TY - JOUR ID - 322 TI - فراتحلیلی بر پایان نامه های انجام شده در حوزه افت تحصیلی JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - افضلی, مهناز AU - دلاور, علی AU - افضلی, افشین AD - AD - استاد دانشگاه علامه طباطبائی AD - دکترا Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 5 IS - 17 SP - 23 EP - 43 KW - افت تحصیلی KW - پیشرفت تحصیلی KW - فراتحلیل DO - 10.22054/jem.2015.322 N2 - پژوهش حاضر، به منظور بررسی پایان¬نامه¬های انجام شده در حوزه افت تحصیلی بین سال¬های 69-91 در دانشگاه¬های تهران انجام شد. هدف ترکیب کمی پایان¬نامه¬های انجام شده در حوزه عوامل موثر بر افت تحصیلی است. بدین منظور از فراتحلیل جهت تعیین، جمع آوری، ترکیب و خلاصه نمودن یافته های پژوهشی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهش-های انجام شده در ایران در حوزه افت تحصیلی می¬باشد و نمونه آماری شامل کلیه پایان¬نامه¬های انجام شده در این حوزه در دانشگاه¬های تهران (55 پایان نامه) می¬باشد. برای محاسبة ضرایب و شاخصها  از نرم¬افزار CMA-2 استفاده شد.. نتایج آزمون Q نشان داد که مطالعات اولیه همگن نیستند در بین مطالعات سوگیری انتشار وجود ندارد. آزمون اصلاح برازش دووال و توئیدی برای هر دو مدل ثابت و تصادفی انجام شد. اندازه اثر کلی برای همه مطالعات تحت دو مدل ثابت و تصادفی، از نظر آماری معنادار بدست آمد. میانگین اندازه‌های اثر0.312 بدست آمد وعامل آموزشی بیشترین اثر را بر روی افت تحصیلی نشان داد. به ترتیب متغیرهای عامل آموزشی، عامل اجتماعی- اقتصادی، عامل فردی، عامل خانوادگی و عامل جنسیت  بیشترین اثر را دارند. همچنین بین سال انجام تحقیق، روش‌های نمونه‌گیری، جنسیت، مقطع تحصیلی، سطح معناداری، عوامل مؤثر و روش تحقیق تفاوت معنادار وجود دارد.  UR - https://jem.atu.ac.ir/article_322.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_322_d2cab62af43603a0572f5cee8a2af135.pdf ER -