TY - JOUR ID - 14097 TI - ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه شکوفایی پرما JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - قلی پور, فاطمه AU - طبیبی, زهرا AU - کارشکی, حسین AD - کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - دانشیار، روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - دانشیار، روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 45 SP - 115 EP - 134 KW - بهزیستی KW - شکوفایی KW - پرسشنامه پرما KW - ویژگی های روانسنجی KW - روایی و پایایی DO - 10.22054/jem.2022.55807.2088 N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه شکوفایی پرما در دانشجویان بود. پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دارای دسترسی به اینترنت در سال 1398-1399 بود. حجم نمونه 568 نفر (385 زن و 183 مرد) و از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه پرما، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف-18، پرسشنامه رضایت از زندگی و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس-21 بوده است. ابتدا پرسشنامه ترجمه شده و روایی محتوایی و صوری آن بررسی شد. سپس داده‌ها از طریق پرسشنامه برخط جمع‌آوری شده و تحلیل شدند. ارزیابی روایی سازه با تحلیل عاملی تائیدی ساختار 5 عاملی پرسشنامه را تائید کرد. همبستگی پرسشنامه با سازه‌های بهزیستی روانشناختی، رضایت از زندگی و افسردگی، اضطراب و استرس، نشان‌دهنده روایی همگرا و واگرای مناسب سازه بود. پایایی ابزار با ضرایب آلفای کرونباخ و گاتمن برای زیرمقیاس‌ها و نمره کل، مناسب ارزیابی شد (66/0 تا 95/0)، همچنین بازآزمایی با ضرایب بالا (74/0 تا 86/0) نشان دهنده ثبات ابزار بود. در نهایت براساس نتایج این پژوهش پرسشنامه پرما برای استفاده در جامعه دانشجویان از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_14097.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_14097_57fc1be9036622825dc25927ec7f55e0.pdf ER -