TY - JOUR ID - 5642 TI - کاربرد تکنیک های مدل یابی چند سطحی در تحلیل داده های تیمز 2007 و مقایسه آن با تحلیل یک سطحی JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - نقش, زهرا AU - مقدم, اعظم AD - دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 2 IS - 8 SP - 133 EP - 154 KW - تحلیل چند سطحی KW - خود پنداره KW - نگرش KW - ارزش گذاری KW - تیمز 2007 DO - N2 - زمینه: در رویکرد سنتی تحلیل داده های IEA از مدل های آماری یک سطحی استفاده می شد. در حالی که در ساختار مدل های خطی سلسله مراتبی، هر یک از سطوح به طور متداول توسط زیر مدل خود معرفی می شود و روابط بین متغیرها را در داخل سطح مشخص شده بیان می کنند و تعیین می کنند که چگونه متغیرها در یک سطح روابط موجود در سطح دیگر را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف: هدف پژوهش حاضر نشان دادن اهمیت کاربرد تکنیک چند سطحی در تحلیل داده های پرسشنامه دانش آموزان پایه هشتم مطالعه تیمز 2007 و مقایسه آن با تحلیل یک سطحی بود. نتیجه گیری: نتایج متفاوت حاصل از این دو تحلیل حاکی از اهمیت کاربرد تحلیل های چند سطحی برای داده های آشیانه ای از جمله داده های تمیز است. تحلیل چند سطحی به بیان دقیق تر پدیده مورد مطالعه می پردازد. لذا با توجه به این که داده های تیمز ماهیت آشیانه ای دارند و داده های آن نیز به صورت چند مرحله ای استفاده از تحلیل چند سطحی به منظور به دست آوردن اطلاعات دقیق تر در مورد عوامل موثر بر پیشرفت دانش آموزان توصیه می شودو UR - https://jem.atu.ac.ir/article_5642.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_5642_4b1b6cbe60805259bfa65e922308d968.pdf ER -