TY - JOUR ID - 5645 TI - بررسی تحلیل عاملی و ساختاری نگرش به پژوهش و رابطه آن با خود ناتوان سازی و خود اثر بخشی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - یوسفی, ناصر AU - شیربگی, ناصر AU - صالحی, صالح AD - هیئت علمی دانشگاه کردستان AD - دانشجوی دانشگاه کردستان Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 3 IS - 9 SP - 19 EP - 42 KW - اعتبار یابی پرسشنامه نگرش به پژوهش KW - خودناتوان سازی KW - خود – اثر بخشی DO - N2 - هدف: هدف عمده پژوهش حاضر تحلیل عاملی تاییدی نگرش به پژوهش و رابطه آن با خود ناتوان سازی و خود اثر بخشی سازی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد ترم آخر دانشگاه کردستان بود. روش: طرح پژوهش از نوع پژوهش همبستگی است. حجم نمونه برای تحلیل عاملی و تاییدی و برای بررسی رابطه نگرش به پژوهش و با خود ناتوان سازی و خود اثر بخشی سازی 400 نفر بود. که از بین کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد که در سال تحصیلی 89-90 مشغول به تحصیل در دانشگاه کردستان بودند به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و مقیاس های نگرش به پژوهش پرسشنامه ملاک خود اثر بخشی و مقیاس الگوهای یادگیری سازگار در پژوهش را تکمیل نمودند و داده ها به روش تحلیل عاملی به شیوه ی چرخش متمایل از نوع آبلیمین مستقیم و تحلیل عامل تائیدی و ضریب همبستگی رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی با تحقیقات پیشین هماهنگ است و با توجه به روایی و پایایی پرسشنامه نگرش به پژوهش از آن می توان در محیط های کارهای پژوهشی کاست و بر میزان خود – اثر بخشی تحقیق افزود. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_5645.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_5645_80a188013a9e75320b6b86051ffc93e6.pdf ER -