ORIGINAL_ARTICLE
تعیین نیمرخهای نوعی مقیاس هوشی وکسلر کودکان با استفاده از تحلیل نیمرخ مبتنی بر مقیاسبندی چندبُعدی (PAMS)
تفسیر نمرات و درک عمیق تفاوتهای درون فردی آزمودنیها مستلزم تحلیل نیمرخ میباشد که خود از چالشهای جدی مطالعات حوزة روانسنجی است. هدف پژوهش بررسی تحلیل نیمرخ با استفاده از مقیاسبندی چندبعدی (PAMS) و کاربست آن در استخراج نیمرخهای زیربنایی آزمون هوشی وکسلر کودکان-4 بود. جامعة آماری پژوهش کلیة دانشآموزان دورة ابتدایی در منطقة 6 شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و تعداد 200 نفر دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از جامعة موردنظر انتخاب شدند و تمام خردهمقیاسهای آزمون وکسلر کودکان-4 را تکمیل کردند. تحلیل نتایج با استفاده از رویة PAMS به استخراج سه نیمرخ تراکمی منجر شد که از معناداری برخوردار بودند و با توجه به کرانههای ابعادی آنها نیمرخ سرعت پردازش در مقابل حافظة فعال، نیمرخ دانش واژگانی در مقابل هشیاری دیداری و نیمرخ استدلال ادراکی در مقابل درک و فهم کلامی نامگذاری شدند. استفاده از نیمرخهای به دست آمده از رویة PAMS در درک بهتر موقعیتهای بالینی و تفسیر عمیقتر نتایج آزمون سودمند است. تلویحات کاربردی و بالینی با تکیه بر پارامترهای فردی مورد بحث قرار گرفت
https://jem.atu.ac.ir/article_9812_55da20527fd59a0584e81579d06a336f.pdf
2018-12-22
1
26
10.22054/jem.2017.8464.1258
تحلیل نیمرخ با استفاده از مقیاسبندی چند بُعدی
مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم
هوش
سارا
یداللهی
sara.yadollahi2@gmail.com
1
دانشآموخته دکتری سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
AUTHOR
محمدرضا
فلسفی نژاد
falsafinejad@yahoo.co.uk
2
دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
احمد
برجعلی
borjali@atu.ac.ir
3
دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
AUTHOR
نورعلی
فرخی
farrokhinoorali@gmail.com
4
دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
آلن، مری جی و ین، وندی ام (1387). مقدمهای بر نظریههای اندازهگیری (روانسنجی). ترجمه دلاور، علی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1979).
1
تاد، جودیت و بوهارت، آرتور. (1394). اصول روانشناسی بالینی و مشاوره. ترجمه مهرداد فیروزبخت، تهران: رسا. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1999)
2
عابدی، محمدرضا؛ صادقی، احمد و ربیعی، محمد. (1392). هنجاریابی آزمون هوشی وکسلر کودکان (نسخة چهارم) در استان چهارمحال و بختیاری. فصلنامه شخصیت و تفاوتهای فردی، 2(3): 138-158.
3
دلاور، علی. (1388). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
4
فرگوسن، جرج ا و تاناکه، یوشیو. (1392). تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی. (ترجمةعلی دلاور و سیامک نقشبندی). تهران: ارسباران (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1989).
5
شریفی، طیبه و ربیعی، محمد. (1391). کاربرد چهارمین ویرایش آزمون هوشی وکسلر کودکان در تشخیص اختلال زبان نوشتاری و ریاضی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2 (2): 59-75.
6
فیرس، ای. جری و ترال، تیموتی، جی. (1382). روانشناسی بالینی مفاهیم روشها و حرفه. ترجمه مهرداد فیروز بخت. تهران: رشد (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2002).
7
گراث-مارنات، گری. (1384). راهنمای سنجش روانی (جلد اول). ترجمه حسن پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو. تهران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2003).
8
Allen, D., Thaler, N. Donohue, B., & Mayfield, J. (2010). WISC-IV profiles in children with traumatic brain injury: Similarities to and differences from the WISC-III. Psychological assessment, 22(1).
9
Bailey, K., D. (1994). “Numerical Taxonomy and Cluster Analysis": Typologies and Taxonomies, Beverly Hills, Ca: Sage publications.
10
Bratkocic, P., P. (2013). A First Look on Smaller Sized samples for Bootstrap Derived Patterns of Profile Analysis via Multidimensional Scaling. Metodoloˇski zvezki, 10 (1): 49-64.
11
Clercq-Quaegebeur, M., Casalis, s., Lemaitre, M., Bourgois, B., Getto, M., & Vallee, L. (2010). Neuropsychological profile on WISC-IV of French children with dyslexia. Journal of learning disabilities, 43(6): 563-574.
12
Cloninger, C. R., Przybeck, T. R., & Svrakic, D. M. (1991). The Tridimensional Personality Questionnaire: U.S. Normative Data. Psychological Reports, 69: 1047-1057.
13
Colliflower, T. J. (2013). Interpretation of the WISC-IV working memory index as a measure of attention. Theses, dissertations and capstones, 699.
14
Cox,T., & Cox, M. (2002). Multidimentional Scaling. Chapman & Hall/CRC.
15
Davison, M. L. (1996). Multidimensional scaling interest and aptitude profiles: Idiogrphic dimensions, nomothetic factors. Presidential address to Division 5, American Psychological Association, Toronto.
16
Davison, M. L., Gasser, M., & Ding, S. (1996). Identifying major profile patterns in a population: An exploratory study of WAIS and GATB patterns. Psychological Assessment, 8, 26–31.
17
Davison, M. L. & Kuang, H. (2000). Profile patterns: Research and professional interpretation. School Psychology Quarterly, 15(4), 457–464.
18
Ding, Cody S. (2001). Profile analysis: multidimensional scaling approach. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(16). Retrieved from http://PAREonline.net/getvn.asp?v=7&n=16 .
19
Fenollar-Cortes, J., Soria, I., Gomez, C. G. & Garcia-Sevilla, J. (2015). Cognitive profile for children with ADHD by using WISC-IV: subtype differences. Revista de Psicodidáctica, 20(1): 157-176.
20
Glutting, J. J., Watkins, M. W., Konold, T. R. & McDremott, P. A. (2006). Distinction whithout a difference: the utility of observed versus latent factors from the WISC-IV in estimating reading and math achievement on the WIAT-II. The journal of special education, 40(2).
21
Kaufman, A. S. (1994). Intelligent testing with the WISC-III. New York: John-Wiley & Sons.
22
Kaufman, A. S. (2013). Intelligent testing with Wechsler’s fourth editions: Perspectives on the Weiss et al. studies and the eight commentaries. Journal of Psychoeducational Assessment, 31, 224-234.
23
Kaufman, A.S., Flanagan, D.P., Alfonso, V.C., & Mascolo, J.T. (2006). Test review: Wechsler Intelligence Scale for Children, Fourth Edition (WISC-IV). Journal of Psychoeducational Assessment, 24, 278-295. DOI: 10.1177/0734282906288389
24
Kim, S-K., (2014). Profile Analysis via Principal Component Analysis (PAPCA). Unpublished manuscript.
25
Kim, S.-K. (2013). Identifying between-person and within-person factors from ordinary factors to enhance understanding of observed score profiles. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 66: 435–451.
26
Kim, S.K. (2010). Evaluating the invariance of cognitive profile patterns derived from profile analysis via multidimensional scaling (PAMS): A bootstrapping approach. International Journal of Testing, 10, 33-46.
27
Kim, S.-K., Davison, M. L., & Frisby, C. L. (2007). Confirmatory factor analysis and Profile Analysis via Multidimensional Scaling. Multivariate Behavioral Research, 42: 1–32.
28
Kim, S.-K., Frisby, C. L., & Davidson, M. L. (2004). Estimating Cognitive Profiles Using Profile Analysis via Multidimensional Scaling (PAMS). Multivariate Behavioral Research, 39(4): 595-624.
29
Kruskal, J. B., (1964). Nonmetric MDS: A Numeral Method. Psychometrika, 29. 115-129.
30
Kruskal, J. B., and Wish, M. (1978). Multidimensional Scaling. Beverly Hills, Ca: Sage publications.
31
Naglieri, J. A. & Paolitto, A. W. (2005). Ipsative Comparisons of WISC-IV Index Scores. Applied Neuropsychology, 12(4).
32
Oliveras-Rentas, R. E., Kenworthy, L., Roberson, R. B., Martin, A. & Wallace, G. L. (2012). WISC-IV Profile in High-Functioning Autism Spectrum Disorders: Impaired Processing Speed is Associated with Increased Autism Communication Symptoms and Decreased Adaptive Communication Abilities. Journal of autism developmental disorder, 42(5).
33
Schneider, W. J., & McGrew, K. S. (2012). The Cattell-Horn-Carroll Model of Intelligence. In D. P. McDermott, P. & Glutting, J. (1997). Informing stylistic learning behavior, disposition, and achievement through ability subtests – or, more illusions of meaning? School Psychology Review, 26(2), 163-175.
34
Smith, D. R. (2003). WISC-IV: an interpretive approach. Harcourt assessment incorporation.
35
Thaler, N. S., Bello, D. T. & Etcoff, L. M. (2012). WISC-IV profiles are associated with differences in symptomatology and outcome in children with ADHD. Journal of attention disorders.
36
Varian, H. (2005). Bootstrap Tutorial. The Mathematica Journal, 9(4).
37
Watkins, M., W. (2000). Cognitive Profile Analysis: A Shared Professional Myth. School Psychology Quarterly, 15 (4): 465-479.
38
Williams, P., Weiss, L., & Rolfhus, E. (2003). WISC-IV technical report #2 psychometric properties, the Psychological Corporation, a Harcourt Assessment Company.
39
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش اخلاقی کودکان مبتنی بر نظریه بوربا
هوش اخلاقی، توانایی درک درست از نادرست، داشتن اعتقادات قوی اخلاقی و رفتار در جهت صحیح است. با توجه به اهمیت تربیت هوش اخلاقی از مقطع کودکی و نیاز به اندازه گیری خط پایه، تدوین و اجرای برنامه های مداخله ای و در نهایت سنجش تاثیر برنامه ها در بهبود هوش اخلاقی کودکان هدف از پژوهش حاضر ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه هوش اخلاقی کودکان بود. به این منظور از بین کودکان مراجعه کننده به مهدها و پیش دبستانی های شهر شاهرود تعداد 300 کودک با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. به منظور تعیین ساختار عاملی پرسشنامه از تحلیل عاملی و به منظور بررسی روایی همگرا و واگرا از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ بررسی شد. نتایج تحلیل عاملی همسو با مبانی نظری نشان داد پرسشنامه هوش اخلاقی کودکان (CMIQ)، از یک ساختار 6 عاملی شامل وجدان، خویشتنداری، همدلی، بردباری، عدالت و احترام برخوردار است. اعتبار همگرای CMIQ، از طریق اجرای همزمان آن با "پرسشنامه هوش هیجانی کودکان کجباف نژاد" و اعتبار واگرای آن از طریق "پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی شهیم"، بررسی و تائید شد. نتایج آلفای کرانباخ نیز نشان داد که CMIQ از ضرایب پایایی رضایت بخشی برخوردار است (پایایی کل برابر با 92/0) و می توان در پژوهش های روانشناختی به منظور سنجش هوش اخلاقی کودکان 4 تا 6 سال (مهد کودک و پیش دبستان) از آن بهره گرفت.
https://jem.atu.ac.ir/article_9813_813e54bc8042bcc5488cee869e5438b2.pdf
2018-12-22
27
45
10.22054/jem.2019.40348.1903
پرسشنامه هوش اخلاقی کودکان
خویشتنداری و همدلی
وجدان و بردباری
احترام و عدالت
روایی و پایایی
یاسمین
امینی مقدم
n.moghadam202@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی , دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی , سمنان , ایران
AUTHOR
علی محمد
رضایی
rezaei_am@yahoo.com
2
دانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
LEAD_AUTHOR
شاهرخ
مکوند حسینی
shmakvand@semnan.ac.ir
3
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
AUTHOR
اسدی، رقیه؛ دلاور، علی و فرخی، نورعلی (1395). تدوین مدل ساختاری برای هوش معنوی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و بهزیستی ذهنی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. 7(25)، 1-28.
1
بوربا، میکله (1390). پرورش هوش اخلاقی، ترجمه فیروزه کاووسی. تهران: انتشارات رشد.
2
حاجی ده آبادی، محمدعلی (1379). چشماندازی به جایگاه و نقش اخلاق در آموزشوپرورش. تهران: انتشارات معاونت پرورشی آموزشوپرورش.
3
حبیبی، آرش و عدنور، مریم (1396). مدلیابی معادلات ساختاری. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
4
سیف، علیاکبر (1395). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: دوران.
5
شکوهی، غلامحسین (1374)، مبانی و اصول آموزشوپرورش. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
6
شهیم، سیما (1375). تهیه پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی (ویژه معلم). مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 12(1)،23-49.
7
کجباف نژاد، هادی (1393). ساخت و اعتباریابی مقیاس ارزیابی والدین از هوش هیجانی کودکان (8-4) ساله. طرح تحقیقاتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان.
8
لطفآبادی، حسین (1384). نقد نظریههای رشد اخلاقی پیاژه و کولبرگ و باندورا و ارائه الگویی نو برای پژوهش در رشد اخلاقی دانش آموزان ایران. فصلنامه نوآوری های آموزش. 4(11)، 104-46.
9
میر سپاسی، ناصر (1377). مدیریت منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات میر.
10
ناظمی مقدم، مهسا؛ کدیور، پروین و عرب زاده، مهدی (1396). ویژگیهای روانسنجی مقیاس هوش هیجانی صفت- فرم کودکان : ساختار عاملی، پایایی، روایی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. 7(27)، 65-81.
11
نیکوگفتار، منصوره (1386) رابطه بین سلسلهمراتب ارزشها و سلامت عمومی. پژوهشهای روانشناختی، دوره دوم.
12
هومن، حیدرعلی (1394). تحلیل دادههای چندمتغیری در پژوهشهای رفتاری. تهران: نشر پیک فرهنگ.
13
Beheshtifar, M., Esmaeli, Z., & Moghadam, M. N. (2011). Effect of moral intelligence on leadership. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 43(1), 6-11.
14
Borba M. (2002). Building intelligence. San Francisco: Jessy- Bass Publications.
15
Borba M. (2005). Building Moral Intelligence: The Seven Essential Virtues that Teach Kids to Do the Right Thing. The University of Michigan.
16
Borba, M. (2005). The step-by-step plan to building moral intelligence. Nurturing Kids Heart& Souls. National Educator Award, National council of Selfesteem: Jossey-Bass, 17-23.
17
Cronbach, L. J., & Meehl, P. E. (1955). Construct validity in psychological tests. Psychological bulletin, 52(4), 281.
18
Ferguson, E., & Cox, T. (1993). Exploratory factor analysis: A users’ guide. International journal of selection and assessment, 1(2), 84-94.
19
Ford, R. C., & Richardson, W. D. (1994). Ethical decision making: A review of the empirical literature [Book Review]. Journal of Business Ethics 13 (3):205 – 221.
20
Golmohammadian, M., Farhabaksh, K., smaili, M. (2012). Study the effectiveness of moral, cultural and spiritual intelligence on marital satisfaction. Journal of Family Counselling and Psychotherapy.
21
Gorsuch, R. L. (1983). Factor Analysis (2nd. Ed), Hillsdale, NJ: Erlbaum.
22
Hair, J., Anderson, RE., Tatham, RL & Black, WC. (1995). Multivariate data analysis, 4th Ed, Prentice-Hall Inc, New Jersey.
23
Hawkins, K. A., & Trobst, K. K. (2000). Frontal lobe dysfunction and aggression: Conceptual issues and research findings. Aggression and Violent Behavior, 5(2), 147-157.
24
Lennick D., Kiel F. (2008). Moral intelligence: enhancing business performance and leadership success. Pennsylvania: whart on School Publications.
25
Lennick, d. (2011). Moral intelligence: enhancing business performance and leadership success inturbulent times, New Jersey, Pearson education.
26
Lickona, T. (1993). The return of character education. Educational leadership, 51(3), 6-11.
27
Mahasneh, A. M. (2014). The level of moral competence among sample of Hashemite university students. Canadian Social Science, 10(1), 159.
28
Pelaez-Nogueras. M., & Gewirtz, J. L. (1995). The learning of moral behavior: A behavior analytic pproach. In VV M. Kurtines & J. 1_ Gewirtz (E.ds.), moral behaviour: An introduction (pp. 173-199). Boston: Allyn & Bacon.
29
Sapnas, K. G., & Zeller, R. A. (2002). Minimizing sample size when using exploratory factor analysis for measurement. Journal of nursing measurement, 10(2), 135-154.
30
Tabachnick, B., & Fidell, L. (2012). Using multivariate statistics, (6th Edition) Pearson Education, Inc.
31
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مدیریت تعارض در دبیرستان
زدبیرستان مکانی است که در آن نوجوانانی با روابطی پیچیده در حال تعامل با همسالانشان هستند؛ این وضعیت وجود تعارض را اجتنابناپذیر میکند. در مطالعه حاضر، تعارض دانش آموزان بهعنوان حالتی از رفتارها یا اهداف ناسازگار و تنش زا بین دانش آموزان با ارزش ها، سبک های ارتباطی و دیدگاه های مختلف تعریف می شود. در چنین شرایطی مهارتهای اجتماعی، ازجمله مهارتهای مربوط به مدیریت تعارض، برای بهبود سازگاری اجتماعی و رفتاری دانش آموزان ضروری خواهد بود. موضوع ضروری برای رسیدن به این هدف، اندازه گیری مهارت حل تعارض است. هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی روایی و پایایی پرسشنامه مدیریت تعارض انجام گرفت. روششناسی: جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر پایه دهم دوره دوم متوسطه شهرستان دزفول تشکیل بودند. تعداد 300 نفر به روش تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل کردند. پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای آن 81/0 است. همچنین برای بررسی روایی پرسشنامه نیز از روش تحلیل عامل تأییدی استفاده شد و نتایج نشان داد که با حذف سؤال ۱۲ و ۱۸، برازش دادهها حفظشده و ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد. نتیجهگیری: با توجه به دادههای بهدستآمده پرسشنامه مدیریت تعارض ابزار مناسبی برای اندازهگیری راهبردهای حل تعارض در دبیرستان است و از این پرسشنامه میتوان برای پژوهشهای مربوط به راهبردهای حل تعارض استفاده کرد.
https://jem.atu.ac.ir/article_9814_aac55740e4090197c37976a0cfa2da81.pdf
2018-12-22
47
65
10.22054/jem.2019.33090.1770
پایایی
روایی
مدیریت تعارض
فزوزان
باغبان زاده
foruzanbaghebanzade@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
AUTHOR
مرتضی
امیدیان
morteza_omid@scu.ac.ir
2
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانن
LEAD_AUTHOR
غلالمحسین
مکتبی
ghmaktabi@scu.ac.ir
3
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران
AUTHOR
امامقلی وند، فاطمه، کدیور، پروین و شریفی، حسن پاشا (1397). شاخصهای روانسنجی پرسشنامه شایستگی هیجانی –اجتماعی دانشآموزان (SECQ).فصلنامه اندازهگیریتربیتی، 9 (33)، 79-101.
1
انتظامی بیان، نرگس؛ احقر، قدسی و شعبانی گیل چالان، حسن. (1396). تأثیر یادگیری خودتنظیمی بر سبکهای حل تعارض دانشآموزان دورة راهنمایی. رویکردهای نوین آموزشی، ۱۲ (۱)، ۱۲۹-۱۱۰.
2
بابا پور خیرالدین، جلیل (۱۳۸۵). بررسی رابطه بین شیوههای حل تعارض ارتباطی و سلامت روانشناختی دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، ۱ (۴)، ۴۶ ـ ۲۷.
3
رحمتی زاده، خداداد و خرمآبادی، یدالله (۱۳۹۳). بهبود روابط بین فردی و مهارتهای حل تعارضات در دانشآموزان. همایش بینالمللی مدیریت، تهران، موسسه سفیران فرهنگی مبین.
4
سلیمانی، نادر (۱۳۸۴). بررسی رابطه رضایت شغلی و روحیه کارکنان مدارس با کاربرد سبکهای مدیریت تعارض. نشریه پژوهشهای تربیتی، ۲،(21)، ۸۵-۱۰۵.
5
کولتنر، جان (بی تا) (1369). ارتباط گفتاری میان مردم، اکبر میرحسینی و قاسم کبیری. تهران: انتشارات امیرکبیر.
6
مقیمی، محمد (1377). سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات ترمه.
7
موسوی، مهری سادات؛ یزدخواستی، بهجت و محسنی تبریزی، علیرضا (1397). طراحی مدل سنجش ابعاد اجتماعی بهزیستی ذهنی. فصلنامه اندازهگیریتربیتی، 8 (31)، 113-150.
8
Baumgardner, A. (2012). Conflict Management Styles: The Start of Effective Conflict Managemen. New York. Education, Coach Training and Credentials.
9
Burrel, B. (2001). Conflict Management, New York. Irwin.
10
Dee, J. R., Henkin, A. B., & Holman, F. B. (2004). Reconciling Differences: Conflict Management Strategies of Catholic College and University Presidents. Higher Education, 47(2), 177-196.
11
Eckstein, D. (1998). Styles of conflict management. The Family Journal, 6(3), 240-243.
12
Gaumer Erickson, A. S. Soukup, J. H. Noonan, P. M., & McGurn, L. (2016). Conflict Management Questionnaire. Lawrence, KS: University of Kansas, Center for Research on Learning.
13
Kilman, R. H., & Thomas, K. W. (1974). Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument, Xicom, Incorporated.
14
krejcie,R.V. & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
15
Maslow, A. H. (1982). La Amplitud Potencial de la Naturaleza Humana. México, D. F.: Trillas.
16
Monograph on the Internet: McNamarea C. (2007). Basics of Conflict Management, Adapted from the Field Guide to Leadership and Supervision.
17
Muindi, E. N. (2016). Influence of principals’ conflict management styles on academic performance in public secondary schools in Makueni sub-county. Makueni County (Doctoral Dissertation).
18
Mummendey, A., & Otten, S., (1998). Positive-Negative Asymmetry in Social Discrimination,In W. Stroebe, & M. Hewstone (eds.). European Review of Social Psychology, 9, 107-143, Chichester: Wiley.
19
Mura, G., Bonsignore, V., & Diamantini, D. (2010). Conflict Management Among Secondary School Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2402-2408.
20
Novara D., Regoliosi L., (2007), I Bulli Non Sanno Litigare, Roma. Carrocci Faber.
21
Perry, D.G., Perry, L.C. & Kennedy, E. (1992). Conflict and the Development of Antisocial Behavior, In C. Urlinger Shantz & W.W. Hartup (Eds.). Conflict in child and adolescent development, Cambridge: Cambridge University Press, 301-329.
22
Rahim, M. A. (1983). Theory and Research in Conflict Management, New York, NY: Praeger Publishing.
23
Rahim, M. A. (2002). Toward a Theory of Managing Organizational Conflict. The International Journal of Conflict Management, 13, 206-235.
24
Rahim, M.A. (1986). Managing Conflict in Organization. Journal of Social Psychology, 126(1), 79-86.
25
Schaubroeck, J. (1990). Investigating Reciprocal Causation in Organizational Behavior Research. Journal of Organizational Behavior, 11(1), 17-28.
26
Schuster B., (1996). Rejection, Exclusion, and Harassement at Work and in Schools: An Integration of Results from Research on Mobbing, Bullying, and Peer-Rejection. European Psychologist, 1. 293-317.
27
Shahmohammadi, N. (2014). Conflict Management among Secondary School Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 159:630-635.
28
Steinberg, L., & Silk, J. S. (2002). Parenting Adolescents, Handbook of parenting, 1, 103-133.
29
Tamm, A., Tulviste, T., & Urm, A. (2018). Resolving Conflicts with Friends: Adolescents' Strategies and Reasons behind These Strategies. Journal of Adolescence, 64, 72-80.
30
Tschannen-Moran, M. (2001). The effects of a state-wide conflict management initiative in schools. American Secondary Education, 2-32.
31
Ubinger, M. E., Handal, P. J., & Massura, C. E. (2013). Adolescent Adjustment: The Hazards of Conflict Avoidance and the Benefits of Conflict Resolution. Psychology, 4(01), 50.
32
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه مدیریت دانش بر اساس مدل نوناکا
هدف پژوهش حاضر، ساخت و تعیین روایی و پایایی پرسشنامه مدیریت دانش در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی تهران بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران با حجم 300 نفر در سال تحصیلی 1396-1395 بود. ابتدا بامطالعه ادبیات پژوهش، به استخراج مؤلفهها و نشانگرهای مدیریت دانش و تدوین پرسشنامه اقدام شد. پسازآن، برای هر 300 نفر اعضای هیئتعلمی دانشکدههای مذکور در شش دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، شهید بهشتی، خوارزمی، تربیت مدرس و الزهراء به روش سرشماری پرسشنامه مدیریت دانش ارسال شد. یافتههای پژوهش نشان داد که پرسشنامه مدیریت دانش از روایی محتوایی و صوری قابل قبولی برخوردار است. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی تعیین شد. درنهایت پرسشنامه در قالب هشت عامل حاصل از ساختار عاملی شامل «دانش پنهان فردی»، «فرایند آشکارسازی»، «دانش آشکار فردی»، «فرایند ترکیب»، «دانش آشکار جمعی»، «فرایند درونی سازی»، «دانش پنهان جمعی»، «فرایند اجتماعی سازی» تهیه شد. با استفاده از ضریب آلفای کرون باخ پایایی کل پرسشنامه،80/0 به دست آمد. با توجه به روایی و پایایی مناسب پرسشنامه مدیریت دانش، میتواند در پژوهشهای سازمانی مربوط به مدیریت دانش به کار رود.
https://jem.atu.ac.ir/article_9815_575e1379ce5c34636f142d426bd577d7.pdf
2018-12-22
67
90
10.22054/jem.2019.21425.1525
دانش پنهان
دانش آشکار
فرایندهای مدیریت دانش
روایی
پایایی
الهام
اتحادی
elham.etehadi94@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ایران.
AUTHOR
حمید
رحیمیان
hamrahimian@yahoo.com
2
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، علامه طباطبائی، تهران ایران
LEAD_AUTHOR
عصمت
مومنی
momeni.esmat@yahoo.com
3
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، علامه طباطبائی، تهران ایران.
AUTHOR
بهرام
صالح صدق پور
baramsaleh@gmail.com
4
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید رجائی، تهران ایران.
AUTHOR
انوری رستمی، علیاصغر و شهایی، بهنام. (1388). مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستندسازی و تجربه. نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 1(2).
1
برگرون، برایان. (1387). اصول مدیریت دانش، چاپ اول. تهران: انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر.
2
حسینقلی زاده، رضوان. (1383). جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس نظریه نوناکا و رابطه آن بافرهنگ سازمانی. پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد.
3
رفعتی شالدهی، حسن؛ حسنوی، رضا؛ به آذین، فرید و بنی طباء، علیرضا. (1387). بررسی الگوی مدیریت دانش در یک مرکز تحقیقاتی نظامی. طب نظامی، 10(3)، 237-252.
4
رجایی پور، سعید و رحیمی، حمید. (1387). بررسی رابطه بین فرایند تبدیل مدیریت دانش و عملکرد اعضای هیئتعلمی دانشگاه اصفهان. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، 8(4)، 76-59.
5
سلامی، مریم؛ نوبهار، نسیم و رودی، غلامعلی. (1394). تحقق مدیریت دانش با رویکرد مقایسهای بین کارکنان کتابخانههای دانشگاههای استان مازندران بر اساس مدل هیستیگ. فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، 2(2)، 60-49.
6
شفیعی زاده، مهدی و آفریده، احسان. (1386). ارزیابی سطح ریسک مدیریت دانش سازمانی و مدیریت دانش مشتریان (مطالعه موردی در یک شرکت پژوهشی صنعت پتروشیمی). اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران، ایران.
7
علی احمدی، علیرضا؛ پیمان، اخوان و باقری، مرضیه. (1393). بررسی و تبیین نقش علی مدیریت دانش در اثربخشی سازمان یادگیرنده (مطالعه موردی دانشگاه علم و صنعت ایران). نشریه مدیریت فردا، 13 (38)،5-22.
8
فتاحیان، سیما؛ هویدا، رضا؛ سیادت، سید علی و طالبی، هوشنگ. (1393). رابطه بین توانمند سازها و فرآیندهای مدیریت دانش با عملکرد دانشگاهها. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،5(4)، 18-1.
9
قریشی، فاطمه سادات و احمدی، پروین. (1387). نقش مدیریت دانش در مؤسسات آموزشی. مدیریت فردا،7 (20).
10
کریمی، ندا. (1388). بررسی عوامل مؤثر بر اجرای مدیریت دانش در مجموعه کتابخانههای دانشگاه گیلان. علوم اطلاعات.
11
کلاین، پاول. (1381). راهنمای آسان تحلیل عاملی، ترجمه محمدولی علیئی و سیدمحمد میرسندسی. تهران: دانشگاه امام حسین (ع).
12
مینویی، مهرزاد؛ پورزرندی، محمدابراهیم و ناردی، نازنین. (1389). ارزیابی وضعیت مدیریت دانش بر اساس مدل نوناکا و تاکه اوچی (مطالعه موردی: شرکت تالیا). مجله حسابداری مدیریت، 3(4)،49-58.
13
محمدی فاتح، اصغر؛ سبحانی، محمدصادق و محمدی، داریوش. (1387). مدیریت دانش: رویکرد جامع. تهران، چاپ جباری، چاپ اول.
14
محمدی مقدم، یوسف. (1390). الگوی مدیریت دانش در سازمان ناجا. رساله دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
15
محمود زاده، مجتبی؛ ضرغام بروجنی، حمید و صداقت، مریم. (1393). رابطه توانمند سازهای مدیریت دانش با فرایندهای مدیریت دانش. مطالعات مدیریت، 2(73)،173-145.
16
موسیوند؛ مریم؛ امرایی، محمد و سیاوشی، محمد. (1394). ارزیابی سطح سیستم مدیریت دانش و رابطه آن باکیفیت زندگی شغلی کارکنان وزارت ورزش و جوانان. فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش،1(6)، 101-85.
17
Alony, I. Whymark, G. & Jones, M. (2007). "Sharing tacit knowledge: A case study in the Australian film industry". Informing Science Journal, 10, 41–59.
18
Anothayanon, W. (2006).Knowledge Management and Characteristics. Ph.D Dissertation, Walden University, Minneapolis, Minnesota.
19
Al_Hakimi, A, A. (2017). A critical review of a typical knowledge management process: IBM case study", Journal of Education and Social Sciences, 6(2).
20
Choi, B. & Lee, H.)2002(. "Knowledge Management Strategy and ItsLink to Knowledge Creation Process". Expert Systems withApplications, 23 (3), 173–187.
21
Devi, S.R. Chong, S. Wong, K. )2013(."Knowledge management practices and enablers in public universities: A gap analysis", Campus- Wide Information Systems, 30(2), 76-94.
22
Cranfield, D. )2011(. Knowledge Management and Higher Education: A UK Case Study using Grounded Theory. UK: University of Southampton, School of Management, Unpublished Ph.D. Thesis.
23
Erickson, S. Rothberg, H. )2014(."Big data and knowledge management: Establishing a conceptual foundation", The Electronic Journal of Knowledge Management, 12(2), 108-116.
24
Esterhuizen, D. &Schutte, L. & du Toit, A. (2012). Knowledge creation processes as critical enablers for innovation, International Journal of Information Management, 32, 354–364.
25
Fullwood, R. Rowley, J. Delbridge, R. (2013)."Knowledge sharing amongst academics in UK universities", Journal of Knowledge Management, 17(1), 123-136.
26
Ferguson, G. Mathur, S. & Shah, B.)2005(. "Evolving from information to insight",The MIT Sloan Management Review, 46(2), 50–58.
27
Pässilä, A. &Uotila, T. & Melkas, H. (2013)."Facilitating future-oriented collaborative knowledge creation by using artistic organizational innovation methods: Experiences from a Finnish wood-processing company", Futures, 47, 59-68.
28
Imani, Y. (2007)."Knowledge creation, business and art: Exploring the contradictions and commonalities", Journal of Visual Art Practice, 6(2), 141–153.
29
Lee, H. & Choi, B. (2003)."Knowledge Management Enablers, Processes, and Organizational Performance: An Integrative View and Empirical Examination", Journal of Management Information System, 20(1), 179-228.
30
Lopez-Nicolas, C. & Soto-Acosta, P. (2010). "Analyzing Ict Adoption And Use Effects On knowledge Creation: An Empirical Investigation In Smes", International Journal Of InformationManagement, 30, 521–528.
31
Kamens, D. )2012(. Knowledge societies: Agency, and new actorsBeyond the Nation-State: The Reconstruction of Nationhood and Citizenship", Research in the Sociology of Education. 18(2),35-54.
32
Karkoulian, S. Halawi, L. and McCarthy, R. (2008). Knowledge management, formal and informal mentoring: An empirical investigation of Lebanese banks". Learning Organisation, 15(5), 409-420.
33
Kidwell, J., & Linde, V.K., & Johnson, S. (2000). Applying corporate knowledge management practices in higher education. Educause Quarterly, 23( 4), 28-33.
34
Kumar, K. K. Jain, K. K. & Rajiv R. T. (2013). "Leadership Activities and their Impact on Creating Knowledge in Organizations", International Journal of Leadership Studies, 8(1), 15-27.
35
Krogh, G., & Grand, S. (2000). Justification in knowledge creation: dominant logic in management discourses. in G. Krogh; I. Nonaka & T. Nishiguchi (eds.), knowledge creation: a source of value. New York: St. Martin's Press, 13-35.
36
Michael, A. &James, M. )2013(."Knowledge Management and Competitive Advantage: Issues and potential solution,"IGI Global.
37
Syed Mustapha S. D. (2016)."Towards Building Monolithic Computational Platform for SECI Model", International Journal of Intelligence Science, 6, 29-41.
38
Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1995). "The Knowledge-Creating Company: How Japanese CompaniesCreate the Dynamics of Innovation", OxfordUniversity Press, New York, USA.
39
Nonaka, I. )1991(. "The knowledge creating company",harvard business review,69, 96 – 104.
40
Pablos, Patricia Ordóňezde. (2003)."Measuring and Reporting StructuralCapital", Journal of ntellectual Capital, 5(4), 629-647.
41
Rowley, J. (2000). Is higher education ready for knowledgemanagement", International journal of educational management, 14 (7).
42
Sundaresan, Sh. and Zhang, Z. (2012). "Parallel teams for knowledge creation: Role of collaboration and incentives", Decision Support Systems, 54, 109-121.
43
Natek, S. &Zwilling, M. (2016).Knowledge management systems support SECI model og knowledge-creation process", International conference in Romania.
44
Sharma, M. & Kaur, M. (2016). Knowledge Management in Higher Education Institutions", IRA-International Journal of Management & Social Sciences, 4(3),548-555.
45
Yu-chuYeha, Yi-ling Yehb, Yu-Hua henb. (2012)."From knowledge sharing to knowledge creation: A blended knowledge-management model for mproving university students’ creativity", Thinking Skills and Creativity, 7, 245– 257.htt p://www.elsevier.com/locate/tsc.
46
Wiig, k. (1999). Knowledge Management: An Emerging Discipline Rooted in a Long History. Draft of Chapter 1 in Knowledge Management. Knowledge Research Institute.
47
Žarkovic, N. Vrecko, I. Barilovic, Z. (2014)."Creating holistic project-knowledge society through project management education in research and development", Procedia - Social and Behavioral Sciences, 119, 210-218.
48
Zwilling, M. (2016)."Knowledge management systems support SECI model of knowledge- creating process", International conference, Timisoara Romania, 25-27.
49
Tayyar, S, H. Kazemi, S. Mireftekhari, P.)2016(. Proposing an Integrated Model on Knowledge magement for Organizational Excellence", Mediterranean Journal of Social Sciences, 7 (4 S2), 90-95.
50
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و هنجاریابی آزمون تفکر انتقادی
این پژوهش با هدف ساخت و هنجاریابی آزمون تفکر انتقادی انجام گرفته است. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است که در آن پژوهشگر به دنبال تهیه آزمونی با پایایی و اعتبار مناسب و قابل قبول برای آزمون تفکر انتقادی دانشجویان می باشد و همچنین از نوع پژوهش ارزشیابی است. جامعه آماری این پژوهش شامل همهی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی91-90 می باشد که رویهمرفته 21217 نفر بودند. تعداد نمونهی پژوهش 500 نفر بود که از این تعداد 223 نفر مرد و 277 نفر زن بودند. نمونهگیری در دو مرحله انجام شد، مرحلهی اول با استفاده از روش خوشهای و مرحلهی دوم بصورت تصادفی بود. در این تحقیق پنج پرسش پژوهشی مطرح شده است. دادهها و اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه گردآوری شد. از آنجا که هدف اصلی این پژوهش ساخت پرسشنامهای برای سنجش تفکر انتقادی دانشجویان بود، دو پرسشنامه اجرا شد.آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا که برای بررسی روایی ملاکی پرسشنامه محققساخته استفاده شد و دیگری پرسشنامه ی محققساخته بود. در تحلیل سؤال های پژوهشی از آماره های توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و نمره استاندارد) و آمار استنباطی ( t مستقل ، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و روش کودر- ریچاردسون) و نرم افزارهای spss و Bilog استفاده شد. نتایج نشان دادند که آزمون در هر سه نوع روایی دارای نتایج قابل قبولی است. در روایی سازه- افتراقی نتایج نشان داد که آزمون توانایی تمیز بین گروه های بالا و پایین تفکر انتقادی را بر اساس آزمون کالیفرنیا دارد. همچنین نتایج روایی ملاکی نشان داد که آزمون محققساختهی تفکر انتقادی می تواند جایگزین آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا باشد. نتایج اعتبار بازآزمایی و همسانی درونی آزمون نیز بیانگر نتایج قابل قبولی است به طوری که همسانی درونی آزمون با روش کودر ریچاردسون 75/0 و اعتبار با روش باز آزمایی 96/0 بدست آمد. همچنین نتایج تابع آگاهی آزمون نشان داد که آزمون دارای برازش مطلوب بوده و برای افرادی با سطح توانایی 1± مناسب است. کلمات کلیدی: هنجاریابی، نظریه سؤال پاسخ،تفکر انتقادی
https://jem.atu.ac.ir/article_9816_61a71bbb0ee4b0d4c1b139a25a56b0ff.pdf
2018-12-22
91
114
10.22054/jem.2019.38198.1864
هنجاریابی
نظریه سوال پاسخ
تفکر انتقادی
الهام
ربانی پارسا
webtahlil@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. تبریز. ایران
LEAD_AUTHOR
جواد
مصرآبادی
mesrabadi@yahoo.com
2
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. تبریز. ایران
AUTHOR
پیمان
یارمحمدزاده
dr.peyman.ymz@gmail.com
3
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. تبریز. ایران.
AUTHOR
اسلامی، محسن (1382). ارائه الگویی برای طراحی و اجرای برنامه خواندن انتقادی و بررسی اثر آن بر تفکر انتقادی و نوشتن تحلیلی. پایاننامه دکتری، دانشگاه تربیتمعلم، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
1
بدری گرگری، رحیم. (1387). استفاده از روش بدیعه پردازی برای پرورش تفکر خلاق در دانش آموزان. همایش ملی نوآوری و شکوفایی در آموزشوپرورش.
2
بدری گرگری، رحیم؛ فتحی آذر، اسکندر؛ حسینی نسب، سید داوود و مقدم، محمد (1386). بررسی مهارت تفکر انتقادی دانشجو معلمان مراکز تربیتمعلم تبریز. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز. 2(7)، 11-26.
3
فیشر، رابرت (2001). آموزش تفکر به کودکان. ترجمه صفایی مقدم، مسعود و نجاریان، افسانه (1385). انتشارات رسش.
4
مارزینو، رابرت جی. (1998). ابعاد تفکر در برنامهریزی درسی و تدریس. ترجمه احقر، قدسی (1380). انتشارات یسطرون.
5
Barak, M. & Dori, Y. J. (2009). Enhancing higher order thinking skills among Inservice Science Teachers via Embedded Assessment, Journal of Science Teacher education, 20(5): 459-474.
6
Bowell, T. & Kemp, G. (2005). Critical thinking a concise guide, USA
7
Bullen, M. (1998). Participation and critical thinking in online university distance education. Journal of Distance Education. 13(2): 1-32.
8
Darn, G. T. & Volman, M. (2004). Critical thinking as a citizenship competence: Teaching strategies, Learning and Instruction, 14: 359 -379.
9
Ennis, R. H. (2002). An Outline of Goals for A Critical Thinking Curriculum and Its Assessment, available at: http://facu1ty. Ed. Uiuc.edu/rhennis.
10
Facione, P. A. (2000). The Disposition TowardCritical Thinking: Its Character, Measurement, and Relationship to Critical Thinking Skill, Informal Logic, 20(1): 61-84.
11
Facione, P. A (2010). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts, USA: Insight Assessment.
12
Glassner, A.& Schwarz, F. & Banich, B (2007). What stands and develops between creative and critical thinking? Argumentation? Thinking Skills and Creativity.2: 10-18.
13
Halpern, D. F. (1999). New Direction for Teaching and Learning, Teaching for Critical Thinking: Helping Colleg Students Develop the Skill and Dispositions of a Critical Thinker, San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
14
Innabi, Hanan. & EL Sheikh, Omar. (2006). The change in mathematics teacher's perceptions of critical thinking after 15 years of education reform in jordan, Educational Studies in Mathematics,64: 45-68.
15
Kennedy, M. & Fisher, M. B. & Ennis, R. II. (1991). Critical Thinking: Literature Review and Needed Research, Idol L. (eds). Educational Values and Cognitive Instruction: Implications for Reform, Lawrence Erlbaum.
16
Kirschner, S. R. (2011). Critical Thinking and the End(s) of Psychology, Journal of Theoretical & Philosophical Psychology. 31(3): 173-183
17
Lyutykh, E. (2009). Practicing critical thinking in an educational psychology classroom. Journal of educational studies. 45(4): 377-391
18
Mason, M. (2008). Critical thinking and learning, USA: Blackwell Publishing.
19
Paul, R. (1989). Critical thinking in North America: a new theory of knowledge, learning and literacy, Argumentation, 3: 197-235.
20
Page, D. (2007). Promoting critical thinking skills by using negotiation exercises, Journal of education for business, 82(5): 251-257.
21
Phillips, Virginia. & Bond, Carol (2004). Undergraduates' experiences of critical thinking, Higher Education Research & Development. 23(3): 277-294,407-412.
22
Piaw, Ch. Y. (2010). Building a test to assess creative and critical thinking simultaneously. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2:551 559.
23
Porter,O.G. T,Igein, G.,Alexander,D,Blaylock, J.,Mc Comb, D. W.,&Williams, Sh. (2005). Critical thinking for nursing leadership, Nurse Leader, 3(4): 28-31
24
Phye, G. D. (1987). Handbook of academic learning: construction of knowledge, USA: Academic press.
25
Renaud, R. D. & Murray, H. G. (2008). A comparison of a subject-specific and a general measure o f critical thinking, Thinking Skills and Creativity, 3: 85-93.
26
Raykovich, Th. F. (2000). A Study to Determine Whether The California Critical. Thinking Skills Test Will Discriminate Between The Critical Thhink Skills of First Semester Students and Fourth Semester Students at a two Years Community, Technical College, Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Education Specialist With a Major in Counseling and Psychological Services, The Graduate College University of Wisconsin- Stout.
27
Renaud, R. D. & Murray, H. G. (2008). A comparison of a subject-specific and a general measure o f critical thinking, Thinking Skills and Creativity, 3: 85-93.
28
Reinstein, Alan & Bayou, Mohamed E.: 1997,Critical thinking in accounting education: processes, skills and applications, Managerial Auditing Journal, MCB University Press, 12(7):336-342.
29
Siegel, H. (2010). Critical Thinking, International Encyclopedia of Education. (Third Edition): 141-145. Available in wvvw.Scienccdirect.com
30
Zohar, A, & Don. Y J (2003). Higher order thinking skills and low achieving students: Are they mutually exclusive? Journal of the Learning Sciences. 12.145-181.
31
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگیهای روان سنجی مقیاس تجارب تجزیه ای و همبستگی آن با افکار خودکشی و صفات بیمارگون شخصیت در بیماران افسرده
چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی گرایش به ارتباط قبل از ازدواج براساس سبک های زندگی و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانشجویان بود. روش: روش پژوهش حاضر، همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی که در سال تحصیلی1394-1393 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 374 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبی بود که از بین تمام دانشکده های دانشگاه به صورت تصادفی طبقه ای و به نسبت دانشجویان دختر و پسر انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه نگرش و گرایش به ارتباط قبل از ازدواج، پرسشنامه سبک های زندگی، و پرسشنامه شبکههای اجتماعی مجازی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخصهای برازش و ضرایب مسیر جهت آزمون فرضیهها استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی باگرایش به ارتباط قبل ازدواج ارتباط مستقیم معنی داری وجود دارد، همچنین بین سبک زندگی و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی رابطه معنی دار وجود دارد همچنین الگوی تبیین گرایش به ارتباط قبل از ازدواج براساس سبکهای زندگی و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با دادههای تجربی برازش دارد (05/ 0P<). نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که گرایش به ارتباط قبل از ازدواج براساس سبک های زندگی و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تبیین می شود. واژگان کلیدی: گرایش به ارتباط قبل از ازدواج، سبکهای زندگی، استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، مدل معادلات ساختاری، خانواده و جوانان
https://jem.atu.ac.ir/article_9755_ea54512a6e7595558b2177ed56b0178f.pdf
2018-12-22
115
131
10.22054/jem.2019.21744.1533
تجزیه
تجارب تجزیه ای
روایی
پایایی
حمید
کارگر برزی
kargar_hamid25@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
AUTHOR
احمد
کربلایی محمد میگونی
dsfsdmoshavereh@gmail.com
2
استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
LEAD_AUTHOR
حامد
برماس
222moshavereh@gmail.com
3
استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
AUTHOR
صادق
تقی لو
222222moshavereh@gmail.com
4
استادیار گروه روانشناسی، واحد استارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران
AUTHOR
انجمن روانپزشکی آمریکا. (1393). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی (ویراست پنجم). ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: روان. (تاریخ انتشار به زباناصلی، 2013).
1
انیسی، جعفر؛ فتحی آشتیانی، علی؛ سلیمی، سیدحسین و احمدی نوده، خدابخش. (1388). ارزیابی اعتبار و روایی مقیاس افکار خودکشی بک در سربازان. مجله طب نظامی، 7(1)، 37-33.
2
طاهری تنجانی، پریسا؛ گرمارودی، غلامرضا؛ آزادبخت، مجتبی؛ فکریزاده، زهره؛ حمیدی، رزگار؛ فتحیزاده، شادی و قیسوندی، الهام. (1393). پایایی و روایی نسخه دوم پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II) در سالمندان ایرانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 22(1)، 198-189.
3
فتحی آشتیانی، علی و داستانی، مینا. (1390). آزمونهای روانشناختی/ ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: مؤسسه انتشارات بعثت، چاپ پنجم.
4
همتی، آزاد؛ دژکام، محمود؛ دلاور، علی؛ عاطف وحید، محمدکاظم؛ برجعلی، احمد و کامکاری، کامبیز. (1392). همخوانی مقیاس های آسیبشناسی شخصیت (PSY-5) پرسشنامه MMPI-2-FR با صفات پیشنهادی محور دوم DSM-5. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 3(12)، 82-69.
5
Barnow, S., Limberg, A., Stopsack, M., Spitzer, C., Grabe, H. J., Freyberger, H. J., & Hamm, A. (2012). Dissociation and emotion regulation in borderline personality disorder. Psychological medicine, 42(4), 783-794.
6
Beck, A. T., Kovacs, M., & Weissman, A. (1979). Assessment of suicidal intention: the Scale for Suicide Ideation. Journal of consulting and clinical psychology, 47(2), 343-352.
7
Beck, A. T., Steer, R. A., & Brown, G. K. (1996). Beck Depression Inventory: second edition manual. San Antonio (TX): The Psychological Corporation.
8
Bernstein, E. M., & Putnam, F. W. (1986). Development, reliability, and validity of a dissociation scale. The Journal of nervous and mental disease, 174(12), 727-735.
9
Brents, L. K., Tripathi, S. P., Young, J., James, G. A., & Kilts, C. D. (2015). The role of childhood maltreatment in the altered trait and global expression of personality in cocaine addiction. Journal of psychiatric research, 64, 23-31.
10
Calati, R., Bensassi, I., & Courtet, P. (2017). The link between dissociation and both suicide attempts and non-suicidal self-injury: Meta-analyses. Psychiatry research, 251, 103-114.
11
Calati, R., Bensassi, I., & Courtet, P. (2017). The link between dissociation and both suicide attempts and non-suicidal self-injury: Meta-analyses. Psychiatry research, 251, 103-114.
12
Černis, E., Cooper, M., & Chan, C. (2018). Developing a new measure of dissociation: The Dissociative Experiences Measure, Oxford (DEMO). Psychiatry Research, 269, 229-236.
13
Cole, P. M., Michel, M. K., & Teti, L. O. (1994). The development of emotion regulation and dysregulation: a clinical perspective. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2-3), 73-100.
14
Ford, J. D. (2013). How can self-regulation enhance our understanding of trauma and dissociation? Journal of trauma & dissociation, 14(3), 237-250.
15
Granieri, A., Guglielmucci, F., Costanzo, A., Caretti, V., & Schimmenti, A. (2018). Trauma-related dissociation is linked with maladaptive personality functioning. Frontiers in psychiatry, 9.
16
Guadagnoli, E., & Velicer, W. F. (1988). Relation to sample size to the stability of component patterns. Psychological Bulletin, 103(2), 265-275.
17
Hebert, M., Langevin, R., & Oussaid, E. (2018). Cumulative childhood trauma, emotion regulation, dissociation, and behavior problems in school-aged sexual abuse victims. Journal of affective disorders, 225, 306-312. doi:10.1016/j.jad.2017.08.044
18
Joe, S., Woolley, M. E., Brown, G. K., Ghahramanlou-Holloway, M., & Beck, A. T. (2008). Psychometric properties of the Beck Depression Inventory-II in low-income, African American suicide attempters. Journal of personality assessment, 90(5), 521-523.
19
Krueger, R. F., Derringer, J., Markon, K. E., Watson, D., & Skodol, A. E. (2012). Initial construction of a maladaptive personality trait model and inventory for DSM-5. Psychological Medicine, 42(9), 1879-1890.
20
Kwapil, T. R., Wrobel, M. J., & Pope, C. A. (2002). The five-factor personality structure of dissociative experiences. Personality and Individual Differences, 32, 431-443.
21
Levinger, S., Somer, E., & Holden, R. R. (2015). The importance of mental pain and physical dissociation in youth suicidality. Journal of Trauma & Dissociation, 16(3), 322-339.
22
Ludtke, J., In-Albon, T., Michel, C., & Schmid, M. (2016). Predictors for DSM-5 nonsuicidal self-injury in female adolescent inpatients: The role of childhood maltreatment, alexithymia, and dissociation. Psychiatry research, 239, 346-352.
23
Lyssenko, L., Schmahl, C., Bockhacker, L., Vonderlin, R., Bohus, M., & Kleindienst, N. (2018). Dissociation in Psychiatric Disorders: A Meta-Analysis of Studies Using the Dissociative Experiences Scale. The American journal of psychiatry, 175(1), 37-46.
24
Merckelbach, H., Boskovic, I., Pesy, D., Dalsklev, M., & Lynn, S. J. (2017). Symptom overreporting and dissociative experiences: A qualitative review. Consciousness and Cognition, 49(Supplement C), 132-144.
25
Navarro-Haro, M. V., Wessman, I., Botella, C., & Garcia-Palacios, A. (2015). The role of emotion regulation strategies and dissociation in non-suicidal self-injury for women with borderline personality disorder and comorbid eating disorder. Comprehensive psychiatry, 63, 123-130.
26
Orbach, I. (1994). Dissociation, physical pain, and suicide: a hypothesis. Suicide & life-threatening behavior, 24(1), 68-79.
27
Ozdemir, O., Boysan, M., Guzel Ozdemir, P., & Yilmaz, E. (2015). Relationships between posttraumatic stress disorder (PTSD), dissociation, quality of life, hopelessness, and suicidal ideation among earthquake survivors. Psychiatry research, 228(3), 598-605.
28
Payne, A., Kralj, A., Young, J., & Meiser-Stedman, R. (2019). The prevalence of intrusive memories in adult depression: A meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 253, 193-202.
29
Pietkiewicz, I. J., Hełka, A. M., & Tomalski, R. (2019). Validity and reliability of the revised Polish online and pen-and-paper versions of the Dissociative Experiences Scale (DESR-PL). European Journal of Trauma & Dissociation.
30
Pollock, N. C., McCabe, G. A., Southard, A. C., & Zeigler-Hill, V. (2016). Pathological personality traits and emotion regulation difficulties. Personality and Individual Differences, 95, 168-177.
31
Ponce de León, B., Andersen, S., Karstoft, K. I., & Elklit, A. (2018). Pre-deployment dissociation and personality as risk factors for post-deployment post-traumatic stress disorder in Danish soldiers deployed to Afghanistan. European journal of psychotraumatology, 9(1), 1443672.
32
Prasko, J., Grambal, A., Kasalova, P., Kamardova, D., Ociskova, M., Holubova, M., Vrbova, K., Sigmundova, Z., Latalova, K., Slepecky, M., Zatkova, M. (2016). Impact of dissociation on treatment of depressive and anxiety spectrum disorders with and without personality disorders. Neuropsychiatric disease and treatment, 12, 2659-2676.
33
Ruiz, M. A., Pincus, A. L., & Ray, W. J. (1999). The relationship between dissociation and personality. Personality and Individual Differences, 27(2), 239-249.
34
Schimmenti, A. (2018). The trauma factor: Examining the relationships among different types of trauma, dissociation, and psychopathology. Journal of Trauma & Dissociation, 19(5), 552-571.
35
Schreiber, L. R., Grant, J. E., & Odlaug, B. L. (2012). Emotion regulation and impulsivity in young adults. Journal of psychiatric research, 46(5), 651-8.
36
Simonsen, E., & Newton-Howes, G. (2018). Personality pathology and schizophrenia. Schizophrenia bulletin, 44(6), 1180-1184.
37
Spinhoven, P., Elzinga, B. M., Van Hemert, A. M., de Rooij, M., & Penninx, B. W. (2016). Childhood maltreatment, maladaptive personality types and level and course of psychological distress: A six-year longitudinal study. Journal of affective disorders, 191, 100-108.
38
Williams, J., Bucci, S., Berry, K., & Varese, F. (2018). Psychological mediators of the association between childhood adversities and psychosis: A systematic review. Clinical Psychology Review, 65, 175-196.
39
ORIGINAL_ARTICLE
ساختار عاملی و روایی مقیاس خودانتقادی/خوداعتمادی در بین معلمان
هدف پژوهش حاضر ارزشیابی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس خودانتقادی/ اعتماد به خود در معلمان زن و مرد بود. پژوهش حاضر یک پژوهش اعتباریابی بود. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 444 معلم بود که از میان معلمان دوره دوم مقطع متوسطه شهر بجنورد در سال تحصیلی 95-1394 با روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش مقیاس خودانتقادی/ اعتماد به خود، خودکارآمدی و شادکامی بود. برای بررسی پایایی مقیاس خودانتقادی/ اعتماد به خود از روش آلفای کرونباخ و ضریب بازآزمایی و برای بررسی از روش واگرا و روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. پایایی مقیاس با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای خودانتقادی 69/0 و برای اعتماد به خود 77/0 محاسبه شد. روایی واگرا پرسشنامه خودانتقادی و اعتماد به خود نیز از طریق همبسته نمودن آن با مقیاس خودکارآمدی و شادکامی معنادار به دست آمد. استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی ساختار دو عاملی آن را تایید کرد. نسخه پرسشنامه خودانتقادی/ اعتماد به خود برای اندازهگیری خودانتقادی/ اعتماد به خود در معلمان رضایت بخش به نظر میرسد. البته، انجام پژوهشهای بیشتر برای تایید این یافتهها در معلمان لازم است.
https://jem.atu.ac.ir/article_9817_f64c88a62a361a6d61d73ce302013263.pdf
2018-12-22
133
147
10.22054/jem.2019.20805.1520
کلید واژه ها
ساختار عاملی
روایی
ابوطالب
سعادتی
seadatee@srbiau.com
1
استادیار گروه روانشناسی تربیتی و شخصیت دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
LEAD_AUTHOR
سعید
مذبوحی
smazbohi@gmail.com
2
استادیار گروه مطالعات آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبائی تهران
AUTHOR
شهناز
مرزی
aboh@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد
AUTHOR
اکبرزاده، بهروز؛ زارعیان، احسان؛ سیاوشی، الهه و مقدم، سودابه. (1397). ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه تصویرسازی حرکتی -3 نوجوان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 9(33)، 125-153.
1
رجبی، غلامرضا؛ ملک، فاطمه؛ امانالهی، عباس و سودانی، منصور. (1394). بررسی رابطهی بین خود انتقادی، جهت گیری مذهبی درونی، افسردگی و تنهایی با میانجیگری خودخاموشی در بین دانشجویان درگیر رابطه رمانتیک. دو ماهنامه اصول بهداشت روانی، 17 (6)، 291-284.
2
عباس پور، عباس؛ مجتبی زاده، محمد و اکرادی، احسان. (1395). ساخت، پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازهگیری برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی ایران، فصلنامه اندازهگیری تربیتی ، 6(24)،201-228.
3
Bagby, R. M., & Rector, N. A. (1998). Self-criticism, dependency and the five factor model of personality in depression: assessing construct overlap. Personality Individual Difference, 24(6), 895-897.
4
Cohen S., & Pressman, D. S. (2005). Does positive affect influence health? Carnegie Mellon University. Psychological Bulletin American Psychological, 131 (6), 925- 971.
5
Francis, L. J., Lester, D., & Philipckalk, R. (1998). Happiness as table extraversion: A cross examination of reliability and validity of the oxford happiness inventory among students in the UK, USA, Australia and Canada. Personality and Individual Differences. 24(2), 164-171.
6
Gilbert, P., & Irons, C. (2004). A pilot exploration of the use of compassionate images in a group of self-critical people. Memory, 12 (4), 507-516.
7
Gilbert, P., & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and self-criticism: overview and pilot study of a group therapy approach. Clinical Psychology and Psychotherapy, 13, 353-379.
8
Gilbert, P., Clarke, M., Hempel, S., Miles, J., & Irons, C. (2004). Criticizing and reassuring oneself: An exploration of forms, styles and reasons in female students. British Journal of Clinical Psychology, 43, 31–50.
9
Gilbert, P., McEwan, K., Gibbons, L., Chotai, S., Duarte, J., & Matos, M. (2011). Fears of compassion and happiness in relation to alexithymia, mindfulness, and self-criticism. Psychology Psychotherapy, 85 (4), 374-390.
10
Iancu, I., Bodner, E., & Zion, I. (2015). Self-esteem, dependency, self-efficacy and self-criticism in social anxiety disorder. Compr Psychiatry, 58,165-171.
11
Kleitman, S., & Gibson, J. (2011). Metacognitive beliefs, self-confidence and primary learning environment of sixth-grade students. Learning and Individual Differences, 40, 1-8.
12
Kleitman, S., & Stankov, L. (2007). Self-confidence and metacognitive processes. Learning and Individual Differences journal, 17(2), 161–173.
13
Krejcie, R.V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30, 607-610.
14
Öngen, D. (2015).The relationships among self-absorption, self-criticism and perfectionism. Social and Behavioral Sciences 191, 2559 – 2564.
15
Schere, R.F., Adams, J.S., Carley, S.S., & Wiebe, F.A. (1983). Role model performance effects on development of entrepreneurial career perferenc. Journal of Entrepreneurship Theory and Practice, 13 (3). 53-71.
16
Thompson, R., & Zuroff, D. C. (2004). The Levels of Self-Criticism Scale: comparative self-criticism and internalized self-criticism. Personality Individual Difference, 36(2), 419-430.
17
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و اعتباریابی مقیاس نگرش به زمان در نوجوانان
هدف پژوهش حاضر ساخت ابزاری برای اندازهگیری نگرش به زمان در میان نوجوانان ایرانی بوده است. به همین منظور دو مطالعه جهت ساخت و اعتباریابی مقیاس نگرش به زمان انجام شد. در مطالعه اول برای شناسایی ابعاد نگرش به زمان و ساخت ابزار از روش کیفی و طرح نظریه برخاسته از داده بنیاد استفاده شد. شرکتکنندگان در مطالعه اول 45 نفر (23 پسر و 22 دختر) بین سنین 15 تا 17 با میانگین سنی 20/16 بودند. سه گروه کانونی در مدارس دخترانه و سه گروه کانونی در مدارس پسرانه تشکیل شد. نتایج کدگذاری باز و محوری برای دورههای زمانی گذشته، حال و آینده نشان داد که نگرش به زمان برای نوجوانان شامل هشت مقوله آینده مثبت، آینده منفی، حال لذت گرا، حال منفی، حال آیندهنگر، گذشته مثبت، گذشته منفی و پذیرش گذشته است. در مطالعه دوم بر اساس کدهای به دست آمده از مطالعه اول مقیاس نگرش به زمان تدوین شد و سپس ویژگیهای روانسنجی آن مورد بررسی قرار گرفت. شرکتکنندگان در مطالعه دوم شامل 938 دانشآموز (493 دختر و 445 پسر) ایرانی بودند. یافتههای بدست آمده از تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که مقیاس نگرش به زمان شامل هشت مقوله آینده مثبت، آینده منفی، حال منفی، لذتگرایی، حال آیندهنگر، گذشته منفی، پذیرش گذشته و گذشته منفی است. شاخصهای برازش مدل در تحلیل عاملی تأییدی روایی این مقیاس را مورد تأیید قرار داد. بر اساس یافتهها، مقیاس نگرش به زمان میتواند به عنوان ابزاری معتبر و روا برای سنجش نگرش به زمان نوجوانان ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.
https://jem.atu.ac.ir/article_9818_35d021a6fbc9c6d3116033c38512d3f8.pdf
2018-12-22
149
171
10.22054/jem.2019.33976.1790
نگرش به زمان
روایی
پایایی
تحلیل عاملی اکتشافی
تحلیل عاملی تأییدی؛
هیمن
خضری آذر
h.khezriazar@ut.ac.ir
1
دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
معصومه
مقیمی فیروزآباد
namin1356@gmail.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان نسیبه، تهران، ایران.
AUTHOR
مهرناز
ثانی
sanim@gmail.com
3
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
مسعود
غلامعلی لواسانی
lavasani@ut.ac.ir
4
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
بازرگان، عباس. (۱۳۸۷). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. انتشارات دیدار.
1
جعفری، حسن؛ محمدپور، سمانه؛ قدمپور، عزت اله و قبادیان، مسلم. (۱۳۹۷). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه بدرفتاری روانشناختی. فصلنامه اندازهگیری . ۸ (۳۱)، ۱-۲۱.
2
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1395). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه.
3
فرامرزی، سالار؛ کیانی، محبوبه و لاهیجانیان، زهرا. (۱۳۹۷). ساخت، رواییسنجی و اعتباریابی مقیاس رشد زبانی کودکان. فصلنامه. ۸ (۳۱)، ۱-۲۱.
4
میرز، اس لاورنس؛ گامست، گلن و گارینو، ا.جی. (2006). پژوهش چند متغیری کاربردی. ترجمه شریفی و همکاران. تهران: انتشارات رشد.
5
Alansari, M., Worrell, F. C., Rubie-Davies, C., & Webber, M. (2013). Adolescent Time Attitude Scale (ATAS) scores and academic outcomes in secondary school females in New Zealand. International Journal of Quantitative Research in Education, 1(3), 251-274.
6
Andretta, J. R., Worrell, F. C., & Mello, Z. R. (2014). Predicting educational outcomes and psychological well‐being in adolescents using time attitude profiles. Psychology in the Schools, 51(5), 434-451.
7
Apostolidis, T., Fieulaine, N., Simonin, L., & Rolland, G. (2006). Cannabis use, time perspective and risk perception: Evidence of a moderating effect†. Psychology and Health, 21(5), 571-592.
8
Becker, B. E., & Luthar, S. S. (2002). Social-emotional factors affecting achievement outcomes among disadvantaged students: Closing the achievement gap. Educational Psychologist, 37(4), 197–214.
9
Boniwell, I., Osin, E., Alex Linley, P., & Ivanchenko, G. V. (2010). A question of balance: Time perspective and well-being in British and Russian samples. The Journal of Positive Psychology, 5(1), 24-40.
10
Boyd, J. N., & Zimbardo, P. G. (2005). Time Perspective, health, and risk taking. Strathman, Alan (Ed); Joireman, Jeff (Ed), (2005). Understanding behavior in the context of time: Theory, research, and application. , (pp. 85-107). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, xix, 356 pp.
11
Buhl, M., & Linder, D. (2009). Time perspectives in adolescence: Measurement, profiles, and links with personality characteristics and scholastic experience. Diskurs Kindheits und Jungendforschung, 2, 197-216.
12
Coser, L., & Coser, R. (1963). Time perspective and social structure. In A.W. Gouldner & H. P. Gouldner (Eds), Modern sociology (pp. 191-202). New York: Harcourt Brace & World.
13
Davies, G., & Omer, O. (1996). Time allocation and marketing. Time & Society, 5(2), 253-268.
14
Dawes, A., & Finchilescu, G. (2002). What's changed? The racial orientations of South African adolescents during rapid political change. Childhood, 9(2), 147-165.
15
Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equations models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
16
Henson, J. M., Carey, M. P., Carey, K. B., & Maisto, S. A. (2006). Associations among health behaviors and time perspective in young adults: Model testing with boot-strapping replication. Journal of Behavioral Medicine, 29(2), 127-137.
17
Jones, J. M., & Brown, W. T. (2005). Any time is trinidad time! Cultural variations in the value and function of time. Understanding behavior in the context of time: Theory, research, and application. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 305-323.
18
Laghi, F., Baiocco, R., Liga, F., Guarino, A., & Baumgartner, E. (2013). Identity status differences among Italian adolescents: Associations with time perspective. Children and Youth Services Review, 35(3), 482-487.
19
Lewin, K. (1942). Time perspective and morale. In G. Watson (Ed.), Civilian morale (pp. 48-70). Oxford, England: Houghton Mifflin.
20
Lewin, R. (1995). When Time is Lost in the Transaction. Management Todays, December,
21
Manuel, J., Francisco, J. & Félix, A. (2009). Exploring the impact of individualism and uncertainty avoidance in Web-based electronic learning: An empirical analysis in European higher education. Computers & Education, 52, 588–598.
22
McInerney, D. M. (2004). A discussion of future time perspective. Educational Psychology Review, 16(2), 141-151.
23
McKay, M. T., Cole, J. C., Sumnall, H. R., & Goudie, A. J. (2012). Framing health messages for adolescents: should we use objective time periods, temporal benchmarks, or both?. Journal of Youth Studies, 15(3), 351-368.
24
Mello, Z. R., & Worrell, F. C. (2006). The relationship of time perspective to age, gender, and academic achievement among academically talented adolescents. Journal of the Education of the Gifted, 29(3), 271-289.
25
Mello, Z. R., & Worrell, F. C. (2007). The adolescent time inventory-English. Unpublished scale The University of California, Berkeley.
26
Mello, Z. R., & Worrell, F. C. (2010). The adolescent time inventory: Preliminary technical manual. Berkeley: Colorado Springs, CO.
27
Mello, Z. R., Bhadare, D., Fearn, E. J., Galaviz, M. M., Hartmann, E. S., & Worrell, F. C. (2009). The window, the river, and the novel: examining adolescents' conceptions of the past, the present, and the future. Adolescence, 44(175), 539-557.
28
Mello, Z. R., Finan, L. J., & Worrell, F. C. (2013). Introducing an instrument to assess time orientation and time relation in adolescents. Journal of Adolescence, 36(3), 551-563.
29
Rojas-Méndez, J. I., Davies, G., Omer, O., Chetthamrongchai, P., & Madran, C. (2002). A time attitude scale for cross cultural research. Journal of Global Marketing, 15(3-4), 117-147.
30
Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R. W. (1982). The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychological reports, 51(2), 663-671.
31
Shores, K., & Scott, D. (2007). The relationship of individual time perspective and recreation experience preferences. Journal of Leisure Research, 39(1), 28.
32
Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., ... & Harney, P. (1991). The will and the ways: development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of personality and social psychology, 60(4), 570.
33
Stolarski, M., Matthews, G., Postek, S., Zimbardo, P. G., & Bitner, J. (2013). How we feel is a matter of time: relationships between time perspectives and mood. Journal of Happiness Studies, 1-19.
34
Strathman, A., Gleicher, F., Boninger, D. S., & Edwards, C. S. (1994). The consideration of future consequences: Weighing immediate and distant outcomes of behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 66(4), 742.
35
Wills, T. A., Sandy, J. M., & Yaeger, A. M. (2001). Time perspective and early-onset substance use: A model based on stress–coping theory. Psychology of Addictive Behaviors, 15(2), 118.
36
Worrell, F. C., & Mello, Z. R. (2007). The reliability and validity of Zimbardo Time Perspective Inventory scores in academically talented adolescents. Educational and Psychological Measurement, 67(3), 487-504.
37
Worrell, F. C., & Mello, Z. R. (2009). Convergent and Discriminant Validity of Time Attitude Scores on the Adolescent Time Perspective Inventory. Diskurs Kindheits-und Jugendforschung, 4(2): 185-196.
38
Worrell, F. C., Mello, Z. R., & Buhl, M. (2012). Introducing english and german versions of the Adolescent Time Attitude Scale (ATAS). Assessment. (Advance online publication).
39
Worrell, F. C., Mello, Z. R., & Buhl, M. (2013). Introducing English and German versions of the Adolescent Time Attitude Scale. Assessment, 20(4), 496-510.
40
Zeleski, Z., Cycon, A., & Kurc, A. (2001). Future time perspective and subjective well-being in adolescent samples. In P. Schmuck, & K. M. Sheldon (Eds.), Life goals and well-being: Towards a positive psychology of human striving (pp. 58–67). Gottingen, Germany: Hogrefe & Huber Publishers.
41
Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (1999). Time perspective: A valid, reliable, individual-differences metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77, 1271–1288.
42
Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (2008). The time paradox. New York, NY: Free Press.
43
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و ارزشیابی مدل شایستگیهای حرفهای راهبری و توسعه آموزش الکترونیکی ضمن خدمت کارکنان در دستگاه های اجرایی
در عصر جدید و فناوری های یادگیری پیشرفته که در آن دانش در میان شبکهای از افراد و فناوری توزیع شده اتفاق میافتد، دست اندرکاران و متولیان آموزش و یادگیری در سازمان ها برای انجام وظایف مرتبط با آموزش الکترونیکی و حل نوآورانه مسائل مربوطه نیازمند برخورداری از مجموعه ای از صلاحیت ها و شایستگیهای حرفهای همانند سایر مشاغل هستند. هدف پژوهش حاضر تدوین شایستگیهای حرفهای لازم برای راهبری و توسعه آموزش الکترونیکی ضمن خدمت در دستگاه های اجرایی است. در این بررسی از طرح پژوهشی آمیخته اکتشافی به منظور تبیین جنبه های اصلی موضوع مورد نظر استفاده شده است. در بخش کیفی این مطالعه افزون بر بررسی ادبیات موضوع و کتابخانه ای و اسناد علمی، با 10 نفر از خبرگان موضوع مصاحبه هایی برای گردآوری داده های لازم انجام گرفت و در بخش کمّی نیز داده های موردنظر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از 20 نفر از خبرگان و صاحبنظران که همگی بصورت هدفمند انتخاب شده بودند گردآوری شد. رویکرد تدوین شایستگیهای موردنیاز برای راهبری و توسعه آموزش الکترونیکی، پیمایش از خبرگان و متخصصان موضوعی بوده است. در این مقاله مدل شایستگیهای حرفهای موردنیاز متولیان راهبری و توسعه آموزش الکترونیکی در دستگاههای اجرایی که شامل شایستگیهای طراحی آموزشی، شایستگیهای مدیریت طراحی آموزشی و شایستگیهای چندرسانه ای به عنوان مؤلفه های اصلی برای راهبری و توسعه آموزش الکترونیکی، به همراه گویه ها و گزاره های عملکردی به عنوان نتیجه پژوهش بدست آمد و به روش آماری، اعتباریابی درونی شد.
https://jem.atu.ac.ir/article_9819_9042d534e914057ba87c1b4bfbf2c190.pdf
2018-12-22
173
194
10.22054/jem.2019.38313.1867
"ارزشیابی شایستگی"
"مدل شایستگی"
"طراحی آموزشی"
"آموزش الکترونیکی"
"مهارتهای چندرسانهای"
عمران
رمضانی اردی
emran1347@gmail.com
1
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
اسماعیل
زارعی زوارکی
zavaraki@atu.ac.ir
2
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
نیلی
محمد رضا
m.nili.a@adu.ac.ir
3
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
خدیجه
علی آبادی
aliabadikh@atu.ac.ir
4
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
اسلمی، محبوبه، اسمعیلی، زهره، سعیدی پور، بهمن و سرمدی، محمدرضا (1397). تبیین شایستگیهای مدرسان در محیط یادگیری الکترونیکی. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله،11(2)،15-24.
1
بازرگان، عباس (1387). ﻣﻘﺪﻣﻪای ﺑﺮ روشﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ و آﻣﯿﺨﺘﻪ: روﯾﮑﺮدﻫﺎی ﻣﺘﺪاول در علوم رﻓﺘﺎری. ﺗﻬﺮان: انتشارات ارسباران
2
حبیب پور، کرم و صفری، رضا (1391). راهنمای جامع کاربرد SPSSدر تحقیقات پیماشی. تهران: موسسه راهبرد پیمایش.
3
گال، مردیت دامین؛ بورگ، والتر و گال، جویس (2009). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. گروه مترجمان (1386)، تهران: انتشارات سمت.
4
محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمدرحیم (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart- PLS(آموزشی و کاربردی). تهران: نشر کتاب مهربان.
5
Albert Ritzhaupt, Florence Martin & Katharine Daniels (2010).Multimedia Competencies for an Educational Technologist: A Survey of Professionals & Job Announcement Analysis. Jl. of Educational Multimedia & Hypermedia 19 (4), 421-449.
6
Association for talent Development (2018). ATD’s State of the Industry Report. USA.
7
Bari, Moncef & Djouab, Rachida (2014). Quality Frameworks & Standards in E-Learning System. International Journal of the computer, the Internet & Management vol.22 No.3.
8
Deist, Francoise Delamare Le & Winterton, Jonathan (2015). What is competence? Human Resource Development International, Vol. 8, No. 1.
9
Guasch, T.; Alvarez, I. & Espasa, A. (2010). University teacher competencies in a virtual teaching/learning environment: Analysis of a teacher training experience. An International Journal of Research & Studies, 26(2), 199-206.
10
Haunstein, Patrick (2010). Competency Modeling Approaches & strategies. (Http: //www.csae. com/client/csae.pdf).
11
Koszalka, Tiffany A., Russ Darlene F. & Reiser, Robert (2013). Instructional Designer Competencies, The Standards (Fourth Edition). A volume in IBSTPI book series.
12
Martin, Florence & Bethanne, Winzler (2008). Multimedia Competencies for Instructional Technologists. Journal of Educational Technology Research & Development, Association for Educational Communications & Technology.
13
Rothwell, W. J., & Lindholm, J. E. (1999). Competency identification, modeling & assessment in the USA. International Journal of Training & Development, Vol. 3, No.2, pp.90-105.
14
Spector, J. M., Klein, J. D., Reiser, R. A., Sims, R. C., Grabowski, B. L., & de la Teja, I. (2006). Competencies & standards for instructional design & educational technology. In University of Georgia Instructional Technology Forum (ITFORUM). Athens, Georgia.
15
Spicer, Carol (2009). Building a Competency Model. Society for Human Resource Management, HRMagazine, 54 (4).
16
Van Beirendonck, L. (2009). Iedereen competent–Het handboek voor competencies management. Lannoo Campus, Leuven.
17
Williams, P. E. (2003). Roles & competencies for distance education programs in higher education institutions. The American Journal of Distance Education, 17(1), 45-57.
18
Xu, Di & Jaggers, Shanna Smith (2011). Online & Hybrid Course Enrollment & Performance in Washington State Community & Technical Colleges. Community College Research Center, Teachers College, Columbia University.
19
Yang, S. J. H., Okamoto, T. & Tseng, S. S. (2008). Context-aware & ubiquitous learning. Educational Technology & Society, 9(1), 188-201.
20