TY - JOUR ID - 6018 TI - شیوه های‌ ارزیابی معلمان زبان انگلیسی مقطع متوسطه در تهران و عوامل موثر بر آن JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - سلیمی, اسمعیل علی AD - دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 23 SP - 141 EP - 164 KW - سنجش KW - عوامل بیرونی و درونی KW - معلمان زبان انگلیسی KW - دوره متوسطه DO - 10.22054/jem.2016.6018 N2 - زمینه: فرایند پیچیده سنجش معلمان را وادار به تصمیم‌گیری حرفه ای می‌کند تا واقعیت های کلاس درس خود را با تاثیر عوامل بیرونی همسو کنند. معلمان تصمیمات مربوط به سنجش و نمره دهی خود را بر دانش، عقیده، انتظارات و ارزش های تدریس و یادگیری استوار می-کنند. هدف: پژوهش حاضر به بررسی تصمیم‌گیری برای نمره‌دهی معلمان دوره متوسطه در تهران می‌پردازد. در این راستا، عوامل مورد استفاده در نمره‌دهی مورد بررسی قرار می‌گیرد.روش: بدین منظور پرسشنامه‌ای بین 348 معلم زبان انگلیسی مقطع متوسطه در پایه‌های یازدهم و پیش‌دانشگاهی توزیع شد. تحلیل توصیفی پرسشنامه‌ها نشان داد یافته‌ها: که معلمان زبان انگلیسی تهرانی عوامل پیشرفت تحصلی و غیر از پیشرفت تحصیلی را در نمره‌دهی لحاظ می کنند وتاکید بیشتری بر روی عواملی غیر از پیشرفت تحصیلی نظیر تلاش، تکالیف، و عادات‌های مطالعه می‌گذارند. همچنین معلمان از انواع مختلف سنجش نظیر سنجش عملکرد محور، تکلیف محور، سنجش معلم ساخته و آزمون‌های سنتی کاغذ و مدادی استفاده نمودند. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج تحلیل واریانس جندگانه نشان داد که عوامل درونی و بیرونی مانند پایه تدریس معلم، آموزش های سنجش که معلمان داشته اند، و اندازه کلاس بر جنبه های مختلف تصمیم‌گیری آنها در نمره‌دهی تاثیر گذاشته است. نتایج این پژوهش به طور کلی به درک تصمیم‌گیری برای نمره‌دهی معلمان زبان انگلیسی و علی الخصوص معلمان زبان انگلیسی تهرانی کمک می-کند. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_6018.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_6018_19e6f440c050904e63b0475c61f57232.pdf ER -