ORIGINAL_ARTICLE
Meta-analysis of the effectiveness of computer- assisted education on learners's academic performance
Meta-analysis can provide comprehensive results and make future researchers needless to spend time and cost on duplicate research. The purpose of this study was to provide computer-assisted education on learners's academic performance. The statistical population consisted of studies that were available from 1390 to 1395 at home and from 2010 to 2016 abroad as a full-text article in internal and external databases. The checklist of the research designs was used to collect the information. In order to analyze the data, sensitivity analysis, Funnel analysis, fixed and random models and heterogeneity analysis using CMA software were used. Data analysis of the research showed that computer-assisted education has a positive effect on academic performance. Also, the effects of computer-assisted education on academic performance varies according to sampling methods, but there is no difference in gender. Regarding the results of meta-analysis, it can be said that using computer-assisted education is more effective in academic performance.
https://jem.atu.ac.ir/article_10894_aa2961c8c22802f87770263eaf2198b3.pdf
2019-09-23
1
16
10.22054/jem.2020.39075.1891
Academic Performance
Computer
Meta-analysis
effect of size
hafez
sahebyar
hafez_sahebyar@yahoo.com
1
Ph.D student in educational psychology, Department of psychology, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan University of Shahid Madani, Tabriz, Iran.
LEAD_AUTHOR
پیری
piri
m.piry@azaruniv.edu
2
Faculty Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz
AUTHOR
امانزاده، آمنه؛نعمان اوف، منصور. (1394). بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر وب، رایانه و یادگیری سیار بر مهارت تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان دانشگاههای استان مازندران. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 3 (9)، 68-58.
1
امینیآقبلاغی، زهرا. (1391). تاثیر تدریس با پاورپوینت ارائه محور و پاورپوینت فعالیت محور بر یادگیری علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی. مجله مهندسی آموزشی: تکنولوژی و طراحی آموزشی، 1 (1)، 9-18.
2
حبیبی، شراره. (1388). مقایسه سبکهای مدیریت مدارس دولتی با مدارس غیر دولتی شهرستان شهریار، مجله تحقیقات مدیریت آموزشی، 1 (2): 34-42.
3
خالق خواه، علی؛ داوودی، حسین؛ علیپور گتیگری، شیوا. (1395). اثربخشی روش آموزش مستقیم، روش آموزش به کمک رایانه و روش یادگیری تا حد تسلط بر کاهش مشکلهای دانشآموزان با اختلال ریاضی. ناتوانیهای یادگیری، 6 (2)، 99-83.
4
رستمیان، محمود؛ رستمیان، طیبه. (1395). اثربخشی آموزش مبتنی بر رایانه در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر با کمتوانیذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی، 6 (143)، 27-22.
5
زارع، حسین؛ ساریخانی، راحله؛ ساریخانی، احسان؛ بابازاده، مجید. (1394). بررسی تأثیر استفاده از چندرسانهای آموزشی بر میزان یادگیری و یادداری در درس فیزیولوژی. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 6 (1): 32-38.
6
ضامنی، فرشیده؛ کاردان، سحر. (1389). تأثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس ریاضی. فصلنامه فناوری اطلاعات وارتباطات در علومتربیتی، 1 (1): 23-38.
7
عزیزی، فیض الله. (1385). فهم سواد اطلاعاتی. مجله الکترونیکی نما، 5 (4): 1-4.
8
عمادی، رسول؛ فامیلشکریان، نفیسه. (1393). طراحی نرمافزار آموزش الکترونیکی حروف الفبای انگلیسی و تأثیر آن بر انگیزه درونی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. نشریه پژوهش در آموزش، 1 (2): 23-42.
9
مدرسی حجت آبادی، مرضیه، فرزاد، ولی الله؛ کوشکی، شیرین. (1396). نقش خودتعیینگری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مدارس متوسطه تهران: نقش میانجی درگیری تحصیلی و نگرش به یادگیری الکترونیکی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5 (3)، 100-85.
10
مرادی مخلص، حسین؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ رشیدی، حسن. (1396). مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر رایانه و آموزش به کمک رایانه بر تعامل عناصر فرایند آموزش یادگیری. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 13 (45)، 57-41.
11
مرادی، مینا. (1394). بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی و مهارتهای حل مسئله بر راهبردهای خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه ناحیه 1 تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
12
مردانژاد، لادن؛ خسرو پور، فرشید؛ رفیعی، فروزان. (1394). تاثیر آموزش به کمکرایانه بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانشجویان (رشته ی روان شناسی). مرکز مطالعات و توسعه ی آموش علوم پزشکی، 6 (4)، 346-340.
13
مصرآبادی، جواد. (1389).فراتحلیلپژوهشهایدوزبانهازنظرکیفی، کمیومحتوایی. طرحپژوهشیمصوب:پژوهشگاهتعلیمو تربیت.
14
نوربخش، پریوش؛ سپاسی، حسین؛ فتح اله زاده، حمیده. (1390). مقایسه تأثیر روشهای آموزش کامپیوتری، سنتی و ترکیبی بر میزان اکتساب و یادداری دانش و نگرش مهارت شوت بسکتبال. علوم ورزش، 3 (8)، 41-26.
15
یزدانی، بیتا؛ حسینی نسب، سید داود؛ فرنیا، محمد علی. (1393). بررسی تأثیر آموزش به کمک رایانه (CAI) در مقایسه با روش آموزش سنتی بر یادگیری زبان انگلیسی سال دوم دبیرستان های دخترانه ناحیه 1 تبریز. آموزش و ارزشیابی، 7 (26)، 74-59.
16
Abdullah, K. H. (2009). Barriers to the successful integration of ICT in teaching and learning environment: A review of the literature. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 5 (3): 234-245.
17
Al-Musawi, A., Kazem, A. M., Al Hashmi, A., & Al Busaidi, F. (2016). The effectiveness of instructional software in reading comprehension skills and reading aloud of Omani fourth basic schools’ students. Technology, Innovation and Education, 2 (1),12.
18
Armitage, S. and Leary, R. (2003). E-Learning series: A guide for learningtechnologist. Heslington Generic Center.
19
Bates, A. W. & Poole, G. (2003). Effective teaching with technology in higher education. Foundations for success, London: John Willey
20
Chan, K. K. (2015). Salient beliefs of secondary school mathematics teachers using dynamic geometry software. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11 (1), 139-148.
21
Comi, S. L., Argentin, G., Gui, M., Origo, F., & Pagani, L. (2017). Is it the way they use it? Teachers, ICT and student achievement. Economics of Education Review, 56, 24-39.
22
Dahunsi, T. O. (2014). Effectiveness of Microsoft Power Point on the Academic Achievement of Students in FCT, Nigeria. International Journal of Science and Research (IJSR), 3 (2), 147-149.
23
Dhir, A., & Alsumait, A. (2013). Examining the Educational User Interface, Technology and Pedagogy for Arabic Speaking Children in Kuwait. Journal of Universal Computer Science, 19 (7), 1003-1022.
24
Freire, P. (2005). Teachers As Cultural Workers: Letters to Those Who Dare Teach With New Commentary by Peter McLaren, Joe L. Kincheloe. Westview Press.
25
Harrison, S., Brooks, E., Henneman, K., Darland, N., Herrera, M. Y., Kulik, N., & Sandy-Hanson, A. E. (2012). Using Multiple Technologies to Teach Nursing Students about Adoption. Journal of Educational Technology Systems, 41 (2), 133-143.
26
Ilhan, GO., & Oruç, S. (2016). Effect of the use of multimedia on students’ performance: A case study of social studies class. Educational Research and Reviews, 11 (8), 877-882.
27
Kori, K., Pedaste, M., Leijen, A., & Tõnisson, E. (2016). The Role of Programming Experience in ICT Students' Learning Motivation and Academic Achievement. International Journal of Information and Education Technology, 6 (5), 331.
28
Marks, A. B., & Moss, S. A. (2015). What Makes a Law Student Succeed or Fail? A Longitudinal Study Correlating Law Student Applicant Data and Law School Outcomes (July 6, 2015).
29
Okorie, E. U. (2015). Effects of Instructional Software Package Method of Teaching (ISPMT) on Students’ Interest and Achievement in Chemical Bonding. Education, 5 (6), 158-165.
30
Phan, H.P. & Ngu, B.H. (2014). An empirical analysis of students’ learning and achievements: A motivational approach. Educational Journal, 3 (4), 203-216.
31
Premuzic, T. & Furnham, A. (2003). Personality traits and academic examination performance. European Journal of Personality, 17, 237- 250.
32
Saade R. (2012). Critical Thinking in E-Learning Environments. Computers in Human Behavior, 28,1608-1617.
33
Shah, I., Khan, M. (2015). Impact of multimedia-aided teaching on students’ academic achievement and attitude at elementary level. US-China Education Review, 5 (5), 349-360.
34
Singh, S. K. (2015). Mental Health and Academic Achievement of College Students. The International Journal of Indian Psychology, 2 (4),2349-3429.
35
Solhaug, T. (2009). Two configurations for accessing classroom computers: differential impact on students, critical reflections and their empowerment.
36
ORIGINAL_ARTICLE
The study of the factor structure of the psychological characteristics of the recreuitment of primary teacher
Assessing psychological characteristics in applying and choosing of the teachers of preliminary schools is one of the important problems of education system and it has got a major role in qualifying education system and mental and spiritual health of the students. In this research, the issue has been surveyed in three psychological dimensions. The methodology is exploratory qualitative and the analysis approach is coding. Its population consists of scholars of education, its sampling is purposeful and interviews are semi-structured. The findings express psychological characteristics of teachers; cognitive dimension consists of analysis power, tact, creativity, innovation, high IQ and powerful memory. Emotional dimension includes cheerfulness, good temper, interest in teaching, emotional stability, humility and modesty, fairness. Personality consists of honesty, responsibility, tolerance, adornment, class management, purity, high social interaction, positive thinking, self-respect and critical thinking. Over all, this research shows that psychological characteristics of teachers are the essential factors in promoting their professional proficiency. The applied outcome of this research will be a model for applying and choosing of the teachers of preliminary schools.
https://jem.atu.ac.ir/article_10895_0ef6da852dd0baf5bb8e3009bf820809.pdf
2019-09-23
17
36
10.22054/jem.2020.44147.1935
Cognitive
emotional & personality characteristics
applying and choosing
Ali
Sharifzadeh
alisharifzade23@yahoo.com
1
allameh- Teharan- Iran
LEAD_AUTHOR
Hossein
Eskandari
knd40@gmail.com
2
Professor in Clinical Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
AUTHOR
Ahmad
Borjali
borjali@atu.ac.ir
3
Professor in Clinical Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
AUTHOR
faramarz
sohrabi
sohrabi@atu.ac.ir
4
Professor in Clinical Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
AUTHOR
افتخارالدین، فاطمه؛ افتخارالدین آمنه و الهه، جراره (۱۳۹۳). بررسی معنویت و سلامت روانشناختی در معلمان دوره تربیتمعلم قرآنی در سال 1393، اولین همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی معنویت و سلامت، بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز.
1
دانشپژوه، زهرا و ولیالله، فرزاد. (1385). ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 18(5)، 170-135.
2
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین، تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
3
کدخدایی، محمد و جهانی، حوریه (1389). منطبق پذیری هوش معنوی در فرایند تصمیمگیری، سومین کنفرانس علمی خلاقیت شناسی تبریز و مهندسی و مدیریت ایران، 14-1.
4
صافی، احمد (1392). آموزشوپرورش ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه، تهران: انتشارات سمت.
5
عبداللهی، بیژن. (1384). توانمندسازی روانشناختی کارکنان: ابعاد و اعتبارسنجی بر اساس مدل معادلات ساختاری. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 11(1 و 2)، 37-64.
6
عظیمی، حسین (1382). نقش آموزشوپرورش در توسعه، تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت، بهار.
7
فراهانی، علیرضا؛ نصر، احمدرضا و شریف، سیدمصطفی (1391). ارزیابی شیوههای انتخاب معلمان ابتدایی در نظام آموزشوپرورش کشور، فناوری آموزش، 7(1)، 12-1.
8
ملایی نژاد، اعظم (1391). صلاحیتهای حرفهای مطلوب دانشجو معلمان دورهی آموزش ابتدایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 44، 33-62.
9
مرعشی، سیدعلی؛ نعامی، عبدالزهرا؛ بشلیده، کیومرث؛ زرگر، یدالله و غباری بناب، باقر (1390). تأثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی، اضطراب وجودی و هوش معنوی در دانشجویان نفت اهواز. مجله دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روانشناسی)، 4(1)، 80-63.
10
میرزادارانی، حمیده (1394). اشتیاق شغلی دریچهای پیش بهسوی نشاط اجتماعی، کتاب ماه علوم اجتماعی، 62، 63-70.
11
Allen,J.L. & Lerman, R.(2018). Teacher Responses to Anxiety in Children Questionnaire (TRAC): Psychometric Properties and Relationship with Teaching Staff Characteristics, Emotional and Behavioural Difficulties. 23(2): 154-168
12
Barr, A. (1952). The measurement of teacher characteristics and prediction of teaching efficiency. Review of Educational Research, 22, 169–174.
13
Cheng, Sh. L., & Xie, K.(2018).The relations among teacher value beliefs, personal characteristics, and TPACK in intervention and non-intervention settings, Teaching and Teacher Education, 74 : 98-113.
14
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute.
15
Gurbuz, Gulruh, Ergun, H. Sinem & Teraman, S. Begum Samur. (2016). Mediating role of emotional self-efficacy between emotional intelligence and creativity: empirical study on University undergrads Marmara University, Istanbul, Turkey, The Business and Management Review, Volume 7 Number 3.
16
Grigorenko, K., & Sternberg, R. J. (2001). Analytical, creative, and practical intelligence as predictors of self-reported adaptive functioning: A case study in Russia. Intelligence, 29, 57-73.
17
Hsu, C. Y., Tsai, M. J., Chang, Y. H., & Liang, J. C. (2017). Surveying in-service teachers' beliefs about game-based learning and perceptions of technological pedagogical and content knowledge of games. Journal of Educational Technology & Society, 20(1), 134e143. Retrieved from http://www.jstor.org/journal/ jeductechsoci.
18
Huntly, H. (2008). Teachers Work: Beginning Teachers Conceptions of Competence. The Australian Educational Researcher, 35 (1), 125145.
19
Judge, T. A., Klinger, R., Simon, L. S., & Yang, I. W. F. (2008). The contributions of personality to organizational behavior and psychology: Findings, criticisms, and future research directions. Social and Personality Compass, 2, 1982–2000.
20
Liakopoulou, M. (2011). The Professional Competence of Teachers: Which qualities, attitudes, skills and knowledge contribute to a teacher’s effectiveness? International Journal of Humanities and Social Science Vol. 1 No. 21
21
McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1987). Validation of the five-factor model of personality across instruments and observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 81–90.
22
Murphy, K. R., & Dzieweczynski, J. L. (2005). Why don’t measures of broad dimensions of personality perform better as predictors of job performance?Human Performance, 18, 343–357.
23
Zee, M., Koomen, H. M.Y., & Van der Veen, Ineke.(2013).Student–teacher relationship quality and academic adjustment in upper elementary school: The role of student personality. Journal of School Psychology, 51, 517–533.
24
ORIGINAL_ARTICLE
Assessing the Validity and Reliability of Krug, Erick, and Almond’s Autism Behavior Checklist (2009) in Iranian children with Autism spectrum disorder.
Abstract Objective: The purpose of this study is Assessing the Validity and Reliability of Krug, Erick, and Almond’s Autism Behavior Checklist (2009) in Iranian people with Autism spectrum disorder. Method The research method is a test instruction type. Statistical population was all children with Autism spectrum disorder in Tehran. This assessment was performed on 400 randomly selected children with a confirmed diagnosis of autism from the outpatient departments of Tehran Autism Clinics and was carried out by the researchers in sample group. Findings: The Alpha score 0/946, indicates a high value of the questionnaire for diagnostic and therapeutic purposes. It seemed valid to diagnose 73/9 % of the healthy population, and 77/5% of the autistic patients. The Results shows a high level of consistency both within and between the study questionnaires when compared to the control Questioners. The subscale questions were also noted to have a high level of correlation. Conclusion based on the findings of the present study, the adjusted Krug, Erick, Almond’s Autism Behavior Checklist, is valid and reliable to be applicable in the majority of Iranian children with the diagnosis of autism.
https://jem.atu.ac.ir/article_10524_bb5f3c54ab47d761e574d22366a694e6.pdf
2019-09-23
37
55
10.22054/jem.2020.43665.1931
Keywords: Validity and Reliability
Autism Behavior Checklist
Autistm spectrum disorder
SAEED
Rezayi
rezayi.saeed10@gmail.com
1
Assistant Professor, Psychology and Education of Exceptional Children, Allameh Tabatabai University. Tehran Iran
LEAD_AUTHOR
Mehri
Pourheidar
pourheidar.mehri@gmail.com
2
M.A. in, Psychology of Exceptional Children, Islamic Azad University, Tehran Center Branch
AUTHOR
Maryam
zabih ghasemi
maryam.zabihghasmi@gmail.com
3
M.A. in General Psychology, Payame Noor University, Karaj Branch, Iran
AUTHOR
بردیده، محمدرضا.، منصور، محمود.، کریم پور،مریم. تهیه و اعتبار یابی آزمون اختلالهای رفتاری کودکان طیف اختلال اتیسم (فرم والدین). روشها و مدلهای روانشناختی: پاییز 1389، 1،1; (25-15).
1
پاشا شریفی، حسن. اصول روانسنجی و روان آزمایی، تهران: انتشارات رشد.
2
رضایی، سعید. اختلال اتیسم، از تشخیص تا درمان (چاپ سوم). تهران: انتشارات اوای نور
3
رضایی، سعید و لاری لواسانی من. نقش مهارتهای حرکتی در پیشبینی مهارت اجتماعی و رفتار چالشی (تکراری) کودکان با اختلال طیف اختلال اتیسم. فصلنامه افراد استثنایی. 25، بهار 1396، 7،25 (33-19).
4
قناد زاده،مهدی.، علیمی، الناز. ترجمه و بررسی روایی ظاهری و محتوایی چک لیست نیازسنجی اولویتهای آموزشی و درمانی والدین کودکان دارای اختلال طیف اختلال اتیسم. طب توانبخشی: 1395، 5،4; (135-128)
5
Accordino, R. Comer, R. & Heller, W. B. (2007). Searching for music’s potential: A critical examination of research on music therapy with individuals with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 1: 101–105.
6
Baron- Cohen, S. Wheelright, S. Cox, A. Baird, G. Charman, T. Swettenhaman, J. Drew, A and Doehring, P. (2000). The early identification of autism: The Checklist for autism in Toddlers (CHAT), Journal of Royal Society of Medicine, 93: 521- 525.
7
Baxter, A.J. Brugha, T.S. Erskine, H.E. Scheurer, R.W. Vos, T. Scott, J.G. 2014. The epidemiology and global burden of autism spectrum disorders. Psychol. Med.1– 13. doi: http:// dx. doi. org/ 10. 1017/ S003329171400172X.
8
Bellini, S. & Peters, J. k. (2008). "Social skills training for youth with autism spectrum disorder". Journal of child and Adolescent psychiatric. 5(4), 381-387.
9
Bildt, A. de, Serra, M. Luteijin, E. Kraijer, D. Sytema, S. Minderaa, R. (2005). Social Skill in Children with Intellectual Disabilities with and without Autism. Intellectual Disability Research, 49, 317-328.
10
Campbell, J. M. (2005). Diagnostic assessment of Asperger’s disorder: A review of five third-party rating scales. Journal of Autism and Developmental Disorders, 35, 25–35.
11
Christensen DL. (2016) Prevalence and characteristics of autism spectrum disorder among children aged 8 years—autism and developmental disabilities monitoring network, 11 sites, United States, 2012. MMWR Surveillance Summaries ; 2016;65.
12
Christensen, D. L. Baio, J. Van Naarden Braun, K. Bilder, D. Charles, J. Constantino, J.N. Daniels, J. Durkin, M.S. Fitzgerald, R.T. Kurzius-Spencer, M. Lee, L.C. Pettygrove, S. Robinson, C. Schulz, E. Wells, C. Wingate, M.S. Zahorodny, W. Yeargin-Allsopp, M. Centers for Disease Control and Prevention (CDC)(2016) Prevalence and characteristics of autism spectrum disorder among children aged 8 years—autism and developmental disabilities monitoring network, 11 sites, United States, 2012. Morb. Mortal. Wkly. Rep. Surveill. Summ. Wash. DC 2002 (65):1–23. http: //dx.doi.org/10. 15585/ mmwr. ss6503a1
13
Ellis, E. M. Ala´ i-Rosales, S. S. Glenn, S. S. Rosales-Ruiz, J. & Greenspoon, J. (2006). The effects of graduated exposure, modeling, and contingent social attention on tolerance to skin care products with two children with autism. Research in Developmental Disabilities, 27, 585–598.
14
Gilliam, J. E. (1995). Gilliam Autism Rating Scale: Examiner, s Manual, Austin, TX: Pro-ED.
15
Goldsmith, T. R. LeBlanc, L. A. & Sautter, R. A. (2007). Teaching intraverbal behavior to children with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 1, 1–13.
16
Gotham, K. Pickles, A. & Lord, C. (2009). "Standardizing ADOS scores for a measure of severity in autism Spectrum disorders". Journal of Autism and Developmental Disorders, 39(5), 693-705. PubMed doi.10.1007/s 10803-008-0674-3
17
Gross, C. (2017). Defective phosphoinositide metabolism in autism. J Neuro Res, 73-1116: (5) 2017.
18
Guo, X, Duan, X, Long, Z, Chen, H, Wang, Y, Zheng, J, et al. (2016). Decreased amygdala functional connectivity in adolescents with autism: A resting-state fMRI study. Psychiatry Research: Neuroimaging; 56-2016, 257:47.
19
Inada, N. Koyama, T. Inokuchi, E. Kurda, M. and Kamio, Y. (2010). Reliability and Validity of the Japanese of the Modified Checklist for autism in toddlers (M- CHAT), Research in Autism Spectrum Disorders, 10.
20
Jarvinen-Pasley A. Heaton P. (2007). Evidence for reduced domain- specificity in auditory processing in autism. Devsci, 10(6): 796-93
21
Jiujias M, Kelley E, Hall L. (2017).Restricted, Repetitive Behaviors in Autism Spectrum Disorder and Obsessive–Compulsive Disorder: A Comparative Review. Child Psych Human Develop; 16-2017: 10.
22
Klin, A. (2006). Autism and asperger syndrome: an overview. Rev Bars Psiquiter, 28(1): 3-11
23
Kim, Y.S. Fombonne, E. Koh, Y.J. Kim, S.J. Cheon, K.A. Leventhal, B.L. (2014) A comparison of DSM-IV pervasive developmental disorder and DSM-5 autismspectrumdisorder prevalence in an epidemiologic sample. J. Am. Acad. Child Adolesc. Psychiatry 53: 500–508. http://dx.doi.org/10.1016/j.jaac.2013.12.021.
24
Kyoung- Neuro Toxicology 53 (2016) 193–200. http://dx. doi. org/ 10. 1016/ j. neuro. 2016. 02. 004
25
Krug, D. A. Arick, J. R & Almond, P. J. (1993). Autism Screening Instrument for Educational Planning (2nd ed). Austin, TX: PRO-ED.
26
Krug, D. A. Arick, J. & Almond, P. (2008). Autism Screening Instrument for Educational Planning (3rd ed). Austin, TX: Pro-Ed.
27
Landrigan, P. J. Lambertini, L. Birnbaum, L. S (2012). A research strategy to discover the environmental causes of autism and neurodevelopmental disabilities. Environ. Health Perspect. 120:a258–a260. http:// dx. doi. org/ 10. 1289/ ehp. 1104285.
28
Liu J, Yao L, Zhang W, Xiao Y, Liu L, Gao X, et al(2017) Gray matter abnormalities in pediatric autism spectrum disorder: a meta-analysis with signed differential mapping. Euro Child Adole Psych, 13-2017: 10.
29
Mac Donald, M, L. Lord, C. & Ulrich, D, A. (2014). "Motor Skills and Calibrated Autism Severity in Young Children with Autism Spectrum Disorder". Adapted Physical Activity Quarterly, 31, 95-105.
30
MacDonald M, Hatfield B, Twardzik E. (2017). Child Behaviors of Young Children With Autism Spectrum Disorder Across Play Settings. Adapted Physic Activ Quart; 2017, .34 (1):32-19.
31
Matson, J. L. & Boisjoli, J. (2008). Strategies for assessing Asperger’s syndrome: A critical review of data based methods. Research in Autism Spectrum Disorders, 2, 237–248.
32
Matson, J. L. Nebel-Schwalm, M. S. & Matson, M. L. (2007). A review of methodological issues in the differential diagnosis of autism spectrum disorders in children: Diagnostic systems and scaling methods. Research in Autism Spectrum Disorders, 1, 38–54.
33
Naoi, W. Yokoyama, K. & Yamamoto, J. I. (2007). Intervention for tact as reporting in children with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 1, 174–184.
34
Nowack, N. Wittsiepe, J. Kasper-Sonnenberg, M. Wilhelm, M. Schölmerich, A. (2015).Influence of low-level prenatal exposure to PCDD/Fs and PCBs on empathizing, systemizing and autistic traits: results from the Duisburg Birth Cohort Study. PLoS One 10, e0129906. http:// dx. doi. org/ 10. 1371/ journal. pone. 0129906.
35
Piek, J. P. Baynam, G. B. & Barrett, N. C. (2006). "The relationship between fine and gross motor ability, self-perceptions and self-worth in children and adolescents". Human Movement Science, 25, 65– 75.
36
Piek, J.P. Bradbury, G. S. Elsley, S. C. &Tate, L. (2008). "Motor coordination and social- emotional behavior in preschool- aged children". Journal of Disable Develop Educ. 55, 143– 151.
37
Schlosser, R. W. Sigafoos, J. Luiselli, J. K. Angermeier, K. Harasymowyz, U. Schooley, K. et al. (2007). Effects of synthetic speech output on requesting and natural speech production in children with autism: A preliminary study. Research in Autism Spectrum Disorders, 1, 139–163.
38
Schopler, E. Reichler, R. J. and Renner, B. R. (1988). The Childhood Autism Rating Scale (CARS), Los Angeles: Western Psychological Services (WPS).
39
Vira, R. & Ruadsepp, L. (2003). "Psychological correlates of physical activity among seven through". Eight grades, Human Movement Studies, 44, 501- 517.
40
Whyms, N. R. (2008). Developing a Questionnaire to Measure Social،Tickle and Contagious Yawning Behavior in Normally Developing Children and Children with Autism. Ann arbor: Proquest LLC.
41
ORIGINAL_ARTICLE
Construction and Normalization of Adolescent Social Loafing Questionnaire
Back ground: Nowadays use of teams and work groups to perform different tasks is increasing Social loafing point to the important thing that people may show less conscious effort in group than when working individually . Aim: The present study aimed to Construction and Standardization of adolescents social loafing questionnaire Method: This research is a descriptive study in which 27 high school students of Kermanshah city (first and second secondary) participated A 34-item questionnaire, developed based on research literature and was completed by students for data collection. To determine the number of factor s of questionnaire, exploratory and confirmatory factor analysis by LISREL 8.7 and SPSS 16.0 software were used. Also awareness function of questions calculated by using software MULTI-LOG. Results: The research showed that the Cronbach's alpha coefficient of questionnaire that indicates the inner reliability and parallelism is high.( α =0.923) and validity through exploratory factor analysis by varimax's method produced four factors that are: Job characteristics, individual perception, group characteristics, inferiority and negative perceptions. Also by using of first and second order confirmatory factor analysis these four factors examined and results showed that validity of questionnaire is acceptable. Discussion and conclusions: Research findings indicate that adolescents social loafing questionnaire have acceptable psychometric characteristics. and it can be use as valid and reliable tool for research in Sociology and psychologically
https://jem.atu.ac.ir/article_10896_9e92dfb0301dbef1b71a27af0faa47eb.pdf
2019-09-23
57
70
10.22054/jem.2020.23503.1582
test
measuring
Social loafing
adolescents
normalization
Noor Ali
Farokhi
farrokhinoorali@gmail.com
1
Associate Professor, Assessment and Measurement Department, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
LEAD_AUTHOR
اکبری بورنگ، محمد و رحیمی بورنگ، حسن. (1395). تبیین سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان براساس ادراک آنان از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. آموزش در علوم پزشکی، (27) 16، 231-222.
1
حبیبی، مجتبی؛ خدایی، ابراهیم و ایزانلو، بلال. (1391) . نظریههای قدیم و جدید اندازه گیری در علوم رفتاری و پزشکی : مروری بر روش شناسی مزایا و تنگناها. فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری، 10 (4)، 315-302
2
ربانی پارسا، الهام؛ مصرآبادی، جواد و یارمحمدزاده، پیمان. (1397). ساخت و هنجاریابی آزمون تفکر انتقادی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 9 (34)، 91-114.
3
زغیبی قناد، سیمین؛ عالی پور بیرگانی، سیروس و شهنی ییلاق، منیجه. (1393). ویژگیهای روانسنجی مقیاس تجدید نظر شدهی سرسختی تحصیلی. دومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری. دانشگاه شهید بهشتی.
4
شریفی، حسن پاشا و شریفی، نسترن (1392) . اصول روان سنجی و روان آزمایی .تهران : انتشارات رشد
5
شیربیم، زهرا و شفیع آبادی، عبدالله. (1388). رابطهی سلامت روان و سرسختی روانشناختی دانشجویان. اندیشه و رفتار. 4 (13)، 7-18.
6
طاهری نسب، الهام. (1391). بررسی رابطهی بین سرسختی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی با عملکرد و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 91-90. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
7
قدمپور، عزت الله؛ رادمهر، پروانه و یوسف وند، لیلا. (1396). تاثیر آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امیداسنایدر بر میزان اشتیاق و سرسختی تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه اول. پژوهشهای تربیتی. (33)، 14-2.
8
قدیمی نوران، میترا و یونسی، جلیل؛ (1395). ساخت ورواسازی مقیاس سرمایه روانشناختی ورابطه آن با بهزیستی ذهنی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 7 (25)، 159-186.
9
مام شریفی، اسماعیل؛ دلاوران، علی؛ بلوکی، آزاده و شعبانی، سمیه؛ (1391). ارزشیابی آزمون نظری آزمون گواهینامه رانندگی بر اساس نظریه سوال – پاسخ و مقایسه آن با نظریه کلاسیک آزمون.فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 7 (2)، 1-34
10
Baker, F. B. (2001). The basics of item response theory. ERIC clearinghouse on assessment and evaluation.
11
Benishek, L. A., & Lopez, F. G. (2001). Development and initial validation of a measure of academic hardiness. Journal of Career Assessment, 9 (4), 333-352.
12
Benishek, L. A., Feldman, J. M. R., Shipon, W., Mecham, S. D., & Lopez, F. G. (2005). Development and evaluation of the Revised Academic Hardiness Scale. Journal of Career Assessment, 13, 59-76.
13
Embretson, S. E., & Reise, S. P. (2000). Item response theory for psychologists. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
14
Kamtsios, S., & Karagiannopoulou, E. (2012). Conceptualizing students’ academic hardiness dimensions: A qualitative study. Eur J Psychol Educ.
15
Salim J, Wadey R, Diss C. Examining the relationship between hardiness and perceived stress related growth in a sport injury context. Psychology of Sport and Exercise. 2015; 19 (3): 10-17.
16
Samejima, F. (1969). Estimation of latent ability using a response pattern of graded scores. Psychometrika Monograph, 17.
17
Thissen, D., Steinberg, L., & Mooney, J. (1989). Trace lines for testlets: A use of multiple-categorical response models. Journal of Educational Measurement, 26, 247-260.
18
Zerach G, Karstoft K, Solomon Z. Hardiness and sensation seeking as potential predictors of former prisoners of wars' posttraumatic stress symptoms trajectories over a 17-year period. Journal of Affective Disorders. 2017; 218: 176-81.
19
Zickar, M. J., & Broadfoot, A. A. (2009). The partial revival of a dead horse. Comparing classical test theory and item response theory. In C. E. Lance & R. J. Vandenberg (Eds.), Statistical and methodological myths and urban legends: Doctrine, verity and fable in the organizational and social sciences (pp. 37–59). New York: Routledge/Taylor & Francis.
20
ORIGINAL_ARTICLE
Psychometric Properties of Spiritual Health Questionnaire
Instructors in kindergartens in Tehran
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سلامت معنوی در مربیان مهدهای کودک شهر تهران بود. مواد و روش: روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش مربیان مهدکودک های شهر تهران در سال 1396 بودند که به پرسشنامه سلامت روان مبتنی بر آموزه های اسلامی(ابوالمعالی و موسی زاده، 1394) پاسخ دادند. روش انتخاب نمونه سهمیه ای تصادفی بود که در آن از مناطق شمیرانات، شهر ری و مرکز تهران تعداد 1100مربی به تصادف انتخاب شدند. یافته ها: روایی سازه مقیاس به روش تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. نتایج نشان داد که مقیاس سلامت روان از دو عامل ایمان به خدا و خودکنترلی تشکیل شده است و این دو عامل 56/44 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین کردند. اعتبار مقیاس به روش همسانی درونی بررسی شد و ضرایب آلفای کرونباخ برای دو عامل 94/0 و 69/0 به دست آمد. نتیجه گیری : مقیاس سلامت روان مبتنی بر آموزه های اسلامی از روایی و اعتبار قابل قبولی برخوردار است و ابزار سودمندی برای سنجش سلامت معنوی مربیان مهدهای کودک می باشد.
https://jem.atu.ac.ir/article_10897_95f8f28d9b69b4cd3754a162f6da00ed.pdf
2019-09-23
71
89
10.22054/jem.2020.43414.1927
ویژگی های روانسنجی
مربیان مهد کودک
پرسشنامه سلامت روان بر اساس آموزه های اسلامی
ZOHREH
MOOSAZADEH
moosazadeh@isu.ac.ir
1
faculty member of imam sadeq university
LEAD_AUTHOR
siyamak
tahmasebi
siyamak.tahmasebi@gmail.com
2
Faculty Member of the Department of Pre primary School of Psychology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
AUTHOR
habib
Masudi Farid
habib.masoudifarid@gmail.com
3
Deputy of Social Affairs of the Welfare Organization of the country
AUTHOR
ابوالمعالی، خدیجه. و موسی زاده، زهره. (1396). ساخت و استانداردسازی پرسشنامه سلامت روان بر اساس آموزههای اسلامی. دین و سلامت، دوره 5، (2)، 1-12.
1
آذربایجانی، مسعود. و موسوی، مهدی. (1385). درآمدی بر روانشناسی دین. تهران : انتشارات سمت.
2
آذربایجانی، مسعود؛ طاهرپور کلانتری، حبیب الله؛ رهنورد آهن، فرج الله؛ اشراقی، حسن. (1398). تبیین مفهوم تعادل در زندگی از دیدگاه اسلام و شناسایی عوامل سطح فردی موثر بر تعادل کار- خانواده. مجله فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال نهم، پیاپی 30 (1)، 111- 136
3
افخمی اردکانی، مریم. (1394). بررسی رابطه خودکنترلی و باورهای انگیزشی با یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان پایه ششم شهر اردکان.پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد.
4
باقری، خسرو. (1394). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی.چاپ ششم. تهران: انتشارات مدرسه.
5
بوالهری، جعفر؛ نوری قاسم آبادی، ربابه؛ رمضانی، عباس. (1388). بهداشت روانی در آیات قرآنی. مشهد: آستان قدس رضوی.
6
چراغی، مونا. و مولوی، حسین. (1385). رابطه بین ابعاد مختلف دینداری و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه اصفهان، مجله پژوهشهای تربیتی و روانشناختی، 2 (2)، 1-22.
7
دهشیری، غلامرضا؛ نجفی، محمود؛ سهرابی، فرامرز؛ ترقی جاه، صدیقه (1392). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه بهزیستی معنوی در دانشجویان، مطالعات روانشناختی، 9 (4)، 73-98.
8
کلانتری، عبدالحسین؛ حسینی زاده آرانی، سید سعید. (1394). دین، سلامت روان و احساس تنهایی بررسی نسبت میان میزان دینداری و سلامت روان با احساس تنهایی مورد مطالعه: شهروندان تهرانی، جامعه شناسی کاربردی، 26 (4)، 25-44.
9
شجاعی، محمدصادق و سالاری فر، محمدرضا. (1394). بهداشت روانی با نگرش به منابع اسلامی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
10
غباری بناب، باقر؛ لواسانی مسعود، غلام علی؛ محمدی، محمدرضا. (1384). ساخت مقیاس تجربه معنوی دانشجویان، مجله روانشناسی پاییز، 3 (35)، 262-278.
11
قاسمی، سلیمان. (1388). بهداشت و سلامت روان با نگرش به آموزههای دینی و سیرهی معصومین (ع). قم: مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره).
12
کرمی، جهانگیر؛ روغنچی، محمود؛ عطاری، یوسفعلی؛ شکری، مهتاب؛ بشلیده، کیومرث. (۱۳۸۵)، بررسی روابط چندگانه ابعاد جهتگیری مذهبی یا سلامت روانی در دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، ۳ (12)، ۳۱‐۵۲.
13
کلانتری، عبدالحسین؛ حسینی زاده آرانی، سید سعید. (1394). دین، سلامت روان و احساس تنهایی بررسی نسبت میان میزان دینداری و سلامت روان با احساس تنهایی، جامعه شناسی کاربردی، 26 (4)، 25-44.
14
گلزاری، محمود (1379). مقیاس عمل به باورهای دینی، اولین همایش نقش دین در بهداشت روانـی، تهران، دانشگاه علوم پزشکى و خدمات بهداشتى درمانى ایران. همایش ملی نقش در سلامت روان.
15
مدبرنیا، محمدجعفر؛ شجاعی تهرانی، حسین؛ فلاحی، مهناز؛ فقیرپور، مسعود. (1389). هنجاریابی آزمون در دانش آموزان دبیرستانی، پیش دانشگاهی استان گیلان. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی گیلان،5 (75)، 68-65.
16
مطهری، مرتضی. (1383). مجموعه آثار، جلد22، چاپ اول. تهران: انتشارات صدرا.
17
نوربالا، احمدعلی ؛ باقری یزدی ، سیدعباس و محمد، کاظم (1387 ). اعتباریابی پرسشنامه 28 سؤالی سلامت عمومی به عنوان ابزار غربال گری اختلالات روانپزشکی در شهر تهران، مجله حکیم.11 (4)، 53-47 .
18
Butler, M.H. Stout, J.A. & Gradner, B.C. (2004) “Prayer as a Conflict Resolution Ritual: Clinical Implication of Religious Couple’s Report of Relationship Softening, Healing, Perspective, and Change Responsibility”. Journal of Family Therapy, Vol. 30(1), p 19-37.
19
Comer, R. C. (2005) Fundamentals of abnormal psychology. New York :Worth Publication.
20
Comrey, A. L ,& Lee, H. B, (1992). A first course in factor analysis (2nd ed.) Hillsdale, NJ:Erlbaum.
21
Elkins, D. N & et al, (1988). Toward a humanistic phenomenological spirituality: Definition, description, and measurement, Journal of humanistic psychology, 28, 5-18.
22
Emmons,A, (2000). Is Spirituality Intelligence? Motivation, Cognition, and the Psychology of Ultimate Concern, International journal for the psychology of religion. 10 (1), 3-26.
23
Graham, S, & et al, 2001, Religion and Spirituality in Coping with Stress, Counseling and Values, v. 46 (1), p. 2-13.
24
Hartz, G. W, (2005). Spirituality and Mental Health: Clinical Applications, New York, Haworth press.
25
Koeing, H.G. Mccllough, M. & Larson, D.B. (2007) Handbook of religion and health. New York: Oxford university Press
26
Marnat GG. Handbook of psychological assessment, volume 1, translated by Sharifi HP & Nikkho MR. Sokhan: Tehran.2010(Persian).
27
Paloutzian, R. F & Ellison, C. W, (1982). Loneliness, spiritual well- being, and quality of life. In L. A. Peplau, & D. Perlman (Eds. ), Loneliness: A Sourcebook foe current theory, research, and therapy, New York, Wiley Interscience.
28
Rebekah, L.,& Mark, L. (2014).Selfcontrol linked with restricted emotional extremes. The Journal of Personality and Individual Differences. 58 (4), 4853.
29
Vader, J. P. (2006). Spiritual health: the next frontier. The European Journal of Public Health, 16(5), 457-457.
30
World Health Organization.(2006). Constitution of the World Health Organization – Basic Documents, Forty-fifth edition.
31
ORIGINAL_ARTICLE
Evaluation of Reliability and Validity of Persian for non-Persian Speakers Placement Tests of Sa’adi Foundation
One of the key features of a successful test is to have an appropriate reliability. This study determined the validity and reliability of the Persian language placement test of Sa’adi Foundation. This test consists of three main sections: language knowledge, writing and speaking. The language knowledge section consists of three sub-sections: grammar, vocabulary, and reading. The statistical population of the test consisted of 140 language learners from 41 countries. To calculate the reliability and the construct validity, Cronbach's alpha coefficient and Pearson correlation coefficient was used respectively. The reliability index in the language knowledge sub-sections’, grammar was 0.71, vocabulary was 0.817, reading was 0.861 and for the whole language knowledge was 0.916. The reliability of the two sections of speaking and writing was 0.749 and the total test was 0.895. Considering that the acceptable reliability index in Cronbach's Alpha method was at least 0.7, it was found that the test in various sections and sub-sections, and the test overall, had an acceptable reliability. The correlation coefficients obtained from the test sections, between language knowledge and speaking were 0.175, language knowledge and writing 0.186, and writing and speaking 0.602. Perhaps at first glance, test validity is not acceptable, but by comparing the correlation between the sub-sections of the language knowledge and the skills of speaking and writing, it can be concluded that the students have acted poorly in the productive skills, and this shows that in their educational background, they are concerned only with language knowledge or declarative knowledge, not the procedural knowledge.one of the application of this article is that Persian curriculum should focused on improving procedural knowledge of the Persian learner.
https://jem.atu.ac.ir/article_10898_42bc3eb20940803e3f59913ee0978c64.pdf
2019-09-23
91
111
10.22054/jem.2020.39125.1892
"testing"
"placement test"
"Validity"
"Reliability"
"backwash effect"
Reza Morad
Sahraee
rezasahraee@yahoo.com
1
linguistics department, faculty of Persian literature and foreign languages, Allame Tabatabaee university, Tehran, Iran
AUTHOR
GholamHossein
Rezapour
gh.hossein88rzp@gmail.com
2
Allameh Tabatabiee university
LEAD_AUTHOR
براون، داگلاس. (2010). درآمدی بر آزمونسازی زبان. ترجمه رضامراد صحرائی و فائزه مرصوص (1396)، تهران: انتشارات نشرنویسه پارسی.
1
جعفرپور، عبدالجواد. (1375). مقدمهای بر آزمونشناسی زبان. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
2
جعفرپور، عبدالجواد. (1377). آمار زبانشناختی. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
3
جلیلی، سیداکبر. (1390). آزمون مهارتی فارسی (آمفا) پر پایه چهار مهارت اصلی زبانی، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران.
4
صحرائی، رضامراد. و مرصوص، فائزه. (1395)، استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
5
عربزاده، مهدی و کدیور، پروین. (1391). بررسی پایایی، روایی و تحلیل عاملی مقیاس تأخیر رضامندی تحصیلی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 3 (9) 1-18.
6
قنسولی، بهزاد. (1389). طراحی و رواییسنجی آزمون بسندگی زبان فارسی. مجله پژوهشهای زبانهای خارجی، 57، 115-129.
7
ممقانی، هانیه. (MSRT) با هدف دستیابی به یک آزمون مهارت برای زبان فارسی ، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
8
مؤمنی، منصور. و قیومی، علی. (1389). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS، تهران: انتشارات مؤلف.
9
نیکنامی، محمد.، تقیپورظهیر، علی. و غفاریمجلج، محمد. (1389). بررسی پایایی و روایی پرسشنامه ارزیابی نوآوری سازمانی آمید و همکاران 2002. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 1 (3)، 101-119.
10
نیکنامی، محمد.، تقیپورظهیر، علی. و غفاریمجلج، محمد. (1389). بررسی پایایی و روایی پرسشنامه ارزیابی نوآوری سازمانی آمید و همکاران 2002. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 1 (3)، 101-119.
11
Bachman, L. and A, Palmer. (2010). Language assessment in practice. UK: Oxford University Press.
12
Birjandi, P. and P, Mosallanejad. (2010). An Overview of Testing and Assessment. Esfahan: Sepahan Publication.
13
Brown, J. D. (2008). Testing in Language Programs. US: McGraw-Hill.
14
Coombe, C., K. Folse and N. Hubley (2007). A Practical Guide to Assessing English Language Learners. US: The University of Michigan Press.
15
Farhady, H., A. Jafarpur and P. Birjandi (2014). Testing Language Skills from Theory to Practice. Tehran: SAMT.
16
Heydari, P., M.S. Bagheri, M. Zamanian, F. Sadighi, L. Yarmohammadi (2014). Investigating the Construct Validity of Structure and Expression Section of TOLIMO through IRT. International Journal Language Learning and Applied Linguistics World, 5, 105-123.
17
McKinley, J. G. Thompson (2018). “Washback Effect in Teaching English as an International Language”. TESOL Encyclopedia of English Language Teaching.
18
Nicholson, S.J. (2015). “Evaluating the TOEIC in South Korea: Practically, Reliability and Validity”. International Journal of Education, 7, 221- 233.
19
ORIGINAL_ARTICLE
Psychometric Analysis of Persian Version of Movement Imagery Questionnaire for Children (MIQ-C) Using Item Response Theory
Previous studies have shown that Movement Imagery ability is effective in motor performance and learning in sports and rehabilitation. Appropriate inventory for assessment of this ability in adults (e.g. MIQ-3) development and validated in Iran. However, there is currently no standard tool for using children in Iran. To address this gap, we sought to examine the psychometric properties of the Persian version of imagery ability questionnaire for children (MIQ-C). The statistical population included children from 7 to 12 years old (135 boys, 109 girls) who were selected by random cluster sampling. Results replicated that most items had good discrimination and threshold parameters and high item information values and IRT replicated that all questions have an appropriate coefficient of detection (a) and threshold (b). So the Persian version of the current questionnaire is recommended to measure the Movement Imagery ability to children from 7 to 12 years of age in Persian.
https://jem.atu.ac.ir/article_10899_b34143b73da74a7ad7d11115d9f74a30.pdf
2019-09-23
113
136
10.22054/jem.2020.32709.1762
exploratory factor analysis
Imagery ability
Item Response Theory
children
Ali
Moghadam zadeh
sanjeshali30@gmail.com
1
Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran University, Tehran, Iran.
LEAD_AUTHOR
Hassan
Gharayagh Zandi
ghzandi110@ut.ac.ir
2
Assistant Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
AUTHOR
Meysam
Yavari Kateb
meysam.yavari.kateb@gmail.com
3
Master's degree in Sport Psychology, College of Sport Sciences, Tehran University, Tehran, Iran.
AUTHOR
آزادی،یدالله؛ (1393). کاربرد روانشناسی در ورزش،چاپ اول،انتشارات آوای ظهور، 8-23.
1
افضلی، افشین؛ دلاور، علی؛ فلسفی نژاد، محمدرضا و برجعلی، احمد؛ (1395). مدلسازی تشخیصی شناختی (CDM) ریاضیات پایه اول دبیرستان. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 6(24)، 1-21.
2
حجتی، علی؛ (1393). تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامۀ تصویرسازی حرکتی-3. پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی با گرایش روانشناسی ورزش. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.
3
حمایت طلب،رسول؛ شیخ،محمود؛ موحدی،احمدرضا؛ اسد،محمدرضا؛ (1386). تاثیر تقدم تاُخر تمرین ذهنی بر یادگیری یک مهارت ادراکی-حرکتی با تاکید بر تصویرسازی درونی و بیرونی. نشریه پژوهش در علوم ورزشی، شماره14، 139-155.
4
ربانی پارسا، الهام؛ مصرآبادی، جواد و یارمحمدزاده، پیمان. (1397). ساخت و هنجاریابی آزمون تفکر انتقادی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 9 (34)، 91-114.
5
قدیمی نوران، میترا و یونسی، جلیل؛ (1395). ساخت ورواسازی مقیاس سرمایه روانشناختی ورابطه آن با بهزیستی ذهنی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 7 (25)، 159-186.
6
مام شریفی، اسماعیل؛ دلاوران، علی؛ بلوکی، آزاده و شعبانی، سمیه؛ (1391). ارزش یابی آزمون نظری آزمون گواهینامه رانندگی بر اساس نظریه سوال – پاسخ و مقایسه آن با نظریه کلاسیک آزمون.فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 7 (2)، 1-34
7
Anquetil, T., & Jeannerod, M. (2007). Simulated actions in the first and in the third Person perspectives share common representations. Brain Research, 1130, PP: 125-129.
8
Bejar, I. 1980: A procedure for investigating the unidimensionality of achievement tests based on item parameter estimates. Journal of Educational Measurement 17(4), PP: 283-96.
9
Caeyenberghs, K., Wilson, P. H., van Roon, D., Swinnen, S. P., & Smits- Engelsman, B. C. M. (2009b). Increasing convergence between imagined and executed movement across development: evidence for the emergence of movement representations. Developmental Science, 12, PP: 474-483.
10
Caliari, P. (2008). Enhancing forehand acquisition in table tennis: the role of mental practice. Journal of Applied Sport Psychology, 20(1), PP: 88-96.
11
Callow, N., & Waters, A. (2005). The effect of kinaesthetic imagery on the sport confidence of flat-race jockeys. Psychology of Sport and Exercise, 6, PP: 443-459.
12
Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical assessment, research & evaluation, 10(7), PP: 1-9.
13
Cumming, J., & Williams, S. E. (2012). The role of imagery in performance. In S. Murphy (Ed.), Handbook of sport and performance psychology (PP. 213-232). New York, NY: Oxford University Press.
14
Cumming, J., & Williams, S. E. (2013). Adrice for Developing Effective Imagery for Athletes for Children (MIQ-C). Psychology of Sport and Exercise, 22, (2016), PP: 190-201.
15
DeAyala, R. (2009). The Theory and Practice of Item Response Theory. Psychometrika, 75(4), PP: 778-779.
16
DeMarc C. Item response theory. New York: Oxford; 2010.http://dx.doi.org/10.1093/acprof: oso/9780195377033.001.001.
17
Erhart, M., Wille, N., & Ravens-Sieberer, U. (2009). Die Messung der subjektiven Gesundheit: Stand der Forschung und Herausforderungen. In Gesundheitliche Ungleichheit (pp. 335-352). VS Verlag für Sozialwissenschaften.
18
Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C., & Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological methods, 4(3), P: 272.
19
Funk, M., Brugger, P., & Wilkening, F. (2005). Motor processes in children's imagery: the case of mental rotation of hands. Developmental Science, 8, 402-408.
20
Gabbard, C. (2009). Studying action representation in children via motor imagery. Brain and Cognition, 71, PP: 234-239.
21
Gabbard, C., & Bobbio, T. (2011). The inability to mentally represent action may be associated with performance deficits in children with developmental coordination disorder. International Journal of Neuroscience, 121, PP: 113-212.
22
Guillot, A., & Collet, C. (2008). Construction of the motor imagery integrative model in sport: a review and theoretical investigation of motor imagery use. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1(1), PP: 1-44.
23
Hall, C. R., & Martin, K. A. (1997). Measuring movement imagery abilities: a revision of the movement imagery Questionnaire. Journal of Mental Imagery, 21, PP: 143-154.
24
Heremans, E., Helsen, W. F., & Feys, P. (2008). The eyes as a mirror of our thoughts: quantification of motor imagery through eye movement registration. Behavioral Brain Research, 187, PP: 351-360.
25
Isaac, A. R., & Marks, D. F. (1994). Individual differences in mental imagery experience: developmental changes and specialization. British Journal of Psychology, 85, PP: 479-500.
26
Jackson, Ph. L., Lafleur, M. F., Malouin, F., Richards C., & Doyon, J. (2001). Potential role of mental practice using motor imagery in neurologic rehabilitation, Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, Volume 82, Issue 8, August 2001, PP: 1133-1141.
27
Jeannerod, M. (1995). Mental imagery in the motor context. Neuropsychologia, 33(I1), PP: 1419-1432.
28
Kline, P. (2013). "Principles and practice of structural equation modelling". 4nd New York: The Guildford Press. PP: 9-64.
29
Knackstedt, P. (2011). Optimal timing of a PETTLEP mental imagery intervention on a dart throwing task. The University of North Carolina at Greensboro.
30
Marcel, J., & Paquet, Y. (2005). "French validation of the modified version of the SAS." L'Encephale, 36(2). PP: 16-121.
31
Martini, R., Carter, M. Yoxon, E., Cumming, J., & Ste-Marie, D. (2016). Development and validation of the Movement Imagery Questionnaire for Children (MIQ- C). Psychology of Sport and Exercise, 22, PP: 190-201.
32
Mattie, P., & Munroe-Chandler, K. (2012). Examining the relationship between mental toughness and imagery use. Journal of Applied Sport Psychology, 24(2), PP: 144-156.
33
McAvinue, L. P., & Robertson, I. H. (2008). Measuring motor imagery ability: a review. European Journal of Cognitive Psychology, 20(2), PP: 232-251.
34
McAvinue, L. P., & Robertson, I. H. (2009). An evaluation of a movement imagery training scheme. Imagination, Cognition, and Personality, 29, PP: 99-114.
35
Roberts, R., Callow, N., Hardy, L., Markland, D., & Bringer, J. (2008). Movement imagery ability: Development and assessment of a revised version of the vividness of movement imagery questionnaire. Journal of Sport & Exercise Psychology (30), PP: 200-221.
36
Saab, S., Bastek, J., Dayaratna, S., Hutton, E., & Catherine, R. (2017). Development and Validation of a Mental Practice Tool for Total Abdominal Hysterectomy. Journal of Surgical Education, Volume 74, Issue 2, March–April 2017, PP: 216-221.
37
Skoura, X., Vinter, A., & Papaxanthis, C. (2005). Mentally simulated motor actions in children. Developmental Neuropsychology, 34, 356-367.
38
Smith, D., Wright, C. J., & Cantwell, C. (2008). Beating the bunker: The effect of PETTLEP imagery on golf bunker shot performance. Research quarterly for exercise and sport, 79(3), 385-391.
39
Stadulis, R. E., MacCracken, M. J., Eidson, T. A., & Severance, C. (2002). The competitive state anxiety inventory for children-the CSAI-2C. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 6, PP: 147-165.
40
Tabachnick, B. G. & Fidell. L. S. (2006)." Using Multivariate Statistics (5th edition)". New York, NY, US: Allyn & Bacon. PP: 98-222.
41
Taktek, K., Zinsser, N., & St John, B. (2008). Visual versus kinesthetic mental imagery: efficacy for the retention and transfer of a closed motor skill in young children. Journal of Experimental Psychology, 62(3), PP: 174-187.
42
TenVergert, E., Gillespie, M., & Kingma, J. (1993). Testing the assumptions and interpreting the results of the Rasch model using log-linear procedures in SPSS. Behavior Research Methods, 25(3), PP: 350-359.
43
Vealey, R. S., & Greenleaf, C. A. (2001). Seeing believes: understanding and using imagery in sport. In J. M. Williams (Ed.), applied sport psychology: Personal growth to peak performance (PP: 247-283). Mountain View, CA: Mayfield Publishing Company.
44
Weinberg, R. S., Gould, D. (2011). Foundations of Sport and Exercise Psychology, 5th Ed, 2011; PP: 11-42.
45
White, A., & Hardy, L. (1995). Use of different imagery perspectives on the learning and performance of different motor skills. British Journal of Psychology, 86, PP: 169-180.
46
ORIGINAL_ARTICLE
Psychometric Properties of Metacognitive Awareness Inventory and its Relationship with achievement goals in Secondary School Students in Shahriar City
The purpose of this study was to evaluate the psychometric properties of the Metacognitive Awareness Inventory and its relationship to Achievement Goals between female’s secondary school students in Shahriyar city. From statistical population consisted of 10500 high school female students of Shahriyar Secondary Schools in 97-98 academic year with a sample size of 561 by multistage random sampling and responded to the Schraw and Dennison (1994) meta-cognitive awareness questionnaire and the Elliot and McGregor (2004) achievement goals questionnaire. To evaluate the reliability of the metacognitive awareness questionnaire, using a T-test method on 53 subjects over two three-week intervals, the coefficient α = 0.79 for the whole questionnaire and α = 0.82 for the scales and subscales. It was achieved to indicate the characteristic of test stability over time. In addition, the results of the validity of the questionnaire with Cronbach's alpha method on a sample of 561 individuals, for the whole questionnaire was α = 0.82 and for the subscales and scales α = 0.84 indicating internal consistency of the question. Eight factors were obtained to investigate the construct validity using exploratory factor analysis, consequently confirmatory factor analysis, it was found that the instrument had an acceptable fit. In order to investigate convergent validity, the factors obtained from exploratory factor analysis were analyzed. The results show that the factors of the questionnaire have good convergent validity, that is, they measure what they need to measure. Concurrent validity confirmed the correlation between the metacognitive awareness questionnaire and achievement goals.
https://jem.atu.ac.ir/article_10900_def255be13c206210d9df99e2390bfd4.pdf
2019-09-23
137
167
10.22054/jem.2020.46853.1971
Metacognitive awareness
achievement goals
Psychometric properties
students
Shirin
Kooshki
sh.kooshki@iauctb.com
1
Associate Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
LEAD_AUTHOR
Aazam
Shavandi
azshavandi_80@yahoo.com
2
M.A. in Psychometrics, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.psychology
AUTHOR
بروجردی، فرانک؛ یونسی، جلیل؛ سیدصالحی، محمد؛ اسدپورکرکوکی، الهام (1396). تدوین یک مدل ساختاری پیشرفت تحصیلی بر پایه ویژگیهای روانشناختی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 8 (27)، 20-1.
1
پورجاوید، سهیلا؛ علی بیگی، امیرحسین و زرافشانی، کیومرث. (1390). ارزیابی پیشبینیهای خودکارآمدی آموزشگران هنرستانها و مرکزهای آموزش کشاورزی استان کرمانشاه. پژوهش و مدیریت آموزش کشاورزی. 17 (1)، 67-55.
2
تجری، اعظم. (1389). رابطه راهبردهای خودتنظیمی و اهداف پیشرفت، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
3
ثمری، عیسی و رسولزاده، بهزاد (1387). بررسی متغیرهای تأثیرگذار بر افزایش انگیزه پیشرفت وکسب موفقیت در مدیران تعاونیها. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت دولتی، 1 (1)، 50-32.
4
دلاورپور، محمد (1386). «پیشبینی آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی بر اساس جهتگیری هدفپیشرفت». فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 3 (9)، 91-65.
5
سپهوندی، محمدعلی؛ سبزیان، سعیده؛ گراوند، یاسر؛ بیرانوند، ساناز و پیرجاوید، فاطمه. (1395). «بررسی اثربخشی آموزش تکنیک های فراشناختی بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر شهر اصفهان». دوفصلنامه علمی پژوهشی رویکردهای نوین آموزشی، 11 (1)،
6
سیف، علی اکبر. (1390). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی آموزش و یادگیری. تهران: نشر دوران، چاپ یازدهم.
7
صیف، محمدحسن (1394). «ارائه الگوی روابط علّی جهت گیری هدف تحصیلی و درگیری شناختی: نقش واسطه ای هیجان های تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی». دوفصلنامهعلمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، 4 (8 )، 7-21.
8
عاشوری، جمال؛ آزادمرد، شهنام؛ جلیل آبکنار، سیده سمیه و معینیکیا، مهدی (1392). «الگوی
9
پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی، جهتگیری هدفهای پیشرفت و هوش معنوی در درس زیست شناسی». مجله روانشناسی مدرسه، 2(4)، 136-118.
10
متحدی؛ علیرضا (1386). بررسی مقایسهای فراشناخت و انگیزش تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر شهری و روستایی، (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه شیراز.
11
مشتاقی، سعید؛ میرهاشمی، مالک و شریفی، حسن پاشا (1391). بررسی شاخصهای روانسنجی
12
پرسشنامه اصلاحشده هدف پیشرفت (AGQ-R). فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 3 (7)، 90-71.
13
میرز، لاورنس اس؛ گامست، گلن و گارینو، ا.جی (2006). پژوهش چندمتغیری کاربردی (طرح و
14
تفسیر). ترجمه: حسن آبادی، حمیدرضا؛ پاشا شریفی، حسن؛ فرزاد، ولی الله؛ رضاخانی، سیمین
15
دخت؛ ایزانلو، بلال؛ حبیبی، مجتبی (1396). تهران، انتشارات رشد.
16
Ames, C. (1992). "Classrooms: Goals, structures, and student motivation." Journal of educational psychology, 84(3), 261.
17
Asikcan, M. and A. Saban (2018). "Prospective Teachers' Metacognitive Awareness Levels of Reading Strategies." Cypriot Journal of Educational Sciences, 13(1), 23-30.
18
Ayazgök, B. and H. Aslan (2014). "The review of academic perception, level of metacognitive awareness and reflective thinking skills of science and mathematics university students." Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 781-790.
19
Brakke, K., J. Guillory and S. S. Patterson (2019). "Strategies for Student Success through Living, Learning, and Knowing Self." Faculty Resource Network.
20
Brown, A. (1978). "Knowing when, where and how to remember. A problem of
21
metacognition. In. R. Glaser (Ed.)." Advances in instructional psychology , 1, 77-
22
165.
23
Dweck, C. S. (1986). "Motivational processes affecting learning." American psychologist, 41(10), 1040.
24
Elliot, A. J. and H. A. McGregor (2001). "A 2× 2 achievement goal framework." Journal personality and social psychology, 80(3), 501.
25
Flavell, J. H. (1979). "Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry." American psychologist, 34(10), 906.
26
Jaleel, S. (2016). "A study on the metacognitive awareness of secondary school students." Universal Journal of Educational Research, 4(1), 165-172.
27
Ford, J. K., E. M. Smith, D. A. Weissbein, S. M. Gully and E. Salas (1998). "Relationships of goal orientation, metacognitive activity, and practice strategies with learning outcomes and transfer." Journal of applied psychology, 83(2), 218.
28
Kaplan, A. and H. Flum (2010). "Achievement goal orientations and identity formation styles." Educational Research Review, 5(1), 50-67.
29
Liliana, C. and H. Lavinia (2011). "Gender differences in metacognitive skills. A study of the 8th grade pupils in Romania." Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29(4), 396-401.
30
Nicholls, J. G. (1984). "Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance." Psychological review, 91(3), 328.
31
Schraw, G. (2009). "A conceptual analysis of five measures of metacognitive monitoring." Metacognition and learning, 4(1), 33-45.
32
Schraw, G. and R. S. Dennison (1994). "Assessing metacognitive awareness." Contemporary educational psychology, 19(4), 460-475.
33
Schraw, G., C. Horn, T. Thorndike-Christ and R. Bruning (1995). "Academic goal orientations and student classroom achievement." Contemporary Educational Psychology, 20(3), 359-368.
34
Suárez Riveiro, J. M., R. G. Cabanach and A. V. Arias (2001). "Multiple‐goal pursuit and its relation to cognitive, self‐regulatory, and motivational strategies." British Journal of Educational Psychology, 71(4), 561-572.
35
Vrugt, A. and F. J. Oort (2008). "Metacognition, achievement goals, study strategies and academic achievement: pathways to achievement." Metacognition and learning, 3(2), 123-146.
36
Suárez Riveiro, J. M., R. G. Cabanach and A. V. Arias (2001). "Multiple‐goal pursuit and its relation to cognitive, self‐regulatory, and motivational strategies." British Journal of Educational Psychology, 71(4), 561-572.
37
ORIGINAL_ARTICLE
Delaware School Climate Survey-Student (DSCS-S): Factor Analysis, Validity and Reliability
This study investigated the validity, reliability and factor structure of Delaware school climate- student (DSCS-S) (Bear, Gaskins, Blank, Chen, 2016) in Iranian girl high school students. 500 girl high school students from grade 11 (250 experimental sciences, 250 human sciences) were selected through multi-stage sampling method and Persian version of DSCS-S was administrated among three towns of Zanjan province. The results based on item analysis showed that Cronbach's alpha coefficient for the scale was 0.92. Then the internal consistency of the scale was high. Confirmatory factor analysis also confirmed this structure and the existence of 7 factors: teacher-student relations, student-student relations, student engagement, clarity of expectations, fairness of rules, school safety and bullying. The factor structure of the scale was invariant by major. Goodness of fit indicates of confirmatory factor analysis confirmed the 7 extracted factors. Based on the results, Persian version of DSCS-S can be used as a precise instrument among girl high school students in Iran.
https://jem.atu.ac.ir/article_10901_0eb317dea30af96389c868bd9ac443fe.pdf
2019-09-23
169
186
10.22054/jem.2020.45901.1955
: confirmatory factor analysis
validity
reliability
Delaware school climate-student survey
mina
nezami
minanezami58@gmail.com
1
M.A. in Educational Psychology, Tehran University , Tehran, Iran.
AUTHOR
Zahra
Naghsh
z.naghsh@uc.ir.ac
2
Assistant Professor, Department of Educational Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran
LEAD_AUTHOR
Elaheh
HejaziHejazi
ehejazi@ut.ac.ir
3
Associate Professor, Department of Educational Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
AUTHOR
حجازی، الهه؛ موسوی، سید امین و برجعلی لو، سمیه. (1390). رواسازی، اعتباریابی و تحلیل عاملی سیاهه تمایلات تفکر انتقادی کالیفرنیا در نوجوانان ایرانی. مجله روانشناسی، 15 (1): 23-39
1
خدایی، علی؛ شکری، امید؛ کروسیتی، الیزابتا و گراوند فریبرز. (1388). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه سبکهای هویت. تازههایعلومشناختی، ۱۱ (۱): ۴۰-۴۸
2
رضاپور، میرصالح یاسر. (1395). بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه ((SOHQ در نمونهای از معلمان ایرانی. فصلنامهعلمیآموزشیوارزشیابی، 36 (9): 130-109
3
عیسی مراد، ابوالقاسم. (1394). بررسی مقایسهای آسیبشناسی رفتاری اجتماعی دانشآموزان متوسطه شهر تهران. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 9 (31): 31-9
4
قاسمی، امید؛ دلاور، علی و طباطبایی، سید علی. (1394). تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه شخصیت کودک سیاتل در جامعه دانشآموزان مقطع ابتدایی. فصلنامهعلمی- پژوهشیخانوادهوپژوهش، ۱۲ (۳): ۷۱-۸۴
5
مینایی، اصغر. (1385). مطالعه ساختار عاملی فرم گزارش معلم آخنباخ با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی. پژوهشدرحیطهکودکاناستثنایی، 6 (3)، 9-11.
6
واحدی، شهرام. (۱۳۹۴). بررسی پایایی، روایی و تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه جدایی روانشناختی در بین دانشجویان. فصلنامهاندازهگیریتربیتی، 5 (20)،159-189.
7
هومن، حیدرعلی (1379). اندازهگیریهایروانیوتربیتیوفنتهیهتست. تهران: نشر سلسله.
8
Aldridge, J., & Ala’l, K. (2013). Assessing students’ views of school climate: Developing and validating the What’s Happening in This School? (WHITS) questionnaire. Improving Schools, 16 (1), 47–66
9
Anderson, C. S. (1982). The search for school climate: A review of the research. Review of Educational.
10
Bandyopadhyay, S., Cornell, D., & Konold, T. (2009). Validity of three school climate scales to assess bullying, aggressive attitudes, and help seeking. School Psychology Review, 38 (3), 338-335.
11
Battistich, V., & Horn, A. (1997). The relationship between students' sense of their school as a community and their involvement in problem behaviors. American Journal of Public Health, 87, 1997−2001. doi: 10.2105/AJPH.87.12.1997
12
Battistich, V., Solomon, D., Kim, D., Watson, M., & Schaps, E. (1995). Schools as communities, poverty levels of student populations, and students' attitudes, motives, and performance: A multilevel analysis. American Educational Research Journal, 32, 627−658. doi: 10.2307/1163326
13
Battistich, V., Solomon, D., Watson, M., & Schaps, E. (1997). Caring school communities. Educational Psychologist, 32, 137−151. doi: 10.1207/s15326985ep3203_1
14
Bear, G., Yang, C., Mantz, L., Pasipanodya, E., & Boyer, D. (2014). Delaware school climate technical manual. Retrieved from http://wordpress.oet.udel.edu/pbs/technical-manual-for-school-climate-surveys/ by guest on September 14, 2014jpa.sagepub.comDownloaded from.
15
Bear, G. G. (2010). School discipline and self-discipline: A practical guide to promoting prosaically student behavior. Guilford Press.
16
Bear, G. G., Yang, C., Mantz, L. S., & Harris, A. B. (2017). School-wide practices associated with school climate in elementary, middle, and high schools. Teaching and Teacher Education, 63, 372-383
17
Bear, G. G., Yang, C., Pell, M., & Gaskins, C. (2014). Validation of a brief measure of teachers’ perceptions of school climate: Relations to student achievement and suspensions. Learning Environments Research, 17 (3), 339-354
18
Bear, G. G., Gaskins C, Blank J, Chen FF. (2011). Delaware School Climate Survey-Student: its factor structure, concurrent validity, and reliability. J Sch Psychol, 49 (2), 157-174
19
Bradshaw, C. P., Waasdorp, T. E., Debnam, K. J., & Johnson, S. L. (2014). Measuring school climate in high schools: A focus on safety, engagement, and the environment. Journal of School Health, 84 (9), 593-604
20
Brand, S., Felner, R., Shim, M., Seitsinger, A., & Dumas, T. (2003). Middle school improvement and reform: Development and validation of a school-level assessment of climate, cultural pluralism, and school safety. Journal of Educational Psychology, 95, 570-588. doi: 10.1037/0022-0663.95.3.570
21
Brookover,W. B. (1978). Elementary school social climate and school achievement. American Educational Research Journal, 15, 301-318.
22
Cohen, J. (1968). Multiple regression as a general data-analytic system. Psychological Bulletin, 70, 426–443.
23
Cohen, J., McCabe, L., Michelli, N. M., & Pickeral, T. (2009). School climate: Research, policy, practice, and teacher education. Teachers college record, 111 (1), 180-213.
24
Cohen, J., Pickeral, T., & McCloskey, M. (2009). Assessing school climate. The Education Digest, 74 (8), 45-48.
25
Cornell, D., & Huang, F. (2016). Authoritative school climate and high school student risk behavior: A cross-sectional multi-level analysis of student self-reports. Journal of youth and adolescence, 45 (11), 2246-2259, doi: 10.1007/s10964-016- 0424-3.
26
Dixon, P. N., Johnson, W. L., & Toman, S. (1991). Revisiting the Charles F. Kettering, LTD. school climate profile: Further analysis of the subscale structure. Educational and Psychological Measurement, 51, 135-141.
27
Eliot, M., Cornell, D., Gregory, A., & Fan, X. (2010). Supportive school climate and student willingness to seek help for bullying and threats of violence. Journal of school psychology, 48 (6), 533-553, doi: 10.1016/j.jsp.2010.07.001.
28
Fan, W., Williams, C. M. & Corkin, D. M. (2011). A multilevel analysis of student perceptions of school climate: The effect of social and academic risk factors. Psychology in the Schools, 48 (6), 632–647.
29
Fefer, S. & Gordon, K. (In Preparation). The Correlation between Discipline History and School Climate at the Secondary Level.
30
Finn, J. D. (1989). Withdrawing from school. Review of Educational Research, 59, 117-142. doi: 10.2307/1170412Griffith, J. (1995). An empirical examination of a model of social climate in elementary schools. Basic and Applied Social Psychology, 17 (1-2), 97-117.
31
Furlong, M. J., Greif, J. L., Bates, M. P., Whipple, A. D., Jimenez, T. C., & Morrison, R. (2005). Development of the California School Climate and Safety Survey—Short Form. Psychology in the Schools, 42, 137−149. doi: 10.1002/pits.20053
32
Glew, G. M., Fan, M. Y., Katon,W., Rivara, F. P., & Kernic, M. A. (2005). Bullying, psychosocial adjustment, and academic performance in elementary school. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 159, 1026–1031. doi:10.1001/archpedi.159.11.1026.
33
Gottfredson, G. D., Gottfredson, D. C., Payne, A. A., & Gottfredson, N. C. (2005). School climate predictors of school disorder: Results from a national study of delinquency prevention in schools. Journal of research in crime and delinquency, 42 (4), 412-444.
34
Lindell, M. K.,& Brandt, C. J. (2000). Climate quality and climate consensus as mediators of the relationship between organizational antecedents and outcomes. Journal of Applied Psychology, 85, 331-348.
35
Perry, A. (1908). The management of a city school. New York, NY: Macmillan.
36
Thapa, A., Cohen, J., Guffey, S., & Higgins-D’Alessandro, A. (2013). A review of school climate research. Review of Educational Research, 83 (3), 357-385, doi: 10.3102/0034654313483907.
37
United States Department of Education (2014). Guiding Principles: A Resource Guide for Improving School Climate and Discipline, Washington, D.C.
38
Van Horn, M. L. (2003). Assessing the unit of measurement for school climate through psychometric and outcome analyses of the school climate survey. Educationaland Psychological Measurement, 63 (6), 1002-1019, doi: 10.1177/0013164403251317.
39
Wang, M. T. (2009). School climate support for behavioral and psychological adjustment: testing the mediating effect of social competence. School Psychology Quarterly, 24 (4), 240-251, doi: 10.1037/a0017999.
40
Wang, M. T., & Degol, J. L. (2016). School climate: A review of the construct, measurement, and impact on student outcomes. Educational Psychology Review, 28 (2), 315-352, doi: 10.1007/s10648-015-9319-1.
41
Wiens, D. P. (2013). Designs for weighted least squares regression, with estimated weights. Statistics and Computing, 23 (3), 391-401, doi: 10.1007/s11222-012- 93179.
42
Wilson, S. J., & Lipsey, M. W. (2007). School-based interventions for aggressive and disruptive behavior: Update of a meta-analysis. American Journal of Preventive Medicine, 33 (Suppl. 2 S), 130−143. doi: 10.1016/j.amepre.2007.04.011
43
You, S., Furlong, M. J., Dowdy, E., Renshaw, T. L., Smith, D. C., & O’Malley, M. D. (2014). Further validation of the Social and Emotional Health Survey for high school students. Applied Research in Quality of Life, 9 (4), 997- 1015, doi: 10.1007/s11482-013-9282-2
44