TY - JOUR ID - 2670 TI - تأثیر تعدادگزینه‏ های سؤال در ویژگی‏های روان‏سنجی آزمون و توانایی برآوردشده در مدل‏های پرسش پاسخ و کلاسیک اندازه گیری JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - کریمی, بهنام AU - فلسفی نژاد, محمدرضا AU - درتاج, فریبرز AD - کارشناس ارشد روان‏سنجی karimi.adviser@gmail.com AD - استاد دانشگاه علامه طباطبایی AD - - استاد دانشگاه علامه طباطبایی F_dortaj@yahoo.com Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 2 IS - 6 SP - 1 EP - 23 KW - واژگان کلیدی: آزمون‌های چندگزینه‌ای KW - نظریه کلاسیک اندازه گیری KW - نظریه پرسش پاسخ DO - N2 - سهولت نمره‏گذاری، اجرا و عینیت آزمون­های چندگزینه‏ای سبب شده که به عنوان ابزار اصلی در سنجش‏های وسیع مورد استفاده قرار گیرد. انتقادهای زیادی نسبت به سؤالات چندگزینه‏ای مطرح شده است. نظیر پوشش ندادن به تمامی اهداف تربیتی (سطوح پایین شناختی را می‏سنجند) و استفاده از عامل حدس و گمان در پاسخ به سؤال‏ها. در این میان عده‏ای نیز افزایش تعداد گزینه­های سؤال را راهی برای مقابله با این مشکلات دانسته‏اند. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعداد گزینه­ها بر ویژگی‏های روان‏سنجی آزمون­ها و سؤالات و همچنین توانایی برآورد شده آزمودنی­ها در نظریه کلاسیک و پرسش پاسخ بود. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان سال سوم دبیرستان­های شهر شیراز بود که 608 نفر از آنان به شیوه تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از دو آزمون پیشرفت تحصیلی زبان و حسابان که به همین منظور تهیه و تنظیم شده بودند استفاده شد. یافته­ها: تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که تعداد گزینه­ها بر پارامترهای سؤال اثر ندارد و تأثیر تعداد گزینه­ها بر ویژگی­های روان­سنجی  برآورد شده آزمودنی­ها، در آزمون­های مختلف یکسان است. همچنین بین پارامترهای برآورد شده در نظریه کلاسیک و پرسش پاسخ تفاوت وجود داشت. نتیجه­گیری: بعد از بررسی مفروضه­های نظریه پرسش و پاسخ مشخص شد که داده­ها با مدل دو پارامتری برازش بهتری دارند، و تفاوتی بین تعداد گزینه­ها و برازش با مدل مشاهده نشد. همچنین بین توانایی برآورد شده و تعداد گزینه‏ها تفاوت مشاهده شد.   UR - https://jem.atu.ac.ir/article_2670.html L1 - ER -