TY - JOUR ID - 7539 TI - تحلیل عاملی مؤلفه های شایستگی های کانونی در برنامه ی آموزشی JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - ایرجی راد, ارسلان AU - ارداغیان, زهره AD - استادیار مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران AD - مربی موسسه آموزش عالی غیردولتی -غیرانتفاعی سمنگان، ـآمل، مازندران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 26 SP - 77 EP - 100 KW - تحلیل عاملی مؤلفه ها KW - شایستگی های کانونی KW - برنامه ی آموزشی KW - کارشناسی ارشد رشته ی علوم تربیتی DO - 10.22054/jem.2017.19676.1489 N2 - هدف از این پژوهش تعیین مؤلفه های شایستگی کانونی اثر بخش بر کیفیت برنامه ی آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته ی علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیمی باشد. مطالعه به بررسی، تحلیل عاملی مؤلفه های شایستگی کانونی در برنامه آموزشی می پردازد، چار چوب مفهومی تحقیق شامل چهار بُعد : 1- بُعد تفکر 2- بُعدتعامل 3- بُعد شخصیت 4- بُعد اقدامات، می باشد. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل 38 استاد و 267 دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد می باشند ، داده های تحقیق از طریق دو پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از میانگین ، واریانس ، آزمون کایزر–مایر- اولکن (KMO) و تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند، نتایج مطالعه بر اساس هفت شایستگی کانونی در نظر گرفته ، و مورد بحث قرار گرفت که شامل، شایستگی فردی، شایستگی ارتباطی و سازمانی، شایستگی پژوهشی وفناوری، شایستگی دستیابی، انتخاب و حفظ شغل، شایستگی روانشناختی، آینده نگری، تحلیل، حل مسئله و تصمیم گیری، شایستگی رهبری و مدیریتی و شایستگی تفکر استراتژیک و مفهومی، می باشد.لید واژه های: تحلیل عاملی مؤلفه ها ، شایستگی های کانونی ، برنامه ی آموزشی، کارشناسی ارشد رشته ی علوم تربیتی UR - https://jem.atu.ac.ir/article_7539.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_7539_a2422e767195182f3121dd2325d77bfa.pdf ER -