دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X114220201221A qualitative study of students' academic guidance based on the lived experience of school counselorsمطالعه کیفی هدایت تحصیلی دانشآموزان بر اساس تجربه زیسته مشاوران مدرسه1351313610.22054/jem.2021.58045.2128FAمهدیوجدانی همتدانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.آتوساکلانتر هرمزیدانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.حسینسلیمی بجستانیدانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.کیومرثفرحبخشدانشیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20210103Abstract<br />In the Iranian educational system, it is the duty of school counselors to students' education guidance in order to improve their academic/career readiness and achieve success. The aim of this study was to Phenomenology the lived experiences of 10 school counselors in Tehran in the academic year 2019-2020 by available sampling method. The themes were analyzed and the interviews were coded by Colaizzis' method and the result was 160 theme, 54 sub-categories and 24 main-categories. The main categories in four sections under the headings; 1-Necessities and requirements of the academic guidance program, 2-Competencies required by students, 3-Factors related to school and family, and 4-Existing academic guidance challenges were formulated. Two sections; The necessities and requirements of the program, and the competencies required, are in alignment with similar foreign research, but in relation to Internal research, these two areas are innovative. Sections 3 and 4, which deal with related factors and challenges, align with internal and foreign research.چکیده چکیده چکیده چکیده<br />در نظام آموزشی ایران، هدایت تحصیلی دانشآموزان به منظور ارتقا آمادگی تحصیلی/شغلی و دستیابی به موفقیت، از وظایف مشاوران مدرسه است. مطالعه حاضر با هدف پدیدارشناسی تجارب زیسته 10 نفر از مشاوران مدارس شهر تهران، در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونه گیری دردسترس انجام شد. تحلیل مضامین و کدگذاری مصاحبهها به روش کلایزی صورت پذیرفته و حاصل آن استخراج 160 مضمون، 54 مقوله فرعی و 24 مقوله اصلی بود. مقولات اصلی در چهاربخش تحت عناوین؛ 1- ضرورتها و الزامات برنامه هدایت تحصیلی، 2- شایستگیهای مورد نیاز دانشآموزان، 3- عوامل مرتبط با مدرسه و خانواده، و 4- چالشهای هدایت تحصیلی موجود، دستهبندی شدند. دو بخش؛ ضرورتها و الزامات برنامه، و شایستگیهای مورد نیاز با پژوهشهای مشابه خارجی هم-سو بوده اما در رابطه با پژوهشهای داخلی، این دوبخش جنبه نوآوری دارند. بخشهای 3و4 که به عوامل مرتبط و چالشهاپرداخته اند، با پژوهشهای داخلی و خارجی همسو میباشند.https://jem.atu.ac.ir/article_13136_2a8610ce24702d14b8541f0cb87d518a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X114220201221Psychometric evaluation of the Spiritual/Religious Perfectionism Scaleبررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس کمالگرایی معنوی/مذهبی- 2037651313110.22054/jem.2021.51323.2027FAمحمدعلیبشارتاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسؤل)0000-0003-2571-2920حجت الهفراهانیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراننیلوفرفارسی جانیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200411The present study examined psychometric properties of a 20-item Spiritual/Religious Perfectionism Scale (SRPS-20) in adult students. The aim of the study was developmental-applied and the method of gathering data was field research. The statistical population of the study 1 consisted of adult students, both under graduated and graduated, from the University of Tehran in the academic year of 2018-2019. The statistical population of the study 2 consisted of adults from general population living in Tehran in the years of 2018 and 2019. Factor structure of the SRPS-20 investigated using exploratory factor analyses in study 1 (368 university students) as well as using confirmatory factor analyses in study 2 (384 community adults). Convergent and discriminant validity of the SRPS-20 were examined through its correlations with measures of ego strength, mental health, and positive/negative affects in the 2 studies based on Ego Strength Scale (Besharat, 2016), Mental Health Inventory (Veit & Ware, 1983), and Positive and Negative Affects Schedule (Watson, Clarke & Tellegen, 1988), respectively. Internal consistency and test-retest reliability of the SRPS-20 were also investigated in the 2 studies. The results of both exploratory and confirmatory factor analyses supported a general factor structure for the SRPS-20. The convergent and discriminant validity of the SRPS-20 were supported by an expected pattern of correlations between the scale and the measures of ego strength, psychological well-being, psychological distress, and positive and negative affects. Based on the preliminary evidence provided by the present study it can be concluded that the SRPS-20 is a reliable and valid scale to measure spiritual/religious perfectionism.هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه 20 گویهای مقیاس کمالگرایی معنوی/مذهبی (SRPS-20) در جامعه دانشجویان و گروه سنی بزرگسالان بود . روش این پژوهش از نظر هدف توسعهای- کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات میدانی است. در این پژوهش، ساختار عاملی مقیاس کمالگرایی معنوی/مذهبی از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی در دو مطالعه بررسی شد. جامعه آماری در مطالعه اول، دانشجویان دختر و پسر مقطع لیسانس و فوق لیسانس دانشگاه تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از بین آنها به روش نمونهگیری در دسترس یک نمونه 368 نفری انتخاب شدند. جامعه آماری در مطالعه دوم جمعیت عمومی بزرگسالان از ساکنان شهر تهران در سالهای 1397 و 1398 بودند که از بین آنها به روش در دسترس یک نمونه ا انتخاب شد. روایی همگرا و تشخیصی (افتراقی) مقیاس SRPS-20 از طریق رابطه آن با شاخص های استحکام من، سلامت روانی و عواطف مثبت و منفی به ترتیب بر اساس مقیاس استحکام من (بشارت، 1395)، مقیاس سلامت روانی (ویت و ویر، 1983) و فهرست عواطف مثبت و منفی (واتسون، کلارک و تلگن، 1988) بررسی شد. همسانی درونی و پایایی بازآزمایی مقیاس SRPS-20 به ترتیب بر اساس ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی بازآزمایی سنجیده شد. نتایج تحلیلهای عاملی اکتشافی و تاییدی، یک عامل کلی را برای مقیاس SRPS-20 تایید کردند. ضرایب همبستگی میانگین نمره شرکت کنندگان در هر دو نمونه در مقیاس SRPS-20 با شاخصهای استحکام من، بهزیستی و درماندگی روانشناختی و عواطف مثبت و منفی معنادار بود. این نتایج روایی همگرا و تشخیصی (افتراقی) مقیاس SRPS-20 را تایید کردند.https://jem.atu.ac.ir/article_13131_0c88ec53b0a17a343cd3de3c3896f67b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X114220201221Investigating the position of research-oriented approach in sixth grade elementary thinking and research using Shannon entropy techniqueبررسی جایگاه رویکرد پژوهش محوری در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون67791313410.22054/jem.2021.60357.2175FAنظامهاشمیدانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایرانروژینااحمدپوردانشجو کارشناسی ارشد گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران0000-0002-3483-034Xسیدبهاالدینکریمیدکتری گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوکان، بوکان، ایرانJournal Article20210423The aim of this study was to investigate the position of research-oriented approach in the sixth grade elementary school thinking and research book using Shannon entropy technique. Descriptive research is a type of content analysis using Shannon entropy method. The statistical population includes all text, images, self-examination and activities of the sixth grade elementary school thinking and research book. The statistical sample is a total number. The research tool was a content analysis checklist that was based on the components of central research compiled by Ardakani, Maleki, Sadeghi and Dartaj (1396) and included 14 components, which include; Research, collaboration, problem solving, creativity, communication skills, critical thinking, cooperation, independent learning, metacognition, curiosity, responsibility, flexibility, independence and open-mindedness. The results showed that in the sixth grade elementary school thinking and research book, the most attention has been paid to the research component and the least attention has been paid to the Sa'eh Sadr component, and the other components of importance include; Collaboration and problem solving are creativity, communication skills, critical thinking, cooperation and collaboration, independent learning, metacognition, curiosity, responsibility, flexibility, independence. In between, the two components of curiosity and responsibility have been equally considered.پژوهش با هدف بررسی جایگاه رویکرد پژوهش محوری در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون انجام پذیرفت. پژوهش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا با بکارگیری روش آنتروپی شانون است. جامعه آماری شامل کلیه متن، تصویر، خودآزمایی و فعالیتها کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی است. نمونه آماری بصورت کل شماری است. ابزار پژوهش، چک لیست تدوین شده تحلیل محتوی بود که این چک لیست براساس مولفههای پژوهش محوری تدوین شده توسط اردکانی، ملکی، صادقی و درتاج(1396) و شامل 14 مولفه بود که مولفه شامل؛ پژوهشگری، تشریک مساعی، حل مساله، خلاقیت، مهارت ارتباطی، تفکر انتقادی، تعاون و همکاری، یادگیری مستقل، فراشناخت، کنجکاوی، مسئولیت پذیری، انعطاف پذیری، استقلال و سعه صدر می باشند. نتایج نشان داد که در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی بیشترین توجه به مولفه پژوهشگری و کمترین توجه به مولفه سعه صدر شده است و سایر مولفه ها به ترتیب اهمیت شامل؛ تشریک مساعی و حل مساله خلاقیت، مهارت ارتباطی، تفکر انتقادی، تعاون و همکاران، یادگیری مستقل، فراشناخت، کنجکاوی، مسئولیت پذیری، انعطاف پذیری، استقلال میباشند. در این بین دو مولفه کنجکاوی و مسئولیت پذیری به یک اندازه مورد توجه قرار گرفته اند.https://jem.atu.ac.ir/article_13134_cf9f432398188d07562c736664b04134.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X114220201221Psychometric specifications of the Persian version of the Epistemic Curiosity Scale, I/D-YC in children aged 5 to 9 in Tehranویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس کنجکاوی معرفتی علاقه/محرومیت I/D-YC در کودکان 5 تا 9 ساله شهر تهران811031313210.22054/jem.2021.57854.2124FAفاطمهنعمت اللهیکارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.0000-0002-4194-744Xملوکخادمی اشکذریدانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران (نویسنده مسؤل)0000-0002-9013-4226Journal Article20201224Abstract<br />Curiosity is the most important intrinsic asset of children that is used in search of knowledge and acquisition of knowledge. The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the Children’s Interest/Deprivation Epistemic Curiosity Scale among 5 to 9 years old children living in Tehran who were studying in schools or kindergartens in the academic year 1398-1399. The study was descriptive cross-sectional survey research and, 985 children were selected by multi-stage stratified-cluster sampling. Initially, the Persian version of the Children’s Interest/Deprivation Epistemic Curiosity Scale is achieved by translating “Children’s Interest/Deprivation Epistemic Curiosity Scale (Piotrowski et al., 2014)”. This Scale is in the form of a parental report and has two types of interest and deprivation. The analysis of scale items based on the calculation of Cronbach's alpha coefficient for interest type, deprivation type, and epistemic curiosity was 0.708, 0.795, and 0.734, respectively, which indicated its good internal consistency. The results of the test-retest reliability test also showed the stability of the scale. Also, the results of confirmatory factor analysis confirmed the good and appropriate fit of the two-factor model of the scale with data. In general, the results of the research indicate that the Persian version of the Children’s Interest/Deprivation Epistemic Curiosity Scale has appropriate psychometric properties in a sample of Iranian children aged 5-9 years.چکیده<br />کنجکاوی، مهمترین سرمایهی ذاتی کودکان است که در جستجوی دانش و کسب علم، از آن استفاده میشود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس کنجکاوی معرفتی کودکان علاقه/محرومیت در بین کودکان 5 تا 9 سالهی ساکن تهران و مشغول به تحصیل در مدارس آموزش و پرورش یا مهدکودکها در سال تحصیلی 1398-1399 بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی پیمایشی از نوع مقطعی بود و تعداد 985 کودک با روش نمونه گیری طبقهای-خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. در ابتدا، نسخه اصلی "مقیاس کنجکاوی معرفتی علاقه/محرومیت برای کودکان(پیوترووسکی و همکاران، 2014)"به زبان فارسی برگردان و نسخه فارسی مقیاس کنجکاوی معرفتی کودکان علاقه/محرومیت به دست آمد. این مقیاس به فرم گزارش والدین و دارای دو نوع علاقه و محرومیت است. تحلیل گویههای نسخه فارسی مقیاس بر پایه محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای نوع علاقه، نوع محرومیت و کل کنجکاوی معرفتی به ترتیب، 708/0، 795/0 و 734/0 بود که حاکی از همسانی درونی خوب آن بود. نتیجهی بررسی پایایی آزمون- باز آزمون نیز، بیانگر ثبات مقیاس بود. همچنین، نتایج تحلیل عاملی تأییدی، تأیید کنندهی برازندگی خوب و مناسب مدل دو عاملی مقیاس با دادهها بود. به طور کلی، نتایج پژوهش انجام شده، بیانگر این است که نسخه فارسی مقیاس کنجکاوی معرفتی کودکان علاقه/محرومیت از ویژگیهای روانسنجی مناسبی در نمونه کودکان 5-9 ساله ایرانی برخوردار است.https://jem.atu.ac.ir/article_13132_621addfabf85bc7fc23b9ac2ddb06458.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X114220201221Evaluation of psychometric properties of the sense of agency questionnaire in virtual educationبررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه حس عاملیت در آموزش مجازی1051231313510.22054/jem.2021.62162.2200FAکامرانشیوندیاستادیار گروه آموزشی روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20210707The present study was conducted to investigate the psychometric properties of the Sense of agency Questionnaire in virtual education. The statistical population included all students of the University of Isfahan in 2020-2021 (16,500 people). Based on Cochran's formula, a sample of 367 people was selected based on a multi-stage random method. Data collection tools included Tapal et al.'s sense of agency (2017) and Diener and Biswas flourishing (2008) questionnaire. Pearson correlation coeficient and confirmatory factor analysis were used to analysis of the data. Reliability of the questionnaire based on Cronbach's alpha for the total scale and its dimensions was confirmed. The content validity of the questionnaire was confirmed based on the views of psychologists and its criterion validity was confirmed based on a positive correlation with flourishing. Confirmatory factor analysis showed that all questions of the sense of agency questionnaire had a proper and significant factor and consists of two factors: positive sense and negative sense of agency. Fitness indicators showed that the measurement model of the sense of agency questionnaire has a good fitness. The results showed that the Tapal et al sense of agency (2017) questionnaire, by measuring both positive and negative dimensions, is a valid tool for determining the extent to which individuals have this empowering feature.پژوهش پیشرو با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه حس عاملیت دانشجویان در آموزش به شیوه مجازی انجام شده است. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 بود (16500 نفر). بر اساس فرمول کوکران، نمونهای برابر با 367 نفر بر اساس روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه حس عاملیت تاپال و همکاران (2017) و شکفتگی دینر و بیسواس (2008) بود. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. در بخش یافتهها، پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ برای مقیاس کلی و ابعاد آن تأیید گردید. روایی محتوایی پرسشنامه بر اساس دیدگاه متخصصان روانشناسی و روایی ملاکی آن بر اساس میزان همبستگی برابر با 0 /62با شکفتگی مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس تحلیل عاملی تأییدی، گویههای پرسشنامه حس عاملیت بار عاملی مناسب و معنادار داشت و حس عاملیت از دو عامل حس مثبت و حس منفی تشکیل شده است. شاخصهای برازش نشان داد که مدل اندازه گیری پرسشنامه حس عاملیت از برازش مناسب برخوردار است. روی هم رفته، نتایج گویای این بود که پرسشنامه حس عاملیت تاپال و همکاران (2017) با اندازهگیری دو بعد مثبت و منفی، ابزاری معتبر برای تعیین میزان برخورداری افراد از این ویژگی توانمندساز است و به همین سبب، به راحتی مورد استفاده پژوهشگران و متخصصان در عرصه روشانشناسی و علوم اجتماعی قرار گیرد.https://jem.atu.ac.ir/article_13135_888d1958b3c87f2ef542df2a072cb5c7.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X114220201221Investigating the psychometric properties of the Cognitive Resilience Scale in a sample of Iranian societyبررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تابآوری شناختی در نمونهای از جامعه ایرانی1251501313310.22054/jem.2021.57320.2113FAسیده اسماءحسینیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. نویسنده مسئول0000-0002-0548-2315حنانهمحمدیکارشناسی روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایرانزینبسعادتکارشناسی روان شناسی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.Journal Article20201202Resilience as a process of positive adjustment in front of significant sources of stress, has some types. One of the types that has recently been considered is cognitive resilience. The main purpose of the present study was to investigate the psychometric properties of the Persian version of the Cognitive Resilience Scale (CRS) in a sample of Iranian society. First, the translation and re-translation of the English version of CRS was done and the Persian version of it was prepared. A total of 300 Iranian subjects completed the CRS, Cognitive Flexibility Inventory (CFI), and the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). The results showed that the content validity of the CRS was reviewed and confirmed based on the opinions of 10 psychologists. Evaluation of psychometric properties of CRS questionnaire using confirmatory and explanatory factor analysis method showed that the questionnaire has appropriate psychometric properties. Convergent validity was examined by calculating the Pearson correlation coefficient of CRS with CFI and CD-RISC, and indicated a significant positive correlation between them. Reliability was also obtained by Cronbach's alpha and retest. The Persian form of CRS in the Iranian sample has sufficient validity and reliability.تابآوری به عنوان فرایند سازگاری مثبت در مواجهه با منابع قابل توجه استرس، دارای انواعی است و یکی از انواع آن که جدیداً مورد توجه قرار گرفته است، تابآوری شناختی است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس تابآوری شناختی (CRS) در نمونهای از جامعه ایرانی بود. جهت انجام پژوهش، ابتدا کار ترجمه و بازترجمه نسخه انگلیسی CRS انجام شد و نسخه فارسی مقیاس تهیه شد. تعداد ۳۶۱ نفر آزمودنی، CRS، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (CFI) و مقیاس تابآوری کانر-دیویدسون (CD-RISC) را تکمیل کردند. روایی محتوایی مقیاس تابآوری شناختی بر مبنای نظرات ۱۰ متخصص بررسی شده و مورد تأیید قرار گرفت. بررسی خصوصیات روانسنجی CRS با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی نشان داد که از ویژگیهای روانسنجی مناسبی برخوردار است. روایی همگرا از طریق محاسبه ضریب همبستگی پیرسون CRS با CFI و CD-RISC مورد بررسی قرار گرفت که نشان دهنده وجود همبستگی مثبت معنادار میان آنها بود. پایایی با روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی به دست آمد. فرم فارسی CRS در نمونه ایرانی دارای روایی و پایایی کافی است.https://jem.atu.ac.ir/article_13133_28754b2e110e2840faace9073a5d2a2e.pdf