دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X83120180321Construction, Validation & Investigating Reliability of the Language Development Scale of Childrenساخت، روایی سنجی و اعتبار یابی مقیاس رشد زبان کودکان131898410.22054/jem.2018.15521.1412FAسالارفرامرزیدانشگاه اصفهان. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی0000-0002-0493-9723محبوبهکیانی2- کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانزهرالاهیجانیانکارشناسی ارشد روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20161018The purpose of recent study was construction, investigating validity and reliability of the Language Development Scale of Children. Research method was descriptive, test making type. In first step, the Language Development Scale of Children was designed based on the theoretical and experimental foundations and developmental competences of children. 52 children (girls & boys) were selected by multi-stage cluster sampling method from Isfahan's nurseries, preschool centers and primary schools of 6 educational districts, then it was performed on them and the psychometric properties were measured. In second step 200 children were selected in the way of Cochran from these centers. To study reliability and validity of instrument the sample group completed the Language Development Scale of Children and Vineland Adaptive Behavior Scale. To investigating the reliability, Cronbach Alpha and for validity of instrument validity exploratory factor analysis method and criterion validity were used. Results showed the total internal consistency of the Language Development Scale of Children was 0.98 and subscales internal consistency was 0.96. The results of exploratory factor analysis method showed two factors model of the Language Development Scale of Children including, Receptive language subscale and Expressive language subscale. These two factors explained 54.91 variance of the total scale. Also the correlation coefficient between the Language Development Scale of Children and Vineland Adaptive Behavior Scale was 0.91, which indicated satisfactory criterion validity for the Language Development Scale of Children. Confirmatory the Language Development Scale of Isfahan's Children has appropriate reliability and validity for evaluating development of receptive and expressive language in children under 8 years old.هدف پژوهش حاضر ساخت، روایی سنجی و اعتبار یابی مقیاس رشد زبان کودکان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع آزمونسازی بود. در مرحله اول برای ساخت مقدماتی مقیاس رشد زبان کودکان، از مبانی نظری و تجربی و توجه به توانشهای رشدی کودکان استفاده گردید و سپس از میان نواحی ششگانه آموزشوپرورش شهر اصفهان به روش نمونهگیری چندمرحلهای 52 کودک (دختر و پسر) از مهدهای کودک، مراکز پیشدبستانی و دبستانهای شهر اصفهان انتخاب شده و مقیاس بر روی آنها اجرا و روانسنجی شد. در مرحله دوم 200 کودک به روش کوکران، از این مراکز انتخاب گردید. بهمنظور بررسی پایایی و روایی ابزار، مقیاس رشد زبانی کودکان و مقیاس رفتار سازشی واینلند بر روی گروه نمونه (200 کودک) اجرا شد. دادههای حاصل از ابزار پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، روایی سازه به روش تحلیل عاملی تأییدی و روایی ملاکی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که ضریب پایایی کل مقیاس رشد زبانی کودکان،0/98 و ضریب پایایی 2 خرده مقیاس آن 0/96 است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، مدل 2 عاملی (زبان دریافتی و زبان بیانی) مقیاس رشد زبانی کودکان را تأیید کرد. همچنین همبستگی بین مقیاس رشد زبانی کودکان و مقیاس رفتار سازشی واینلند 0/91 محاسبه شد که بیانگر روایی ملاکی مقیاس رشد زبانی کودکان است. مقیاسرشد زبان کودکان، از پایایی و روایی مناسب برای ارزیابی و سنجش رشد زبان دریافتی و زبان بیانی کودکان زیر 8 سال دارا میباشدhttps://jem.atu.ac.ir/article_8984_b95a69bb148c3aeb3318aed475bbe399.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X83120180321Development and validation of Parent Abuse Scale (boy-mother)ساخت و اعتباریابی مقیاس والد آزاری (پسر-مادر)3346898610.22054/jem.2018.25002.1611FAذبیح الهعباس پورگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایرانفیض الهپورسرداراداره آموزش و پرورش رامشیرزهراقنبریاداره آموزش و پرورش قلعه تلشیواشاهوریاداره آموزش و پرورش ناحیه سه اهوازافروزشادفراداره آموزش و پرورش شهرستان کارونJournal Article20170911Parent abuse, child-to-parent aggression and violence appear to be prevalent yet hidden phenomena. The main purpose of the present study was to present an account of the development and examine psychometric properties of Parent Abuse Scale (boy-mother) (APA-bm) including construct validity, convergent validity and internal consistency. The study was a correlational type. Third hundred and sixty four mothers of boy high school students and their child in Ahvaz, which selected through multistage-cluster random sampling. Mothers completed Parent Abuse Scale (boy-mother) and boys completed Child's Attitude toward Parents. The results of factor analysis using the principal components analysis and orthogonal rotation (varimax) showed three factors (emotional, financial and physical parent abuse). The convergent validity of Parent Abuse Scale (boy-mother) were supported by an expected pattern of correlation between the scale and Child's Attitude toward Parents. All correlation between the mean scores on Parent Abuse Scale (boy-mother) and Child's Attitude toward Parents were statistically significant (excluding physical parent abuse). coefficient’s Cronbach alpha were between 0/75 to 0/98. All correlations were statistically significant. The results of this study indicated that the present scale is a valid and reliable measure for evaluating parent abuse in Iranian sample.به نظر میرسد والد آزاری، پرخاشگری و خشونت نسبت به والدین از پدیدههای نا آشکار رایج در حوزه آسیب شناسی خانواده هستند. هدف اصلی این پژوهش ساخت و اعتباریابی مقیاس والد آزاری (پسر-مادر) شامل روایی سازه، روایی همگرا و همسانی درونی بود. روش تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر اهواز و فرزند نوجوان پسر آن-ها بود که 364 نفر از این مادران به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. مادران، پرسشنامه والد آزاری (پسر-مادر) و پسران آنها مقیاس نگرش فرزند نسبت به مادر را تکمیل کردند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از تحلیل عناصر اصلی و چرخش متعامد (واریماکس) نشان داد که این مقیاس از سه عامل مالی، فیزیکی و عاطفی تشکیل شده است. روایی همگرای مقیاس والد آزاری (پسر-مادر) از طریق همبسته کردن این مقیاس با مقیاس نگرش فرزند نسبت به مادر محاسبه شد. ضرایب همبستگی میانگین نمرههای آزمودنیها در مقیاس والد آزاری (پسر-مادر) با مقیاس نگرش فرزند نسبت به مادر معنادار (به جز والد آزاری فیزیکی) بود. همسانی درونی مقیاس والد آزاری (پسر-مادر) و عوامل آن بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شد و با ضرایب همبستگی از 75/0 تا 98/0 مورد تایید قرار گرفت. بر اساس نتایج این پژوهش، مقیاس والد آزاری (پسر-مادر) برای سنجش این سازه در نمونه های ایرانی از پایایی و روایی کافی برخوردار است.https://jem.atu.ac.ir/article_8986_93c9fe3ba0a5b26f0c0ce0213d8d353c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X83120180321Validating the Persian version of the Community of Inquiry framework survey instrument in web-based learning environmentsروا سازی و اعتباریابی نسخه فارسی ابزار پیمایش چارچوب اجتماع اکتشافی در محیط های یادگیری مبتنی بر وب4763899210.22054/jem.2018.30681.1716FAعباستقی زادهدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرسجوادحاتمیدانشیار علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرسهاشمفردانشهیات علمی دانشگاه تربیت مدرسامیدنوروزیاستادیار علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس ایرانJournal Article20180313The purpose of this study was to investigate the factor structure, validity and reliability of the Community of Inquiry framework survey instrument. This research is a non-experimental research that has been done by descriptive-analytic method. The population of this study was all students enrolled in the web-based courses in the academic year of 1395-1396, a sample of 271 students selected by convenience sampling from a number of universities offering Web-based courses at the master's level and responded to the Arbaugh et al(2008). Community of Inquiry framework survey instrument. The results of exploratory factor analysis by the principal components method, confirmed three cognitive, social and educational presence factors. To assess the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was used and the confirmatory factor analysis was used to determine its validity. The results showed that the questionnaire had an acceptable internal consistency and the Cronbach's alpha coefficients were between 89.8 and 5.96. Also, for determining the factor validity, a confirmatory factor analysis was used which results showed that the questionnaire appropriately fit with data. All of the fittest's goodness indicators confirm the model. As a result, it can be said that the translated version of Community of Inquiry framework survey instrument among Iranian learners is acceptable.پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی ابزار پیمایش چارچوب اجتماع اکتشافی انجام گرفت. پژوهش حاضر در زمره تحقیقات غیرآزمایشی است که به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان ثبت نام کرده در دوره دوره های مبتنی بر وب که در سال تحصیلی 1395-1396 به تحصیل اشتغال داشتند، بودند که حجم نمونه ایی به تعداد 271 دانشجو به روش نمونه گیری در دسترس از میان تعدادی از دانشگاه های ارائه کننده دوره های مبتنی بر وب در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شدند و به مقیاس چارجوب اجتماع اکتشافی اربا و همکاران(2008) پاسخ دادند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی با روش مولفه های اصلی علاوه بر عامل کلی حضور،3 عامل حضور شناختی، اجتماعی و آموزشی را برای ابزار پیمایش اجتماع اکتشافی تایید نمود. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب الفای کرونباخ و برای تعیین روایی عاملی آن از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی مطلوبی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس های آن بین 8/89 تا 5/96 است.همچنین برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد که نتایج نشان داد که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد . کلیه شاخص های نیکویی برازش، مدل را تایید می کنند.در نتیجه می توان گفت نسخه ترجمه شده ابزار پیمایش چارچوب اجتماع اکتشافی برای استفاده در پژوهش های مربوط به دوره های یادگیری مبتنی بر وب در بین فراگیران ایرانی مقیاس قابل قبولی است.https://jem.atu.ac.ir/article_8992_8d1f8f0eaefb1868cf8e1e6adfadc9a0.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X83120180321Psychometric properties of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders in 10-17yers old iranian studentsتعیین ویژگی های روان سنجی پرسشنامۀ غربالگری اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب کودک در دانش آموزان 17-10 ساله ایرانی6597898710.22054/jem.2018.29270.1693FAمحسنجلالیاستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران.رسولروشناستاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.0000-0002-1587-7345النازپوراحمدیاستادیار گروه روان شناسی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر گز، ایران.Journal Article20180128Objective (s): The aim of the present study was to assess the Psychometric properties of Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders amongst a sample of 10-17yers old children in iran<br /> Methods:this experiment is a survey study.the subjects consisted of 890 10-17yers old children in Azarbaijan Sharghi، Golestan and Gilan who were chosen randomly according to multiple stage cluster sampeling metod and then were evaluated using YSR، SCARED، RCAMS and CDI. Finaly, data was analysed using descriptive statistic،pearson correlation coefficient،Alpha Cronbach coefficient and factor analysis. <br /> Results: Results indicated that the SCARED and its 5 subscales have good internal consistency and test-retest reliability(with a 14 days interval). The result of exploratory factor analysis indicated a six-factor model in SCARED which confirmed by confirmatory factor analysis. Also The result of confirmatory factor analysis confirmed five subscale of original SCARED including “Panic Disorder”, “Generalized anxiety Disorder”,“Social anxiety Disorder”,“ Separation anxiety Disorder” and“ anxiety scool”. <br /> .furthermore The significant correlation of total score SCARED and its 5 subscales with total scors YSR، RCAMS and CDI supported the convergent validity.(p<0/01)<br /> Conclusion: The Persian version of SCARED has satisfactory psychometric properties in Iranian child and is suitable to be used in educational,clinical and research domains.<br /> Key Words: Psychometric, reliability, validity, Anxiety,childهدف: هدف این مطالعه بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامۀ غربالگری اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب کودک بود. <br /> روش پژوهش: این مطالعه پیمایشی با هدف توصیفی است و نمونه پژوهش شامل 890 نفر از کودکان 17-10 ساله استان های آذربایجان شرقی،گلستان و گیلان بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و با استفاده از فرم خود گزارشی نوجوان، پرسشنامۀ غربالگری اضطراب وابسته به اختلالات هیجانی کودک ، مقیاس اضطراب آشکار کودک و پرسشنامه افسردگی کودک مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت.داده ها با استفاده از آمار توصیفی،آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون،آلفای کرونباخ و تحلیل عامل،مورد تحلیل قرار گرفتند. <br /> نتایج: محاسبه ضریب همسانی درونی و پایایی به روش آزمون-آزمون مجدد نشان داد که نمره کلی و 5 خرده مقیاس پرسشنامه سرندی اختلالات عاطفی مرتبط با اضطراب کودکان از پایایی مطلوبی برخور دار هستند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی،یک ساختار 6 عاملی را نشان داد. تحلیل عاملی تأییدی مدل 6 عاملی بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی،نشان داد که تمامی شاخص-های در نظر گرفته شده برای مدل 6 عاملی ازمقدار قابل قبولی برخوردار است.همچنین تحلیل عامل تاییدی بر روی 5 عامل پرسش نامه اصلی شامل اختلال پانیک،اضطراب فراگیر،اضطراب اجتماعی،اضطراب جدایی و مدرسه هراسی ، نشان می دهد که مدل 5 عاملی اصلی نیز مانند مدل 6 عاملی حاصل از تحلیل عامل اکتشافی در جمعیت کودکان ایرانی از برازش قابل قبول و مناسب برخوردار است. <br /> همچنین نتایج حاکی از این است که بین نمره کل و زیر مقیاس های پرسشنامه غربالگری اضطراب وابسته به اختلالات هیجانی کودک با نمره کل اضطراب آشکار کودکان،مقیاس افسردگی کودک ونمره کل و خرده مقیاس بعد درونی سازی مقیاس خودگزارش دهی نوجوانان (YSR) همبستگی مثبت معناداری وجود دارد (01/0>p)که نشان از اعتبار همگرای پرسش نامه دارد.<br /> نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که این پرسشنامه از ویژگی های روان سنجی مناسب در کودکان ایرانی برخوردار است و می توان آن را به عنوان یک ابزار تشخیصی مناسب برای استفاده در محیط های آموزشی،بالینی و پژوهش به کار برد.<br /> واژه های کلیدی: روان سنجی، پایایی، اعتبار ،اضطراب،کودکhttps://jem.atu.ac.ir/article_8987_658ee21459d334d2a939e0524befe08a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X83120180321Estimation of structural equation modeling with missing data using full information maximum likelihood method: a simulation studyبرآورد مدلهای معادلات ساختاری در حضور دادههای گمشده با استفاده از روش بیشینه درستنمایی با اطلاعات کامل: یک مطالعهی شبیهسازی99112898810.22054/jem.2018.27285.1654FAشیدامرادیسنجش و اندازه گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانشبنمفانیآمار، دانشکده علوم ریاضی و رایانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانفاطمهپورخاقانسنجش و اندازه گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20171126Structural equation modeling (SEM) is a powerful multivariate statistical approach for assessing complex relationships between latent variables in many human and behavioral sciences. A common challenge in estimating structural equation models, which is based on hypothesis testing, is the presence of missing data. Deleting subjects with missing values on each of items is the usual way of handling missing data, which leads to biased estimators and lose a considerable amount of sample information as the percentage of missing values increases. In estimating SEM with missing values, one can apply the full information maximum likelihood (FIML) approach that makes maximal use of all available data from every subject in the sample. In this paper, the performance of FIML is investigated under three missing value mechanisms, missing completely at random, missing at random, and missing not at random, in a simulation study. Two confirmatory factor analysis models are considered, where the data is generated under three mechanisms and the impact of two indexes, sample size (100,500) and percentage of missing values (2%,5%,10%,15%,20%,25%,30%,35%,40%), are evaluated based on the root mean square error of approximation (RMSEA) index. Results show that the performance of SEM using FIML approach is generally better than the performance of SEM without using this approach in terms of some goodness of fit index.مدلیابی معادلات ساختاری، یک رویکرد آماری چندمتغیری نیرومند جهت ارزیابی روابط پیچیدهی بین متغیرهای مکنون در بسیاری از حوزههای علوم انسانی و رفتاری است. یکی از چالشهای رایج در برآورد مدلهای معادلات ساختاری که بر مبنای آزمون فرضیهها انجام میشود، وجود دادههای گمشده است. شیوهی معمول، حذف آزمودنیهایی با پاسخهای گمشده روی هر کدام از سوالات است که با افزایش درصد مقادیر گمشده در مجموعه دادهها، منجر به از دست رفتن حجم زیادی از اطلاعات نمونه و اریبی برآوردگرهای حاصل میشود. در تحلیل مدلهای معادلات ساختاری با حضور مقادیر گمشده میتوان از روش بیشینه درستنمایی با اطلاعات کامل استفاده کرد که در آن از تمام دادههای موجود در نمونه بهطور حداکثری استفاده میشود. در این مقاله، عملکرد روش بیشینه درستنمایی با اطلاعات کامل تحت هر سه مکانیسم دادههای گمشده شامل گمشدن کاملاً تصادفی، تصادفی و غیرتصادفی در یک مطالعهی شبیهسازی مورد بررسی قرار میگیرد. بدین منظور، دو مدل تحلیل عاملی تأییدی را در نظر گرفته، دادهها تحت هر سه مکانیسم مذکور تولید و تأثیر دو شاخص حجم نمونه (100 و 500) و درصد مقادیر گمشده (2%، 5%، 10%، 15%، 20%، 25%، 30%، 35% و 40%) بر شاخص ریشهی میانگین مجذورات خطاهای برآورد مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهند که با افزایش درصد مقادیر گمشده، عملکرد مدلهای معادلات ساختاری با استفاده از روش بیشینه درستنمایی با اطلاعات کامل در حضور مکانیسمهای گمشدن کاملاً تصادفی، تصادفی و غیرتصادفی به طور کلی بهتر از عملکرد آن بدون استفاده از این روش بر حسب برخی شاخصهای نیکویی برازش است.https://jem.atu.ac.ir/article_8988_80e3dde4bddb3c04fbc05003c675fa8e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X83120180321Designing a model for measuring the social dimension of subjective well-beingطراحی مدل سنجش ابعاد اجتماعی بهزیستی ذهنی113150898910.22054/jem.2018.29768.1696FAمهری ساداتموسویمعاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی، تهران، ایرانبهجتیزدخواستیگروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، ایرانعلیرضامحسنی تبریزیگروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20180213This article is devoted to designing a model for measuring the social dimensions of subjective well-being. To achieve this goal, availab and related theoretical foundations were studied to provide a proper understanding of this dimension and its indicators and references. Due to the conceptual ambiguity in this field at first different synonyms and definitions were studied. In order to achieve the social dimension of subjective well-being, in addition to studying the documents, interviews were conducted with experts working in this field and were used their views on the design of the model. Finally, six indicators were used to measure this dimension: Social Security, Social Justice, Social Acceptance, Social Integration, Social Actualization, Social Contribution, Social Coherence.Then the model was executed among 700 students in Tehran.<br /> After removing items with a total load of less than 0.4, the following three conditions were established: 1. The factor loads of the items are all positive and consistent. 2. Factor loads of all items are more than 0.4. 3. Factor loads obtained at a lower order are larger than the higher order. Finally, a questionnaire with 89 items was obtained for measuring the social dimension of mental well-being. For more explicit analysis of the model, the hidden variables were examined separately. The combined trust coefficient of higher order variables confirms the capability of the model and its components and shows a cutoff point higher than 0.7:<br /> social justice (0.907), social integration (0.884), social flourishing (0.831), Social acceptance (0.876), social participation (0.829), social security (0.806), mental well-being (0.954).<br /> Validity at factor level and using the Fornell and Larcker index indicate that the factor of the low-order factors, which is the root of the AVE, is higher than all the row and column coefficients in which it is positioned and represents the overall model's audit validity.این مقاله به طراحی مدل سنجش ابعاد اجتماعی بهزیستی ذهنی پرداخته و با مطالعه مبانی نظری موجود و مرتبط با موضوع تلاش شده تا به درکی مناسب از این بعد و شاخصها و معرفهای آن ناائل گردد و در گسترش دانش پایه موجود در این خصوص نقشی در خور ایفا نماید. با توجه به ابهام مفهومی موجود در این حوزه ابتدا مترادفها و تعاریف مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. برای دستیابی به مدل ابعاد اجتماعی بهزیستی ذهنی علاوه بر مطالعه اسنادی با صاحبنظرانی که در این حوزه فعالیت نمودهاند مصاحبه بعمل آمده و از نظرات آنان در ساخت مدل استفاده گردد. در نهایت شش شاخص برای سنجش این بعد در نظر گرفته شد که عبارتند از امنیت اجتماعی، عدالت اجتماعی، پذیرش اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، مشارکت اجتماعی، یکپارچگی اجتماعی. سپس مدل در بین 700 نفر از دانشآموزان شهر تهران اجرا شد.<br /> پس از حذف معرفهایی که بارعاملی آنها کمتر از 4/0 بود، سه شرط ذیل برقرار گردید: 1- بارهای عاملی معرفها همگی مثبت و هماهنگ است. 2- بارهای عاملی همه معرفها از 4/0 بیشتر هستند. 3- بارهای عاملی بدست آمده در مرتبه پایینتر بزرگتر از مرتبه بالاتر هستند. نهایتاً سنجهای با 89 گویه برای سنجش بعد اجتماعی بهزیستی ذهنی بدست آمد.<br /> جهت وضوح بیشتر تحلیل مدل، متغیرهای پنهان به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفتند. ضریب اعتماد ترکیبی متغیرهای مرتبه بالاتر نیز قابلیت مدل و مؤلفههای آن را تأیید مینماید و نقطه برش بالاتر از 7/0 را نشان میدهد: عدالت اجتماعی (907/0)، یکپارچگی اجتماعی(884/0)، شکوفایی اجتماعی (831/0)، پذیرش اجتماعی(876/0)، مشارکت اجتماعی(829/0)، امنیت اجتماعی(806/0)، بهزیستی ذهنی(954/0). <br /> اعتبار ممیز در سطح عامل و استفاده از شاخص فورنل و لارکر بیانگر آن است که بارعاملی عاملهای مرتبه پایین که ریشه دوم AVE است از تمام ضرایب سطر و ستونی که در آن قرار گرفته بالاتر و بیانگر اعتبار ممیز مدل کلی است.https://jem.atu.ac.ir/article_8989_1dd93658ae4e427d0867520e371d957a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X83120180321the psychometric properties of the online meta-cognition scaleویژگیهای روانسنجی مقیاس فراشناخت بازیهای آنلاین151166899010.22054/jem.2018.30996.1722FAالههدروگردانشجویی دکتری روانشناسی بالینیعلیفتحی آشتیانیمرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)0000-0001-6439-0560Journal Article20180404metacognition related to online gaming. The purpose of this study is to determine the psychometric properties of the online meta-cognition scale (MOG). 251 students of Islamic Azad University of Mashhad, selected by multistage cluster sampling, were included in the Internet addiction inventory and the Hospital Anxiety and Depression Scale. Cronbach's alpha coefficient was used to verify the validity of this scale. Confirmatory factor analysis and hierarchical regression were used to determine its validity. Confirmatory factor analysis confirmed the existence of three main factors, including meta-cognition about the uncontrollability of online games, the negative metacognition of online gambling threats and the positive meta-cognition of the usefulness of online games. Cronbach's alpha coefficient for positive metacognition. 0.89 and for negative metacognition about the uncontrollability of the online game 0.84 and for the meta-cognitive negativity related to the dangers of online games 0.77 and for the whole test was 0.85. The results of the confirmatory factor analysis showed that the three-factor model for this questionnaire has an acceptable fit. Also, hierarchical regression analysis showed that the online gaming scale had an acceptable predictive validity to predict Internet addiction scores. Regarding the validity and reliability of this study, online gaming scales are a tool that can be used to measure the online metacognitive skills used by researchers, researchers and practitioners of education and research.اعتیاد به بازیهای آنلاین در حال تبدیل شدن به یک نگرانی اجتماعی در جوامع است بنابراین وجود ابزاری که بتواند فراشناختهای مرتبط به بازیهای آنلاین را مورد سنجش قرار دهد ضروری مینماید. هدف از این پژوهش تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس فراشناخت بازیهای آنلاین (MOG) است. مقیاس بر روی 251 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند، به همراه پرسشنامه اعتیاد به اینترنت و مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی اجرا شد. برای بررسی اعتبار این مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی آن، از روش تحلیل عاملی تاییدی و رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. تحلیل عامل تاییدی وجود سه عامل اصلی شامل فراشناخت منفی راجع به غیرقابلکنترل بودن بازیهای آنلاین، فراشناخت منفی راجع به خطرات بازی آنلاین و فراشناخت مثبت راجع به سودمندی بازیهای آنلاین را مورد تأیید قرارداد. ضریب آلفای کرونباخ برای فراشناخت مثبت. 89/0 و برای فراشناخت منفی راجع به غیرقابلکنترل بودن بازی آنلاین 84/0 و برای فراشناخت منفی مربوط به خطرات بازیهای آنلاین 77/0 و برای کل آزمون 85/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل سه عاملی برای این پرسشنامه از برازش قابل قبولی برخوردار است. همچنین تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که مقیاس بازیهای آنلاین از روایی پیشبین قابل قبول برای پیشبینی نمره اعتیاد به اینترنت برخوردار است.https://jem.atu.ac.ir/article_8990_07b79fb763008af0e598af430c548d89.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X83120180321Psychometric Properties of the Authenticity in relationship scale (AIRS) and its relationship with relationship satisfactionبررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس اصالت در رابطه(AIRS) و بررسی رابطه آن با ترس از صمیمیت و رضایت زناشویی167190899110.22054/jem.2018.24145.1592FAنادرکریمیانآموزش و پرورش کردستانیوسفکریمیمشاوره دانشگاه علامه طباطبائیبختیارملکاریدانشجوی دکتری علامهJournal Article20170809Introduction: The aim of current study was to examine the psychometric properties of the Student Authenticity in relationship scale(AIRS) and examine the relationship between authenticity and fear of intimacy with relationship satisfaction. This scale has 37 items and has been made by Lopez and Rice in 2006. Method: The study population comprised all married clerks in Sanandaj. 207 men and 197 women were selected by multistage cluster sampling method. Factor analysis, Cronbach’s alpha coefficient and Pearson correlation methods were used for Data analysis. Results: Reliability of the (AIRS) by Cronbach's alpha coefficient was 0/773 and re-test coefficient was 0/812. Also, results from convergent validity indicated a significant relationship between (AIRS) and Wood and Linley Authenticity scale. Results from factor analysis showed the Authenticity in relationship scale(AIRS) measure two factors of unacceptability of deception and Intimate risk taking. The second study showed fear of intimacy, unacceptability of deception and Intimate risk taking can predict relation satisfaction. Conclusion: Considering of results the Authenticity in relationship scale has an appropriate validity and reliability and it can be used in further researches on the authenticity in relationship and family field.هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس اصالت در رابطه(AIRS) و بررسی رابطه اصالت رابطه و ترس از صمیمت با رضایت از رابطه افراد متاهل بود. این پرسشنامه دارای 37 ماده میباشد و سال 2006 توسط لوپز و رایس ساخته شد. روش: جامعه مورد بررسی کارمندان متاهل شهر سنندج بودند. که از میان آنها و به روش خوشه ای چند مرحله ای نمونه ای به حجم 402 نفر(195 زن و 207 مرد) انتخاب گردید. داده های گردآوری شده با روش های آماری تحلیل عاملی اکتشافی، آلفای کرونباخ، همبستگی و رگرسیون چند متغیری در نرم افزار SPSS21 تحلیل شدند. یافته ها: محاسبه پایایی به روش همسانی درونی و بازآزمایی انجام شد و ضرایب 773/0 و 812/0 به ترتیب برای آنها به دست آمد. از آزمون اصالت(وود و لینلی)به عنوان شاخص روایی ملاکی همزمان استفاده شد و همبستگی آن با مقیاس اصالت رابطه 69/0 بود. روایی صوری آزمون نیز توسط اساتید و دانشجویان روانشناسی و مشاوره تایید شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس اصالت رابطه، دارای دو عامل می باشد: عدم مقبولیت فریب و پذیرش خطر خودافشایی. مطالعه دوم نشان داد هر دو خرده مقیاس اصالت در رابطه به همراه ترس از صمیمیت توان پیش بینی رضایت از رابطه افراد متاهل را دارا می باشند. نتیجه گیری: در کل نتایج پژوهش نشان داد مقیاس اصالت در رابطه لوپز و رایس(2006) از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و دارای دو عامل می باشد و می تواند در تحقیقات بعدی در زمینه اصالت روابط و تحقیقات حوزه خانواده مورد استفاده قرار گیرد.https://jem.atu.ac.ir/article_8991_f1d0ab8b8409856237bbe0d38ee80642.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه اندازه گیری تربیتی2252-004X83120180321Validation of the Lifelong Learning Literacy Questionnaire In secondary school teachersاعتبارسنجی پرسشنامه سواد یادگیری مادامالعمر در دبیران دوره دوم متوسطه191216899310.22054/jem.2018.31830.1741FAنرگساکبریکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجندمحسنآیتیدانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند0000-0001-5109-3700علیزارع مقدمدانشجو دکترای برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانJournal Article20180430Lifelong learning is an essential prerequisite for the development of societies and organizations. Educational system, which is the provider of human resources as the first and the most important factor of development, needs lifelong learners. Possessing a valid and reliable instrument to measure this characteristic is an important step for planning the related research; therefore, the Since there is no tool for assessing lifelong learning literacy in Iran, the purpose of this study is to validate the Iranian version of the 49-year Li and Tsai Lifelong Learning Literacy Questionnaire. In order to determine the content and face validity the questionnaire was translated and it was given to six faculty members, and after the needed reforms, it was approved. The method of this study is a applied survey method. The statistical population of this study is all secondary school teachers in the city of Birjand with a total of 500 people, 300 of whom were selected as cluster samples. Confirmatory factor analysis indicates that the eight factors pattern fits well with the data.( X2/DF=1/53, CFI= 0/964, NFI= 0/967, RMSEA= 0/06). Cronbach's alpha coefficient of the components was between 0.78 to 0.93 which shows acceptable reliability. Based on these results, it can be said that lifelong learning literacy questionnaire is an appropriate instrument for Iranian Studies.یادگیری مادامالعمر شرط اساسی برای توسعه جوامع و سازمانهاست. یادگیری مادامالعمر یکی از مهمترین توانمندیهایی است که در جامعه اطلاعاتی امروز موردنیاز است و بهعنوان هدف یادگیری در آموزش، جامعه و دولت موردتوجه قرار میگیرد. نظام آموزشی بهعنوان تأمینکننده اولین و مهمترین عامل توسعه، یعنی نیروی انسانی، خود نیازمند برخورداری از یادگیرندگان مادامالعمر است. در اختیار داشتن ابزار روا و پایا برای سنجش سواد یادگیری مادامالعمر گامی مهم برای طرحریزی پژوهشهای مرتبط است؛ ازآنجاکه ابزاری برای سنجش سواد یادگیری مادامالعمر در ایران وجود ندارد، هدف این پژوهش اعتباریابی نسخه ایرانی پرسشنامه 49 گویههای سواد یادگیری مادامالعمر لی و تسای است. بهمنظور تعیین روایی صوری و محتوایی، پرسشنامه ترجمه و به شش نفر از اعضای هیئتعلمی در رشته علوم تربیتی مرتبط ارائه و پس از اعمال اصلاحات مورد تأیید قرار گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کاربردی پیمایشی است، جامعه آماری برای این پژوهش کلیه معلمان دوره متوسطه دوم شهر بیرجند با حجم کل 500 نفر است که 300 نفر بهعنوان نمونه بهصورت خوشهای انتخاب شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشاندهندهی این است که الگوی هشت عاملی برازش قابل قبولی با دادهها دارد (53/1- X2/DF، 964/0- CFI، 967/0- NFI، 06/0- RMSEA). همچنین ضرایب آلفای کرونباخ مؤلفهها بین 78/0 تا 93/0 بود و روایی همگرا که نشاندهنده این است که پرسشنامه از پایایی و روایی همگرای قابل قبولی برخوردار است. بر اساس این نتایج میتوان گفت که پرسشنامه سواد یادگیری مادامالعمر ابزاری مناسب برای پژوهشهای ایرانی میباشد.https://jem.atu.ac.ir/article_8993_56a0304f7055dca926c0e1823f00929c.pdf