TY - JOUR ID - 10894 TI - فراتحلیل اثربخشی آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی فراگیران JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - صاحب یار, حافظ AU - پیری, موسی AD - دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. AD - داﻧﺸﯿﺎر ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی درﺳﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و روانشناسی، داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﯿﺪ ﻣﺪﻧﯽ آذرﺑﺎﯾﺠﺎن- تبریز، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 37 SP - 1 EP - 16 KW - عملکرد تحصیلی KW - رایانه KW - فراتحلیل KW - اندازه اثر DO - 10.22054/jem.2020.39075.1891 N2 - به کمک فراتحلیل می‌توان به نتایجی جامع از موضوع رسید و پژوهشگران آتی را از صرف زمان و هزینه برای تحقیقات تکراری بی‌نیاز ساخت. هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی فراگیران بود. جامعه‌‌ی آماری آن، شامل کلیه‌ی مطالعاتی است که در فاصله‌ی سال‌های 1390 تا 1395 در داخل کشور، و در سال‌های 2010 تا 2016 در خارج کشور به صورت مقاله‌‌ی تمام متن در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی در دسترس بودند. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از چک‌لیست مشخصات طرح‌های پژوهشی؛ و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدل‌های ثابت و تصادفی و تحلیل ناهمگنی به‌واسطه‌ی نرم‌افزار CMA استفاده شد. تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهش‌ها، نشان دادند که آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی دارای اثربخشی مثبتی می‌باشند. همچنین اثرات آموزش رایانه بر عملکرد تحصیلی براساس روش‌های نمونه‌گیری متفاوت است؛ اما براساس جنسیت تفاوتی وجود ندارد. با توجه به نتایج فراتحلیل حاضر، می‌توان گفت که استفاده از آموزش به کمک رایانه در عملکرد تحصیلی مؤثرترند. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_10894.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_10894_aa2961c8c22802f87770263eaf2198b3.pdf ER -