TY - JOUR ID - 2625 TI - تحلیل تشخیصی سوالات بخش درک مطلب زبان انگلیسی عمومی آزمون ورودی دوره‌های دکتری با استفاده از مدل غیرجبرانی فیوژن JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - مقدم, اعظم AU - فلسفی نژاد, محمدرضا AU - فرخی, نورعلی AU - استاجی, معصومه AD - دانشجوی دکترا سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران AD - دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران AD - استادیار گروه زبان خارجه دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 22 SP - 41 EP - 68 KW - مدل‌های تشخیصی شناختی KW - مدل غیرجبرانی فیوژن KW - ‌مهارت‌های سازه درک مطلب KW - زبان انگلیسی DO - 10.22054/jem.2015.2625 N2 - زمینه: رویکردهای سنتی و جاری سنجش در بازنمایی قابلیت‌های زبانی افراد با چالش‌های عملی و نظری همراه بوده و توانایی آن‌ها در سنجش و گزینش داوطلبان مورد تردید قرار گرفته است. به گونه‌ای که متخصصان حوزه اندازه‌گیری آموزشی را به استفاده از روش‌های جدیدتر و کارآمدتر، سنجش تشخیصی شناختی، سوق داده است. هدف: هدف مقاله حاضر تحلیل تشخیصی سوالات بخش درک مطلب آزمون ورودی دوره‌های دکتری زبان انگلیسی عمومی با استفاده از مدل غیرجبرانی فیوژن به منظور شناسایی مهارت‌های آزمون مورد مطالعه، کفایت مدل ارائه شده (همگرایی و برازش مدل)، توان تشخیصی آزمون و میزان تسلط داوطلبان در هر یک از مهارت‌ها بود. روش: جامعه مورد بررسی عبارت از کلیه 3942 داوطلب کنکور در رشته‌های آموزش زبان انگلیسی، زبان‌شناسی، مترجمی و ادبیات انگلیسی در سال 1391 بود و اطلاعات مربوط به 2754 آزمودنی به عنوان گروه نمونه در تحلیل نهایی وارد شدند. از تحلیل محتوای آزمون، کدگذاری آن و بررسی گزارش‌های کلامی پنج دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترای زبان انگلیسی دارای سابقه تدریس در آموزش زبان انگلیسی برای تعیین مهارت‌های زیربنایی احتمالی هر یک از سوالات استفاده شد. یافته‌ها: نتیجه بررسی‌های بخش کیفی شش مهارت تدوین شده شامل استفاده از دانش واژگان، استفاده از دانش نحوی، استخراج اطلاعات صریح، استنتاج، اتصال و ادغام و استفاده از دانش عملی بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل غیرجبرانی فیوژن کاهش یافته مبتنی بر الگوریتم زنجیره مارکف مونته کارلو، نشان دهنده کفایت مدل تدوین شده و امکان استفاده از آن در داده‌های زبان انگلیسی بود. اتصال و ادغام (1/39 درصد)، استفاده از دانش عملی (8/36)، استخراج اطلاعات صریح (1/37 درصد)، استنتاج (9/25 درصد)، استفاده از دانش نحوی (1/25) و استفاده از دانش واژگان (9/22 درصد) به ترتیب آسان‌ترین تا دشوارترین مهارت‌های آزمون درک مطلب است. ضریب دشواری آزمون 42/. به دست آمد‌ و آزمون از توان تشخیصی بالایی برخوردار نبود. بحث و نتیجه‌گیری: امکان استفاده از مدل‌های تشخیصی شناختی در داده‌های مربوط به آزمون‌های زبان وجود دارد و منجر به کسب اطلاعات بیش‌تر از آزمون و پاسخ آزمودنی‌ها شده و به تحقق هدف سنجش برای یادگیری کمک می‌کند.کلمات کلیدی: مدل‌های تشخیصی شناختی، مدل غیرجبرانی فیوژن، ‌مهارت‌های سازه درک مطلب، زبان انگلیسی UR - https://jem.atu.ac.ir/article_2625.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_2625_20373895e2056b03d2bb9f6592db4740.pdf ER -