TY - JOUR ID - 12150 TI - ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی تحصیلی در نوجوانان JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - زارعی منوجان, نسیبه AU - حسینچاری, مسعود AU - جوکار, بهرام AU - شیخ الاسلامی, راضیه AD - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. AD - دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران (نویسنده مسئول). charyhos@yahoo.com AD - استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. AD - دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 40 SP - 31 EP - 53 KW - روایی KW - پایایی KW - تحلیل عامل تأییدی KW - سرمایه روان‌شناختی تحصیلی KW - نوجوانان DO - 10.22054/jem.2020.49790.2005 N2 - یکی از نیازهای حیاتی دانش‌آموزان برای ورود به مراحل بعدی زندگی، کسب سرمایه روان‌شناختی تحصیلی در مدرسه است؛ سرمایه‌ای که ورود آنان را به اجتماع سازمانی و دانشگاهی تسهیل کند. با توجه به اهمیت سرمایه روان‌شناختی در حیطه تحصیلی و محیط‌های آموزشی و نبود یک ابزار روا و پایا برای سنجش آن در دوران دبیرستان، پژوهش حاضر در راستای پر کردن خلأ موجود و به‌ منظور ارائه مستندات مربوط به تعیین روایی و پایایی مقیاس سرمایه روان‌شناختی تحصیلی انجام گرفت. این مقیاس بر روی دانش‌آموزان دوره‌های اول و دوم متوسطه شهرستان منوجان اجرا شد. تعداد 260 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای انتخاب شدند و به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. برای بررسی روایی و تعیین ساختار عاملی پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مرتبه اول و دوم استفاده شد. نتایج نشان داد در تحلیل عامل تأییدی هر چهار عامل لحاظ شده بر اساس مبانی نظری مورد تأیید قرار گرفت. روایی ملاکی از طریق محاسبه همبستگی با نمره پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی لوتانز (2007) بررسی شد و رضایت بخش بود. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه بررسی شد و ضریب پایایی کل برابر با 92/0 حاصل شد؛ بنابراین می‌توان در پژوهش‌های مربوط به سرمایه روان‌شناختی تحصیلی از آن بهره برد. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_12150.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_12150_254ee034423ac974cbe3ce5e948d61b6.pdf ER -