TY - JOUR ID - 6152 TI - مدل‌سازی تشخیصی شناختی (CDM) ریاضیات پایه اول دبیرستان JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - افضلی, افشین AU - دلاور, علی AU - فلسفی نژاد, محمدرضا AU - برجعلی, احمد AD - گروه علوم تربیتی - دانشکده علوم انسانی - دانشگاه بوعلی سینا AD - دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 24 SP - 1 EP - 21 KW - مدلهای تشخیصی شناختی KW - سنجش تشخیصی شناختی KW - ریاضیات KW - دبیرستان DO - 10.22054/jem.2016.6152 N2 - مدل‌های تشخیصی شناختی(CDM) مدل‌های متغیر مکنون چندبعدی تأییدی با ساختاری پیچیده هستند. در این پژوهش از این مدل ها برای بررسی وضعیت دانش آموزان پایه اول دبیرستان در درس ریاضیات استفاده شد. سنجش تشخیصی شناختی بر اساس 8 صفت اصلی، شامل 32 سوال بر روی نمونه ای به حجم 509 دانش آموز که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین دانش آموزان شهر تهران انتخاب شده بودند، اجرا گردید. از مدلهای IRT برای تعیین ویژگی های روانسنجی سوالات استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها با به کارگیری مدل DINA در مدلسازی تشخیصی شناختی ریاضیات نشان داد که هشت صفت زیربنایی تبیین کننده عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه اول دبیرستان است. بر اساس نتایج پژوهش مشخص گردید که آزمودنی ها تنها در یک صفت از هشت صفت به حد تسلط ( 7/0) دست یافته اند و کمترین میزان تسلط مربوط به مهارت های درک مفهوم تعاریف ( 494/0) ، عملیات پیشرفته ریاضی ( 498/0) و کاربرد آموخته ها در مسائل واقعی (505/0) است. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_6152.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_6152_0d8d5c019b7d8a9ce18b3d45781575e3.pdf ER -