TY - JOUR ID - 6149 TI - تحلیل ویژگیهای روان‌سنجی سیاهة فرسودگی تحصیلی در دانشجویان JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - عبداله پور, محمد آزاد AU - درتاج, فریبرز AU - احدی, حسن AD - دانشگاه آزاد اسلامی AD - هیات علمی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 24 SP - 23 EP - 41 KW - "روایی عاملی" KW - " تحلیل مولفه های اصلی" KW - " تحلیل عاملی تاییدی" KW - " سیاهة فرسودگی تحصیلی" DO - 10.22054/jem.2016.6149 N2 - پژوهش حاضر با هدف آزمون ویژگیهای روان‌سنجی سیاهة فرسودگی تحصیلی (SBI؛ سالملا ـ آرو، کیورا، لسکینن و نورمی، 2009) در بین گروهی از دانشجویان دختر و پسر ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر 322 دانشجوی کارشناسی (166 پسر و 156 دختر) به SBI و سیاهة مشغولیت تحصیلی (SEI، سالملاـ آرو و آپادایا، 2012) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی SBI از روش‌ آماری تحلیل عامل تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی SBI از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازة SBI، ضریب همبستگی بین نمرة کلی و مقیاس‌های SBI با نمرة کلی مشغولیت تحصیلی دانشجویان گزارش شد. نتایج تحلیل عامل تأییدی بر پایه نرم‌افزار AMOS نشان داد که SBI از سه عامل خستگی از دانشگاه، بدگمانی نسبت به دانشگاه و عدم کفایت فردی تشکیل شده است. مقادیر ضرایب همسانی درونی SBI برای عوامل خستگی، بدگمانی و عدم کفایت فردی و نمرة کلی فرسودگی تحصیلی به ترتیب برابر با 91/0، 85/0، 84/0 و 89/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که SBI برای سنجش مفهوم فرسودگی تحصیلی در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است. کلیدواژه‌ها: روایی عاملی، تحلیل عاملی تاییدی، سیاهة فرسودگی تحصیلی، روایی سازه. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_6149.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_6149_506b55707c6a511a0809fa0c2cc68333.pdf ER -