TY - JOUR ID - 1797 TI - تحلیل عاملی تائیدی و همسانی درونی مقیاسهای هیجان مرتبط با یادگیری(LRES) JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - ستاری, بهزاد AU - پورشهریار, حسین AU - شکری, امید AD - دانشگاه شهید بهشتی تهران AD - دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 20 SP - 31 EP - 53 KW - پرسشنامه هیجان‌های پیشرفت (AEQ) KW - دانشجویان KW - نظریه کنترل– ارزش KW - هیجانهای یادگیری DO - 10.22054/jem.2015.1797 N2 - زمینه: هیجانهای یادگیری بخشی از هیجانهای پیشرفت هستند که در چارچوب «نظریه کنترل- ارزش هیجانهای پیشرفت» تبیین می‌شوند. لذت، اضطراب، شرم، رهایی، امید و نا‌امیدی هیجانهایی هستند که دانش‌آموزان و دانشجویان در جریان تحصیل بارها آنها را تجربه می‌کنند. با این حال تمرکز صرف بر هیجان اضطراب و عدم توجه به این دسته از هیجانها در نظام آموزشی و فقدان ابزار مناسب جهت سنجش آنها در ایران از مهمترین مسایل این حوزه است. روش: جامعه آماری شامل کل دانشجویان مقطع لیسانس دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 9421 و نمونه آماری 221 نفر دانشجوی رشته‌های مختلف تحصیلی بودندکه با استفاده از روش«نمونه‌گیری تصادفی» گزینش و با روش «توسعه‌ای پیمایشی» مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش سوالات پرسشنامه «مقیاسهای هیجان مرتبط با یادگیری» (LRES) با هدف رواسازی آن برای مطالعه هیجانهای پیشرفت جامعه دانشجویان ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که اکثریت شاخصهای مقیاسهای مذکور از جمله CFI، GFI، PGFI برازش دارند، ضرایب مسیر (بارهای عاملی) آنها معنی‌دار بوده و از ضریب اعتبار بالای برخودارند. همسانی درونی مقیاسها معنی‌دار برآورد گردید. نتیجه‌گیری: بنابراین با توجه به برازش مدل و اعتبار بالایی مقیاسهای پرسشنامه، از آن می‌توان جهت مطالعه و سنجش هیجانهای یادگیری دانشجویان ایرانی استفاده کرد. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_1797.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_1797_8452fb32e0c88d841da149cff053a05f.pdf ER -