دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X2620111222The effect of number of item choice on psychometric characteristics of test and estimated a ability in item response theory (IRT) and classical test theory modelsتأثیر تعدادگزینه های سؤال در ویژگیهای روانسنجی آزمون و توانایی برآوردشده در مدلهای پرسش پاسخ و کلاسیک اندازه گیری1232670FAبهنامکریمیکارشناس ارشد روانسنجی karimi.adviser@gmail.comمحمدرضافلسفی نژاداستاد دانشگاه علامه طباطباییفریبرزدرتاج- استاد دانشگاه علامه طباطبایی F_dortaj@yahoo.comJournal Article20110909<strong>B</strong><strong>ackground:</strong> ease in scoring,performingand identity of multiple choice tests has caused that those apply as the essential instruments in large scale assessments. There was intense criticism toward multiple choices. For example, those not perform all of educational goals (those assess low cognitive levels) and because of using guess to answering questions. Herein, some people for solving of these problems were suggested that we should increase choices of questions.
<strong>Objectives:</strong> The objective of this research was the study of effects of number of item choices on psychometric characteristics of test and items and also on estimated ability of subjects in classical test theory and item- response theory (IRT).
<strong>Methods:</strong> The statistical population was all of high school’ students of Shiraz. That 608 of them were randomly selected as sample group. In order to response to study questions, we used the empirical method and for data collecting we used two language and arithmetic tests that were provided to this goal.
<strong>Results:</strong> Data analysis indicated that there was no significant effect of item choices on item parameters and the effect of item choices on estimated psychometric characteristics of subjects in different tests is equal. Furthermore, there was difference between estimated parameters in classical test theory and item-response theory (IRT).
<strong>Conclusion:</strong> After checking assumptions of item response theory (IRT), this was appeared that data have better fitted with two- parameter model and there was no difference between item choices and fitting with model. In addition, there was difference between estimated ability and item choices too.
<strong><em><br /></em></strong>
<br clear="all" />سهولت نمرهگذاری، اجرا و عینیت آزمونهای چندگزینهای سبب شده که به عنوان ابزار اصلی در سنجشهای وسیع مورد استفاده قرار گیرد. انتقادهای زیادی نسبت به سؤالات چندگزینهای مطرح شده است. نظیر پوشش ندادن به تمامی اهداف تربیتی (سطوح پایین شناختی را میسنجند) و استفاده از عامل حدس و گمان در پاسخ به سؤالها. در این میان عدهای نیز افزایش تعداد گزینههای سؤال را راهی برای مقابله با این مشکلات دانستهاند. <strong>هدف:</strong> هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعداد گزینهها بر ویژگیهای روانسنجی آزمونها و سؤالات و همچنین توانایی برآورد شده آزمودنیها در نظریه کلاسیک و پرسش پاسخ بود. <strong>روش:</strong> جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهر شیراز بود که 608 نفر از آنان به شیوه تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از دو آزمون پیشرفت تحصیلی زبان و حسابان که به همین منظور تهیه و تنظیم شده بودند استفاده شد. <strong>یافتهها:</strong> تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که تعداد گزینهها بر پارامترهای سؤال اثر ندارد و تأثیر تعداد گزینهها بر ویژگیهای روانسنجی برآورد شده آزمودنیها، در آزمونهای مختلف یکسان است. همچنین بین پارامترهای برآورد شده در نظریه کلاسیک و پرسش پاسخ تفاوت وجود داشت. <strong>نتیجهگیری:</strong> بعد از بررسی مفروضههای نظریه پرسش و پاسخ مشخص شد که دادهها با مدل دو پارامتری برازش بهتری دارند، و تفاوتی بین تعداد گزینهها و برازش با مدل مشاهده نشد. همچنین بین توانایی برآورد شده و تعداد گزینهها تفاوت مشاهده شد.
دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X2620111222Construction and standardization university students adjustment test (ASD)تهیه آزمون سازگاری دانشجویان (اسد)، و تعیین پایایی، روایی و تعیین هنجار آن1282671FAکیومرثفرحبخش- استادیار دانشگاه علامه طباطبایی Email:kiiumars@yahoo.comJournal Article20110916<strong>B</strong><strong>ackground</strong>: Onset life university requests learning new habits and skills for adaptive and adjustment the new situation. Disability in adaptive and adjustment cause behavioral, emotional and academic performance problems. Prevention and intervention of these problems request measurement and monitoring the process of students' adjustment. This instrument must be valid, reliable, normative, and accordant with Iranian culture.
<strong>Objective:</strong> the aim of this research was to construct and standardize an adjustment test for university students.
<strong>Method: </strong>the first step was to review the literature of adjustment and adapting measurement. Then, the questionnaire was developed with questions about five dimensions of students' adjustment. The dimensions were social, academic, attachment academic, emotional and goal setting. Its content validity confirmed by psychology and counseling professions. Criteria validity was detected by G.H.Q. Item analysis and internal reliability and test-retest reliability detected by SPSS-15. The sample size was 773 students from medical sciences of Isfahan University and other universities in Isfahan.
<strong>Results</strong>: The means of Lacsh for content validity is .71 and for subscale is from .58-.82. Total correlate score test with GHQ was-.58 indeed correlation GHQ with subscale in this test is from-.27to-43. This correlation is significant (p<0.001). This measure indicates criteria validity of test. Total internal reliability of test is .94 and also internal reliability for subscales detected from .73 to .81.
<strong>Conclusion</strong>: the findings of this research showed adjustment test for university students has enough validity and reliability; that is, this test can be used by counselors and researchers for monitoring students' mental health at universities.
<strong><em><br /></em></strong><strong>زمینه:</strong>ورود به دانشگاه همواره برای برخی از دانشجویان با چالشهایی همراه است که مستلزم سازگاری مجدد میباشد. کنشهای سازگاری دانشجویان متفاوت از سازگاری انسان در موقعیتهای دیگر میباشد. با توجه به وجود نوع کنش سازگارانه و ناسازگارانه نیاز به وجود ابزار ویژه آن میباشد. <strong>هدف:</strong>هدفاز انجام این پژهش تهیه آزمون مناسب برای سنجش سازگاری دانشجویان متناسب با واکنشهای آنان در شرایط فرهنگ ایرانی بود. <strong>روش:</strong>با استفاده از سوابق پژوهشی انجام شده و آزمونهای مشابه خارجی مانند مقیاس سازگاری دانشجویان (سی ای اس[1]) و پرسشنامه انطباقی دانشجویان و جمعآوری اطلاعات مربوط به واکنشهای انطباق دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرسشنامه اولیه تهیه شد. سؤالات مربوط به پنج خرده مقیاس با عنوان سازگاری اجتماعی،سازگاری تحصیلی، دلبستگی به رشته و دانشگاه، سازگاری عاطفی و هدفمندی اختصاص داده شد. روایی محتوایی آن توسط اساتید روانشناسی و مشاوره تأیید وسپس بروی یک نمونه 771 نفری دانشجوی دانشگاه علوم پژشکی اصفهان و تعدادی از دانشجویان دیگر دانشگاههای شهراصفهان به همراه آزمون جی اچ کیو اجراگردید. سؤالات با روش آماری مناسب تحلیل و میزان پایایی، روایی و هنجار آزمون همراه نقاط برش تعیین گردیدند.
<strong>یافتهها:</strong>میانگین ضریب لاشه برای تبیین روایی محتوای کل آزمون 71/0 وبرای خرده مقیاسها از 58/0تا82/0به دست آمد. همبستگی نمره کل آزمون با آزمون جی اچ کیو 58/0- به دست آمد و برای سایر خرده مقیاسها نیز همبستگی معنی بین27/0- تا43/0- به دست آمد که نشانگر روایی آزمون است. پایایی درونی کل آزمون 94/0 و برای خرده آزمونها از 73/0 تا 81/0 تعیین گردید.
<strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> با توجه به میزان پایایی و روایی به دست آمده، آزمون سازگاری دانشجویان (اسد) ابزاری است که میتواند مورد استفاده محققان قرار گیرد. به علاوه میتواند به عنوان ابزاری برای سنجش و پایش سازگاری دانشجویان در مراکز مشاوره دانشجویی مورد استفاده واقع شود.
دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X2620111222Invariance of parameters in Item Response Theory (IRT) and confirmatory factor analysisتغییرناپذیری پارامترها در نظریه سؤال پاسخ و تحلیل عاملی تأییدی: توصیف و مقایسه دو رویکرد براساس دادههای تجربی1272672FAمجتبیحبیبیاستادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسئول) babakhabibius@gmail.comفاطمهمرادیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد روهنntmoradi@gmail.comبلالایزانلو- دانشجوی دکتری تخصصی سنجش آموزش، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)b.ezanloo@gmail.comJournal Article20110930<strong>B</strong><strong>ackground</strong>: Discussion about invariance of questions and tests is an important issue in assessment.
<strong>Objectives</strong>: The present study was conducted to compare the invariance of the parameters in item-response theory and confirmatory factor analysis.
<strong>Methods</strong><strong>:</strong> After reviewing the related basics of each approach, the researcher compared the invariance of the parameters in each approach based on empirical data result from International Reading Literacy Study (PIRLS) Test. The sample was 5000 Iranian students (half female and half male) in 2006 who responded to six questions which were related to the scale of attitude toward reading.
<strong>Results</strong>: Data analysis showed that question 6 is biased using both item-response theory and confirmatory factor analysis. The results, however, were different considering questions 1, 3 and 4. Question 1 was found to be biased based on item-response theory only; questions 3 and 4, on the other hand, were found to be biased based on confirmatory factor analysis.
<strong>Conclusion</strong>: It is suggested that both approaches be employed when deciding on the invariance of the parameters, since making decisions otherwise will be misleading. Also, it is offered that intercept and differences in the distribution of the ability of the groups and their effects on the invariance be considered as primary.
<strong><em><br /></em></strong>
<br clear="all" /><strong>:</strong>بحث تغییرناپذیری سؤالها و آزمونها در سنجش از اهمیت فراوانی برخوردار است. <strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تغییرناپذیری پارامترها براساس دو رویکرد سؤال پاسخ و تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت. <strong>روش</strong>: ابتدا مبانی هر دو رویکرد پیرامون تغییرناپذیری اندازهگیری مورد بحث قرار گرفت و سپس شیوه هر دو رویکرد در تغییرناپذیری پارامترهای سؤال براساس یک نمونه داده تجربه حاصل از آزمون بینالمللی پیشرفت در خواندن (PIRLS) که پاسخ 5000 دانشآموز ایرانی (2500دختر و2500 پسر) در سال 2006 به 6 سؤال مقیاس نگرش نسبت به خواندن بود مقایسه گردید. <strong>یافتهها</strong>: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که سؤال 6 براساس هر دو رویکرد دارای سوگیری است، هر چند که نتایج هر دو رویکرد در خصوص سؤالهای 1، 3 و 4 متفاوت بود. سؤال 1 براساس رویکرد سؤال پاسخ و سؤالهای 3 و4 براساس رویکرد تحلیل عاملی تأییدی دارای سوگیری تشخیص داده شدند. <strong>بحث و نتیجهگیری</strong>: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که هنگام بررسیهای مربوط به تغییرناپذیری پارامترها، از روشهای موجود در هر دو رویکرد سؤال پاسخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شود و صرف قضاوت براساس نتایج یک روش میتواند بسیار گمراه کننده باشد. به علاوه، در نظر گرفتن عرض از مبدأ در مدل اندازهگیری به هنگام بررسی تغییرناپذیری و تفاوت توزیع توانایی گروهها و تأثیر آنها روی تغییرناپذیری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X2620111222Alignment review of teacher evaluation scores according to courses difficulty levelبررسی همترازی نمرات ارزشیابی اساتید با توجه به سطح دشواری دروس1182673FAعلیرضاسپهرآراکارشناس ارشد روانشناسی بالینیسیاووشطالع پسنددانشیار دانشگاه سمنانحمیدهرحیم پورکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی (نویسندۀ مسئول) h.rahimpoor66@gmail.comJournal Article20110915<strong>B</strong><strong>ackground</strong><strong>:</strong> In many cases, teacher's teaching has been successful, but since it does not teach his/her students and his favorite surface is hard. The courses teacher teaches are also overwhelmed by the course books.
<strong>Objective:</strong> This objective of this study is to examine the alignment scores in evaluating teachers in different subjects.
<strong>Methods</strong><strong>:</strong> The study population was all of the courses which were evaluated in the first semester at Semnan University in the academic year of 1387-88. Thus, the first nine subjects from senior students using academic discipline, MC, level 5 (very difficult to very easy) resolution and a sample volume of 171 students was selected.
<strong>Results:</strong> Results showed that the use of a single score for the comparison of performance evaluation forms for teachers is a good way and comparing the scores for teacher evaluation scores must be obtained, are aligned. In this study, to justify the scores of the two methods into a park and z were used.
<strong>Conclusion</strong><strong>:</strong> One of the reasons for non-alignment, differences in the type of student's evaluation of courses is the difficulty level courses.
<strong><em><br /></em></strong><strong>زمینه:</strong> در بسیاری موارد معلمی درآموزش خود موفق است، اما به دلیل اینکه درس او مورد علاقۀ شاگردانش نیست و دارای سطح دشواری است، آموزش او نیز تحتالشعاع درس وکتاب درسی قرار میگیرد. <strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر به بررسی همترازی نمرات ارزشیابی اساتید در دروس مختلف، با توجه به سطح دشواری دروس از دید دانشجویان می پردازد. <strong>روش:</strong> جامعۀی آماری این پژوهش تمامی دروس ارزیابی شدۀ دانشگاه سمنان در نیمسال اول 88-87 می باشد. به این منظور ابتدا دروس 9 رشتۀ تحصیلی از دید دانشجویان سال آخر با استفاده از مقیاس لیکرت، به 5 سطح (خیلی دشوار تا خیلی آسان) تفکیک شد و نمونهای به حجم 171 درس انتخاب گردید. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که کاربرد یک نمرۀ واحد برای مقایسۀ عملکرد اساتید در فرمهای ارزشیابی، روش مناسبی نیست و برای مقایسۀ نمرات ارزشیابی اساتید، باید ابتدا نمرات به دست آمده، تراز شوند. در این پژوهش برای همتراز کردن نمرات از دو روش پارکی ساده و تبدیل زد[1] استفاده شد. <strong>بحث و نتیجه گیری:</strong> یکی از دلایل ناهمترازی، تفاوت در نوع ارزشیابی دانشجویان از دروس با توجه به سطح دشواری دروس میباشد.
دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X2620111222Preparing and normalization of addiction potential scale among students of Tehran universitiesساخت و هنجاریابی آزمون تشخیص افراد در معرض اعتیاد در بین دانشجویان دانشگاههای دولتی تهران1242674FAپریسادهکردیانکارشناس ارشد سنجش و اندازهگیری(نویسنده مسئول) pdehkordy@yahoo.comعلیدلاوراستاد دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-5922-3119حمیدرضاجلی- کارشناس ارشد مدیریت امور فرهنگیJournal Article20110819<strong>B</strong><strong>ackgrounds:</strong> Recent studies showed that beside the person with addiction great number of person are with personality in the risk of addiction, but the measurement of this characteristic in Iran needs to instrument that similar to culture of this country.
<strong>Objectives:</strong> The purpose of this study was the Preparing and normalization of addiction potential scale among students of Tehran universities.
<strong>Methods:</strong> after design, scale indicating 60 item were administrated to a sample of 90 addict and 540 students of Tehran universities.
<strong>Result:</strong> this scale distinguished between addict and non addict students. The reliability coefficients was estimated through internal consistency using cronbach alpha coefficient and was (α=0.88) . The validity of this scale investigated in two different ways: construct validity and face validity. The result obtained from analysis showed this scale consists of ten factors and is highly valided. T score was calculated for normalization.
<strong>Conclusion:</strong> overall indicated that the use of the addiction potential scale in researches, therapy and screening is useful.
<strong><em><br /></em></strong><strong>زمینه:</strong> تحقیقات اخیر نشان داده است که در کنار افراد وابسته به یکی از انواع مواد مخدر تعداد قابل توجهی از افراد را میتوان یافت که از نظر شخصیتی مستعد اعتیاد به مواد مخدرند. اما سنجش چنین ویژگیهایی در ایران مستلزم ابزار پژوهشی مناسب با فرهنگ کشور است. <strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف آماده سازی و بررسی ارزش تشخیصی آزمون جهت تشخیص افراد در معرض اعتیاد انجام گرفته است. <strong>روش:</strong> پس از طراحی پرسشنامه در قالب یک فرم 60 سؤالی، آزمون بر روی 90 معتاد و 540 دانشجوی گروه نمونه اجرا شد. <strong>یافتهها:</strong> آزمون مورد نظر به طور معناداری بین گروه معتادان و دانشجویان تفکیک قایل شد. پایایی آزمون از طریق کودرریچاردسون و آلفای کرونباخ 88 درصد به دست آمد. اعتبار صوری پرسشنامه و اعتبار سازه آزمون نیز تأیید شد. تحلیل عاملی آزمون نشان داد که از ده عامل اشباع شده است. هنجارهای آزمون براساس نمرات T تهیه شد.
<strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> در کل میتوان گفت استفاده از این پرسشنامه جهت امور غربالگری و در زمینه های درمانی و آموزشی و پژوهشی مفید است.
دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X2620111222Situation analysis of student admission in Iranian higher education system from students, NOET's academicians and
related educational officials' point of viewوضعیت پذیرش دانشجو در آموزش عالی ایران از دیدگاه دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران، اعضای هیأت علمی سازمان سنجش و مسئولان ذیربط آموزش عالی1312675FAزهراباقری خواهکارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور: s90_bagheri@yahoo.comمحبوبهعارفیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی: m_arefi@cc.sbu.ac.irاحسانجمالیاستادیار سازمان سنجش آموزش کشور: jamali@sanjesh.orgJournal Article20110915<strong>B</strong><strong>ackground:</strong> The present research has been undertaken with a view to specify the student admission status in Iranian higher education system from the point of view of students studying in some of the state owned universities in Tehran university, professors in Sanjesh organization and some of the related higher education officials. <br /><strong>Object:</strong> The attitudes derived from three sample populations were investigated which revolved around the procedures and the current constituents (including the concentrated testing method, comprehensive examination method, the factor of average written score, the knowledge baseline score, the students quota and students gender) as well as other influential factors (such as non-concentrated examination method, the educational background factor, intelligence and educational aptitude). <br /><strong>Method:</strong> The research was a descriptive survey. The sample was prepared based on Iran's Morgan table and the research subjects were composed of 346 students from three well known universities such as Sharif Industrial University Shahid Beheshtee University and Allameh Tabataba'i University along with their member board of academicians and a number of the higher education officials. <br /><strong>Results</strong>: The results obtained in this research are as follows. The greatest percentage of students' responses was related to the concentrated examination method, which showed their relative acceptance; also the highest percentage of professor's response and officials which represented a favorable attitude was to questions related to the concentrated examination method, and non-concentrated examination method which received unfavorable attitudes. There appeared to be no major attitudinal differences among students, university professors and officials towards concentrated examination method, comprehensive examination method, written average score, knowledge score, quotas, and admissions of gender. <br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the views of both students and professors, their responses to questions concerning admission quotas, revealed that some of these quotas resulted in divers complications amongst students including unpleasant feelings, annoyance, and incongruity among students etc. Therefore combining the quotas together or applying them in the form of additional quotas in general entrance exams might prove effective in alleviating anxieties and problems. <br /> <br /><strong><em><br /></em></strong> <br /> <br /><br clear="all" /><strong>زمینه:</strong> شناسایی وضعیت پذیرش دانشجو در نظام آموزش عالی ایران از دیدگاه دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر تهران، اعضای هیأت علمی سازمان سنجش آموزش کشور و مسئولان ذیربط آموزش عالی، زمینه انجام این تحقیق میباشد. <strong>هدف:</strong> هدف از انجام این تحقیق سنجش و مقایسه دیدگاه سه جامعه فوق، نسبت به شیوهها وعوامل وضع موجود (شیوه آزمون متمرکز، شیوه آزمون فراگیر و عوامل معدل کتبی، نمره علمی، سهمیهها و جنسیت) و سایر شیوهها و عوامل مؤثر (شیوه آزمون غیر متمرکز، عوامل سوابق تحصیلی، هوش و استعداد تحصیلی) است. <strong>روش:</strong> روش تحقیق از نوع توصیفی، پیمایشی و نمونه آماری براساس جدول مورگان و نیز انتساب متناسب برای دانشجویان سه دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علامه طباطبایی به تعداد 346 نفر میباشد. همچنین تمامی اعضای هیأت علمی و مسئولین ذیربط آموزشعالی نیز در نظر گرفته شدهاند. <br /><strong>یافتهها</strong>: یافتههای تحقیق نشان میدهد اکثریت دانشجویان با شیوه برگزاری آزمون (متمرکز، فراگیر) موافق بوده واعضای هیأت علمی و مسئولین نیز با شیوه آزمون متمرکز موافق و با شیوه آزمون فراگیر مخالف میباشند. همچنین تفاوتی بین دیدگاه دانشجویان، اعضای هیأت علمی و مسئولین نسبت به شیوه آزمون متمرکز، شیوه آزمون فراگیر و معدل کتبی، نمره علمی، سهمیهها وپذیرش جنسیت وجود ندارد. از طرف دیگر براساس نتایج بدست آمده از تفاوت دیدگاه سه جامعه میتوان گفت که اعضای هیأت علمی و مسئولان نسبت به شیوه آزمون غیر متمرکز دیدگاهی یکسان دارند ولی دانشجویان نسبت به شیوه آزمون غیرمتمرکز با دو جامعه دیگر دیدگاهی متفاوت دارند.<strong>بحث و نتیجه گیری</strong>: براساس دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان در پاسخ به سؤالات مربوط به سهمیهها مشخص است که وجود برخی سهمیهها موجب بروز مشکلات عدیدهای از جمله ناراحتی و رنجش دانشجویان، عدم هماهنگی آنها در کلاسهای درس و ... است، لذا ادغام این سهمیهها با هم یا اعمال آنها به صورت ظرفیتی اضافی در آزمون سراسری موجب رفع مشکلات و نگرانیها خواهد بود. از طرف دیگر سه جامعه مسئولان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان به ترکیبی از آزمون متمرکز و سوابق تحصیلی در آزمون سراسری تأکید داشتهاند لذا نباید از هریک از آنها به تنهایی در آزمون سراسری استفاده نمود. <br /> <br /><strong><em>واژگان کلیدی:</em></strong> پذیرش دانشجو، آموزش عالی،آزمون ورودی دانشگاهها، آزمون متمرکز، آزمون غیرمتمرکز، آزمون فراگیر.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X2620111222Study the possibility, reliability, validity and norm finding of Clock Drawing Test (CDT) in elementary school children in Tehranبررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرمیابی آزمون ترسیم ساعت در کودکان دبستانی شهر تهران1292676FAحیدرعلیهومندانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی Haidarali70@yahoo.comکامرانگنجیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر ganji@iau-malayer.ac.irرویافرج الهیکارشناس ارشد سنجش و اندازهگیری دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزیJournal Article20111013<strong>B</strong><strong>ackground: </strong>The clock drawing test (CDT) is a neuropsychological test that has been used as a part of evaluation & screening of adults with cognitive impairments.
<strong>Objectives: </strong>The aim of this research was study of possibility, reliability, validity and norm finding of Clock Drawing Test (CDT) in 392 elementary school children of Tehran city.
<strong>Methods:</strong> The samples were selected by random multi step cluster sampling method. Students with behavioral, emotional, mental and pervasive developmental disorders eliminated after performing teacher form of Children Symptom Inventory (CSI-4, Gadow and Sprafkin, 1994) and Raven Progressive Matrices (Raven et al, 1983). Then, test copy of reproduction memoir figures (Caffarra et al, 2002) and CDT (Cohen et al, 2000) accomplished by 392 participants.
<strong>Results:</strong> Data analysis showed that the reliability coefficient Cronbach’s Alpha was 0/765. None of the 8 criterion for numbering of CDT was not omitted. Furthermore, inter-rater reliability and test-retest reliability were equal. /95 and. /90 respectively. The structure validity of CDT was study by main component analysis method. The amount of sampling sufficiency by KMO measure was. /716 and Bartlett’s Test of Sphericity was meaningful, then the condition were suitable for performing factor analysis. The results of factor analysis with Promax rotation extracting 2 parameters include: 1- Clock construction, 2- Time conception, that explained about 63% of total variance. Also, the concurrent validity of CDT and test copy of reproduction memoir figures was very suitable.
<strong> </strong>
<strong>Conclusion:</strong> The clock drawing test has a good reliability and validity for cognitive evaluation of children.
<strong>زمینه:</strong> آزمون ترسیم ساعت، آزمونی عصب- روانشناختی است که از سالها پیش به عنوان بخشی از ارزشیابی و غربالگری بزرگسالان با آسیبهای شناختی مورد استفاده قرار گرفته است.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر برای بررسی عملی بودن، اعتبار،روایی و نرمیابی آزمون ترسیم ساعت در 392 دانشآموز دبستانی شهر تهران انجام شد. <strong>روش:</strong> گروه نمونه با روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. پس از اجرای فرم معلم فهرست نشانه مرضی کودک (گادو و اسپرافکین، 1994) و ماتریسهای پیشرونده ریون (ریون و همکاران، 1983) دانشآموزان دارای اختلالهای رفتاری، هیجانی، ذهنی و اختلالهای رشدی فراگیر کنار گذاشته شدند و سپس آزمون شکل تجمعی ری (کافارا و همکاران ، 2002) و آزمون ترسیم ساعت (کوهن و همکاران، 2000) بر روی 392 آزمودنی اجرا شد. <strong>یافتهها:</strong> تحلیل دادهها نشان داد که ضریب اعتبار آزمون ترسیم ساعت با آلفای کرونباخ برابر 765/0 است. هیچ کدام از ملاکهای هشتگانه برای نمرهگذاری آزمون ترسیم ساعت در تحلیلها حذف نشدند. از این گذشته اعتبار ارزیابی و اعتبار بازآزمایی آزمون به ترتیب برابر با 95/0 و 90/0 محاسبه شد. برای بررسی روایی سازه آزمون ترسیم ساعت از روش تحلیل مؤلفههای اصلی استفاده شد. میزان کفایت نمونهبرداری برابر 716/0 و معنادار بودن آزمون کرویت بارتلت نشانگر شرایط مطلوب برای انجام تحلیل عاملی بود. نتایج تحلیل عاملی با چرخش پروماکس، استخراج 2 عامل بود که بر روی هم تقریباً 63 درصد از واریانس کل را تبیین میکرد. این عوامل عبارت بودند از: 1- ترسیم ساعت و 2- مفهوم زمان. همچنین روایی همزمانآزمون ترسیم ساعت وآزمون شکلتجمعی ری بسیار مطلوب بود. <strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> بنابراین آزمون ترسیم ساعت از اعتبار و روایی مناسبی برای ارزیابی شناختی کودکان برخوردار است.
<strong><em> </em></strong>