TY - JOUR ID - 10895 TI - ساختار عاملی مقیاس ویژگی های روان شناختی در جذب معلمان ابتدایی JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - شریف زاده, علی AU - اسکندری, حسین AU - برجعلی, احمد AU - سهرابی, فرامرز AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استاد گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 37 SP - 17 EP - 36 KW - ویژگی های شناختی KW - عاطفی KW - شخصیتی KW - جذب و انتخاب KW - معلم ابتدایی DO - 10.22054/jem.2020.44147.1935 N2 - سنجش ویژگی‌های روانشناختی در جذب و انتخاب معلمان یکی از مسائل مهم آموزش و پرورش بوده و نقش مهمی در کیفیت نظام آموزشی و سلامت ذهنی و روانی دانش آموزان دارد. روش پژوهش، کیفی بوده و از تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی مقیاس ویژگی های روان شناختی در جذب معلمان ابتدایی انجام گرفته است. روش این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان ابتدایی شهر تهران به تعداد 17787 نفر بود. از این جامعه آماری تعداد 377 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شد. ابزار پژوهش، مقیاس محقق ساخته ویژگی های روان‌شناختی گزینش معلمان ابتدایی بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی به شیوه کرونباخ، تنصیف و بازآزمایی استفاده گردید. نتایج نشان داد که مقیاس ویژگی های روان‌شناختی گزینش معلمان ابتدایی از پایایی و روایی مناسبی برای استفاده در معلمان ابتدایی برخوردار است. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_10895.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_10895_0ef6da852dd0baf5bb8e3009bf820809.pdf ER -