TY - JOUR ID - 11489 TI - ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس تک بعدی نزدیکی رابطه بر اساس نظریه کلاسیک و سوال-پاسخ JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - صمدیه, هادی AU - تنهای رشوانلو, فرهاد AU - سعیدی رضوانی, طلیعه AU - طالب زاده شوشتری, لیلا AD - دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 38 SP - 53 EP - 84 KW - واژه های کلیدی: نزدیکی روابط KW - ساختار عاملی KW - اعتباریابی KW - نظریه سوال-پاسخ DO - 10.22054/jem.2020.46698.1964 N2 - یک بعد اساسی که همراه با آن روابط فردی و اجتماعی تغییر می‌کند، نزدیکی است. هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی، بررسی ساختار عاملی و پارامترهای سوال-پاسخ مقیاس نزدیکی رابطه بود. در یک طرح توصیفی- همبستگی و اعتباریابی آزمون، 180 نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند در مطلعه اول و 250 نفر در مطالعه دوم به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند و مقیاس نزدیکی رابطه (دیبل، لوین و پارک، 2012) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با بررسی همسانی درونی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پارامترهای تمیز و آستانه و منحنی‌های آگاهی سوال و آزمون انجام گرفت. نتایج نشان داد که مقیاس نزدیکی رابطه، ساختاری یک عاملی با واریانس تبییین شده 39/63 درصد دارد. روایی عاملی تأییدی نیز به تأیید رسید. ضرایب آلفای کرونباخ 95/0 و 93/0 و ضرایب دو نیمه کردن 89/0 و 88/0 به ترتیب در دو مطالعه به دست آمد. شاخص‌های سوال پاسخ در سطح مطلوبی بودند. به نظر می‌رسد مقیاس تک بعدی نزدیکی رابطه و به طور ویژه ساختار 12 عبارتی آن، در دانشجویان از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_11489.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_11489_dfe3220c15f1fe44bfa90f7adcd61d53.pdf ER -