2024-03-28T13:11:11Z
https://jem.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2030
Quarterly of Educational Measurement
2252-004X
2252-004X
1398
10
37
فراتحلیل اثربخشی آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی فراگیران
حافظ
صاحب یار
موسی
پیری
به کمک فراتحلیل میتوان به نتایجی جامع از موضوع رسید و پژوهشگران آتی را از صرف زمان و هزینه برای تحقیقات تکراری بینیاز ساخت. هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی فراگیران بود. جامعهی آماری آن، شامل کلیهی مطالعاتی است که در فاصلهی سالهای 1390 تا 1395 در داخل کشور، و در سالهای 2010 تا 2016 در خارج کشور به صورت مقالهی تمام متن در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی در دسترس بودند. به منظور جمعآوری اطلاعات از چکلیست مشخصات طرحهای پژوهشی؛ و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدلهای ثابت و تصادفی و تحلیل ناهمگنی بهواسطهی نرمافزار CMA استفاده شد. تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهشها، نشان دادند که آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی دارای اثربخشی مثبتی میباشند. همچنین اثرات آموزش رایانه بر عملکرد تحصیلی براساس روشهای نمونهگیری متفاوت است؛ اما براساس جنسیت تفاوتی وجود ندارد. با توجه به نتایج فراتحلیل حاضر، میتوان گفت که استفاده از آموزش به کمک رایانه در عملکرد تحصیلی مؤثرترند.
Academic Performance
Computer
Meta-analysis
effect of size
2019
09
23
1
16
https://jem.atu.ac.ir/article_10894_aa2961c8c22802f87770263eaf2198b3.pdf
Quarterly of Educational Measurement
2252-004X
2252-004X
1398
10
37
ساختار عاملی مقیاس ویژگی های روان شناختی در جذب معلمان ابتدایی
علی
شریف زاده
حسین
اسکندری
احمد
برجعلی
فرامرز
سهرابی
سنجش ویژگیهای روانشناختی در جذب و انتخاب معلمان یکی از مسائل مهم آموزش و پرورش بوده و نقش مهمی در کیفیت نظام آموزشی و سلامت ذهنی و روانی دانش آموزان دارد. روش پژوهش، کیفی بوده و از تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل دادهها استفاده شد.این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی مقیاس ویژگی های روان شناختی در جذب معلمان ابتدایی انجام گرفته است. روش این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان ابتدایی شهر تهران به تعداد 17787 نفر بود. از این جامعه آماری تعداد 377 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شد. ابزار پژوهش، مقیاس محقق ساخته ویژگی های روانشناختی گزینش معلمان ابتدایی بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی به شیوه کرونباخ، تنصیف و بازآزمایی استفاده گردید. نتایج نشان داد که مقیاس ویژگی های روانشناختی گزینش معلمان ابتدایی از پایایی و روایی مناسبی برای استفاده در معلمان ابتدایی برخوردار است.
Cognitive
emotional & personality characteristics
applying and choosing
2019
09
23
17
36
https://jem.atu.ac.ir/article_10895_0ef6da852dd0baf5bb8e3009bf820809.pdf
Quarterly of Educational Measurement
2252-004X
2252-004X
1398
10
37
ارزیابی روایی و پایایی چک لیست رفتارهای اتیستیک کروگ، آریک، الموند (2009)، در کودکان ایرانی با اختلال طیف اتیسم
سعید
رضایی
مهری
پورحیدر
مریم
ذبیح قاسمی
ا چکیده: هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین خصیصههای روانسنجی چک لیست رفتارهای اتیستیک (کروگ، آریک، الموند؛2009) در افراد با اختلال طیف اتیسم است. روش پژوهش توصیفی از نوع آزمونسازی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان مبتلابه اختلال طیف اتیسم استان تهران بود که بهمنظور درمان به مراکز درمانی اختلال طیف اتیسم تهران مراجعه کردهاند. حجم نمونه این پژوهش شامل 400 نفر از کودکان و نوجوانان مبتلابه اختلال طیف اتیسم بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. بهمنظور بررسی روایی و پایای ابزار، چکلیست فهرست رفتارهای اتیستیک (کروگ، آریک، الموند، 2009)، بر روی گروه نمونه (۴۰۰ کودک و نوجوان مبتلابه اختلال طیف اتیسم)، توسط پژوهشگران اجرا شد. یافتههای نتایج نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه «946/0» است، این ضریب بیانگر پایایی بالای چکلیست است که از آن میتوان در اهداف تشخیصی و درمانی استفاده کرد؛ بنابراین چکلیست قادر است 9/73 درصد افراد سالم و 5/77 درصد افراد دارای رفتار اتیستیک را بهدرستی تشخیص دهد. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که تمام مؤلفههای چکلیست با یکدیگر و با نمره کل همبستگی معناداری دارند و سؤالهای زیر مقیاسها کاملاً هماهنگ بوده است همچنین زیر مقیاسهای چک لیست رفتارهای اتیستیک (کروگ، آریک، الموند، 2009) بهطور معناداری برای تصمیمگیریهای تشخیصی قابلاعتماد بوده و نشاندهنده پایایی درونی مناسب مقیاس است.
Keywords: Validity and Reliability
Autism Behavior Checklist
Autistm spectrum disorder
2019
09
23
37
55
https://jem.atu.ac.ir/article_10524_bb5f3c54ab47d761e574d22366a694e6.pdf
Quarterly of Educational Measurement
2252-004X
2252-004X
1398
10
37
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی سرسختی تحصیلی براساس نظریهی سوال و پاسخ
نورعلی
فرخی
پرسشنامه تجدید نظر شده بنشیک و همکاران (2005) که یک پرسشنامه خودگزارشی برای اندازه گیری سرسختی تحصیلی است و دارای سه مقیاس تعهد، کنترل و چالش است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سرسختی تحصیلی بنشیک و همکاران(2005) بر اساس نظریه سوال پاسخ بود. 186 نفر از دانشجویان کارشناسی سال تحصیلی 96-95 این پرسشنامه را تکمیل کردند. داده ها بر اساس مدل پاسخ مدرج در نظریه سوال پاسخ برای سوال های چندارزشی مورد تحلیل قرار گرفت. ضریب تشخیص و آستانه ها برای تمامی گویه ها محاسبه شد. یافته ها نشان دادند که گویه 4 و 28 کمترین ضرایب تشخیص را دارند و با توجه به توابع آگاهی هیچ اطلاعاتی در مورد توانایی آزمودنیها ارائه نمیدهند. تابع آگاهی آزمون نیز نشان میدهد که نقطهی اوج آگاهی آزمون در توانایی حدود 1 است و برای تواناییهای بالاتر و پایینتر آگاهی کمی را در اختیار قرار میدهد. بنابراین می توان گفت که با استفاده از تحلیل پاسخ مدرج می توان با حذف برخی گویه ها ابزار مناسب تری برای سنجش سرسختی تحصیلی ساخت.
test
measuring
Social loafing
adolescents
normalization
2019
09
23
57
70
https://jem.atu.ac.ir/article_10896_9e92dfb0301dbef1b71a27af0faa47eb.pdf
Quarterly of Educational Measurement
2252-004X
2252-004X
1398
10
37
بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سلامت معنوی در مربیان مهدهای کودک شهر تهران
زهره
موسی زاده
سیامک
طهماسبی
حبیب
مسعودی فرید
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سلامت معنوی در مربیان مهدهای کودک شهر تهران بود. مواد و روش: روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش مربیان مهدکودک های شهر تهران در سال 1396 بودند که به پرسشنامه سلامت روان مبتنی بر آموزه های اسلامی(ابوالمعالی و موسی زاده، 1394) پاسخ دادند. روش انتخاب نمونه سهمیه ای تصادفی بود که در آن از مناطق شمیرانات، شهر ری و مرکز تهران تعداد 1100مربی به تصادف انتخاب شدند. یافته ها: روایی سازه مقیاس به روش تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. نتایج نشان داد که مقیاس سلامت روان از دو عامل ایمان به خدا و خودکنترلی تشکیل شده است و این دو عامل 56/44 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین کردند. اعتبار مقیاس به روش همسانی درونی بررسی شد و ضرایب آلفای کرونباخ برای دو عامل 94/0 و 69/0 به دست آمد. نتیجه گیری : مقیاس سلامت روان مبتنی بر آموزه های اسلامی از روایی و اعتبار قابل قبولی برخوردار است و ابزار سودمندی برای سنجش سلامت معنوی مربیان مهدهای کودک می باشد.
ویژگی های روانسنجی
مربیان مهد کودک
پرسشنامه سلامت روان بر اساس آموزه های اسلامی
2019
09
23
71
89
https://jem.atu.ac.ir/article_10897_95f8f28d9b69b4cd3754a162f6da00ed.pdf
Quarterly of Educational Measurement
2252-004X
2252-004X
1398
10
37
ارزیابی روایی و پایایی آزمون تعیین سطح زبان فارسی برای غیرفارسیزبانان بنیاد سعدی
رضا مراد
صحرایی
غلامحسین
رضاپور
از ویژگیهای مهم یک آزمون موفق، داشتن روایی و پایایی مناسب است. در این پژوهش به بررسی چگونگی و میزان روایی و پایایی آزمون تعیین سطح زبان فارسی بنیاد سعدی پرداخته شد. این آزمون از سه بخش اصلی دانش زبانی، نگارش و صحبت کردن تشکیل میشود که بخش دانش زبانی شامل سه زیربخش دستور، واژه و خواندن است. جامعه آماری این آزمون متشکل از140 زبانآموز از 41 کشور دنیا بود. برای محاسبه روایی، از ضریب آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی که از انواع آن، روایی سازهای انتخاب شد، ضریب همبستگی پیرسون به کار گرفته شد. میزان پایایی در زیربخشهای دانش زبانی برای دستور 0.71 ، برای واژه 0.817 و برای خواندن 0.861 و در کل 0.916 به دست آمد. پایایی دو بخش صحبت کردن و نوشتن 0.749 و کل آزمون 0.895 محاسبه شد. با توجه به اینکه میزان پایایی قابل قبول در روش آلفای کرونباخ حداقل 0.7 است، مشخص شد که آزمون در بخشها و زیربخشهای گوناگون، و کلیت آزمون، پایایی مناسب و قابل قبولی داشت. ضرایب همبستگی به دست آمده بخشهای آزمون، بین دانش زبانی و صحبت کردن 0.175، دانش زبانی و نوشتن 0.186 و نوشتن و صحبت کردن 0.602 بودند. شاید در نگاه اول این آزمون از روایی مناسب و قابل قبولی برخوردار نباشد، ولی با مقایسه میزان همبستگی بین زیربخشهای بخش دانش زبانی و بخش مهارتهای صحبت کردن و نوشتن، میتوان نتیجه گرفت که زبانآموزان در بخش مهارتهای تولیدی ضعیف عمل کردهاند و این نشان میدهد که در تدریس آنها فقط به دانش محض زبانی پرداخته شده است و نه دانش روندی. بر این اساس پیشنهاد شد که برنامه درسی زبانآموزان بیشتر متمرکز بر ارتقای سطح دانش روندی آنان، باشد.
"testing"
"placement test"
"Validity"
"Reliability"
"backwash effect"
2019
09
23
91
111
https://jem.atu.ac.ir/article_10898_42bc3eb20940803e3f59913ee0978c64.pdf
Quarterly of Educational Measurement
2252-004X
2252-004X
1398
10
37
تعیین ویژگیهای روانسنجی پارامترهای نسخه فارسی پرسشنامه تصویرسازی حرکتی فرم کودکان (MIQ-C) بر اساس نظریه سؤال پاسخ (IRT)
علی
مقدم زاده
حسن
غرایاق زندی
میثم
یاوری کاتب
توانایی تصویرسازی حرکتی بر یادگیری و عملکرد حرکتی در ورزش و نیز باز توانی اثرگذار است. بر این مبنا پرسشنامههای خود گزارشی برای ارزیابی توانایی تصویرسازی حرکتی در بزرگسالان توسعهیافته و نیز در ایران اعتبار یابی شدهاند، بااینحال تاکنون ابزاری مناسب برای استفادۀ کودکان در ایران وجود ندارد. برای پر کردن این شکاف تمرکز پژوهش حاضر بر تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ تصویرسازی حرکتی، فرم کودکان بود. 244 نفر از کودکان 7 تا 12 سال (135 پسر، 109 دختر) با روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابتدا تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که پرسشنامه شامل سه خرده مقیاس و 12 ماده است که همسو با پیشینۀ نظری و پرسشنامه اصلی است. در تعیین ویژگیهای روانسنجی با نظریۀ سؤال پاسخ مشخص شد که تمامی سؤالات دارای ضریب تشخیص و ضریب دشواری مناسب و قابل قبولی هستند؛ بنابراین نسخۀ فارسی پرسشنامه حاضر برای سنجش توانایی تصویرسازی کودکان 7 تا 12 سال فارسیزبان توصیه میگردد.
exploratory factor analysis
Imagery ability
Item Response Theory
children
2019
09
23
113
136
https://jem.atu.ac.ir/article_10899_b34143b73da74a7ad7d11115d9f74a30.pdf
Quarterly of Educational Measurement
2252-004X
2252-004X
1398
10
37
ویژگی های روان سنجی پرسشنامه آگاهی فراشناختی و رابطه آن با اهداف پیشرفت در دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر شهریار
شیرین
کوشکی
اعظم
شوندی
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه آگاهی فراشناختی و رابطه آن با اهداف پیشرفت در دانشآموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر شهریار بود. از جامعه آماری مشتمل بر 10500 نفر دانش آموز دختر متوسطه دوره دوم شهر شهریار در سال تحصیلی 98-97 نمونهای با حجم 561 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای آگاهی فراشناختی شراو و دنیسون (1994) و اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2004) پاسخ دادند. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه آگاهی فراشناختی، با بهرهگیری از روش بازآزمایی بر روی 53 نفر در دو بازه زمانی سه هفتهای، ضریب 79/0=α برای کل پرسشنامه و 82/0=α برای مقیاسها و خرده مقیاسها بدست آمدکه نشان دهندهی خصوصیت ثبات آزمون در طول زمان است. افزون برآن نتایج حاصل از بررسی اعتبار پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ بر نمونه ای به تعداد 561 نفر، برای کل پرسشنامه 82/0=α و برای خرده مقیاسها و مقیاسها 84/0=α بود که نشان دهنده هماهنگی درونی سؤالها است. به منظور بررسی روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی 8 عامل بدست آمد و به تبع آن پس از انجام تحلیل عاملی تأییدی مشخص شد که ابزار از برازش قابل قبول برخوردار است. جهت بررسی روایی همگرا، عوامل بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قراگرفتند، نتایج نشان می دهد که عوامل پرسشنامه از روایی همگرای خوبی برخوردارند یعنی آنچه را که باید، می سنجند. روایی همزمان مؤید همبستگی بین مقیاسهای پرسشنامه آگاهی فراشناختی و اهداف پیشرفت بود.
Metacognitive awareness
achievement goals
Psychometric properties
students
2019
09
23
137
167
https://jem.atu.ac.ir/article_10900_def255be13c206210d9df99e2390bfd4.pdf
Quarterly of Educational Measurement
2252-004X
2252-004X
1398
10
37
رواسازی، اعتبار یابی و تحلیل عاملی سیاهه ادراک دانش آموزان از جو مدرسه ( نسخه ی 2016 دانشگاه دلاویر) در دبیرستان های ایران
مینا
نظامی
زهرا
نقش
الهه
حجازی
جو مدرسه یکی از سازه های تاثیر گذار بر مسایل تربیتی، رفتاری و روانی در مدارس می باشد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی ساختار عاملی و رواسازی سیاهه ادراک دانش آموزان از جو مدرسه ی دلاویر (بییر، گاسکینز، بلانک و چن، 2016) در نوجوانان دختر ایرانی پایه ی یازدهم با حجم 500 نفر (250 نفر علوم انسانی، 250 نفر علوم تجربی) که با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند اجرا شد. تحلیل سوال های مقیاس بر پایه محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 92/0 بود که حاکی از همسانی درونی بالای آن می باشد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که الگوی 7 عاملی ادراک دانش آموزان دبیرستانی از جو مدرسه با داده ها برازندگی قابل قبولی دارند. افزون بر این ، برای آزمون تغییرناپذیری اندازه گیری پرسشنامه ی ادراک دانش آموزان دبیرستان از جو مدرسه ی دلاویر دربین گروههای تحصیلی انسانی و تجربی، تحلیل چند گروهی انجام گرفت. نتایج تحلیل چند گروهی نشان داد که این پرسشنامه در مدل های محدود در بین گروه های تحصیلی انسانی و تجربی یکنواخت است. به طور کلی، یافته های پژوهش بیانگر این است ساختار عاملی پرسشنامه ادراک دانش آموزان از جو مدرسه ی دلاویر (2016) در نسخه ی فارسی از برازش مطلوبی برای دانش آموزان دبیرستانی دختر در مقطع یازدهم انسانی و تجربی برخوردار است و می تواند به عنوان ابزاری معتبر در سنجش ادراک دانش آموزان دبیرستانی از جو مدرسه مورد استفاده قرار بگیرد.
: confirmatory factor analysis
validity
reliability
Delaware school climate-student survey
2019
09
23
169
186
https://jem.atu.ac.ir/article_10901_0eb317dea30af96389c868bd9ac443fe.pdf