TY - JOUR ID - 2664 TI - تأثیر آموزش مؤلفه‏ های سنجش به عنوان یادگیری بر خودپنداره و پیشرفت ریاضی دانش‏آموزان دختر سال سوم راهنمایی اراک JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - عسکری, محمد AU - مظلومی, اکرم AD - عضو هیأت علمی دانشگاه ملایر AD - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اراک Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 1 IS - 4 SP - 1 EP - 31 KW - واژگان کلیدی: آموزش مؤلفه‏های سنجش به عنوان یادگیری KW - خودپنداره KW - پیشرفت ریاضی DO - N2 - این پژوهش به منظور تعیین تأثیر آموزش مؤلفه‏های سنجش به عنوان یادگیری بر خودپنداره و پیشرفت ریاضی دانش آموزان دخترسال سوم راهنمایی شهرستان اراک انجام شد. به همین منظور نمونه‏ای به حجم 67 نفر (مشتمل بر دو کلاس سوم راهنمایی که به صورت طبیعی تشکیل شده بودند) از بین دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان اراک به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‏ای انتخاب، و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. نخست از هر دو گروه پیش آزمون خودپنداره آهلووالیا به عمل آمد و نمرات مستمر ریاضی 45 روز ابتدای شروع سال تحصیلی، به عنوان پیش آزمون ریاضی محسوب شد. پس از آن آزمودنی‏های گروه آزمایش به مدت 12 جلسه آموزش مؤلفه‏های سنجش به عنوان یادگیری دریافت نمود، اما گروه کنترل هیچ‏گونه مداخله‏ای دریافت نکرد. در پایان دوره آموزش مؤلفه‏های سنجش به عنوان یادگیری، از هر دو گروه پس آزمون خودپنداره آهلووالیا به عمل آمد و نمرات مستمر ریاضی 3 ماه طول آموزش، به عنوان پس آزمون ریاضی در نظر گرفته شد. تحلیل داده‏ها با تحلیل واریانس چندمتغیره برای نمرات افتراقی نشان داد که آموزش مؤلفه‏های سنجش به عنوان یادگیری، خودپنداره، و پیشرفت ریاضی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی را افزایش داده است و این افزایش به لحاظ آماری در سطح معنی داری کمتر 01/0 معنی دار بود. همچنین آموزش راهبردهای خود تنظیمی بر همه خرده مقیاس‏های خودپنداره به جز خرده مقیاس رفتار دانش آموزان مؤثر بود و این تأثیر نیز به لحاظ آماری در سطح کمتر از 01/0 معنی دار بود.     UR - https://jem.atu.ac.ir/article_2664.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_2664_1fc80e830d7dd04d1c73d79ade9093c5.pdf ER -