role in being creative and producing innovative products; and intelligence and the information processing speed are in the next stage of having positive impact on the type of creative works.زمینه: خلاقیت سازهای است که اهمیت زیادی در روانشناسی تفاوتهای فردی دارد، و نسبت به حوزههای مشابهی نظیر هوش کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است. با وجود قدمت هفتاد ساله نظری و پژوهشی در زمینه خلاقیت، هنوز الگوی منسجمی برای درک خلاقیت ارائه نشده است. <br />هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش سیال، و هوش متبلور با خلاقیت و تبیین این رابطه بر اساس عوامل مکنون مرتبه بالاتر نظیر سرعتپردازشاطلاعات و باز بودن نسبت به تجربهها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. روش: جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان علوم انسانی دانشگاههای تهران بود، که نمونهای متشکل از 481 نفر از سه دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران به طور داوطلبانه انتخاب شدند. برای سنجش هوش از خرده مقیاسهای آزمون وکسلر بزرگسالان (WAIS-R)، برای سنجش خلاقیت از آزمونهای تفکر واگرا، و پرسشنامههای خلاقیت در زندگی روزمره، پیشرفت خلاقانه و خود پنداره خلاقانه، برای سنجش سرعتپردازشاطلاعات، از دو آزمون مداد-کاغذی زاهلن- وربیندونگز (ZVT) و آزمون رمزگردانی (KDT) و برای سنجش باز بودن نسبت به تجربهها از پرسش نامه پنج عامل شخصیت(NEO-FFI) استفاده شد. مدلیابی معادلات ساختاری برای بررسی مدلهای مفروض و بررسی روابط بین این متغیرها که بر اساس ادبیات پژوهش تدوین شده بودند، مورد استفاده قرار گرفت. جهت تدوین مدل علّی خلاقیت، ماتریس همبستگی کلیه متغیرهای مورد پژوهش تهیه و تنظیم گردید و پس از تهیه ماتریس همبستگی با استفاده از نرم افزار (AMOS-18) محاسبات لازم صورت گرفت و برای مدلهای پیشنهادی تحلیل، روشهای مختلف برازش اجرا گردید. <br />یافتهها: نتیجه تحقیق نشان داد که باز بودن نسبت به تجربهها در هر سه حالت (حالت اول، زمانی که از کلیه نشانگرهای خود سنجی خلاقیت و تفکر واگرا بصورت همزمان، حالت دوم، تفکر واگرا به عنوان متغیر وابسته و حالت سوم، خلاقیت خود سنجی به عنوان متغیر وابسته) به پیش بینی موفق و قدرتمند خلاقیت منجر میشود؛ سرعت پردازش اطلاعات تاثیر بسیار کم، اما معنیداری بر خلاقیت داشت.همچنین هوش سیال و هوش متبلور بسته به نوع سنجش خلاقیت اثرات متفاوتی بر این سازه داشتند. <br />نتیجه گیری: به طور کلی نتیجه پژوهش گویای این است که شخصیت نقش بسیار مهمتری درخلاق بودن و تولیدات خلاقانه دارد و هوش و سرعت پردازش اطلاعات نیز در مرحله بعد در نوع کارهای خلاقانه تاثیر مثبتی دارد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X41620140622Psychometric properties of academic emotions with achievement and failure in studentsویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هیجانهای آموزشی دانشجویان در شرایط موفقیت و شکست118136318FAشیرینکوشکیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیشکوه الساداتبنی جمالیدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیحیدرعلیهومندانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20150121Abstract<br />Background and objectives:The purpose of the present research was to investigate Theorical model and psychometric properties of Persian version of AEQ were translated in to Farsi research on these areas negleted, may be because of lacking appropriate instrument. In response to this deficit, pekrun and et al(2005) developed a self-report instrument measuring various achievement emotions that students commonly experience in academic setting. The instrument contains scales for measuring enjoyment, hope, relief, anger, anxiety, shame, hopelessness, and boredom in class, learing and test contexts.Methods: First, the AEQ were translated in to Faris. After the pilot studing and resolving the mistakes, the Questionnaire were carried out to a sample group consisting of 300 students who were studying in Islamic Azad university in Tehran. Psychometric properties and Factor analysis were used to analyze the collected data. Results:The results showed that the AEQ scales are acceptably reliable and valid, and most of Questionnaire scale have acceptable Fit with data.پژوهش در زمینه هیجانهای تحصیلی به علت عدم وجود ابزار مناسب مورد غفلت قرار گرفته است، هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی مدل نظری و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هیجانهای آموزشی در دانشجویان ایرانی بود. پکران و دیگران (2005) ابزار خود گزارشی برای اندازهگیری هیجانهای مختلف آموزشی که دانشجویان معمولاً در محیطهای تحصیلی تجربه میکنند، معرفی کردند. این ابزار از مقیاسهای گوناگونی برای اندازهگیری لذت، امیدواری، غرور، خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی در موقعیتهای کلاس، یادگیری و آزمون تشکیل شده است. روش: در این پژوهش ابتدا پرسشنامه به زبان فارسی ترجمه و بعد از مطالعه مقدماتی و رفع اشکالات بر روی 300 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران اجرا شد. یافته ها: بررسی ویژگیهای روانسنجی اعم از پایایی و روایی و نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد مقیاسهای AEQ به طور قابل قبولی پایا و روا هستند واکثر مقیاسهای پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارند. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش ضمن صحه گذاشتن بر اهمیت هیجانهای مختلف آموزشی، با معرفی این پرسشنامه به عنوان ابزار پایا و روا در جامعه ایرانی، مدلهای نظری اهداف پیشرفت و هیجانات را به هم متصل میسازد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X41620140622Cgnitive Diagnostic Modeling of Iranian eight grade student to Mathematics Items of TIMSS 2007 using reduced noncompensatory reparameterized unified model and comparison between girls and boysمدلپردازی تشخیصی شناختی (CDM) سوالهای ریاضیات تیمز 2007 در دانشآموزان پایه هشتم ایران با استفاده از مدل یکپارچه با پارامترپردازی مجدد (RUM) و مقایسه مهارتهای ریاضی دانشآموزان دختر و پسر138170325FAاصغرمینائیاستادیار دانشگاه علامه طباطباییعلیدلاوراستاد دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-5922-3119محمدرضافلسفی نژاددانشیار دانشگاه علامه طباطبائیعلیرضاکیامنشاستاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتِیحییمهاجراستادیار دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150121<br /><span>Studies of internationalmathematics achievement such as the Trends in Mathematicsand Science Study (TIMSS) have employed classical test theory and item responsetheory to rank individuals within a latent ability continuum. Although these approacheshave provided insights into comparisons between countries, they have yet toexamine howspecific attributemastery affects student performance and howthey canprovide information for curricular instruction. In the 2007 administration of TIMSS,two benchmark participants—Massachusetts andMinnesota—were tested followingthe same procedural methods, providing an opportunity for comparison within andacross the United States. Overall comparison of their performance showed Massachusettsand Minnesota to significantly outperform the United States. However,this article shows that there is a greater wealth of fine-grained information that canbe translated directly for classroom application at the attribute level when a cognitivediagnostic model (CDM) such as the deterministic, inputs, noisy, “and” gate (Junker& Sijtsma, 2001) model is used. Results showed a significant disparity betweenproportions of correctly answering and mastering skills required to solve an item.Advantages ofCDMsare discussed aswell as a CDM-basedmethod to filter distractorresponse categories that can aid instructors to diagnose a student’s attribute mastery.</span>زمینه: هدف سنجشهایی مانند تیمز آموزش و بهبود عملکرد دانشآموز است. در راستای دستیابی به این هدف، متخصصان حوزه سنجش آموزشی، رویکرد سنجش تشخیصی شناختی(CDA) را پرورش دادهاند. در پژوهش حاضر تلاش شد تا یکی از مدلهای پرکاربرد در حوزه سنجش شناختی را در مورد دادههای دانشآموزان پایه هشتم ایران در آزمون ریاضی تیمز 2007 بکار ببرد و نقاط ضعف و قوت دانشآموزان ایران را در مهارتها و صفات شناختی زیربنایی آزمون ریاضی (مدل شناختی کورتر و تاتسوکا، 2002) شناسایی نماید و عملکرد دختران و پسران را در این صفات شناختی مورد مقایسه قرار دهد. <br />یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مدل شناختی کورتر و تاتسوکا با دادههای دانشآموزان پایه هشتم ایران در آزمون ریاضی تیمز 2007 از برازش مطلوبی برخوردار است. یافتههای مربوط به وضعیت تسلطی نشان میدهد که دانشآموزان ایرانی، بیشترین ضعف را در صفات P1(فرمولبندی معادلات)، P2(هندسه)، P4(به کارگیری قواعد جبر)، و P5(تفکر قیاسی) که صفات مربوط به پردازش شناختی هستند دارند. همچنین در دو صفت S5(بررسی صحت گزینهها) و S6(الگوها و روابط) که به مهارتهای تفکر استقرایی مربوط میشوند نیز از عملکرد ضعیفی برخوردارند. در واقع میتوان گفت که صفت S6 دومین صفت دشوار بعد از صفت P2 در بین دانشآموزان پایه هشتم ایران است. یافتههای مربوط به عملکرد دختران و پسران نشان داد که تفاوتهای جنسیتی در این صفات و مهارتهای شناختی بسیار کم است. دامنه شاخص d کوهن از 30/0- تا 15/0+ با میانگین 03/0 به دست آمد. <br />بحث و نتیجهگیری: بطور کلی پژوهش حاضر نشان میدهد که دانشآموزان ایران در اکثر صفات که برخی از آنها به مهندسی و علوم فیزیکی مربوط میشوند از سطح تسلطی ضعیف برخوردارند. از اینرو به نظر میرسد که سیاستگذاران آموزشی بایستی تغییرات اساسی در آموزش هندسه به عمل آورند، زیرا هندسه، آموزش مهارتهای تفکر ریاضی مهم را که برای مهندسی و علوم فیزیکی لازم هستند ممکن میسازد. در ارتباط با تفاوتهای جنسیتی در ریاضیات نیز با توجه به یافتههای پژوهش حاضر و سایر پژوهشهای صورت گرفتهمیتوان این نتیجه را گرفت که جنسیت یکی از بیشمار متغیری است که عملکرد در ریاضیات را، هر چند بسیار اندک، تحت تاثیر قرار میدهد. <br /> دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X41620140622Study of psychometric Properties of College Self-Efficacy Inventory among college students using confirmatory factor analysis (CFA) and Item Response Theory- (IRT)بررسی ویژگیهای روانسنجیِ پرسشنامه خودکارآمدی دانشگاهی بین دانشجویان با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و نظریه سوال ـ پاسخ (IRT)173192328FAشهرامواحدیاستادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریزطاهرهحاجی پورکارشناسی ارشد تربیتی دانشگاه تبریزJournal Article20150121 <br /> <br />Studies of internationalmathematics achievement such as the Trends in Mathematicsand Science Study (TIMSS) have employed classical test theory and item responsetheory to rank individuals within a latent ability continuum. Although these approacheshave provided insights into comparisons between countries, they have yet toexamine howspecific attributemastery affects student performance and howthey canprovide information for curricular instruction. In the 2007 administration of TIMSS,two benchmark participants—Massachusetts andMinnesota—were tested followingthe same procedural methods, providing an opportunity for comparison within andacross the United States. Overall comparison of their performance showed Massachusettsand Minnesota to significantly outperform the United States. However,this article shows that there is a greater wealth of fine-grained information that canbe translated directly for classroom application at the attribute level when a cognitivediagnostic model (CDM) such as the deterministic, inputs, noisy, “and” gate (Junker& Sijtsma, 2001) model is used. Results showed a significant disparity betweenproportions of correctly answering and mastering skills required to solve an item.Advantages ofCDMsare discussed aswell as a CDM-basedmethod to filter distractorresponse categories that can aid instructors to diagnose a student’s attribute mastery. <br /> <br /> پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی و تأیید استواری ساختار عاملی پرسشنامة خودکارآمدی دانشگاهی در نمونهای از دانشجویان ایرانی اجرا شد. در مطالعه مقطعی حاضر، 299 دانشجوی کارشناسی با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده و پرسشنامههای خودکارآمدی دانشگاهی و تعلل ورزی تحصیلی را تکمیل کردند. برای تعیین ساختار پرسشنامههای خودکارآمدی دانشگاهی از تحلیل عاملی تأییدی سلسله مراتبی بهره گرفته شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل سه عاملی پرسشنامه خودکارآمدی دانشگاهی (رشته ها، هم اتاقیها و موقعیت اجتماعی) از بیشترین برازش با دادهها برخوردار است. خرده مقیاسهای تعلل ورزی با مؤلفههای مقیاس خودکارآمدی دانشگاهی به غیر از هم اتاقی همبستگی منفی و معنیداری نشان داد. با بکارگیری نظریه سوال پاسخ (IRT) با این نمونه، ما نشان دادیم که بسیاری از گویهها قدرت تمیز و ضریب دشواری مناسبی ندارند. تابع آگاهی آزمون و سوال در انتهای منحنی متمرکز شدند و نشاندهندة این است که مقیاس در دامنه بالاو پایین صفت مکنون خودکارآمدی دانشگاهی بسیار پایا است. بطور کلی، یافتههای پژوهش نشان داد که ساختار عاملی پرسشنامة خودکارآمدی دانشگاهی از برازش مطلوبی برای دانشجویان کارشناسی برخوردار است و از آن میتوان به عنوان ابزاری روا در سنجش ابعاد توانایی دانشجویان برای انجام موفقیتآمیز انواع تکالیف مربوط به دانشگاه استفاده کرد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X41620140622Testing Measurement Equivalence/Invariance of the Social Anxiety Scale for Adolescents: A Comparison between Sex and Age Groupsآزمون همارزی/ تغییرناپذیری روانسنجی مقیاس اضطراب اجتماعی در بین نوجوانان: مقایسه بین گروههای جنسی و سنی194216335FAسحرپهلوان نشانکارشناسی ارشد کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیامیدشکریاستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-5795-1638Journal Article20150121چکیده انگلیسی <br />Abstract The main purpose of this study was to examine the metric equivalence the Social Anxiety Scale for Adolescents (SASA, Puklek, 1997) across gender and age in a sample of adolescents. 500 adolescents for 12 to 18 years old (276 female and 224 male) completed the Social Anxiety Scale for Adolescents. Multigroup confirmatory factor analysis was used to examine the factorial invariance of SASA across sex and age groups. The results of single-group confirmatory factor analysis revealed that the two-factor model of SASA consisted of apprehension and fear of negative evaluation and tension and inhibition in social contact in across sex and age groups good fit to the data. The results of multigroup confirmatory factor analysis indicated cross-group invariance of form, factor loadings, and factor variances and covariances of the SASA across sex and age groups. These findings emphasizing the psychometric equivalence of SASA indicate that factorial validity of SASA is same across sex and age groups. Therefore, these findings indicate that sex and age groups are qualitatively same in dimensional model of expression of cognitive and behavioral forms of social anxiety.پژوهش حاضر با هدف آزمون همارزی متریک مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA؛ پاکلک، 1997) در بین گروههای جنسی و سنی یک نمونه از نوجوانان ایرانی انجام شد. 500 نوجوان 18-12 سال (224 پسر و 276 دختر) به مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان پاسخ دادند. به منظور بررسی تغییرناپذیری عاملی SASA در بین گروههای جنسی و سنی از تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی تکگروهی نشان دادند که در گروههای جنسی و سنی، الگوی دو عاملی SASA شامل بیم و ترس از ارزیابی منفی و تنش و بازداری در تماس اجتماعی، برازش خوبی با دادهها داشتند. نتایج تحلیل عامل تاییدی چندگروهی، تغییرناپذیری بینگروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، واریانسها و کواریانسهای بینعاملی SASA را در بین گروههای جنسی و سنی نشان دادند. نتایج پژوهش حاضر با تاکید بر همارزی روانسنجی SASA در بین گروههای جنسی و سنی نشان داد که روایی عاملی SASA در گروههای مختلف، متشابه است. بنابراین، الگوی ابعادی بیانگری وجوه شناختی و رفتاری اضطراب اجتماعی، در گروههای جنسی و سنی یکسان است.