دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
11
41
2020
09
22
شناسایی و اولویت بندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با استفاده از رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی
1
30
FA
محمدحسین
خطیر
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه ازاد اسلامی، رودهن، ایران.
mhkhatir@yahoo.com
مسعود
حقیقی
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم تربیتی و حسابداری و مدیریت ، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، رودهن، ایران.
haghighi.m1967@gmail.com
10.22054/jem.2021.57571.2118
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و وزندهی به شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی است. ارتقا کیفیت آموزش و پرورش و رسیدن به اهداف و سیاستهای آن زمانی محقق میشود که نظام ارزیابی موثری با شاخصهای مناسب وجود داشته باشد. از آنجایی که در موقعیتهای واقعی، قضاوت متخصصان نمیتواند به صورت اعداد کمّی قطعی بیان و تفسیر شوند و دادهها و اعداد قطعی به منظور مدل کردن سیستمهای دنیای واقعی بعلت عدم قطعیت موجود در قضاوت تصمیم گیرندگان ناکافی است، از این رو این مطالعه با اتکاء به تئوری فازی انجام شد. پژوهش حاضر بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها، توصیفی است. جامعه آماری، به روش نمونهگیری در دسترس، متشکل از 20 نفر خبره شامل 10 نفر از اساتید دانشگاه و 10 نفر از مدیران ارشد مناطق مختلف آموزش و پروش شهر تهران میباشد. برای گردآوری داده ها از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. فرایند تحقیق در حوزۀ وزن دهی و رتبهبندی شاخصها، با طراحی سه پرسشنامه در 5 مرحله شامل دلفی فازی و تاپسیس فازی، بهترین-بدترین، دیمتیل و روش تحلیل شبکهای انجام شد. یافتهها نشان داد با استفاده از رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی، شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران که از قبل شناسایی شده بود، به ترتیب مهارتهای ارتباطی، ویژگی شخصیتی، مهارت مدیریتی، قابلیتها و مهارتهای حرفهای و مهارت تصمیمگیری رتبهبندی شدند. نتیجه اینکه، استفاده از روشهای چندمعیاره فازی، نتایج واقعیتری را نسبت به روشهای کمّی یا کیفی در موقعیتهای عملی ارائه داده و قابلیت اجرایی بیشتری دارند.
ارزیابی عملکرد مدیران,رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی,مدارس متوسطه تهران
https://jem.atu.ac.ir/article_12696.html
https://jem.atu.ac.ir/article_12696_f4f86948ead156061902f7d10b544e4b.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
11
41
2020
09
22
تدوین و اعتباریابی ابزار ارزشیابی عملکرد رؤسای دانشگاههای افغانستان (مطالعه موردی دانشگاههای دولتی کابل: رویکرد آمیخته)
31
61
FA
محمدنقی
اکبری
دانش آموخته دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیئت علمی دانشگاه تعلیم و تربیت شهید استاد ربانی کابل، افغانستان. )نویسنده مسؤل) .
m.n.akbari1363@gmail.com
حمید
رحیمیان
دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی.تهران، ایران.
hamrahimian@yahoo.com
عباس
عباس پور
دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
abbaspour1386@gmail.com
سعید
غیاثی ندوشن
استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
ghiasi.saeed@gmail.com
10.22054/jem.2021.25915.1625
پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی ابزار ارزشیابی عملکرد رؤسای دانشگاههای افغانستان انجام شده است. برای انجام این پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی- مدل توسعه ابزار استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران عالی دانشگاههای دولتی کابل و مسئولان آموزش عالی افغانستان با جامعه آماری 42 نفر است که با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 10 نفر انتخاب شدند و در بخش کمی شامل اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی کابل با جامعه آماری 1457 نفر است که با روش نمونهگیری طبقه ای تصادفی تعداد 304 نفر انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل تماتیک و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار AMOS استفاده گردید. نتایج بخش کیفی و کمی پژوهش نشان داد که ابزار تدوین شده برای ارزشیابی عملکرد رؤسای دانشگاههای افغانستان از 16 مؤلفه با 56 نشانگر تشکیل شده است. همچنین شاخصهای برازش، (CMIN/DF) برابر با 57/1، (RMSEA) برابر با 048/0، (RMR) برابر با 08/0، (CFI) برابر با 94/0، (IFI) برابر با 92/0 نشان میدهد، ابزار تدوین شده در بخش کیفی پژوهش از برازش بسیار مطلوبی برخوردار است. ابزار طراحیشده در این پژوهش منجر به تهیه ابزاری برای ارزشیابی عملکرد و تعیین وضعیت مدیریت دانشگاهها در افغانستان خواهد شد که میتواند برای ارزشیابی و حتی شناسایی نیازهای رؤسای دانشگاهها مورد استفاده قرار گیرد.
اعتباریابی,ارزشیابی عملکرد,رؤسای دانشگاههای افغانستان,دانشگاههای دولتی کابل
https://jem.atu.ac.ir/article_12826.html
https://jem.atu.ac.ir/article_12826_bdb29f89dc543ede90e66e72d5dff5fe.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
11
41
2020
09
22
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانشآموزان
61
79
FA
علی
شیخ الاسلامی
0000-0002-7700-7206
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران (نویسنده مسول)
a_sheikholslamy@yahoo.com
نیلوفر
شریفی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
niloofarsharifi266@gmail.com
مسعود
رضازاده
0000-0002-5520-4284
کارشناس ارشد مشاورۀ خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
masuodgangine@yahoo.com
10.22054/jem.2021.50173.2010
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانشآموزان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظرروش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان در حال تحصیل بین ردهی سنی ۱۵ تا ۱۷ سال شهر اردبیل بودند که بر اساس فرمول کوکران نمونهی مطلوب برای این پژوهش برابر با ۲۹۰ نفر بود، بنابراین، تعداد ۳۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا فرم انگلیسی به فارسی ترجمه شد و سپس ترجمهی معکوس گردید و در اجرای اوّلیه، سوالات مبهم حذف شدند و در نهایت مقیاس نهایی مورد اجرا قرار گرفت. بعد از جمعآوری دادهها برای تحلیل از روش تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون و روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب پایایی مقیاس با محاسبهی آلفای کرونباخ برای کل مقیاس ۸۷/۰ به دست آمد. همچنین نتایج حاصل از ضرایب همبستگی پیرسون متغیر اضطراب آشکار با عاملهای چهارگانه و استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی، روایی سازه را تصدیق نمود و همهی شاخصهای برازش در وضعیت مطلوبی بالاتر از ۹۰/۰ قرار داشت. نتایج این پژوهش همراستا با سایر مطالعات خارجی از ویژگیهای روانسنجی مطلوب این ابزار خبر میدهد به نحوی که از این ابزار میتوان در غربالگریهای اضطرابی در مدارس و بررسیهای بالینی استفاده نمود.
ویژگیهای روانسنجی,مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم,دانشآموزان
https://jem.atu.ac.ir/article_12827.html
https://jem.atu.ac.ir/article_12827_9b87d9dae2aaa258d785acb2f2092154.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
11
41
2020
09
22
بررسی خصوصیات روانسنجی پرسشنامه ی فراشناخت های قماربازی در میان دانشجویان ایرانی به عنوان جمعیتی بهنجار
81
95
FA
سیدمحمدرضا
علوی زاده
0000-0002-5220-4940
استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسول)
alavizadehsmr@gmail.com
جهانشاه
محمدزاده
0000-0001-9177-1289
دانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
jaahansham@gmail.com
سمیه
انتظاری
0000-0002-6567-1775
دانشآموخته دکتری، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
somayeentezari@gmail.com
گابریله
کازلی
0000-0002-5159-7164
استاد، گروه مطالعات شناختی، دانشگاه مودنا، مودنا، ایتالیا.
gabriele.caseli@gmail.com
10.22054/jem.2021.50405.2016
اختلال قماربازی یک اختلال اعتیادی است که به اندازهی دیگر اختلالهای اعتیادی مورد توجه قرار نگرفته است، از این روی ابزارهای روانسنجی مرتبط با تشخیص و درمان این اختلال محدود است. هدف این پژوهش هنجاریابی پرسشنامهی فراشناختهای قماربازی در میان دانشجویان بود. شرکتکنندگان در این پژوهش 99 نفر (58 زن و 41 مرد) دانشجوی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند که به روش نمونهگیری گویبرفی انتخاب شده بودند. شرکتکنندگان فرمت اینترنتی پرسشنامهی فراشناخت-های قماربازی و چکلیست اختلال قماربازی را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که این پرسشنامه دارای خصوصیات روانسنجی مناسبی است. پایایی این پرسشنامه با همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ 85/0، به روش دونیمهسازی 84/0 به دست آمد؛ پایایی ترکیبی برای مولفههای فراشناختهای مثبت و منفی نیز به ترتیب 86/0 و 84/0 به دست آمد. روایی این پرسشنامه به صورت روایی ملاکی با چکلیست اختلال قمار برای مولفههای فراشناختهای مثبت و منفی 58/0 و 72/0 بود. روایی سازه 95/0، روایی افتراقی در دامنهی 72/0 تا 93/0 به دست آمد؛ روایی همگرا برای زیرمقیاسهای فراشناختهای مثبت و منفی 56/0 و 52/0 و همچنین تکبعدی بودن نشانگرها مورد تائید قرار گرفت؛ و در نهایت فرم 10 سوالی با مدل دو مولفهای این پرسشنامه با توان پیشبینی 95/0 تائید شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، پرسشنامهی فراشناختهای قماربازی یک ابزار استاندارد است که در پژوهش و عمل میتواند مورد استفادهی پژوهشگران و متخصصان روانشناسی بالینیای قرار بگیرد که با اختلال قماربازی درگیرند.
اختلال اعتیادی,اختلال قماربازی,فراشناخت,پرسشنامهی فراشناختهای قماربازی
https://jem.atu.ac.ir/article_12828.html
https://jem.atu.ac.ir/article_12828_d854e7c2acef5b535f6160243f1b4044.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
11
41
2020
09
22
"بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش- پنجم"
97
125
FA
ابوالفضل
کرمی
0000-0002-2985-5710
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
abolfzlkarami1@gmail.com
رعنا
کرمی
0000-0002-7383-8424
دکترای روانشناسی بالینی، دانشکده علوم اعصاب شناختی، سایکوپاتولوژی و روانشناسی بالینی، دانشگاه استراسبورگ، فرانسه (نویسنده مسئول
raana.karami@gmail.com
علی
علیپور
0000-0002-5654-5259
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
alipour73ali@yahoo.com
10.22054/jem.2021.51727.2036
چکیده:<br />این پژوهش با هدف اعتبار سنجی مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش پنجم برای کودکان 6 تا 16 ساله ایرانی انجام شد. با توجه به آمار دانشآموزان مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی و دوره اول دبیرستان، 1200 نفر به عنوان نمونه پژوهش به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد، ابزار اندارهگیری مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش پنجم و مقیاس هوشی کودکان ویرایش چهارم بود. پایایی خردهآزمونها، هوشبهر و شاخصها با استفاده از سه روش دو نیمه کردن، آلفای کرونباخ و بازآزمایی انجام شد. برای محاسبه روایی آزمون از روش ملاکی همزمان با همبسته کردن شاخصها و هوشبهر وکسلر پنج با اجرای وکسلر چهار روی 240 نفر استفاده شد، و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی شد. برای تحلیل و نحوه عمل سوال های کلیه خردهآزمونها ضریب دشواری و ضریب تمیز آنها محاسبه گردید. نتایج یافته ها در هر سه روش مورد استفاده برای پایایی نشان داد که این آزمون در ایران از پایایی بالایی برخوردار است و سه روش روایی نیز بالا بودن روایی آزمون را در ایران تأیید کرد و نتایج با نتایج حاصل از ساخت آزمون در آمریکا مطابقت داشت. ضریب دشواری و تمیز سوال ها در ایران مناسب بود، باتوجه بهبروز بودن و بالا بودن ویژگی های روانسنجی این آزمون در ایران و قدیمی شدن نسخه های قبلی پیشنهاد می شود از این آزمون برای ارزیابی کودکان 6 تا 16 ساله ایرانی استفاده شود.<br />کلید واژهها: هوش، پایایی، روایی، مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش پنجم، دانشآموزان دبستانی و دبیرستانی 6 تا 16 ساله ایرانی
هوش,پایایی,روایی,مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش پنجم,دانشآموزان دبستانی و دبیرستانی 6 تا 16 ساله ایرانی
https://jem.atu.ac.ir/article_12695.html
https://jem.atu.ac.ir/article_12695_6261e440068f285a78469151d8df0f1e.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
11
41
2020
09
22
مقیاس کوتاه الکترونیکی مشکلات سلامت روانی نوجوانان متوسطه یکم- نسخه معلم
127
152
FA
سعید
اکبری زردخانه
0000-0001-7566-2795
استادیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
akbari76ir@yahoo.com
پروین
صالح زاده
دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
salehzadeh.parvin@gmail.com
علی محمد
زنگانه
دکتری پزشکی، معاونت پیشگیری قوه قضاییه، تهران، ایران
zng82@yahoo.com
نادر
منصورکیایی
دکتری تخصصی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
nkiaee@gmail.com
محمد
مصطفوی
0000-0002-8098-0365
دکتری تخصصی، امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزشوپرورش، تهران، ایران
mostafavi90@gmail.com
محسن
جلالت دانش
کارشناسی ارشد حقوق جزا، معاونت پیشگیری قوه قضاییه، تهران، ایران
mim.danesh@gmail.com
سیدعین اله
طیموری
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
ainalat@yahoo.com
سیامک
طهماسبی
استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
siyamak.tahmasebi@gmail.com
10.22054/jem.2021.54478.2078
چکیده <br />اهمیت شناسایی تغییرات سلامت روان دانشآموزان و ضرورت غربالگری با استفاده از ابزارهای دقیق و معتبر متناسب با ویژگیهای بومشناختی جامعه ایران، محققان این پژوهش را بر آن داشت تا به منظور تهیه نسخه کوتاه مقیاس الکترونیکی مشکلات سلامت روانشناختی- فرم معلم برای دانشآموزان دوره متوسطه یکم اقدام نمایند. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان دوره یکم متوسطه سیویک استان کشور تشکیل میدهد. در هر استان دو شهر به روش نمونهگیری هدفمند، در هر شهر دو مدرسه به شیوه تصادفی ساده انتخاب و کلیه دانشآموزان دوره متوسطه یکم وارد گروه نمونه شدند. نمونه دانشاموزی مشتمل بر 11484 دانشآموز (6403 دختر و 5081 پسر) بود. تحلیل آیتمها نشانگر ویژگیهای روانسنجی مناسب برای بخش اعظمی از آیتمها بود. نتایج تحلیل عامل تاییدی نیز نشان داد که مدل هشتمولفهای با چهل آیتم مبتنی بر دیدگاه متخصصان بهترین برازش را با دادهها نشان میدهد. ضرایب مسیر استاندارد آیتمها بین 34/0 تا 87/0 بدست آمد که نشانگر روایی واگرای مناسب و همچنین شاخص میانگین واریانس استخراجشده (بین 46/0 و 73/0) آیتمها نیز نشان-دهنده روایی همگرای آنها است. اعتبار خردهمقیاسها نیز براساس ضریب اعتبار ترکیبی (بین 83/0 تا 93/0) و آلفای کرونباخ (بین 80/0 تا 93/)0 مطلوب حاصل شد. به عبارت دیگر مقیاس کوتاه از انسجام درونی لازم برخوردار است. همبستگی بین مولفهها و با نمره کل در دامنه قابل قبولی بود. مقایسه ساختار عاملی گروههای دختر و پسر حاکی از برازندگی مناسب و معادل برای هر دو گروه است. این یافته نشانگر تغییرناپذیری ساختار ابزار در این دو گروه بود و شواهدی برای یکسانی مفاهیم و سازه مورد سنجش است. لذا میتوان نتیجه گرفت ویژگیهای روانسنجی حاکی از مناسب بودن فرم کوتاه پرسشنامه سلامت روانشناختی برای استفاده در فرایند غربالگری در جامعه دانشآموزان متوسطه یکم جامعه ایران است.
"غربالگری سلامت روانشناختی","نوجوانی","دوره یکم متوسطه","تحلیل عامل تاییدی"
https://jem.atu.ac.ir/article_12829.html
https://jem.atu.ac.ir/article_12829_2f12462c180b6e3e57376d455fc1a515.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
11
41
2020
09
22
بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ویژگی شخصیتی بازیگوشی روانشناختی
153
181
FA
فضل الله
حسنوند
0000-0002-5574-1311
دانشجوی دوره دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
fazl.hasanvand@yahoo.com
عزت اله
قدم پور
0000-0003-1114-4088
دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
ghadampour.e@lu.ac.ir
10.22054/jem.2019.2446.1933
بازیگوشی روانشناختی یکی از ویژگی های شخصیتی است که با پیامدهای مثبت همچون افزایش انگیزش درونـی، خلاقیت، نگرش مثبت نسبت به محیط کار، مهارت های مقابله با استرس و پیشرفت تحصیلی بالا پیوند دارد. پژوهش پیش رو با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ویژگی شخصیتی بازیگوشی روانشناختی شن، چیک و زین انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه شهرستان پلدختر در سال تحصیلی 97-1396 می باشد که برابر با 3990 نفر بود. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، نمونه مناسب برابر با 350 نفر بود که بر اساس روش تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه بازیگوشی روانشناختی شن و همکاران (2014) و شادکامی آکسفورد استفاده شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، کرویت بارتلت، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. در بخش یافته ها، پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر با 93/0 محاسبه شد. همبستگی بازیگوشی روانشناختی و شادمانی برابر با 42/0 بدست آمد که در سطح 001/0 معنادار بود. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که بعد باورها در سازه ی بازیگوشی فاقد اعتبار بود. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که پرسش های ابعاد آغازگری، واکنشپذیرى، انعطافپذیری و خودکاری بار عاملی مناسب دارند. شاخص های برازش نشان داد که مدل مقیاس بازیگوشی از برازش مناسبی برخوردار است. نتایج گویای این است که مقیاس بازیگوشی روانشناختی با اندازه گیری چهار بعد آغازگری، واکنشپذیرى، انعطافپذیری و خودکاری، ابزاری مناسب برای تعیین میزان برخورداری افراد از این ویژگی شخصیتی است و قابلیت استفاده در زمینه های گوناگون را دارد.
"بازیگوشی روانشناختی","ویژگیهای روانسنجی","ویژگی شخصیتی"
https://jem.atu.ac.ir/article_12830.html
https://jem.atu.ac.ir/article_12830_68eb21361739175922236fb5d0e9ef3f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
11
41
2020
09
22
ارزشیابی اثربخشی دوره های مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تهران بر اساس مدل کرک پاتریک
183
201
FA
حمیدرضا
مقامی
استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
hmaghami@gmail.com
10.22054/jem.2021.60818.2179
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی دورههای مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی بر اساس مدل پاتریک بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی می باشند که ازتعداد 550 نفر از آن ها، 326 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. تعداد دوره های آموزشی برگزار شده، 30 دوره آموزشی بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خندان (1392) می باشد. داده ها با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در سطح واکنش دوره های مربی گری مهدکودک و نرم افزار کامفار پیشرفته بقیه دوره ها تاثیر مثبت داشتند. بالاترین میانگین در میانگین های مشاهده شده مربوط به دوره مربیگری اتیسم و پایین ترین میانگین ها مربوط به دوره های نرم افزار کامفار پیشرفته بود. در واکنش به محتوا و نسبت به تجهیزات در دورههای حسابداری حقوق و دستمزد، فتوشاپ، تهیه گزارشات فصلی و اظهارنامه مالیاتی عملکرد و دوره کمک های اولیه منفی و واکنش شرکت کنندگان نسبت به تجهیزات در سایر دورههای آموزشی مهارت افزایی مثبت بود. بر اساس نتایج بدست آمده و با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات مشاهده شده از میانگین نظری (مقدار متوسط 3)، میزان یادگیری شرکت کنندگان در تمامی دورههای آموزشی مهارت افزایی مثبت میباشد. بر اساس نتایج بدست آمده و با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات مشاهده شده از میانگین نظری (مقدار متوسط 3)، تغییرات رفتاری شرکت کنندگان در تمامی دورههای آموزشی مهارت افزایی مثبت میباشد. با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات مشاهده شده از میانگین نظری (مقدار متوسط 3)، نتیجه گرفته میشود میزان تاثیر تمامی دورههای آموزشی مهارت افزایی در رفع مشکلات موجود سازمان و تحقق اهداف سازمانی مثبت میباشد. در نتیجه مدیران دوره های مهارت آموزی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران باید با پایش و آسیب شناسی دوره هایی که دارای اثربخشی لازم نبوده اند نسبت به افزایش کیفیت و تغییرات بر اساس آسیب شناسی اقدام کنند.
اثربخشی آموزشی,مهارت افزایی,ارزشیابی,الگوی کرک پاتریک
https://jem.atu.ac.ir/article_12831.html
https://jem.atu.ac.ir/article_12831_ce510d2fae77297977a92580bb78d713.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
11
41
2020
09
22
اعتیاد به عشق مطالعه مبتنی بر رویکرد تحلیل شبکه
203
230
FA
زهره
آقاخانی
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
zohreh.aghajani@yahoo.com
محمد حسین
ضرغامی
0000-0001-8084-8148
استادیار مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، تهران، ایران.(نویسنده مسئول)پزشکی
zar100@gmail.com
10.22054/jem.2021.49563.2000
اعتیاد به عشق نوعی اعتیاد رفتاری است که بهتازگی توجه پژوهشگران حوزه روانشناسی و روانپزشکی را به خود جلب کرده است. این پدیده موجب رنج و پریشانی، ناسازگاری و مخاطره برای فرد مبتلا و دیگران میشود. هدف از اجرای این پژوهش، استفاده از تحلیل شبکه بهعنوان یکی از رویکردهای اندازهگیری روانی و کاربرد آن درمطالعه ساختار شبکهای نشانگان اعتیاد به عشق بود. تحلیل شبکه روش قدرتمندی برای تحلیل روابط میان عناصر شبکه (گویههای پرسشنامه) میباشد. روش پژوهش اکتشافی ـ توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری تمام مردان و زنان ایرانی با تجربه حداقل یکبار عاشق شدن بود. تعداد 148 سوال با مقیاس لیکرت 8 ارزشی تدوین و در تحلیل سوال، دو سوال حذف شد. دادهها از اجرای الکترونیکی پرسشنامه محقق ساخته روی 1149 نفر اجرا و در دو مرحلهی مجزا با استفاده از بستهی نرم افزاری MIRT در نرم افزار R تحلیل شدند. نمایش گرافیکی بر اساس داده های جمعآوری شده از طریق تحلیل شبکه (نظریه گراف) و الگوریتم فروترمن ـ رینگولد با استفاده از بستههای نرمافزاری qgraph , boothnet در نرم افزار R انجام شد. نتایج تحلیل شبکه نشان داد سوالات پرسشنامه که هر کدام به نشانهای از نشانگان اعتیاد به عشق مبتنی بر مطالعات این حوزه میباشند، دریک شبکه منسجم قرارمیگیرند. مهمترین نشانگان درشبکه نشانگان اعتیاد به عشق وسواس، خیالپردازی، تکانشگری، وابستگی جسمی و هیجانی و هیجانخواهی بالا و کماهمیتترین نشانگان میلبهخودکشی، فداکاری بیشازحد و جذابیتهای جنسی گزارش شد.
اعتیاد به عشق,اعتیاد رفتاری,پرسشنامه اعتیاد به عشق,تحلیلشبکه,نرمافزارR
https://jem.atu.ac.ir/article_12832.html
https://jem.atu.ac.ir/article_12832_3aeba2d04e183f9c7217bb9a9dc899c6.pdf