دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X62120150923constraction of structural educational model to optimize employment in banking sector.تدوین یک مدل ساختاری آموزشی به منظور بهینه کردن جذب در نظام بانکداری.119390110.22054/jem.2015.3901FAخلیلموفقبانک پارسیانعلیدلاوراستاد دانشگاه0000-0001-5922-3119عبدالهشفیع آبادیاستاد دانشگاهفریبرزدرتاجاستاد دانشگاهJournal Article20160102This paper aims to develop a structural model-training in order to optimize the absorption in the country's banking system.The purpose of this research / development and in terms of gathering information is descriptive and correlational research.In order to achieve the goal of Correlation research methods were used.<br /><br />The target population included all people with managerial post in the banking industry of the Islamic Republic of Iran. They had a total of 1,489 people.Using cluster random sampling of 305 director of state-owned banks, the National Bank Among the governmen banks has become thetprivate ,banks and mellat and tejarat Among private banks pasargad bank were analyzed.<br /> <br />Three questionnaires were used to collect data: organizational culture, Cameron and Quinn (1999), organizational strategy Conant et al (1990), the absorption and Mshvlm Bamberger (2000) and competence researcher made questionnaire was used.<br /> <br />The results of this study showed that three types of defensive strategy, analyst and prospective and three types of cultural action, constructive and Offensive the direct effect of on the merits.<br /><br />too this study showed The defensive strategy, analyst strategy and futurist strategy And action culture, constructive culture and invasive culture have a direct effect on merits. Based on competency model in this study And to achieve the research objectives, it is our suggestion: Codification A training package According to research findings.هدف مقاله حاضر تدوین یک مدل ساختاری-آموزشی به منظور بهینه کردن جذب در نظام بانکداری کشور بود. <br /><br />روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی/توسعه ای و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. به منظور تحقق این هدف از روش تحقیق همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه افراد دارای پست مدیریتی در صنعت بانکداری جمهوری اسلامی ایران و تعداد کل این افراد 1489 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ای خوشه ای تعداد 305 مدیر از بانک های دولتی، بانک ملی، از بین بانک های تبدیل وضعیتی از دولتی به خصوصی، بانک های ملت و تجارت و از بین بانک-های خصوصی، بانک پاسارگاد مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه فرهنگ سازمانی کامرون و کویین (1999)، استراتژی سازمانی کونانت و همکاران (1990)، مدل جذب بامبرگر و مشولم (2000) و پرسشنامه محقق ساخته شایستگی استفاده شد.<br /><br />یافته: بررسی های حاصل از این مطالعه نشان داد که سه نوع استراتژی تدافعی، تحلیل گر و آینده نگر و سه نوع فرهنگ کنشی، سازنده و تهاجمی بر شایستگی اثر مستقیم معنادار دارد. هم چنین متغیر شایستگی بر سه نوع مدل جذب اثر مستقیم معنادار دارد. علاوه بر این شایستگی دارای اثر واسطه ای بین استراتژی تدافعی و مدل های جذب ترکیبی و خرید، بین استراتژی تحلیل گر و مدل های جذب ترکیبی و خرید، بین استراتژی آینده نگر و مدل های جذب ترکیبی و خرید، بین فرهنگ سازنده و مدل های جذب ترکیبی و خرید است. به ترتیب 38 درصد، 25 درصد، 26 درصد و 37 درصد واریانس متغیرهای شایستگی، مدل جذب ساخت، مدل جذب ترکیبی و مدل جذب خرید توسط متغیرهای ارائه شده در مدل تبیین می شود. <br /><br />نتیجه: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که سه نوع استراتژی تدافعی، تحلیل گر وآینده نگر و سه نوع فرهنگ کنشی، سازنده و تهاجمی بر شایستگی اثر مستقیم معناداری دارد. لذا بر اساس الگوی شایستگی در این تحقیق و به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، تدوین یک بسته آموزشی متناسب با یافته های تحقیق پیشنهاد می گردد.https://jem.atu.ac.ir/article_3901_4e0398b09de82dc406f29d1ed2ea2839.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X62120150923Differential Items functioning of Mathematics Test of TIMSS 2011 in Grade 8 between Girls and Boys using Item-Response Theory Approach (IRT)کارکردافتراقی سئوالهای پایه هشتم آزمون ریاضی تیمز 2011 در بین دانشآموزان دختر و پسر با استفاده از رویکرد نظریه سئوال – پاسخ (IRT)2140389810.22054/jem.2015.3898FAاصغرمینائیهیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-2875-7449زهراغفاریدانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150824The biggest worry, discussed in tests being inequitable, is the presence of bias possibility or differential functioning. Because bias causes test validity to be suspected and doubted. Objective: In this research differential item functioning on the whole 14 blocks of mathematics tests of TIMSS in grade 8 between Iranian girls and boys has been studied using IRT approach. Method: In the order that, first, data have been recoded by SPSS and the assumption of items being unidimensional in all blocks, by NOHARM software have been studied. In the next step the best model that is known as “base model” has been fit for data by BILOG-MG software. In the next process from that base model for studying the items having differential functioning and anchor, IRTLRDIF (Thissen,2001) has been used and at last for final estimation of item and ability parameters, MULTILOG software has been used. Findings show that from 219 items, being studied, of mathematics test in grade 8 of TIMSS 2011, 144 anchor items and 75 items have DIF and items have differential functioning and it is to the loss of girls, the focal group.عمدهترین نگرانی که در ناعادلانه بودن آزمونها مطرح میشود امکان وجود سوگیری یا کارکرد -افتراقی است، زیرا سوگیری باعث میشود که روایی آزمون مورد شک و تردید قرار گیرد. در این پژوهش کارکرد افتراقی سوالهای ریاض پایه هشتم تیمز 2011 در بین دو گروه دانشآموزان دختر(گروه هدف) و پسر(گروه مرجع) ایرانی بر اساس رویکرد IRT مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور ابتدا مفروضه تکبعدی بودن سوالهای هر کدام از بلوکها با استفاده از نرم افزار NOHARM بررسی گردید. در گام تحلیلها نشان داد که از بین 3 مدل یک، دو و سه پارامتری، مدل دو پارامتری از بهترین برازش با سوالهای هر بلوک برخوردار است و لذا این مدل به عنوان مدل پایه انتخاب گردید. سپس با استفاده از نرمافزار IRTLRDIF (تیسن، 2001) سوالهای دارای DIF شناسایی گردیدند. یافتهها نشان میدهد که از 219 سئوال آزمون ریاضی پایه هشتم تیمز 2011، 144 سئوال لنگر(فاقد DIF) و 75 سوال دارای DIF است. از بین این 75 سوال، 56 سوال دارای DIF یکنواخت و 19 سوال دارای DIF غیر یکنواخت است. در واقع یافتهها نشان میدهد که 56 سوال به ضرر دانشآموزان دختر عمل میکنند.https://jem.atu.ac.ir/article_3898_ec1743d5dba28b6342af5ae6cc967575.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X62120150923Psychometric Properties of Health-Promoting life Profile-II among university Studentsویژگی های روانسنجی نسخة دوم نیمرخ سبک زندگی ارتقا دهندة سلامت در دانشجویان4160390010.22054/jem.2015.3900FAامیدشکریعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-5795-1638نوشینتمیزیمعلمحسینپورشهریارعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتیمحمد آزادعبدالله پورعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد0000-0003-0116-7649زهره ساداتاخویدانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه شهید بهشتیهانیهلوافدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20151012Background: Health promotion lifestyle is a multidimensional pattern of self-initiated actions and perceptions that serve to maintain and enhance the level of wellness, self-actualization and fulfillment of the individual. Objective: The main purpose of the present study was to investigate psychometric properties of the Health-Promoting Lifestyle Profile-II (HPLP-II, Walker, Sechrist & Pender, 1995) among Iranian university students. Method: 324 university students (130 male, 194 female) completed the HPLP-II and the Emotional Adjustment Measure (EAM, Rubio, Aguado, Hontangas & Hernandez, 2007). The confirmatory factor analysis method and internal consistency were used to compute the HPLP-II's factorial validity and reliability, respectively. Also, in order to examine the construct validity of the HPLP-II, we computed correlations between different dimensions of HPLP-II with emotional adjustment. Results: The results of confirmatory factor analysis indicated that 6-factor structure of the HPLP-II consisted health responsibility, physical activity, nutrition, spiritual growth, interpersonal relations and stress management had good fit to data in the Iranian sample. Correlational analyses between different dimensions of HPLP-II with emotional adjustment provided initial evidence for the PSRS convergent validity. Cronbach’s α Coefficients ranged from 0/56 to 0/80 for six dimensions. Conclusion: In sum, these findings provide evidence for the validity and reliability of the HPLP-II as an instrument to measure of health lifestyle among Iranian university students.زمینه: سبک زندگی ارتقا دهندة سلامت یک مدل چندبعدی از اعمال خودآغازگر و ادراکاتی است که به حفظ و افزایش سطح رفاه، خودشکوفایی و رضامندی فرد کمک میکند. هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة تجدید نظر شدة دوم نیمرخ سبک زندگی ارتقا دهندة سلامت (HPLP-II؛ والکر، اسچریست و چندر، 1995) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر 324 دانشجوی کارشناسی (130 پسر و 194 دختر) به HPLP-II و مقیاس سازگاری هیجانی (EAM؛ رابیو، آگادا، هانتنگاس و هرناندز، 2007) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی HPLP-II از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی HPLP-II از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازة HPLP-II، ضریب همبستگی بین مقیاسهای سبک زندگی ارتقا دهندة سلامت با سازگاری هیجانی گزارش شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی HPLP-II نشان داد که در نمونة دانشجویان ایرانی ساختار چندبعدی HPLP-II شامل پنج زیرمقیاس مسئولیت پذیری برای سلامت، فعالیت جسمانی، تغذیه، تعالی معنوی، روابط بین فردی و مدیریت استرس، با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین عوامل چندگانة نیمرخ سبک زندگی با سازگاری هیجانی به طور تجربی از روایی سازة HPLP-II حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی زیرمقیاسهای HPLP-II بین 56/0 تا 80/0 به دست آمد. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که HPLP-II برای سنجش مفهوم سبک زندگی ارتقادهندة سلامت در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.https://jem.atu.ac.ir/article_3900_33f9a7f4a2fcac618f6752d222a8f504.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X62120150923Accountability of Religion and Life Curriculum in High school and
Pre-university to Cognitive Needs Students’میزان پاسخگویی برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی به نیازهای شناختی دانش آموزان6182594910.22054/jem.2015.5949FAمقصوددامین خندقیدانشگاه فردوسی مشهدمحمودسعیدی رضوانیدانشگاه فردوسی مشهدمرضیهموحدی محصل طوسیعلوم تربیتی جامعه المصطفی مشهدحمیدهپاک مهردکتری برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهدهادیعباسیدانشگاه بجنوردJournal Article20161122This study aimed to evaluate of realizing the cognitive goals students’ in high school and pre-university religion and life curriculum. This research is R&D and evaluative. The population consisted of students in all school districts in Tehran province (academic year 2010-2011) that were selected by multistage cluster sampling method and randomly. In order to verify the cognitive goals of religious education used achievement tests of multiple choices in six levels. To measure the progress of lower levels goals of cognitive used knowledge and understanding level tests’. Too, the measure the progress of higher levels goals of cognitive used application, analysis, synthesis and evaluation tests’ to separate gradesThe results showed that was not realized in the first grade and pre-university, none of the goals of low levels of cognitive (knowledge and understanding) and High levels (application, analysis, synthesis and evaluation). While in the second and third grades was relatively knowledge level and other level were unacceptable. According to results, knowledge goals of religious education have not been realized in secondary and pre-university generally. So, suggestions are presented for improving cognitive goals.
هدف:مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی از میزان تحقق اهداف شناختی برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی کشور صورت گرفت. روش: روش پژوهش از حیث هدف، تحقیق و توسعه و از نوع پژوهش ارزشیابی است. جامعه آماری شامل دانش آموزان کلیه مناطق آموزشی شهرستانهای تهران در سال تحصیلی 89-88 بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت بررسی میزان تحقق اهداف شناختی تربیت دینی در سطوح ششگانه از آزمونهای پیشرفت تحصیلی چهارگزینهای برای سنجش میزان تحقق اهداف شناختی سطوح پایین دانش و فهم و از آزمونهای تشریحی جهت سنجش میزان تحقق اهداف شناختی سطوح بالای کاربرد، تحلیل، ترکیب و ارزشیابی به تفکیک پایههای تحصیلی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در پایه اول و پیش دانشگاهی، هیچ یک از اهداف شناختی سطوح پایین (دانش و فهم) و سطوح بالا (کاربرد، تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) محقق نشده بود. در حالیکه در پایههای دوم و سوم اهداف شناختی سطح دانش، نسبتاً مطلوب و سطح فهم و سایر سطوح شناختی بالا نامطلوب بودند. نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای حاصل، در مجموع، میتوان گفت که اهداف شناختی در برنامه درسی تربیت دینی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی به نحو شایسته محقق نشده است. لذا، در پایان، پیشنهاداتی به جهت ارتقای تحقق اهداف شناختی ارائه گردیده است.https://jem.atu.ac.ir/article_5949_d0e31609fac1e937956a9f11acdd952b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X62120150923Meta-analysis of the relationship between religious orientation and mental healthفراتحلیل رابطه گرایش مذهبی با سلامت روان113130390210.22054/jem.2015.3902FAابوالقاسمیعقوبیدانشگاه بوعلی سینا0000-0002-1949-6814علی اکبرعروتی موفقدانشگاه بوعلی سیناعلی اصغرچگینیدانشگاه بوعلی سیناسروهمحمدزادهدانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20150208Introduction:various studies have shown the relationship between religious orientation and mental health and physical health .meta-analysis ith integrating results from various researches,specifies Relationship between the variables.this Research is intended to use the meta-analytic model to examine the relevance of mental health to religious orientation. <br /><br />Methods: We reviewed records of all research related to the relationship between religious orientation and mental health in the Journal of Research Persian have been published 10 research that were accepted in methodological procedure selected and meta-analysis was done. Research tool was the Czech List of meta analysis and Cohen's effect size method was used to achieve the overall relationship<br /><br />Results: the results showed that The effect size of relationship between religious orientation and mental health equal to 428/0 was obtained and by conversion of the d value of z in normal distribution curve according to the Cohen's criteria is a high value.<br />Conclusion: Considering the high relationship between religious orientation and mental health programs we can develop an adequate programs toan individual's religious orientation towards health promotion and treatment.مقدمه: پژوهش های متعدد ارتباط بین جهت گیری مذهبی و سلامت روان و حتی سلامت جسمی را نشان داده اند. روی آوری پژوهشگران به مذهب وتاثیرات روانشناختی آن رو به افزایش بوده است. در این خصوص فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف میزان ارتباط بین متغیرها رامشخص می کند.پژوهش حاضر برآن است تا با استفاده از الگوی پژوهشی فراتحلیل میزان ارتباط گرایش مذهبی با سلامت روان را مورد بررسی قرار دهد.<br />روش:با بررسی پیشینه از میان تمام پژوهش های مرتبط با رابطه جهت گیری مذهبی با سلامت روان که در نشریات علمی پژوهشی فارسی چاپ شده اند تعداد10پژوهش را که از لحاظ روش شناختی مورد پذیرش بود انتخاب و فراتحلیل روی آن ها انجام گرفت.ابزار پژوهش عبارت از چک لیست فراتحلیل بودو از روش اندازه اثرکوهن برای دستیابی به مقدار ارتباط کلی استفاده شد<br />یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میزان اندازه اثر رابطه گرایش مذهبی با سلامت روان برابر با428/0به دست آمد که با تبدیل متوسط d به مقدارzدریک منحنی توزیع نرمال مطابق ملاک کوهن مقدار بالایی است.<br />بحث و نتیجه گیری:با توجه به ارتباط بالای بین گرایش مذهبی وسلامت روان می توان برنامه های متناسب با گرایش مذهبی افراد جهت ارتقای سلامت و درمان اختلالات تدوین نمود.https://jem.atu.ac.ir/article_3902_977c278961843b6d42e65cb978663654.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X62120150923PROVIDING NORMS IN PREPARATION SKILLS IN THE GENERAL PHYSICAL EDUCATION FEMALE STUDENTSتدوین نرم استانداردهای آمادگی مهارتی تربیت بدنی عمومی2 دانشجویان دختر157174390610.22054/jem.2015.3906FAفرشتهشهیدیدانشگاه تربیت دبیر شهید رجائیمعصومهبقاییانمدرس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،دانشجوی دکتری رشته رفتار حرکتی(واحد بین الملل دانشگاه فردوسیمیناغلامیمدرس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائیJournal Article20160307The aim of research refers to the evaluation of skill and compilation norms of female students skills in general Physical Education at the Shahid Rajaee teacher training University.<br />The statistic population of research includes the whole female students at Shahid Rajaee teacher training University that are passing the general PE in Swimming & Table Tennis. The available population includes 200 university students who have passed term 1 and 2 in year 1390 & 1391, and term 1 in Year 1392. The participants at the Table Tennis were 100 students who have participated at the final tests after passing the training course at the end of the semester. The test includes forehand bouncing and forehand and backhand rally as well as the service techniques. From the 100 participants for swimming, the 24 students were omitted due to different reasons; some did not participated at the training course and some did not participated the final test. Therefore, the research is done based on the findings from the 64 remaining students at the swimming. The three tests for swimming include rotairy kick, the number of rallies at the pool length and the number of hand rallies at the pool length.<br />Taking into consideration the achieved results from the three tests at the swimming and table tennis, the grade 6 is assigned for each test, and in total, the grade 18 is gained (from 20). The remaining grade of 2 is considered as the grade for the class homework. This is the way of grading for the general PE at the Shahid Rajaee teacher training University.<br />Hence, there is no simillar research for skill norms at the general PE for Swimming & Table Tennis, it is impossible to compare the achieved findings with the other researches, and therefore, we just presented the achieved results.هدف از این پژوهش،تدوین نرم های آمادگی مهارتی استاندارد برای واحد تربیت بدنی 2 دانشجویان دختر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی بود.نوع طرح کاربردی و روش تحقیق از نوع توصیفی که به صورت تک آزمون در دو رشته فوق الذکر انجام شد.<br />جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دختر دانشگاه شهید رجائی که واحد تربیت بدنی 2 را در دو رشته شنا و تنیس روی میز اخذ کرده بودند و جامعه دردسترس،عبارت از 200 نفر دانشجوی واجد شرایط ذکر شده در دو نیمسال دوم 90-91 و اول 91-92بود..این آزمون ها شامل ضربه متوالی با روی راکت به توپ،ضربات رفت و برگشت فورهند وبک هند و سرویس بود از 100 نفر که واحد شنا را اخذ کردند در انتهای ترم نام 24 دانشجو که به دلایل مختلف در کلاس های آموزشی و یا آزمون شرکت نداشتند حذف و تحقیق با استفاده از یافته های بدست آمده از 64 نفر باقیمانده در این رشته انجام شد. <br />روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و سطوح زیر منحنی طبیعی و با استفاده از نرم افزار هنجار به تدوین نورم های استاندارد اقدام شد.با توجه به نتایج بدست آمده از سه آزمون در دو رشته شنا و تنیس روی میز و با تخصیص 6 نمره برای هر آزمون،در مجموع 18 نمره از 20 نمره پایان ترم به نتایج بدست آمده از این آزمون ها اختصاص یافت.دو نمره باقیمانده به عنوان نمره کلاسی در نظر گرفته شد و در نهایت 20 نمره برای نمره گذاری درس تربیت بدنی 2 خواهران در دانشگاه شهید رجائی در نظر گرفته شد.<br />متاسفانه با توجه به عدم انجام تحقیق مشابه برای نرم سازی واحدهای تربیت بدنی 2 در رشته های مورد بررسی در این تحقیق،امکان مقایسه نتایج آن با نتایج بدست آمده از پژوهش های سایر محققین امکان پذیر نبود و در بخش بحث و بررسی،به تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از این تحقیق اکتفا شد.پیشنهاد می شود محققین دیگر، در سایر دانشگاه ها و رشته ها نیز اقدام به نرم سازی استاندارد واحد تربیت بدنی نمایند.تا روند تخصیص نمره در این دروس با بینش و انصاف بیشتری انجام شود.https://jem.atu.ac.ir/article_3906_71cc42e73230c1a4b70e446972ce0d51.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X62120150923Validity and reliability of Critical thinking ability promotion through E base environmentروایی سنجی واعتباریابی روشی برای پرورش مهارت تفکر انتقادی درنظام یادگیری بر خط175190598210.22054/jem.2016.5982FAزهرهخوش نشیناستادیار دانشگاه خوارزمیJournal Article20151208This article presents a discourse analysis method designed to study networked cognitive communication processes in knowledge communities, such as conceptual change, higher order learning and knowledge building in synchronous and asynchronous mode of online learning. Object: The method is grounded on the meaning of critical thinking and the process of meaning construction in the group to reveal the basis of collaborative critical thinking through using discussion and leading to discussion in synchronous and asynchronous mode. Method: on the basis of longitude method of research and through 2 semesters (on 42 students) the implication of Socratic Questioning Prompt (SQP) are validated It was needed to prepare the teacher to have revised on the construction of meaning in the subject to design the process of reconstruction during discussion. Finding: Relations among the skills leaded to Ct promotion as an indicator considered in California Critical Thinking Test are estimated and approved in the paper. Conclusion: It is revealed that there are relations among the mentioned skills and a process which designed in online environment to promote critical thinking ability is approachable through Socratic Questioning Prompt.زمینه: برای تحقیق درخصوص روش مناسب برای پرورش مهارت تفکر انتقادی در نظام یادگیری بر خط ضروریست در ابتدا فرایند مفهوم سازی تفکر انتقادی ، درقالب بحث های همزمان و غیر همزمان مورد بررسی قرارگیرد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارائه گزارشی از روایی سنجی و اعتباریابی مراحل منتهی به پرورش مهارت تفکر انتقادی به واسطه تبیین ساخت دهی زنجیرۀ یادگیری مفاهیم تا بالاترین سطح و فرایند رشد مهارتهای شناختی در نظام یادگیری برخط با استفاده از مدل بحث سقراطی صورت پذیرفت.روش: برمبنای روش تحقیق طولی در طول دو ترم تحصیلی- دانشگاهی به بررسی روایی و پایایی مراحل پرورش مهارت تفکر انتقادی(بر اساس مقیاس آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا) از طریق روش بحث سقراطی وبررسی تاثیرات آن بر 42 دانشجو در محیط برخط پرداختیم.یافته ها: روایی سازه یا ارتباط بین اجزاء سازنده این مهارت و روایی عاملی در مرحله روایی سنجی و سنجش پایایی مهارت در پایان اجرای آزمون تائید شد. نتیجه گیری: بازسازی مفاهیم و پرورش مهارت تفکر انتقادی از طریق روش بحث سقراطی و با به کارگیری مشوق های مدل بحث سقراطی در فرایند پرورش این مهارت ودر محیط برخط امکانپذیر استhttps://jem.atu.ac.ir/article_5982_471040f25a4acd53c668990fb0b77de8.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X62120150923An exploration into the PhD applicants’ and faculty members’ views on different methods of PhD applicants’ selectionکاوش نگرش متقاضیان ورود به دوره دکتری و اعضای هیأتعلمی نسبت به شیوههای متفاوت داوطلبان گزینش ورود به دورههای دکتری225260573510.22054/jem.2015.5735FAجلیلیونسیدانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-9619-1600Journal Article20161105Objective: This research was carried out with the aim of exploration, description and explication of PhD applicants’ and faculty members’ attitudes on the method of the PhD applicants’ selection (semi-focused and non-focused). <br /> Method: To do so, a mixed-methods design was used and the data was collocated in two stages from the academics and also the experts in different fields. In qualitative process about 70 professors and students in different majors were individually interviewed in focus groups; open coding method was used in the process of analyzing the qualitative data, then, the concerns and mental stresses of the beneficiaries in this area were identified. In the quantitative part, 500 academics from the universities in Tehran were asked to answer the researcher-made questionnaires and then the questionnaires were analyzed very carefully. Especially in administrative part, the executive priority was given to the qualitative research and analysis of qualitative findings. <br /> Discussion: the discussion was carried out based on the findings of qualitative analysis. In each part, for the purpose of comparing, approving or determining the conflicting cases, the findings of quantitative analysis were presented together with the qualitative findings. <br /> Results: the results showed that there was a significant difference between the professors’ and students’ attitudes on the selection of PhD applicants in semi-focused method; namely the professors tended to have more share in the process of selecting PhD applicants, while the applicants were in favor of allocating more share to national organization of educational testing (NOET) in the selection process.هدف: این پژوهش با هدف کاوش، توصیف و تشریح نگرش و نظرات داوطلبان ورود به دوره دکتری و اعضای هیأتعلمی نسبت به روش گزینش متقاضیان ورود به دورههای دکتری به شیوههای متفاوت گزینش (غیرمتمرکز و نیمه متمرکز) انجام شد. روش: به این منظور از رویکرد روشهای ترکیبی استفاده شد و دادهها طی دو مرحله از دانشگاهیان و همچنین متخصصین در حوزههای مختلف جمعآوری شد. در مرحله کیفی با حدود 70 تن از استادان و دانشجویان رشتههای مختلف به صورت فردی و در قالب گروههای کانونی مصاحبه شد؛ طی مرحله تحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش کدگذاری باز، مفاهیم و مقولههایی که در این حوزه دغدغه ذهنی ذینفعان بود شناسایی شد. در بخش کمّی، با مشارکت بیش از 500 نفر از دانشگاهیان دانشگاههای شهر تهران، پرسشنامههای محقق ساخته با دقت بسیار بالا اجرا و تحلیل شد. اولویت اجرایی به ویژه در بخشهای اجرایی به پژوهش کیفی و یافتههای تحلیلهای کیفی داده شده است. بحث: بحث برمبنای یافتههای تحلیل کیفی انجام شد و یافتههای بخش کمّی در هر قسمت به منظور مقایسه، تأیید یا بیان موارد مغایرت با یافتههای کیفی ارائه شدهاند. نتایج: نتایج نشان داد که بین استادان و دانشجویان در نگاه به شیوۀ گزینش نیمه متمرکز تفاوت معناداری دیده میشود، به گونهای که استادان تمایل دارند دانشگاه سهم بیشتری در گزینش داوطلبان ورود به دورۀ دکتری داشته باشد، ولی داوطلبان علاقهمندند که به سازمان سنجش در فرایند گزینش سهم بیشتری اختصاص داده شود.https://jem.atu.ac.ir/article_5735_422c6f2657bbe1290b4bc8d7586f6975.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X62120150923Optimal Smoothing Method of Data in Test Equating: The Case of TOLIMO and Comprehensive Trial Tests of Iran Educational Testing Organizationروش بهینه هموارسازی دادهها در همترازسازی: مورد مطالعه آزمون تولیمو و آزمونهای جامع کنکورهای آزمایشی سازمان سنجش آموزش کشور261287573610.22054/jem.2015.5736FAعلیمقدم زادهدانشگاه تهرانJournal Article20160213This study aimed to discover the most optimal method of smoothing data in different equating methods. For this purpose, data were exactly collected using both TOLIMO and Comprehensive Tests of Iran Educational Testing Organization administered in 1391-92. To analyze data collected from Comprehensive Tests of Iran Educational Testing Organization, only the items related to joint general subjects from majors of mathematics and physics, science and humanities were utilized. Data were collected from samples with different sizes and tests with different lengths in terms of items to discover the most optimal method for smoothing data in test equating. As to TOLIMO, equating NEAT design was used while in Comprehensive Tests it was homogeneous groups design. Results of the analyses showed that to smooth data in TOLIMO, the first model (logarithmic linear model including mean, variance, skewness and kurtosis- the first four transformations for the test and anchor) which is simpler was selected. Thus, the best model for smoothing data collected from TOLIMO (form X) was discovered in three sample sizes 0f 200, 500 and 1000 participants. In the same way, in the form Y of TOLIMO with sample sized of 200 and 1000 participants the first model was recognized the best model, but in sample size of 500 people the second model was selected best. As to the data collected from Comprehensive Tests (both X and Y forms), the third model of logarithmic linear models including mean, variance, skewness and kurtosis (the first four transformations) was the best model with different sample sizes of 200, 500 and 1000 people since a model with the lowest AIC has better fitness indexes. Findings, also, indicated that the larger the sample size was and the longer the test was in terms of items, the more improved the fitness for Kernel smoothing there would be.این پژوهش با هدف یافتن بهترین روش هموارسازی داده ها در روشهای مختلف همترازسازی انجام شد. به این منظور از دادههای آزمون تولیمو و آزمونهای جامع کنکورهای آزمایشی شرکت تعاونی سازمان سنجش آموزش کشوردر سال 92-91 استفاده شد. برای تحلیل دادههای آزمونهای جامع کنکورهای آزمایشی شرکت تعاونی سازمان سنجش آموزش کشور صرفاً از سؤالات مشترک دروس عمومی رشتههای ریاضی- فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی استفاده شد. برای یافتن بهینه ترین روش هموارسازی داده ها در همترازسازی از حجم نمونه های مختلف و آزمونهای با تعداد سؤالات مختلف (طول متفاوت) استفاده شد. در آزمون تولیمو از طرح همترازسازی NEAT و در آزمونهای جامع از طرح گروههای همسان استفاده شد. نتایج تحلیلها به طور کلی نشان داد که برای هموارسازی داده ها در آزمون تولیمو، مدل اول (مدل لگاریتم خطی شامل میانگین، واریانس، چولگی و کشیدگی- چهار گشتاور اول برای آزمون و لنگر) که سادهتر است انتخاب شد و بهترین مدل برای هموارسازی دادههای آزمون تولیمو (فرم X) در سه حجم نمونه 200، 500 و 1000 نفری مدل اول بدست آمد. به همین ترتیب، در فرم Y آزمون تولیمو در حجم نمونه 200 و 1000 نفر بهترین مدل، مدل اول و در حجم نمونه 500 نفر مدل دوم برگزیده شد. در داده های آزمون جامع سنجش، (هم فرم X و هم فرم Y) در حجم های نمونه مختلف 200، 500 و 1000 نفری بهترین مدل، مدل سوم مدل لگاریتم خطی شامل میانگین، واریانس، چولگی و کشیدگی (چهار گشتاور اول) است چون مدلی که کمترین مقدار AIC را داشته باشد برازش بهتری دارد. همچنین نتایج پژوهش گویای آن است که به موازات افزایش حجم نمونه، برازش مربوط به هموارسازی کرنل نیز بهبود یافته است و بهبود هموارسازی کرنل با افزایش طول آزمون همراه بوده است.https://jem.atu.ac.ir/article_5736_6bb116822060500c74255ef70eec4bc6.pdf