دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
8
29
2017
09
23
ارزشیابی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی: مطالعهی موردی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
1
22
FA
محمد
بامنیمقدم
گروه آموزشی آمار، دانشکدهی علوم ریاضی و رایانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
bamenimoghadam@atu.ac.ir
سعیدرضا
رفیعی
گروه آموزشی آمار، دانشکدهی علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
saeedreza.rafiey@gmail.com
10.22054/jem.2018.21124.1523
استادان ارکان اصلی دانشگاهها هستند و ارتقا کیفیت عملکرد آنها، منجر به ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاهها میشود. از فرایندهایی که به منظور این ارتقا کیفیت انجام میشود، ارزشیابی مدرس است. این مطالعه با هدف تعیین و ارزیابی عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی، روشی را برای ارزشیابی آن ارائه میکند. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1395 است که نظراتشان را دربارهی 50 نفر از اعضای هیئت علمی این دانشکده بیان کردند. به ازای هر عضو هیئت علمی تعداد 6 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی انتخاب شدند که بر این اساس تعداد 300 پرسشنامه تهیه شد. روش مدلسازی معادلات ساختاری برای بررسی مدل اندازهگیری، مدل ساختاری و 6 فرضیه پژوهش به کار گرفته شد و تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزار ایموس 22 انجام گرفت. پس از انجام آزمونهای مناسب برای تایید مدل و محاسبه ضریبهای رگرسیونی استاندارد شده، متغیر توانایی علمی بیشترین تأثیر و متغیر رعایت نظم و مقررات آموزشی کمترین تأثیر را بر روی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی دارا شدند. همچنین یافتهها بیانگر این است که دانشجویان از کیفیت تدریس اعضای هئیت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی رضایت دارند. در پایان پیشنهادهایی به منظور بهبود روش ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی ارائه شده است.
کیفیت تدریس,اعضای هیئت علمی,ارزشیابی
https://jem.atu.ac.ir/article_8372.html
https://jem.atu.ac.ir/article_8372_68eb5d4408b5437e01ba75c3363c4c7b.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
8
29
2017
09
23
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خوش بینی علمی مدرسه و ارتباط آن با خوش بینی علمی دانشآموز، خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانشآموزان شهر اردبیل
23
46
FA
سمیه
بخشی پریخانی
کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران
samabp88@gmail.com
مسعود
گرامی پور
استادیار گروه آموزشی برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
mgramipour@yahoo.con
صادق
حامدی نسب
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
naserahmadi3002@gmail.com
10.22054/jem.2018.20290.1498
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خوشبینی علمی مدرسه هوی و همکاران (2008) در بین دانشآموزان دوره متوسطه انجام گرفت. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه بود. نمونه مورد بررسی 350 دانشآموز (200 پسر و 150 دختر) بود که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشه-ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه خوشبینی علمی مدرسه، خوشبینی علمی دانشآموز، خودکارآمدی دانشآموز و انگیزه پیشرفت بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، تحلیل عاملی اکتشافی و ضریب همبستگی انجام شد. یافتهها: آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی کل مقیاس برابر با 94/0 و 93/0 بهدست آمد که حاکی از پایایی مطلوب این مقیاس است. بهمنظور تعیین روایی واگرا، همبستگی این مقیاس با پرسشنامههای خوشبینی علمی دانشآموز و خودکارآمدی محاسبه شد (88/0 و 84/0) که حاکی از همبستگی مثبت و معنیدار بود. علاوه بر این ضریب همبستگی مقیاس خوشبینی مدرسه و مقیاس انگیزش پیشرفت برابر (93/0) بهدست آمد که روایی همگرای مقیاس خوشبینی مدرسه را تأیید میکند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود سه خرده مقیاس خودکارآمدی جمعی، اعتماد به والدین و دانشآموزان و تأکید علمی را برای این مقیاس تأیید کرده است. نتیجهگیری: مقیاس اندازهگیری خوشبینی علمی مدرسه را میتوان به عنوان یک ابزار پایا و معتبر در موقعیتهای آموزشی و پژوهشی بهکار برد.
خوشبینی علمی مدرسه,پایایی,تحلیل عاملی,روایی
https://jem.atu.ac.ir/article_8373.html
https://jem.atu.ac.ir/article_8373_1b6a6edf1249a63412e5496b1dc73dde.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
8
29
2017
09
23
ساختار عاملی پرسشنامه موفقیت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شهر اصفهان
47
66
FA
مرجان
قوامی
دانشگاه اصفهان
ghavami1@yahoo.com
محمدرضا
عابدی
0000-0003-1092-8980
دانشگاه اصفهان
m.r.abedi@edu.ui.ac.ir
پریسا
نیلفروشان
0000-0002-6358-7959
دانشگاه اصفهان
p.nilforooshan@edu.ui.ac.ir
10.22054/jem.2017.9768.1290
چکیده<br /> هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی پرسشنامه موفقیت تحصیلی (صالحی، 1393) و با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. روش: روش این پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 که حدود 158304 نفر بودند. نمونهی تحقیق شامل 400 نفر از دانش آموزان که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور بررسی ساختار عاملی از نرم افزار 20AMOS استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که چهار عامل معدل، نظر دانش آموز، والد و معلم در تعریف موفقیت تحصیلی عینی دارای وزن معنادار و سه زیر مقیاس رضایتمندی تحصیلی، احساس موفقیت تحصیلی و پایستگی تحصیلی در مورد تعریف موفقیت تحصیلی ذهنی دارای وزن معنادار هستند. در نهایت مدل ارائه شده نشان داد که دو آیتم پنهان موفقیت تحصیلی ذهنی و موفقیت تحصیلی عینی در تعریف موفقیت تحصیلی دارای وزن معنادار و قدرتمندی هستند. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای این پژوهش می توان گفت در نظر گرفتن تنها یک ملاک واحد یعنی معدل، برای ارزیابی پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانش آموزان همراه با خطا بوده و بهتر است برای سنجش میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان در مدارس، از پرسشنامه موفقیت تحصیلی (صالحی، 1393) استفاده شود.
موفقیت تحصیلی,تحلیل عاملی تاییدی,دانش آموزان دبیرستانی
https://jem.atu.ac.ir/article_8374.html
https://jem.atu.ac.ir/article_8374_e74a78ed596e5be87cb9e0aca95fb5c7.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
8
29
2017
09
23
کاربرد مدل راش در برآورد و بهبود کیفیت اندازهگیری پرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ)
67
92
FA
اصغر
مینائی
0000-0002-2875-7449
استادیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
asghar.minaei@yahoo.com
مرضیه
حسنی
دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال
marzieh.hassani@yahoo.com
10.22054/jem.2018.28248.1670
پرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ) یکی از ابزارهای پرکاربرد برای سنجش شادکامی و بهزیستی ذهنی افراد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و بهبود کیفیت اندازهگیری این پرسشنامه با استفاده از مدل اندازهگیری راش به اجرا درآمد. برای این منظور تعداد 212 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی تعدادی از دانشگاههای سطح شهر تهران(139 دختر و 78 پسر) به شیوه در دسترس انتخاب و پرسشنامه مذکور را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از مدل امتیاز پارهای(PCM) که جزو مدلهای خانواده راش محسوب میشود و با استفاده از برنامه RUMM2030 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد با انجام نمرهگذاری مجدد(تبدیل تعداد مقولههای پاسخ از 6 گزینه به 4 گزینه) و حذف سوالهای شماره 18، 19، و 25، برازش دادهها با مدل راش بطور معناداری بهبود یافت. همچنین جدولی برای تبدیل دادههای خام افراد به دادههای مقیاس فاصلهای ارائه شد. با استفاده از این جدول میتوان دادههای خام را به دادههای سطح فاصلهای تبدیل کرد و به این ترتیب توان آماری تحلیلهای آماری را افزایش داد. در مجموع نتایج نشان میدهد که با انجام این اصلاحات جزئی در پرسشنامه OHQ دقت و کیفیت اندازهگیری پرسشنامه مذکور را میتوان افزایش داد.
شادکامی,پرسشنامه شادکامی آکسفورد,مدل راش,روانسنجی
https://jem.atu.ac.ir/article_8375.html
https://jem.atu.ac.ir/article_8375_cf8691b2e131a6baabfe607cd7dc5743.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
8
29
2017
09
23
مقایسه خطای استاندارد اندازهگیری شرطی در روشهای غیرخطی تبدیل نمرههای خام به نمرههای مقیاس
93
120
FA
مجتبی
جهانی فر
0000-0003-0988-7042
دانشجوی دکتری سنجش آموزش دانشگاه تهران،تهران، ایران
m.jahanifar@scu.ac.ir
ابراهیم
خدایی
دانشیار گروه روشها و برنامه های آموزشی و درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
khodaie@yahoo.com
جلیل
یونسی
0000-0002-9619-1600
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی
jalilyounesi@gmail.com
امین
موسوی
عضو هیئت علمی دانشکده آموزش دانشگاه ساسکاچوان،کانادا
sttest88@gmail.com
10.22054/jem.2018.21435.1526
برای تفسیرپذیری بهتر و مقایسهپذیر کردن نمرهی آزمونها با همدیگر، نمرههای خام به دستآمده از خردهآزمونها را به مقیاس مشترکی تبدیل میکنند که به آن نمره مقیاس گفته میشود. روشهای متفاوت خطی و غیرخطی برای تبدیل نمرههای خام به نمرههای مقیاس وجود دارد. روش های متداول غیرخطی تبدیل نمرههای خام به نمرههای مقیاس، نرمالسازی و تبدیل آرکسینوس هستند. در این پژوهش که با هدف مقایسه خطای استاندارد اندازهگیری تبدیل نرمال و تبدیل آرکسینوس انجام گرفته از 10000 داده شبیهسازی شده و 10000 داده واقعی آزمون سراسری سال 1395 ایران بهره بردهایم. به منظور مقایسه این دو روش از نمودارها و شاخصهای آماری و همچنین ویژگیهای اندازهگیری بر اساس نظریه نمره قوی حقیقی از جمله خطای استاندارد اندازهگیری شرطی استفاده شد. نتایج نشان داد که دو روش تبدیل از ویژگیهای متفاوتی برخوردار هستند. گرچه نمرهها در هر دو روش دارای ضریب پایایی بالایی هستند، اما روش آرکسینوس ضمن کاهش نوسان خطا برای سطوح مختلف نمرهها، دارای میانگین خطای استاندارد اندازهگیری شرطی کمتری نسبت به روش نرمالسازی بوده است.
نمرههای مقیاس,نرمالسازی,تبدیل آرکسینوس,خطای استاندارد اندازهگیری شرطی
https://jem.atu.ac.ir/article_8376.html
https://jem.atu.ac.ir/article_8376_decc19ca1d0b885d10cc06d2a44c6758.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
8
29
2017
09
23
ساخت و اعتباریابی پرسش نامه معرفت شناسی شخصی در کودکان
121
146
FA
زهرا
تنها
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
abdollah.bagheri@ymail.com
پروین
کدیور
0009-0006-2569-248X
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
kadivar220@yahoo.com
جعفر
حسنی
0000-0002-7061-9330
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
hasanimehr57@yahoo.com
محمد حسین
عبداللهی
دانشیار گروه آموزشی روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
abdollahi@khu.ac.ir
10.22054/jem.2018.9796.1292
هدف از انجام این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای بهمنظور سنجش معرفتشناسی شخصی در کودکان بود. بر این اساس، 44 سؤال سه گزینهای به روش نمرهگذاری لیکرت طراحی شد. روایی صوری و محتوایی سؤالات از طریق نظرخواهی از 10 استاد متخصص مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق اجرا با 50 نفر از دانشآموزان به روش بازآزمایی و به فاصله زمانی یک ماه، 72/0 محاسبه شد. سپس، پرسشنامه روی 472 دانشآموز (217 پسر و 255 دختر) اجرا شد و با استفاده از تحلیل عوامل با روش چرخشی از نوع واریماکس 5 عوامل با مقدار ویژه بالاتر به شرح زیر مشخص شد: سادگی دانش، قطعیت دانش، منبع دانش، نتیجه دانستن و توجیهپذیری دانستن. بهمنظور تعیین روایی این مقیاس از تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی اعتبار آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی برازش قابل قبولی برای ساختار پنج عاملی پیشنهاد شده نشان داد. همچنین، نمره کل برای همسانی درونی پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ، 85/0 بود. با توجه به نتایج بهدست آمده، این پرسشنامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار بوده و میتواند به-عنوان ابزاری کاربردی جهت ارزیابی معرفتشناسی شخصی در کودکان استفاده شود.
پرسشنامه,معرفت شناسی شخصی,کودکان,اعتبار و روایی
https://jem.atu.ac.ir/article_8377.html
https://jem.atu.ac.ir/article_8377_86b964201c6de5c3bfde126b6adbeb46.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
8
29
2017
09
23
ساخت، اعتباریابی ابزار سنجش ابعاد شایستگیهای منابع انسانی در شرکتهای دانش بنیان
147
165
FA
فیروز
افشارفر
دانشگاه علامه طباطبایی
f.afsharfar@yahoo.com
عباس
عباس پور
دانشگاه علامه طباطبائی
abbaspour1386@gmail.com
حمید
رحیمیان
دانشگاه علامه طباطبایی
rahimiyan@yahoo.com
سعید
غیاثی ندوشن
دانشگاه علامه طباطبایی
ghiasi.saeed@gmail.com
10.22054/jem.2018.23128.1567
شایستگی های منابع انسانی امروز یکی از مهمترین نکات کانونی در مدیریت است. هدف اصلی این پژوهش ساخت، اعتباریابی و روایی یابی ابزار سنجش پرسشنامه شایستگی های منابع انسانی در شرکت های دانش بنیان بود. در حال حاضر، تعریف حوزه، مفهوم سازی و تعیین مؤلفهها برای مفهوم شایستگی های منابع انسانی با ابهام نظری و روشی روبه روست و ریشه بسیاری از این ابهام ها و پیچیدگی ها به نبود ابزار مناسب برای اندازه گیری مربوط می شود. تهیه ابزار اندازه گیری معتبر و روا گامی ضروری در حوزه منابع انسانی است. شایستگی های منابع انسانی مدیران سازه ای چند وجهی است که شامل پنج متغیر نهفته می شود.سوالات پژوهشی عبارت اند از :شایستگی های منابع انسانی چه ابعادی را شامل می شود؟با توجه به الگوهای گوناگون، آیا این ابعاد متفاوت است یا خیر؟جامعه آماری 220 نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان بودند که با روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شدند.
شایستگیهای منابع انسانی,اعتباریابی,ساخت ابزار,شرکت های دانش بنیان
https://jem.atu.ac.ir/article_8378.html
https://jem.atu.ac.ir/article_8378_46533a267d57f90ead4d68bd61c2266e.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
8
29
2017
09
23
ویژگی های روان سنجی مقیاس اشتیاق تحصیلی دانش آموزان
167
184
FA
عزت اله
قدم پور
دانشگاه لرستان
ghadampourezatollah@gmail.com
محمد
قاسمی پیر بلوطی
دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد
ghasemi481@yahoo.com
باقر
حسنوند
دانشگاه علامه طباطبایی
hasanvand06@yahoo.com
زهرا
خلیلی گشنیگانی
دانشگاه لرستان
khalili.zahra75@gmail.com
10.22054/jem.2018.22309.1545
دف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002) بود. این مقیاس شامل 17 سؤال است که سه مؤلفه نیرومندی، جذب و وقف آزمودنیها را میسنجد. آزمودنیهای پژوهش 385 نفر از دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95-1394 (186 پسر و 199 دختر) بودند که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی بر حسب جنسیت و ناحیه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002) بود. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تأییدی به روش مؤلفههای اصلی و برای بررسی میزان پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که با چرخش عاملها با روش اوبلیمین، سه عامل تأیید میشود. همچنین نتایج تحلیل موازی برای شناسایی دقیق عاملها انجام گرفت که نتایج این تحلیل نیز این سه عامل را مورد تأیید قرار داد. بنابراین، تعداد این عاملهای بدست آمده و نیز سؤالاتی که با این عاملها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با یافتههای مؤلفین این پرسشنامه همخوان بود. همچنین مشخص شد که کل پرسشنامه و عاملهای آن از ضریب پایایی بالایی برخوردار بودند.
اشتیاق تحصیلی,جذب,نیرومندی,وقف خود
https://jem.atu.ac.ir/article_8379.html
https://jem.atu.ac.ir/article_8379_1c33d7eb97dc50859acf3ce8ca8e633b.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه اندازه گیری تربیتی
2252-004X
2476-6240
8
29
2017
09
23
شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی
185
204
FA
ملیحه
رمضانی
دانشگاه بیرجند
ramazanimalihe88@gmail.com
احمد
خامسان
0000-0001-7443-4934
استاد دانشگاه بیرجند
akhamesan@birjand.ac.ir
10.22054/jem.2018.22660.1555
چکیده<br /> ابزارهای اندکی برای سنجش درگیری تحصیلی، به عنوان یکی از سازههای مهم در یادگیری و موفقیت در تحصیل، وجود دارد و هیچکدام مؤلفهی درگیری عاملی را مورد سنجش قرار نمیدهند. هدف پژوهش حاضر، ارائهی شاخصهای روانسنجی پرسشنامهی درگیری تحصیلی ریو (2013) برای استفاده در ایران میباشد. پرسشنامه روی 224 دانشآموز (127 دختر و 97 پسر) مقطع متوسطه شهر بیرجند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به طور تصادفی انتخاب شدند اجرا و شاخصهای روانسنجی با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی محاسبه شد. یافتهها نشان داد که پرسشنامه از پایایی مطلوبی (92/0) برخودار است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد ساختار پرسشنامه، برازش قابل قبولی بادادهها دارد و کلیهی شاخصهای نیکویی برازش الگوی چهار عاملی زیربنای پرسشنامه را تأیید کرد. این عوامل مطابق با پژوهش اصلی، عاملهای درگیری عاملی، رفتاری، عاطفی و شناختی نام گرفتند. این نتایج نشان میدهند که پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو با معرفی درگیری عاملی میتواند به عنوان ابزاری مناسب برای سنجش سازهی درگیری تحصیلی در ایران به کار رود.
درگیری تحصیلی,درگیری عاملی,درگیری رفتاری,درگیری عاطفی,درگیری شناختی
https://jem.atu.ac.ir/article_8380.html
https://jem.atu.ac.ir/article_8380_66225dab3182807816d405b1639027a5.pdf