دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X124520210923Examining Teachers’ Assessment Literacy in EFL Classrooms: The Effect of Educational Backgroundبررسی سواد ارزشیابی معلمان در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی: تاثیر پیشینۀ تحصیلی7381391510.22054/jem.2022.59105.2153FAمعصومهاستاجیدانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی،
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-8014-9491Journal Article20210307Classroom assessment, as the complementary part of the language learning process, is a powerful decision-making instrument. Nonetheless, more research is required regarding the ways teachers cope with these requirements, and how they affect their pedagogical practices. This study is an attempt to examine EFL teachers’ perceptions of assessment literacy and the criteria they consider to assess their students. Moreover, it examines whether graduate and undergraduate teachers differ in terms of their assessment literacy. To this end, by using a survey and Ex-Post Facto research design and through a two-part questionnaire on assessment literacy (adapted from Plake, 1993; Plake, Impara, & Fager, 1993), a comparison was made between undergraduate (N=22) and graduate teachers (N=10) of English as a Foreign Language (EFL), English Literature, Translation studies, and Linguistics selected through purposive sampling on their perceptions of assessment literacy. The research results revealed a statistically significant difference between undergraduate and graduate teachers’ perceptions of assessment literacy. Results also showed that graduate teachers had higher perceptions of assessment literacy than their undergraduate counterparts, representing the effect of their level of education and educational background. Thus, this study highlights the significance of giving sufficient and proper training to all soon-to-be language teachers on language assessment, argues for the need, suggests ways by which teachers can become more literate in the domain of language assessment, and presents ways teacher educators and language testing experts can assist in this path.ارزشیابیهای کلاسی بخش جداییناپذیر فرایند یادگیری زبان و ابزاری قدرتمند برای تصمیمگیری آگاهانه و صحیح است. با این حال، شناخت نسبتاً کمی درمورد چگونگی برخورد معلمان با این نوع مطالبات وجود دارد و مهمتر این که، چگونه چنین شیوههای ارزشیابی در تدریس روزانه آنها تأثیر میگذارد. این مقاله در نظر دارد تا سواد ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و معیار ارزیابی آنها از روشهای ارزشیابی را بررسی کند. علاوه بر این، تأثیر پیشینۀ تحصیلی آنان در سطح سواد ارزشیابیشان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاست. بدین منظور با استفاده از روش تحقیق پیمایشی (برای مطالعۀ هر گروه) و پس رویدادی (برای مقایسۀ گروهها) و با استفاده از یک پرسشنامۀ دوبخشی (برگرفته از پلیک ، 1993؛ پلیک، ایمپارا و فیگر ، 1993) در مورد سواد ارزشیابی، مقایسهای بین معلمان دارای مدرک تحصیلی زبان انگلیسی و گرایشهای مرتبط (آموزش زبان انگلیسی، ادبیات انگلیسی، مطالعات ترجمه، و زبانشناسی) در مقطع کارشناسی (تعداد، 22 نفر) و تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری، تعداد 10 نفر) که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهبودند، انجام شد. یافتهها نشان میدهد تفاوت معناداری در سطح سواد ارزشیابی زبان معلمان با توجه به پیشینۀ تحصیلی آنها وجود دارد. بهخصوص، نتایج نشان میدهند معلمان مقاطع تحصیلات تکمیلی از سواد ارزشیابی زبان بالاتری نسبت به معلمان مقطع کارشناسی برخوردار هستند که نشاندهندۀ تأثیر سطح و پیشینۀ تحصیلات معلمان است. در نتیجه، این تحقیق بر اهمیت ارائۀ آموزش مناسب در ارتقاء سواد ارزشیابی برای تمامی معلمان زبان انگلیسی آینده تاٴکید میکند، نیاز به چنین دورههایی را بررسی مینماید، راههای باسوادشدن در حوزهٴ ارزشیابی زبان را به معلمان نشان میدهد و به ارائۀ روشهایی میپردازد که از طریق آن کارشناسان آزمونسازی و مربیان معلم میتوانند در رسیدن به این مهم کارگشا باشند.https://jem.atu.ac.ir/article_13915_442b729f7e638b9902eb7273a2aafb7d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X124520210923Validation of social media marketing scale in sportاعتباریابی پرسشنامة بازاریابی رسانه های اجتماعی در ورزش39631399910.22054/jem.2022.58460.2138FAحسینکردلودانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-2395-2031حسینعلی محمدیاستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0002-5872-1201عباسنقی زاده باقیدانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم تربیت و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراننسرینعزیزیان کهندانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم تربیت و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20210121The expend of social media has significantly changed marketing practices. Organizations are investing in technology to increase their presence on social media. Social media marketing, customer communication, collaboration, and interaction, and encourages their participation. The purpose of this study was to validation and Reliability of social media marketing scale in sports. This study was descriptive and correlational studies. The statistical population of the present study was the customers of sports and entertainment complexes in Hamadan. According to the minimum sample size criterion required for data collection in factor analysis, 260 customers were selected as a statistical sample. Questionnaires were randomly distributed among the samples. A researcher-made questionnaire was developed from the literature review of the research subject into five components: information, comfort, social interaction, well-being and entertainment. The face and content validity of the questionnaire was determined with the help of 10 sports marketing experts. Data were analyzed using exploratory factor analysis to identify components and confirmatory factor analysis to determine the validity of the structure. The results showed that the reliability of the components of the questionnaire was acceptable. Regarding the relationship between agents and social media marketing, the results showed that all factors could be a good explanation for the concept of social media marketing; The Ratio indicators 2/df=1.88, RMSEA=0.058, NNFI=.98, NFI=.97, CFI=0.99, IFI=0.99, RFI=0.99, GFI=.92 confirmed the suitability of the model. As a result, the internal and external validity of the social media marketing model was confirmed. With the approval of the tools mentioned in this study, future researchers can use the current tools to determine social media marketing in sports.گسترش شبکههای اجتماعی به طور قابل توجهی شیوههای بازاریابی را تغییر داده است. سازمانها در حال سرمایهگذاری در فناوری برای افزایش حضور خود در شبکههای اجتماعی هستند. بازاریابی رسانههای اجتماعی ارتباطات، همکاری و تعاملات مشتریان را کنترل میکند و مشارکت آنها را تشویق میکند. هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتباریابی و رواییسنجی ابزار پرسشنامة بازاریابی رسانههای اجتماعی در ورزش بود. این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان مجموعههای تفریحی ورزشی شهر همدان بودند. با توجه به معیار حداقل حجم نمونة لازم برای گردآوری دادهها در تحلیل عاملی، 260 نفر از مشتریان به عنوان نمونة آماری تعیین شدند. پرسشنامه بهصورت تصادفی در بین نمونهها توزیع شدند. پرسشنامه محقق ساخته که از مرور ادبیات موضوع پژوهش در پنج مؤلفة اطلاعات، راحتی، تعامل اجتماعی، خودبیانگری و سرگرمی تنظیم شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با کمک 10 تن از متخصصان بازاریابی ورزشی تعیین شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای تعیین پایایی درونی، از آزمون KMO برای تعیین کفایت نمونهگیری، از تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مؤلفهها و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. یافتهها نشان داد که پایایی مؤلفههای پرسشنامه از وضعیت قابلقبولی برخوردار بود. درخصوص روابط عاملها با بازاریابی رسانههای اجتماعی، نتایج نشان داد که تمامی عاملها توانستند تبیینکنندة خوبی برای مفهوم بازاریابی رسانههای اجتماعی باشند؛ شاخصهای نسبت 88/1=2/df، 058/0RMSEA=، 98/0NNFI=، 97/0NFI=، 99/0CFI=، 99/0IFI=، 99/0RFI= و 92/0GFI= برازندگی مدل را تأیید کردند. در نتیجه، روایی درونی و بیرونی مدل بازاریابی رسانههای اجتماعی تأیید شد. با توجه به تأیید ابزار یادشده در این مطالعه، پژوهشگران آینده میتوانند از ابزار حاضر برای تعیین بازاریابی رسانههای اجتماعی در ورزش استفاده کنند.https://jem.atu.ac.ir/article_13999_95f748bba760e0507b15a70f342cdf0c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X124520210923Evaluation of the divergence of syllabusand questions using the goodness-of-fit test and the Jeffrey index (Case study: Graduation test statistics course questions 1393-1393)بررسی میزان واگرایی سرفصل دروس و سوالهای آزمون با استفاده از آزمون نیکویی برازش و شاخص جِفری (نمونه موردی: سوالهای درس آمار آزمون تحصیلات تکمیلی 1397-1393)63801409510.22054/jem.2022.56477.2097FAغلامرضایادگارزادهاستادیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-9117-7703عادلفاطمیاستادیار گروه آمار، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانمصطفیرستگار آگاهدکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0003-4011-8364Journal Article20201201The purpose of this study is to investigate the divergence of the questions of the master's and doctoral exams of a number of statistical courses during the years 1397-1393 from the topics approved by the Supreme Planning Council. For this purpose, the main topics and sub-topics (with the title of main cluster, sub-cluster and topics) were first identified based on the course titles approved by the Ministry of Science, Research and Technology, on which the master's and doctoral entrance exams are designed. In the next step, the frequency distribution of the mentioned test booklet questions in specific time intervals in each topic was extracted and the distance of this distribution of questions in the clusters with the ideal and expected distribution of specialized experts was calculated and tested. The Chi-square test was used to examine the divergence and the Jeffrey index was used to evaluate the good fit of the two distributions as well as the information distance. The sample studied in this study is a case study consisting of a total of eight courses, two courses "Statistics and Experimental Design" in the master's degree exam in agricultural engineering and also four specialized master's degree courses in statistics (mathematical statistics, regression, sampling and basics of probability) And two specialized doctoral courses in this field (probability and statistical inference). The results show that out of eight non-specialized courses in only one course (experimental design in the field of agricultural engineering) and of course in 2016 the rate of divergence was significant (P-Value = 0.28, Chi-square = 8.88 , Jeffrey). Also, among the specialized courses in the field of statistics, the degree of divergence from the ideal situation for one of the courses (probability course of the doctoral exam in statistics in 1396) is significant (0.46P-Value <0.01, Chi-square = 12.50, Jeffrey =).هدف از این پژوهش بررسی میزان واگرایی سوالهای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تعدادی از دروس اصلی آمار طی سالهای 1397-1393 از سرفصلهای مصوب شورای عالی برنامهریزی است. برای این منظور ابتدا براساس سرفصلهای دروس مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که آزمونهای ورودی کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس آنها طراحی میشوند، موضوعها و زیر موضوعهای اصلی (با عنوان خوشه اصلی، زیرخوشه و مباحث) مشخص شد. در مرحله بعد توزیع فراوانی سوالات دفترچه آزمونهای مذکور در بازههای زمانی مشخص در هر مبحث استخراج شد و فاصله این توزیع سوالات در خوشهها با توزیع ایدهآل و مورد انتظار خبرگان رشته تخصصی محاسبه و آزمون شده است. برای بررسی واگرایی، از آزمون "خیدو" و برای بررسی نیکویی برازش دو توزیع و همچنین فاصله اطلاعاتی از "شاخص جِفری" استفاده شده است. نمونه مورد بررسی در این تحقیق یک نمونه موردی شامل مجموعا هشت درس، دو درس "آمار و طرح آزمایشها" در آزمون کارشناسی ارشد رشتههای مهندسی کشاورزی و همچنین چهار درس تخصصی کارشناسی ارشد رشته آمار (آمار ریاضی، رگرسیون، نمونهگیری و مبانی احتمال) و دو درس تخصصی دکتری این رشته (احتمال و استنباط آماری) است. نتایج نشان میدهد که از میان هشت درس غیرتخصصی تنها در یکی از دروس (طرح آزمایشها در رشته مهندسی کشاورزی) و البته در سال 1395 میزان واگرایی معنیدار بوده است (0.28= P-Value <0.05, Chi-square= 8.88, Jeffrey). همچنین در بین دروس تخصصی رشته آمار نیز میزان واگرایی از وضعیت ایدهآل برای یکی از دروس (درس احتمال آزمون دکتری آمار سال 1396) معنیدار است (0.46P-Value <0.01, Chi-square= 12.50, Jeffrey=). در نتیجه میتوان گفت در میان دروس آمار در آزمون ورودی رشتههای مهندسی کشاورزی و همچنین دروس تخصصی رشته آمار، بین سرفصل و سوالهای آزمون با وجود تغییرات، نسبتا هماهنگی و تناسب رعایت شده است، بجز در دو ماده که میزان واگرایی و عدم تناسب معنی دارشده که این می تواند به دلیل عدم اطلاع طراحان سوال از سرفصل های دروس مذکور باشد.https://jem.atu.ac.ir/article_14095_0729235c8a28173cadf358d8f2d06cc6.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X124520210923Construction and validation of academic competency evaluation scale among high school students in Tabrizساخت و اعتبار یابی مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول شهر تبریز811131409610.22054/jem.2022.58508.2143FAمحمداصل محمد علیزاددانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایرانحمیدطاهرنشاط دوستاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانهوشنگطالبیدانشیار گروه آمار، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراناحمدعابدیدانشیار گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-3828-3419Journal Article20210128The acquisition and promotion of Students' academic competence in the scholastic process is a desirable outcome for any educational system. Having a measure for accurately assessing students’ academic competence is very important. Therefore, the goal of this study was construction and validation of the academic competency questionnaire and identification of its dimensions and components. The population of interest includes all male and female first year high school students in Tabriz. A sample of 660 students participated in the study through multi-stage cluster sampling method. The initial instrument was developed based on the Model of Academic Competence and Motivation (McGrew, 2013). Validity of the instrument was determined by utilizing the Content Validity Ratio (CVR), exploratory factor analysis and concurrent correlation with the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). The results of exploratory factor analysis affirmed 5 significant factors for the “orientation towards self” subscale, 6 factors for the “orientation towards learning” subscale and 8 factors for the “orientation towards others” subscale. The goodness-of-fit indicators obtained from the second-order confirmatory factor analysis also confirmed this structure including three main subscales, 19 factors and 109 items. In general, the research findings showed that this questionnaire has the necessary psychometric properties to assess the academic competence of high school students and can be used as a useful tool in this field.برخورداربودن دانش آموزان از شایستگی تحصیلی و کسب و ارتقاء آن در فرایند تحصیل، مطلوب هر نظام آموزشی است. وجود ملاکی برای اندازهگیری درست شایستگی تحصیلی از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر این اساس، در پژوهش حاضر ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه شایستگی تحصیلی و شناسایی ابعاد و مولفه های تشکیل دهنده آن مورد هدف قرار گرفته است. جامعه این تحقیق کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دور اول شهر تبریز بوده که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 660 دانش آموز در تحقیق مشارکت داده شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته شایستگی تحصیلی، بر اساس مدل انگیزش و شایستگی مک گرو(2013) بود. روایی محتوایی مقیاس با استفاده از شاخص نسبت روائی محتوا(CVR) و روایی سازهای آن از طریق انجام تحلیل عامل اکتشافی و روایی همزمان آن از طریق محاسبه همبستگی با پرسشنامه خودتنظیمی یادگیری پنتریچ و دیگروت(1999) بدست آمد. برای اطمینان از پایایی ابزار نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و این ضریب برای مقیاس کلی شایستگی تحصیلی و زیرمقیاسهای سه گانه جهتگیری نسبت به خود، جهتگیری نسبت به دیگران، جهتگیری نسبت به یادگیری، به ترتیب 96/0، 93/0، 92/0، و 92/0 بهدست آمده است. نتایج تحلیل عاملی انجام یافته، استخراج 5 عامل معنادار در زیرمقیاس جهتگیری نسبت به خود، 6 عامل معنادار در زیرمقیاس جهتگیری نسبت به یادگیری و 8 عامل معنادار در زیرمقیاس جهتگیری نسبت به دیگران را نشان داد. شاخصهای نیکویی برازش حاصل از تحلیل عامل تائیدی مرتبه دوم نیز مقیاس نهایی شایستگی تحصیلی با 3 زیرمقیاس اصلی، 19 عامل و 109 آیتم مورد تائید قرار داد. در کل یافته های تحقیق نشان داد که این پرسشنامه از شاخصهای روانسنجی لازم برای ارزیابی شایستگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول برخوردار بوده و میتواند به-عنوان ابزار مفیدی در حوزه مربوطه مورد استفاده قرار گیرد.https://jem.atu.ac.ir/article_14096_5217182833212c1209dcd765cc46c33d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X124520210923Psychometric properties of the PERMA-Profilerویژگیهای روانسنجی پرسشنامه شکوفایی پرما1151341409710.22054/jem.2022.55807.2088FAفاطمهقلی پورکارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0003-0183-4595زهراطبیبیدانشیار، روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانحسینکارشکیدانشیار، روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20201003The present study aims to evaluate the psychometric properties of the Persian version of the PERMA-profiler in students. The research is descriptive correlational and applied. The statistical population of the study was university students of different educational levels with Internet access in academic year of 2019-2020, the sample size was 568 (385 females, 183 males) and the sampling method was convenience sampling. The research instruments were PERMA-profiler, Ryff's Scales of Psychological Well-being (RSPWB-18), Satisfaction with Life Scale (SWLS) and Depression, Anxiety, and Stress Scales (DASS-21). First, the questionnaire was translated and its content and face validity were examined. Data was collected by an online questionnaire. Construct validity was assessed by CFA and the 5-factor structure of the questionnaire was confirmed. The correlation of the questionnaire with RSPWB-18, SWLS, and DASS-21, indicated the appropriate convergent and divergent validity of the construct. The internal consistency of the instrument with Cronbach's alpha and Guttmann coefficients was evaluated suitable for the subscales and the total score (0.66 to 0.95), and the test-retest with high coefficients (0.74 to 0.86) showed the stability of the instrument. Finally, based on the results of this study, PERMA-profiler has good validity and reliability for use in the student community.هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه شکوفایی پرما در دانشجویان بود. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دارای دسترسی به اینترنت در سال 1398-1399 بود. حجم نمونه 568 نفر (385 زن و 183 مرد) و از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه پرما، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف-18، پرسشنامه رضایت از زندگی و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس-21 بوده است. ابتدا پرسشنامه ترجمه شده و روایی محتوایی و صوری آن بررسی شد. سپس دادهها از طریق پرسشنامه برخط جمعآوری شده و تحلیل شدند. ارزیابی روایی سازه با تحلیل عاملی تائیدی ساختار 5 عاملی پرسشنامه را تائید کرد. همبستگی پرسشنامه با سازههای بهزیستی روانشناختی، رضایت از زندگی و افسردگی، اضطراب و استرس، نشاندهنده روایی همگرا و واگرای مناسب سازه بود. پایایی ابزار با ضرایب آلفای کرونباخ و گاتمن برای زیرمقیاسها و نمره کل، مناسب ارزیابی شد (66/0 تا 95/0)، همچنین بازآزمایی با ضرایب بالا (74/0 تا 86/0) نشان دهنده ثبات ابزار بود. در نهایت براساس نتایج این پژوهش پرسشنامه پرما برای استفاده در جامعه دانشجویان از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است.https://jem.atu.ac.ir/article_14097_57fc1be9036622825dc25927ec7f55e0.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X124520210923Standardization of Young’s Maladaptive Schema Questionnaire in Students of Tehranهنجاریابی پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار یانگ در بین دانشجویان شهر تهران1351631418110.22054/jem.2022.58601.2142FAسمیهمهدویدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمهرانآزادیاستادیار گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210211The aim of this study was to standardize and determine the psychometric properties (validity and reliability) of the Yang Early Schematic Questionnaire (Third Edition Short Form, 2005) in the student community of Islamic Azad University, South Tehran Branch in the academic year 2019-2020. 511male and female students of the Islamic azad University,Tehran -South Branch, who were members of virtual network( male 170 and female 341), formed the statistical population of this study. Yang answered 90 questionnaire from Yangs early maladaptive schemes. The validity of the questionnaire was determined by internalconsistency medthod construct validity was confirmed by confirmed factor analysis and the norm of the questionnaire was determined by using soft percentage.0/70. Also according to the presented results, it can be said that the maladaptive schemas questionnaire (third edition), ( with the omission of question 11, 90, 69, 67, 48, 22, 15) had sufficient validity of in struments in the study population and the questionnaire is modifled. As a result, by removing some items, the questionnaire had sufficent validity (above 0.30). The distribution of the percentage scores obtained in the areas of exclusion, heterogeneity, deafness, and disturbed boundaries is reasonably normal, but in the areas of self-government there is skewness to the right<br />.Keywords: Primary maladaptive schemas, Young Schematic Questionnaire, Normativeness ,Confirmatory Factor Analysisپژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و تعیین ویژگیهای روانسنجی (اعتبار و روایی ) پرسشنامه طرحوارههای اولیه یانگ (نسخه سوم فرم کوتاه، 2005) در جامعه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب درسال تحصیلی 98-99 انجام شد. به دلیل محدودیتهای ناشی از همهگیری کرونا نمونه آماری (مرد170 زن 341) به صورت داوطلبانه و از طریق گروههای مجازی دانشجویان بدست آمد. اعتبار پرسشنامه با روش همسانی درونی، روایی سازه با تحلیل عاملی تاییدی، وهنجار پرسشنامه با استفاده از نرم درصدی مشخص شد.تحلیل یافتهها نشان داد پرسشنامه به غیر از حوزه دگرجهتمندی که اعتبار متوسط (67/0) داشت، در بقیه حوزهها مطلوب (بالاتراز 70/0) است. همچنین باحذف برخی گویهها پرسشنامه از روایی کافی (بالاتراز 30/0) برخوردار بود. توزیع نمرات درصدی بدست آمده در حوزههای طرد، دگرجهت مندی، گوش به زنگی و مرزهای مختل در حد قابل قبول طبیعی است اما در حوزه خودگردانی چولگی به راست وجود دارد.<br />کلیدواژهها :طرحوارههای ناسازگار اولیه، پرسشنامه طرحواره یانگ، هنجاریابی و تحلیل عاملی تاییدیhttps://jem.atu.ac.ir/article_14181_a1e09f222ba84efc3ac2bfad3e02e593.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X124520210923Psychometric Properties of the Behavior Rating Inventory of Executive Function, Second Edition (BRIEF2) in Students aged 13 to 18 yearsویژگیهای روان سنجی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی – ویراست دوم (BRIEF-2)در دانش آموزان 13 تا 18 سال1651861418210.22054/jem.2022.57932.2127FAکمالپرهونپژوهشگر پسادکتری روانشناسی شناختی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-8358-3704هادیپرهوناستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.0000-0001-8358-3704علیرضامرادیاستاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-5351-6017حمیدرضاحسن آبادیدانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.0000-0001-7076-9219Journal Article20201227ABSTRACT<br />Performance-based measures have shown some limitations in the assessment of executive functions (EF) and rating scales have been proposed as an alternative. This study examined the psychometric properties of the Persian version of the Behavior Rating Inventory of Executive Function, Second Edition, BRIEF-2 parent - form in students aged 13 to 18 years. Participants were 300 students, 148-girl (49.3%) and 152-boy (51.7%) between 13 and 18 years old (M = 9.15; SD = 1.92). Samples were selected from regions (north, south, east, west and center) in Tehran city. The analysis of the internal structure using confirmatory factor analysis reveals that the model with three indexes (Behavioral, Emotional and Cognitive) and nine scales (Inhibit, Shift, Self-Monitor, Emotional Control, Initiate, Working Memory, Plan/Organize, Organization of Materials and Task-Monitor) showed good fit to the sample. The Cronbach's alpha values for the index scores ranged from.91 to.93, with alpha for the individual scales ranging from.87 to.92. Results showed that Persian version of the BRIEF-2 parent Form demonstrated high internal consistency and test–retest reliability. Convergent validity was obtained for BRI (AVE = 0.52), ERI (AVE = 0.54) and CRI (AVE = 0.58). In addition, composite reliability (CR) was reported for BRI (CR = 0.85), ERI (CR = 0.87) and CRI (CR = 0.83). According to the findings, it can be said that the Persian version of the BRIEF2 scale has the necessary convergent validity and composite reliability. The findings support the factorial validity of the BRIEF-2 scores, suggesting that it is an adequate instrument to evaluate executive functioning reported by parents and caregivers. According to the findings, it can be said that the Iranian version of the BRIEF-2 has good psychometric properties and can be a good tool for use in clinical and research situations.چکیده<br />با توجه به محدودیتهای پیش رو اندازه گیری مبتنی بر عملکرد کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان، مقیاسهای درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی به عنوان جایگزینهای مناسب پیشنهاد میشوند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم در دانش آموزان 13 تا 18 سال انجام شد. در قالب یک طرح همبستگی، 300 نفر از دانش آموزان13 تا 18 سال (7/50 درصد پسر و 3/49 درصد دختر) مشغول به تحصیل در مدارس دورة متوسطة شهر تهران در مطالعه حاضر شرکت کردند. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از نرمافزارهایSPSS25 ، AMOS24 و SmartPLS 3 انجام شد. تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که ساختار سه عاملی (شاخصهای رفتاری، هیجانی و شناختی) با 9 خرده مقیاس (بازداری، خود پایشی، جابجایی، کنترل هیجانی، آغاز گری، حافظة کاری، برنامهریزی/ سازماندهی، پایش تکلیف و سازماندهی مواد)، مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی- ویراست دوم در دانش آموزان 13 تا 18 سال ایرانی از برازش لازم برخوردار است. همسانی درونی این مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ برای شاخصها بین 87/0 تا 89/0 و برای خرده مقیاسها نیز بین 87/0 تا 9/0 به دست آمد. همچنین پایایی بازآزمایی این مقیاس 9/0 به دست آمد. روایی همگرا برای سه شاخص تنظیم رفتاری (52/0AVE=)، تنظیم هیجانی (54/0AVE=) و تنظیم شناختی (58/0AVE=) به دست آمد. افزون بر این، پایایی ترکیبی (CR)، برای سه شاخص تنظیم رفتاری (85/0CR=)، تنظیم هیجانی (87/0CR=) و تنظیم شناختی (83/0CR=) گزارش شد. با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان عنوان کرد که نسخة پارسی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی- ویراست دوم، جهت سنجش کارکردهای اجرایی دانش آموزان 13 تا 18 سال در ایران از ویژگیهای روان سنجی مناسبی برخوردار است و میتواند ابزار قابل اعتمادی در موقعیتهای بالینی و پژوهشی باشد.https://jem.atu.ac.ir/article_14182_9a0506a9b45932c1f2fc42da48c3c381.pdf