ORIGINAL_ARTICLE
کاربست رویکرد چندسطحی در تعیین نقش مولفههای ناکارآمد فراشناختی در گرایش دانشآموزان به مصرف مواد
هدف از انجام این پژوهش، کاربست رویکرد چندسطحی درتعیین نقش مولفههای ناکارآمد فراشناختی مرتبط با گرایش به مصرف دانش-آموزان استان کرمان بود. روش این تحقیق همبستگی بود و برای انجام این تحقیق 1000 نفر از دانشآموزان استان کرمان با روش نمونه-گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای آمادگی اعتیاد زرگر، پرسشنامه فراشناختی ولز استفاده شد. نتایج رویکرد چندسطحی با استفاده از مدل آنووای یکراهه با اثرات تصادفی نشان داد که چهار مولفه (باورهای مثبت در مورد نگرانی، باورهای منفی در مورد نگرانی، اطمینانشناختی پایین و خودآگاهیشناختی) واریانس گرایش به اعتیاد را حدود 49 درصد در سطح مدرسه تبیین کرد. همچنین مدل عرض از مبدا تصادفی، 12 درصد از واریانس سطح دانشآموز را در گرایش به مصرف مواد تبیین میکنند، معناداری خیدو با مقدار 37/983 در سطح معناداری (P<0/001) در اینجا نشاندهنده تغییر معنادار مدل پوچ و مدل 1 است در پاسخ به این سوال که چقدر رابطه بین گرایش به سوءمصرف مواد و مولفههای سطح دانشآموزان در بین مدارس مشابه است از مدل کامل با متغیرهای سطح دانشآموز و مدرسه یعنی مدل 2 استفاده شد. در مدل 2 نتایج نشان داد که در سطح مدرسه میانگین باور مثبت و خودآگاهی شناختی با گرایش به سوءمصرف مواد رابطه معناداری دارد ولی میانگین اطمینانشناختی و باورمنفی با گرایش به سوءمصرف رابطه معناداری ندارد در حالیکه در سطح دانشآموزان اطمینانشناختی و باورمنفی با گرایش به مصرف مواد رابطه معناداری در سطح (P<0/01) دارد. در مجموع میتوان بیان داشت که در زمینه متغیرهای مرتبط با نمونههایی که ماهیت آشیانهای دارند، لزوم استفاده از همه سطوح در تحلیل دادهها الزامی است.
https://jem.atu.ac.ir/article_9489_ff469ac86f6a7db56b2e6de1f874dea2.pdf
2018-06-22
1
15
10.22054/jem.2019.6811.1226
کلید واژگان: مولفههای ناکارآمد فراشناختی
گرایش به مصرف مواد
رویکرد چندسطحی
سمیه
پوراحسان
purehsan@uk.ac.ir
1
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد رضا
فلسفی نژاد
falsafinejad@yahoo.co.uk
2
2. دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
AUTHOR
علی
دلاور
dr.delavarali@gmail.com
3
3. استاد ممتاز گروه سنجش واندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
AUTHOR
نورعلی
فرخی
farrokhinoorali@gmail.com
4
دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
AUTHOR
احمد
برجعلی
borjali@atu.ac.ir
5
دانشیار گروه روانشناسی بالینی و عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
AUTHOR
ابوالقاسمی، عباس.، احمدی، محسن.، کیامرثی، آذر. (1386). بررسی ارتباط فراشناخت و کمال گرایی با پیامدهای روانشناختی در افراد معتاد به مواد مخدر. تحقیقات علوم رفتاری، 5 (2)، 72-85.
1
آقابخشی، حبیب.، صدیقی، بهرنگ.، اسکندری، محمد. (1388). بررسی عوامل موثر بر گرایش جوانان به سوء مصرف مواد مخدرصنعتی. فصلنامه پژوهش اجتماعی، 2 (4)، 71- 87.
2
امیرکافی، مهدی. (1385). اهمیت و منطق مدلهای چند سطحی در تحقیقات اجتماعی. مجله جامعه شناسی ایران، 7 (4)، 38-71.
3
بابایی، زهرا.، رفیعی نیا، پروین. (1392). مقایسه باورهای فراشناختی و دشواری درنظمجویی هیجان در افراد وابسته به مواد و بهنجار، مجله روانشناسی بالینی، 5 (4)، 63-71.
4
بشیریان، سعید.، حیدرنیا، علیرضا.، اله وردی پور، حمید.، حاجی زاده، ابراهیم. (1391). بررسی رابطه خودکنترلی با تمایل نوجوانان به مصرف مواد مخدر. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان، 20 (1)، 45-53.
5
بهامین، قباد.، داوری فرد، فروزان.، ملکشاهی، مریم.، آبی، رضا.، دوستی، رضا. (1395). بررسی تاثیر باورهای فراشناختی و نگرش مذهبی بر گرایش به مصرف سیگار در نوجوانان، مجله پژوهش در دین و سلامت، 2 (3)، 35-45.
6
حاجی علیزاده، کبری.، بحرینیان، سید عبدالمجید.، نظیری، قاسم.، مدرس غروی، مرتضی. (1388). نقش متغیرهای شناختی، ابعاد فراشناختی و هیجانات در رفتار سوءمصرف مواد. تازه های علوم شناختی، 11 (43) 1-12.
7
زرگر، یدالله.، نجاریان، بهمن ونعامی، عبدالزهرا. (1387). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی (هیجان خواهی، ابرازوجود، سرسختی روانشناختی)، نگرش مذهبی ورضایت زناشویی با آمادگی به اعتیاد به مواد مخدر. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1،3، 99-120.
8
شیرینزاده دستگیری، صمد.، گودرزی، محمدعلی.، رحیمی، چنگیز.، نظیری، قاسم. (1387). بررسی ساختارعاملی، روایی و اعتبار پرسشنامه فراشناخت 30، مجله روانشناسی، 12 (4)، 445 - 461.
9
قاضی طباطبایی، محمود.، حجازی، الهه.، رضائی شریف، علی. (1389). آزمون تئوریهای مساله اجتماعی پیوند با مدرسه در بین دانشآموزان مقطع ابتدائی. مجله بررسی مسائل اجتماعی ایران، سال اول، شماره دوم: 114- 138.
10
قهوه چی، فهیمه.، محمد خانی، شهرام. (1391). رابطه باورهای فراشناختی، راهبردهای خودتنظیمی و هیجانات منفی در مصرف سیگار دانشجویان، مجله علوم پزشکی زنجان، 20 (81) ،93-102.
11
نقش، زهرا.، مقدم، اعظم. (1391). کاربرد تکنیکهای مدل یابی چندسطحی در تحلیل دادههای تیمز 2007 و مقایسه آن با تحلیل یکسطحی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، سال سوم( 8 ) ،133-154.
12
Agresti A. (2007). “Categorical data analysis. New York. P 99-137.
13
Birch, C. D., Stewart, S. H., & Zack, M. (2004). Emotion and motive effects on drug related cognition. InR.W. Wiers., & A. W. Stacy [Eds]. Handbook on Implicit cognition and Addiction (pp.267-280). Thousand Oaks, CA, Sage publishers, in Press.
14
Brook, J., Lukoff, I., & Whiteman, M. (1977). Peer, family and personality domains as related to adolescent drug behaviors. Psychological Reports, 41: 1095- 1102.
15
Cartwright-Hatton S, Wells A. (1997). Beliefs about worry and intrusions: The metcognitions questionnaire. Journal of Anxiety Disorders, 11: 297-315.
16
Gold stein, H. (2008). Handbook of Multilevel Analysis; NewYork: Springer.
17
Goldstein H, Browne W, Rasb ash J. (2002). “Multilevel modeling of medical data “. Stat Med: 21: 291-315.
18
Marlatt GA, Gorden J. (1985). Relapse prevention. New York: Guilford.
19
National institute of Drug Abuse. (2007). Science- Based prevention programs and principles, Retrived from Internet: WWW. Drug abuse.gov.
20
Pinheiro, J .C and D.M. Bates. (2000). Mixed – effects Models in S and S-PLUS. New York: Springer – Verlag.
21
Sarvela, P. D. & Mc Clendon, E. J. (1988). Indicators of rural youth drug use. Journal of youth and Adolescence. 17(4): 335- 347.
22
Spada, M, M., Nikcevic, V, A. Giovanni, B. Wells, A. (2007). Meta Cognition as a mediator of the relationship between emotion and smoking dependence. Addictive behaviours. 32, 2120-2139.
23
Spada, M, M, Wells, A. (2006). Meta Cognitions about Alcoho use in Problem drinkers. Clinical psychology and psychotherapy. 13,138-143.
24
Spada, M, M., Wells, A. (2005). Meta cognitions about alcohol use in problem drinkers. Clinical psychology and psychotherapy, 12, 150- 155.
25
Toneatto T. (1999). Meta cognition and substance use. Addictive Behaviors, 24(2): 167-174.
26
Toneatto T. (1999).A Meta cognitive analysis of craving: Implication for treatment. Journal of clinical psychology, 55, 527-537.
27
United Nations Office on Drugs and Crime, World Drug Report (2015). United Nations publication.
28
Wells, A. (2009). Meta cognitive therapy for anxiety and depression, New York: Guilford: 1-22.
29
Wells, A., Cart wright- Hatton. (2004). A Short form of the Metacognition questionaire: Properties of the MCQ- 30- Behavior and therapy, 42, 385-396.
30
Wells, A., & Matthews, G. (1994). Attention and emotion: A clinical perspective. Hove, UK: Erlbaum.
31
Wells, A., & Purdon, C. (1999). Meta cognition and cognitive – behavior therapy: A special issue. Clinical psychology and psychotherapy, G, 71-72. https://www.mehrnews.com/news/3727474
32
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد سنجش تشخیصی شناختی به منظور تحلیل سوال های درک مطلب کنکور کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی
هدف پژوهش حاضر تعیین مهارتهای پایه آزمون خواندن و درک مطلب وتحلیل سوالهای آزمون و درنهایت تعیین نقاط ضعف و قوت آزمودنیها از طریق مدلهای سنجش تشخیصی شناختی با تحلیل باز برازش بود. دادههای مورد بررسی در این پژوهش شامل پاسخنامه 3000 نفر از شرکت کنندگان در آزمون سراسری کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی بود که از بین 16044 نفرشرکت کننده به تصادف انتخاب شده بود. در ابتدا با کمک نظر متخصصین یک ماتریسQ که شامل روابط بین 20 سوال آزمون خواندن با 7 مهارت پایه بود تشکیل گردید و سپس با بکارگیری مدل G-DINA تجزیه و تحلیل نهایی انجام شد. در نهایت با استفاده از روش پسینی مورد انتظار در چهارچوب مدل G-DINA احتمال تسلط هر فرد بر هریک از مهارتها با کمک بسته CDM در مجیط نرم افزار R محاسبه شد و با تعیین نقطه برش 6/0 برای حد تسلط، افراد مورد بررسی در هریک از مهارتها به دو گروه مسلط و غیر مسلط تقسیم شدند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که در هریک از مهارتها بیشتر افراد به حد تسلط نرسیدهاند، البته وضعیت افراد در مهارت SUM(تجزیه و تحلیل و ارزیابی اهمیت نسبی اطلاعات موجود در متن با کمک تفاوت قائل شدن بین ایده اصلی و جزئیات) نسبت به سایر مهارتها بهتر بود و حدود نیمی از افراد در این مهارت به حد تسلط رسیدهبودند. نتیجهی نهایی گویای این مطلب بود که بهطور کلی وضعیت آزمودنیها در کاربرد راهبردهای شناختی برای رسیدن به پاسخ صحیح نامطلوب میباشد و باید این راهبردها در سرفصلهای درسی مهارت خواندن و درک مطلب گنجانده شود.
https://jem.atu.ac.ir/article_9490_25d9c41622d11304ab734cc85f68b0ae.pdf
2018-06-22
17
40
10.22054/jem.2019.21300.1522
برآورد پسینی مورد انتظار
تحلیل باز برزاش
سنجش تشخیصی شناختی
ماتریسQ
مدل G-DINA
ریحانه
رحیمی
reyhanerahimi1367@gmail.com
1
دانشجو
LEAD_AUTHOR
جلیل
یونسی
jalilyounesi@gmail.com
2
دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
مهران
مکرمی
mehran.mkrm@gmail.com
3
دانشجو
AUTHOR
افضلی، افشین. (1393). تدوین و ارزشیابی مدل تشخیصی شناختی (CDM) ریاضیات پایه اول دبیرستان با استفاده از روش سلسله مراتبی صفات (AHM). پایاننامه دکتری: دانشگاه علامه طباطبایی.
1
ثرندایک، رابرت ال. (1369). روانسنجی کاربردی. ترجمه حیدرعلی هومن. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
2
شریفی، حسن پاشا. (1390). اصول روان سنجی و روان آزمایی. تهران: رشد.
3
فرهادی، حسین. (1381). «نقدی بر آزمونهای کنکور کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی» پژوهشهای زبان خارجی، 13، 79-106.
4
کبیری، مسعود (1393). کاربرد سنجش تشخیص به منظور تعیین مهارت های کسب شده علوم تجربی در دانش آموزان سال سوم راهنمایی ایران بر اساس داده های تیمز 2011. پایان نامه دکتری: دانشگاه تهران
5
محسنپور، مریم (1393). طراحی و ساخت آزمون شناختی- تشخیصی سواد ریاضی کاربردی دانش آموزان سال اول دبیرستان و سنجش اثربخشی بسته آموزشی جبرانی مبتنی بر آن. پایان نامه دکتری: دانشگاه تهران.
6
مینایی، اصغر. (1391). مدل پردازی تشخیصی شناختی (CDM) سؤال های ریاضیات تیمز 2007 در دانش آموزان پایه هشتم ایران با استفاده از مدل یکپارچه با پارامتر پردازی مجدد (RUM) و مقایسه مهارت های ریاضی دانش آموزان دختر و پسر. پایان نامه دکتری: دانشگاه علامه طباطبایی.
7
مقدم، اعظم. (1394). کاربرد مدلهای تشخیصی شناختی بهمنظور تعیین مهارتهای زیربنایی عملکرد داوطلبان در آزمون وروردی زبان انگلیسی عمومی دوره دکتری. پایان نامه دکتری: دانشگاه علامه طباطبایی.
8
Alderson, J. C. (2005). Assessing reading. Ernst Klett Sprachen.
9
Bernhardt, E. B. (1993). Reading development in a second language: Theoretical, empirical, & classroom perspectives. Ablex Publishing Corporation, 355 Chestnut St., Norwood, NJ (paperback: ISBN-0-89391-734-6; cloth: ISBN-0-89391-675-7).
10
Buck, G., Tatsuoka, K., & Kostin, I. (1997). The Subskills of Reading: Rule‐space Analysis of a Multiple‐choice Test of Second Language Reading Comprehension. Language Learning, 47(3), 423-466.
11
Davier, M. (2005). A general diagnostic model applied to language testing data. ETS Research Report Series, 2005(2).
12
Jang, E. E. (2009). Cognitive diagnostic assessment of L2 reading comprehension ability: Validity arguments for Fusion Model application to LanguEdge assessment. Language Testing, 26(1), 031-73.
13
Johnson, D. M., & Reynolds, F. A. (1940). A factor analysis of verbal ability. The Psychological Record, 4, 181.
14
Kasai, M. (1997). Application of the rule space model to the reading comprehension section of the test of English as a foreign language (TOEFL) (Doctoral dissertation, University of Illinois at Urbana-Champaign).
15
Koda, K. (2005). Insights into second language reading: A cross-linguistic approach. Cambridge University Press.
16
Kunina-Habenicht, O., Rupp, A. A., & Wilhelm, O. (2009). A practical illustration of multidimensional diagnostic skills profiling: Comparing results from confirmatory factor analysis and diagnostic classification models. Studies in Educational Evaluation, 35(2), 64-70.
17
Lee, Y. W., & Sawaki, Y. (2009). Application of three cognitive diagnosis models to ESL reading and listening assessments. Language Assessment Quarterly, 6(3), 239-263.
18
Leighton, J., & Gierl, M. (Eds.). (2007). Cognitive diagnostic assessment for education: Theory and applications. Cambridge University Press.
19
Li, H. (2011). A cognitive diagnostic analysis of the MELAB reading test. Spaan Fellow Working Papers in Second or Foreign Language Assessment, 9, 17-46.
20
Li, H., Hunter, C. V., & Lei, P. W. (2016). The selection of cognitive diagnostic models for a reading comprehension test. Language Testing, 33(3), 391-409.
21
Maydeu-Olivares, A. (2013). Goodness-of-fit assessment of item response theory models. Measurement: Interdisciplinary Research and Perspectives, 11 (3), 71-101.
22
Munby, J. (1981). Communicative syllabus design: A sociolinguistic model for designing the content of purpose-specific language programmes. Cambridge University Press.
23
Pettit, N. T., & Cockriel, I. W. (1974). A factor study of the literal reading comprehension test and the inferential reading comprehension test. Journal of Literacy Research, 6(1), 63-75.
24
Ravand, H., & Robitzsch, A. (2015). Cognitive Diagnostic Modeling Using R. Practical Assessment, Research & Evaluation, 20.
25
Scott, H. S. (1998). Cognitive diagnostic perspectives of a second language reading test (Doctoral dissertation, University of Illinois at Urbana-Champaign).
26
Snow, R. E., & Lohman, D. F. (1989). Implications of cognitive psychology for educational measurement. American Council on Education.
27
Svetina, D., Gorin, J. S., & Tatsuoka, K. K. (2011). Defining and comparing the reading comprehension construct: A cognitive-psychometric modeling approach. International Journal of Testing, 11(1), 1-23.
28
Toker, T. (2010). Cognitive Diagnostic Assessment of Timss-2007 Mathematics tems For 8th Graders in Turkey.
29
Vernon, P. E. (1962). The determinants of reading comprehension. Educational and Psychological Measurement.
30
Yi, Y. (2013). Implementing a cognitive diagnostic assessment in an institutional test: a new networking model in language testing and experiment with a new psychometric model and task type (Doctoral dissertation, University of Illinois at Urbana-Champaign).
31
Zhang, J. (2013). Relationships between missing responses and skill mastery profiles of cognitive diagnostic assessment (Doctoral dissertation, University of Toronto).
32
ORIGINAL_ARTICLE
کنش افتراقی جنسیتی سوالات آزمون کنکور سراسری کارشناسی ارشد رشتهی آموزش زبان انگلیسی در ایران: مقایسه ی روش های آماری رگرسیون لجیستیک و منتل-هنسزل
این مطالعه قصد داشت تا در آزمون بزرگی چون کنکور کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی در ایران، سوالاتی که حاوی کنش افتراقی جنسیتی باشند را با استفاده از دو نمونه از کاربردیترین و مفیدترین روشها (رگرسیون لجیستیک و منتل-هنسزل) پیدا کند. به علاوه، یک تحلیل محتوایی از سوالات پیدا شدهی حاوی کنش افتراقی انجام شد تا منابع زبانی چنین سوگیریهایی مشخص شوند. دادهها از پایگاه دادههای سازمان سنجش ایران به دست آمد. پاسخنامههای 2217 زن و 735 مرد در کنکور سال 2015 برای یافتن سوالاتی که حاوی رفتارهای انحرافی بودند بررسی شدند. نتایج حاصل از روش رگرسیون لجستیک نشان داد که هشت سوال شامل کنش افتراقی بودند. چهار سوال از این سوالات به نفع آقایان و چهار سوال هم به نفع خانمها سوگیر بودند. یازده سوال توسط روش منتل-هنسزل به عنوان سوالات حاوی کنش افتراقی شناخته شدند که شش مورد از آنها به نفع آقایان و پنچ مورد به نفع خانمها سوگیری داشتند. تحلیل محتوایی سوالات حاوی کنش افتراقی، هیچ دلیل زبانی خاصی را برای رفتار افتراقی سوالات نشان نداد.
https://jem.atu.ac.ir/article_9491_7e400bb570dfbdcc7feefcd160d417a1.pdf
2018-06-22
41
62
10.22054/jem.2019.30806.1717
سوگیری جنسیتی
کنش افتراقی سوال
رگرسیون لجیستیک
منتل-هنسزل
کنکور کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی
معصومه
استاجی
mestaji74@gmail.com
1
دانشیار و عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
نگار
بابانژاد کفشگر
negar_babanezhad@yahoo.com
2
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
خدایی، ابراهیم. (1388). بررسی رابطه سرمایه اقتصادی و فرهنگی والدین دانش آموزان با احتمال قبولی آنها در آزمون سراسری سال تحصیلی 1385. فصلنامهانجمنآموزشعالیایران، 4(1)، 65-84.
1
رضایی، عباسعلی.، و شعبانی، عنایتاله. (1388) تحلیل کارکرد افتراقی جنسیتی آزمون سنجش توانش عمومی زبان دانشگاه تهران ]ویژه نامه[. پژوهش زبانهای خارجی، 56، 89-108.
2
نوربخش، سید مرتضی. (1389). نقش سرمایه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانواده در موفقیت داوطلبان آزمون سراسری. فصلنامهبرنامهریزیرفاهوتوسعهاجتماعی، 4(1)، 93-134.
3
Alavi, S. M., & Karami, H. (2010). Differential item functioning and ad hoc interpretations. TELL, 4(1), 1-18.
4
Allalouf, A., Hambleton, R. K., & Sireci, S. G. (1999). Identifying the causes of DIF in translated verbal items. Journal of Educational Measurement, 36(3), 185-198.
5
American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education. (1999). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC.
6
Amirian, S. M. R. (2012). Investigating UTEPT for gender and academic discipline. (Unpublished PhD dissertation). Tehran University, Tehran.
7
Angoff, W. H. (1993). Perspectives on Differential Item Functioning methodology. In P. W. Holland, & H. Wainer (Eds.), Differential Item Functioning (pp. 3-23). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
8
Birjandi, P. & Amini, M. (2007). Differential item functioning: The case of Mantel-Haenszel and functioning (Test Bias) analysis paradigm across Manifest and Latent examinee groups (on the construct validity of IELTS). Human Sciences, 8(2) 1-20.
9
Camilli, G. (2006). Test fairness. In R. Brennan (Eds.), Educational measurement (pp. 221-256). Westport, CT: American Council on Education and Praeger.
10
Camilli, G. & Shepard, L. (1994). Methods for identifying biased test items. Thousand Oaks, CA: Sage.
11
Carlton, S. T., & Harris, A. M. (1992). Characteristics associated with Differential Item Functioning on the Scholastic Aptitude Test: Gender and majority/minority group comparisons (Report no. 64). Princeton, NJ: Educational Testing Service.
12
Cohen, A. S. (1988). Statistical power analysis for behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Association.
13
Conoley, C. A. (2003). Differential item functioning in the Peabody Picture Vocabulary Test–Third Edition: Partial correlation versus Expert judgment. (Unpublished doctoral dissertation). Texas A&M University, TX.
14
French, A. W., & Miller, T. R. (1996). Logistic regression and its use in detecting Differential Item Functioning in polytomous items. Journal of Educational Measurement, 33(3), 315-332.
15
Geranpayeh, A., & Kunnan, A. J. (2007). Differential Item Functioning in terms of age in the certificate in advanced English examination. Language Assessment Quarterly, 4(2), 190-222.
16
Holland, P. W. & Thayer, D. T. (1988). Differential item performance and Mantel- Haenszel procedure. In H. Wainer & H. Braun, (Eds.), Test validity (pp. 129-45). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
17
Jodoin, M. G., & Gierl, M. J. (2001). Evaluating type I error and power rates using an effect size measure with the logistic regression procedure for DIF detection. Applied Measurement in Education, 14(4), 329-349.
18
Karami, H. (2011). Detecting gender bias in a language proficiency test. International Journal of Language Studies, 5(2), 27-38.
19
Kunnan, A. J. & Weinstein-SHR, G. (1990), DIF in native language and gender groups in an ESL placement test. TESOL Quarterly, 24(4), 741-746.
20
Lawrence, I. M., & Curley, W. E. (1989). Differential item functioning for males and females on SAT-Verbal Reading sub-score items: Follow-up study. Educational Testing Service (Report no. 22). Princeton, NJ: ETS.
21
Lawrence, I. M., Curley, W. E. & McHale, F. J. (1988). Differential item functioning for males and females on SAT verbal reading subscore items. (Report No. 88-4). New York: College Entrance Examination Board.
22
Lin, J., & Wu, F. (2003, April). Differential performance by gender in foreign language testing. Poster for the 2003 annual meeting of NCME in Chicago.
23
McNamara, T. F., & Roever, C. (2006). Language testing: The social dimension. Oxford, UK: Blackwell Publishing.
24
Mellenbergh, G. J. (1982). Contingency table models for assessing item bias. Journal of Educational Statistics, 7(2), 105-118.
25
Pae, T. (2004). DIF for learners with different academic backgrounds. Language Testing, 21(1), 53-73.
26
Penfield, R. D. (2010). Modeling DIF effects using distractor-level invariance effects: Implications for understanding the causes of DIF. Applied Psychological Measurement, 34(3), 151-165.
27
Penfield, R. D. (2009). Differential Item Functioning Analytical System. DIFAS 5.0. User’s manual.
28
Penfield, R. D. (2005). DIFAS: Differential item functioning analysis system. Applied Psychological Measurement, 29(2), 150-151.
29
Roussos, L., & Stout, W. (1996). A multidimensionality-based DIF analysis paradigm. Applied Psychological Measurement, 20(4), 355-71.
30
Ryan, K., & Bachman, L. F. (1992). Differential item functioning on two tests of EFL Proficiency. Language Testing, 9(1) 12-29.
31
Schmitt, A. P., Holland, P. W., & Dorans, A. J. (1992). Evaluating hypothesis about differential item functioning. In P. W. Holland & H. Wainer (Eds.), Differential item functioning (pp. 281-315). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
32
Swaminathan, H., & Rogers, H. J. (1990). Detecting differential item functioning using logistic regression procedures. Journal for Educational Measurement, 27(4), 361-370.
33
Uiterwijk, H., & Vallen, T. (2005). Linguistic sources of item bias for second generation immigrants in Dutch tests. Language Testing, 22(2), 211-234.
34
Wainer, H., & Luckele, R. (1997). How reliable are TOEFL scores? Educational and Psychological Measurement, 57(5), 741-759.
35
Zumbo, B. D., & Thomas, D. R. (1997). A measure of effect size for a model-based approach for studying DIF (Working paper of the Edgeworth Laboratory for Quantitative Behavioral Science). Prince George, Canada: University of Northern British Columbia.
36
Zumbo, B. D. (1999). A handbook on the theory and methods of differential item functioning (DIF): Logistic regression modeling as a unitary framework for binary and Likert-type (ordinal) item scores. Ottawa, Canada: Directorate of Human Resources Research and Evaluation, Department of National Defense.
37
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر سنجش کارپوشه برانگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر استفاده ازسنجش کارپوشه بر انگیزشپیشرفت و پیشرفتتحصیلی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهرنهاوند در سال تحصیلی 92-1391 بود. برای این منظور، نمونه ای به حجم 100 نفر شامل (2 کلاس دختر و2 کلاس پسر)، به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب؛ پس از آن، یک کلاس( دختر و پسر) به عنوان گروه آزمایش و یک کلاس( دختر و پسر) به عنوان گروه کنترل انتخاب شد. گروههای آزمایشی در طول یک سال تحصیلی سنجش کارپوشه دریافت کردند، اما گروههای کنترل، سنجش به شیوه متداول را دریافت کردند. برای گردآوری دادهها در پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس(1970) و آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متفیره(MANOVA ) برای نمرات افتراقی نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت دو گروه سنجش کار پوشه و سنجش متداول تفاوت معنی داری وجود دارد. یعنی دانشآموزانی که سنجش به شیوه کار پوشه دریافت کرده بودند، نسبت به دانش آموزان گروه سنجش به شیوه متداول پیشرفتتحصیلی و انگیزش پیشرفت بالاتری داشتند. بعلاوه، سنجش کار پوشه بر انگیزش پیشرفت و پیشرفتتحصیلی دانش آموزان پسر سوم ابتدایی تاثیر معنی دار داشت، سنجش کار پوشه بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر سوم ابتدایی تاثیر معنی دار داشت، اما بر پیشرفت تحصیلی آنها تا ثیر معنی دار نداشت. تعامل نوع سنجش و جنسیت نیز معنی دار بود.
https://jem.atu.ac.ir/article_9492_ffefcff37cd86e88b297fff05b1d3fb1.pdf
2018-06-22
63
84
10.22054/jem.2019.31329.1726
انگیزش پیشرفت
پیشرفت تحصیلی
سنجش کارپوشه
محمد
عسگری
drmasgari423@gmail.com
1
گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
عموعموها
drmasgari@yahool.com
2
دبیر آموزش و پرورش نهاوند
AUTHOR
احمدی، احمد و علیان نژاد، محمدرضا. (1396). تاثیر به کارگیری کارپوشه الکترونیکی بر یادگیری دانشجویان فوریت های پزشکی در درس داروشناسی. دو ماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، شماره 41، 15-22.
1
آدلاید، آ. ام . نیکل؛ پکسمن، پنی، ام. (1999). راهنمای عملی تهیه و نمایش جدول های آماری در پژوهش رفتاری. (ترجمه حیدر علی هومن و علی عسگری. 1388). تهران: سمت.
2
براری، ریحانه. (1391). تاثیر کارپوشه بر پیشرفت تحصیلی در درس زبان انگلیسی. فصلنامه رشد زبان های خارجی، 104، 12-18
3
خرم آبادی، یداله. دلاور، علی. (1388). تاثیر ترکیبی روش های سنجش جایگزین(عملکردی و کارپوشه) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پیش دانشگاهی رشته علوم تجربی در درس شیمی شهرستان خرم آباد. فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره 15.، 87
4
دانا، علی.، ترک، نسرین. و رضایی، عیسی. (1394). کارپوشه الکترونیکی: ابزاری برای بهبود باورهای انگیزشی دانشجویان. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 6، 1، 131-146.
5
دانا، علی. نیلی، محمدرضا. و بدلی، مهدی(1392). تاثیر به کارگیری کارپوشه الکترونیکی بر خودکارآمدی عمومی دانشجویان. نشریه نامه آموزش عالی، 6، 24، 97.
6
دانا، علی. نیلی احمدآبادی، محمدرضا. و امیرتیموری، محمدحسن. (1393). تاثیر به کارگیری کارپوشه الکترونیکی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، شماره 15، 77- 106
7
زارع، محمد و ساریخانی، راحله. (1395). تاثیر کارپوشه الکترونیکی بر خودتنظیمی دانشجویان پرستاری در درس فیزیولوژی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 78، 131-137.
8
زارعی زوارکی، اسماعیل. و رضایی، عیسی. (1390). تاثیر استفاده از کارپوشه الکترونیکی بر نگرش، انگیزش پیشرفت و پیشرفت
9
تحصیلی دانشجویان مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 5، 67 .
10
قاسمپور، فاطمه، عظیمی، مریم. ثناگو،3 اکرم و مبصری، علی اکبر. (1396). بررسی رابطه بین سبکهای هویت و انگیزه پیشرفت در دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان ساری. مجلهعلمیپژوهان، 16 ، 2؛ 46-52
11
سیف ، علی اکبر (1386) . اندازه گیری ، سنجش و ارزشیابی آموزشی . (ویرایش پنجم) ، تهران : نشر دوران .
12
شریفی، مریم (1388) . بررسی تاثیر ارزشیابی مجموعهای (پوشه کار) بر آگاهی از مهارت های فرا شناختی خواندن در میان دانش آموزان سال آخر دبیرستان. دانشگاه علامه طباطبایی ، دانشکده ادبیات و زبان های خارجی. چاپ نشده.
13
Barrett, H. C. (2014). Electronic portfolios. In educational technology an encyclopedia. Retrieved, htttp://electronicportfolios.com/portfolios/encyclopediaentry.htm
14
Baturay, M. H., & Daloglu, A. (2010). E-portfolio assessment in an online English language course. Computer Assisted Language Learning, 23(5), 413 – 428.
15
Brokhart, S.M. & Dur kin, D.T. (2003).Classroom assessment, student motivation, and in high school social studies classes. Applied Measurement in Education. 16 (1) -27-54
16
Chang, C. C. (2008). Enhancing self-perceived effects using Web-based portfolio assessment. Computers in Human Behavior, 24(4), 1753–1771.
17
Chang, C. C., Liang, C., & Chen, Y. H. (2013). Is learner self-assessment reliable and valid in a Web-based portfolio environment for high school students?. Computers & Education, 60(1), 325-334.
18
Eskı̇cı̇, M. (2015). University students’ opinions on application of portfolio in higher Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences 174, 2946 – 2955.
19
Lane, S., Parkes, C.S. & Stone, C, A. (2002). The impact of a state performance based assessment and accountability program on mathematics instruction and student learning: evidence from survey data and school performance. education assessment. 8(4).279-315.
20
Linn, R.L., & Gronlund, N.E (2000). Measurement and assessment in teaching (8th ed.).
21
Upper Saddle River. NJ: Merrill/Prentice-Hall
22
Lin, Q. (2008). Preservice teachers’ learning experiences of constructing e-portfolios online. Internet and Higher Education, 11, 194-200
23
Murphy, K. R., & David shofar, C.O. (1994-2001). Psychological testing: principle and applications (3rd and 5 ed.). Prentice – Hall Internationals.
24
Nitko, A. J. (2001). Educational assessment and evaluation (3rd ed) New Jersey: Merrill/Prentice – Hall
25
Powell, T. (2013). “The importance of assessments: How portfolios can impact students' self-efficacy and comprehension in an online graphic design course”. Unpublished PhD Thesis Capella University, Minneapolis.
26
Popescu-Mitroiaa, M. M., Todorescub, L. L., & Greculescu, A. (2015). The Usefulness of Portfolios as Assessment Tools in Higher Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 2645 – 2649.
27
Santrock, J. W. (2004). Educational psychology (1st and 2nd ed.). New York: Mcgraw – Hill.
28
Trevitt, C., Stocks, C., & Quinlan, K. M. (2012). Advancing assessment practice in Continuing Professional Learning: toward a richer understanding of teaching portfolios for learning and assessment. International Journal for Academic development, 17 (2), 163-175.
29
ORIGINAL_ARTICLE
انطباق یابی و ساختار عاملی پرسشنامه ارزش گزینی در رویکرد درمانی پذیرش و تعهد
درمان پذیرش و تعهد (ACT) در تلاش است تا زندگی ارزشمدار را تسهیل کند؛ هرچندکه، مقیاس معتبری در زبان فارسی برای سنجش این سازه وجود ندارد. آیتمهای پرسشنامهی ارزشگزینی (VQ) که از متون ACT گرفته شدهاند و در زبان انگلیسی به خوبی اعتباریابی شدهاند، در این مطالعه پس از ترجمه و بررسی روایی صوری توسط متخصصین ACT به عنوان ابزار پژوهش بکار گرفته شد. تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای بررسی ساختار دو عاملی شامل پیشرفت (در زندگی ارزشمدار) و انسداد (برای ارزشمداری زندگی) در دانشجویان (502=N) با زیرنمونههای300=N برای تحلیل عاملی اکتشافی و 202=N برای تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد دو عامل با مجموع 17/54 واریانس کل را تبیین میکنند. در تحلیل عاملی تاییدی نیز از شاخصهای CIMIN/df، NFI، CFI، RMSEA به عنوان شاخصهای برازش استفاده شد که پس از اعمال شاخصهای اصلاح به ترتیب 93/1، 06/0، 95/0، 90/0 و 87/0 بدست آمد؛ با توجه به آن مدل پیشنهادی با مدل اولیهی حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی مطابقت داشت. همچنین در بررسی اعتبار همسانی درونی پرسشنامه مقدار آلفای کرونباخ برای مقیاس پیشرفت 79/0=α و برای مقیاس انسداد 77/0=α بدست آمد که نشاندهنده اعتبار مناسب مقیاسها است. پرسشنامه ارزشگزینی به عنوان جایگزین ابزارهای نشانهمحور امکان ارزیابی سریع، معتبر و قابل اتکایی را به پژوهشگران و درمانگران میدهد.
https://jem.atu.ac.ir/article_9493_14460810de737e9325c98df6b9cb9fe7.pdf
2018-06-22
85
101
10.22054/jem.2019.31526.1731
اعتبار؛ پرسشنامه ارزش گزینی؛ تحلیل عاملی
روایی؛ درمان پذیرش و تعهد
عبدالله
امیدی
abomidi20@yahoo.com
1
دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
AUTHOR
سعید
اردستانی
ardestanis1992@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
حسن آبادی
hrhassanabadi@gmail.com
3
استادیار گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
Ciarrochi, J., Fisher, D., & Lane, L. (2011). The link between value motives, value success, and well‐being among people diagnosed with cancer. Psycho‐Oncology, 20(11), 1184-1192.
1
Dahl, J. (2015). Valuing in ACT. Current Opinion in Psychology, 2, 43-46.
2
Dahl, J., Lundgren, T., Plumb, J., & Stewart, I. (2009). The Art and Science of Valuing in Psychotherapy: Helping Clients Discover, Explore, and Commit to Valued Action Using Acceptance and Commitment Thera: New Harbinger Publications.
3
Dahl, J. C., Plumb, J. C., Stewart, I., & Lundren, T. (2009). The art & science of valuing in psychotherapy: New Harbinger Publications.
4
Delprato, D. J. (2001). Acceptance and Commitment Therapy: An Experiental Approach to Behavior Change. The Psychological Record, 51 , 167-167 (1).
5
Eifert, G. H., & Forsyth, J. P. (2005a). Acceptance and commitment therapy for anxiety disorders. Oakland, CA: New Harbinger.
6
Eifert, G. H., & Forsyth, J. P. (2005b). Acceptance and commitment therapy for anxiety disorders: A practitioner's treatment guide to using mindfulness, acceptance, and values-based behavior change: New Harbinger Publications.
7
Elliot, A. J., Sheldon, K. M., & Church, M. A. (1997). Avoidance personal goals and subjective well-being. Personality and Social Psychology Bulletin, 23(9), 915-927.
8
Hayes, S. C., Luoma, J. B., Bond, F. W., Masuda, A., & Lillis, J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour research and therapy, 44(1), 1-25.
9
Hayes, S. C., Pistorello, J., & Levin, M. E. (2012). Acceptance and Commitment Therapy as a Unified Model of Behavior Change Ψ. The Counseling Psychologist, 40(7), 976-1002.
10
Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (1999). Acceptance and commitment therapy: New York: Guilford Press.
11
Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (2011). Acceptance and commitment therapy: The process and practice of mindful change: Guilford Press.
12
Kahn, J. H. (2006). Factor analysis in counseling psychology research, training, and practice: Principles, advances, and applications. The Counseling Psychologist, 34(5), 684-718.
13
Kline, R. B. (2013). Beyond significance testing: Statistics reform in the behavioral sciences: American Psychological Association.
14
McCracken, L. M., & Yang, S.-Y. (2006). The role of values in a contextual cognitive-behavioral approach to chronic pain. Pain, 123(1), 137-145.
15
Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2006). Applied Multivariate Research: Design and Interpretation: SAGE Publications.
16
Michelson, S. E., Lee, J. K., Orsillo, S. M., & Roemer, L. (2011). The role of values‐consistent behavior in generalized anxiety disorder. Depression and anxiety, 28(5), 358-366.
17
Paez-Blarrina, M., Luciano, C., Gutiérrez-Martínez, O., Valdivia, S., Ortega, J., & Rodríguez-Valverde, M. (2008) .The role of values with personal examples in altering the functions of pain: Comparison between acceptance-based and cognitive-control-based protocols. Behaviour research and therapy, 46(1), 84-97.
18
Smout, M., Davies, M., Burns, N., & Christie, A. (2014). Development of the valuing questionnaire (VQ). Journal of Contextual Behavioral Science, 3(3), 164-172.
19
Strosahl, K. D., Hayes, S. C., Wilson, K. G., & Gifford, E. V. (2004). An ACT primer A practical guide to acceptance and commitment therapy (pp. 31-58): Springer.
20
Wetterneck, C. T., Lee, E. B., Smith, A. H., & Hart, J. M. (2013). Courage, self-compassion, and values in obsessive-compulsive disorder. Journal of Contextual Behavioral Science, 2(3), 68-73.
21
Wilson, K., Sandoz, E. K., Flynn, M. K., Slater, R. M., & DuFrene, T. (2010). Understanding, assessing, and treating values processes in mindfulness-and acceptance-based therapies. Assessing mindfulness and acceptance processes in clients: Illuminating the theory and practice of change, 77-106.
22
Wilson, K. G. (2009). Mindfulness for two: An acceptance and commitment therapy approach to mindfulness in psychotherapy: New Harbinger Publications.
23
Wilson, K. G., & Murrell, A. R. (2004). Values work in acceptance and commitment therapy. Mindfulness and acceptance: Expanding the cognitive-behavioral tradition, 120-151.
24
Wilson, K. G., & Sandoz, E. K. (2008). Mindfulness, values, and the therapeutic relationship in Acceptance and Commitment Therapy. Mindfulness and the therapeutic relationship, 89-106.
25
Wilson, K. G., Sandoz, E. K., Kitchens, J., & Roberts, M. (2010). The Valued Living Questionnaire: Defining and measuring valued action within a behavioral framework. The Psychological Record, 60(2), 249.
26
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی یک آزمون درباره بدفهمی اعداد گویا با استفاده از مدل راش
زمینه: نوع خاصی از بدفهمیهای اعداد گویا، ناشی از گرایش به اصول و قوانین اعداد طبیعی است. در ادبیات پژوهشی به سه جنبهی اصلی «چگال بودن»، «اعمال حسابی» و «اندازه عددی» اشاره شده است که در آنها، دانش اعداد طبیعی باعث بروز بدفهمی در اعداد گویا میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی سؤالات ابزار آزمون «گرایش اعداد طبیعی» است. روششناسی: نمونهی سؤالات شامل 62 سؤال بود که از ادبیات پژوهشی حوزهی بدفهمی اعداد گویا اخذ گردید. 181 دانشآموز پایه هفتم و نهم از سطح شهر کرمان که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند، نمونهی آزموندهندگان را تشکیل دادند. از نظریه سؤال-پاسخ برای بررسی ویژگیهای روانسنجی سؤالات آزمون، استفاده شد. روش پژوهش توصیفی بود و در مرحلهی اول، تکبعدی بودن سؤالات با استفاده از برازش مدل دو ارزشی راش مورد بررسی قرار گرفت. سپس، دشواری سؤالات در سه جنبه از اعداد گویا، اندازهگیری و با هم مقایسه شد. یافتهها: نتایج آزمون نیکویی برازش نشان داد که پس از حذف 7 سؤال، بقیه سؤالات تکبعدی هستند. بدفهمی اعداد گویا در هر سه جنبه شامل چگال بودن، اعمال حسابی و اندازه عددی وجود داشت. بیشترین سطح دشواری برای سؤالات جنبهی «چگال بودن» و کمترین دشواری برای سؤالات جنبهی «اندازه عددی» برآورد گردید. سؤالات جنبهی «اعمال حسابی» در تمام مقیاس پراکنده بودند. نتایج تحلیل عملکرد دانشآموزان نشان داد که اکثر آزموندهندگان در قسمت بالای مقیاس سؤالات آزمون قرار دارند. بحث و نتیجهگیری: از تکبعدی بودن آزمون نتیجه میشود که توانایی مهار دانش اعداد طبیعی در مسائل اعداد گویا، عمدتا تحت تأثیر یک عامل است. تحلیل راش، در مجموع نشان دهندهی سادگی آزمون «گرایش اعداد طبیعی» برای دانشآموزان دوره متوسطه اول بود. با توجه به تواناییهای برآورد شدهی آزموندهندگان، میتوان برای آنها سؤالاتی متناسب با تواناییشان انتخاب کرد.
https://jem.atu.ac.ir/article_9494_571e91cfdf8599f9bd54251e0876878e.pdf
2018-06-22
103
126
10.22054/jem.2019.31422.1728
بدفهمی اعداد گویا
گرایش اعداد طبیعی
تکبعدی بودن
مدل راش
محمدمهدی
دری
dorrimm@gmail.com
1
دبیر آموزش و پرورش
AUTHOR
ابوالفضل
رفیع پور
drafiepour@gmail.com
2
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
اسکندری، ناصر.، و گویا، زهرا. (1394). کسر متعارفی، تفکر نسبیتی و بدفهمیهای رایج دانشآموزان در رابطه با کسرها. مجله رشد آموزش ریاضی. 32، (119) 47-40.
1
امبرتسون، سوزان ای.، و رایس، استیون پی.(1388). نظریههای جدید روانسنجی برای روانشناسان. مترجمان: حسن پاشاشریفی، ولیالله فرزاد، مجتبی حبیبی عسگرآباد، بلال ایزانلو. چاپ اول، تهران: انتشارات رشد.
2
ایزانلو، بلال.، و حبیبی، مجتبی. (1386). مقدمهای بر رویکردهای جدید اندازهگیری در حوزهی روانشناسی و علوم تربیتی. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، 2، (8)، 164-135.
3
بخشعلی زاده، شهرناز.، غلامآزاد، سهیلا.، و بروجردیان، ناصر. (1392). شناسایی بدفهمیهای رایج دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی در حوزهی محتوایی ریاضی. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
4
حبیبی، مجتبی.، مرادی، فاطمه.، و ایزانلو، بلال. (1390). تغییرناپذیری پارامترها در نظریه سؤال پاسخ و تحلیل عاملی تأییدی: توصیف و مقایسه دو رویکرد بر اساس دادههای تجربی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. 2 (6)، 70-47.
5
دیمارس، کریستین. (1393). کاربرد نظریه سؤال پاسخ در سنجش آموزش. ترجمه عباس بازرگان و مجید یوسفی افراشته. چاپ اول، تهران: انتشارات سازمان سنجش کشور.
6
ذوالفقارنسب، سلیمان. (1382). آزمونی ناپارامتریک برای تکبعدی بودن صفات مکنون بر اساس مدلهای جدید اندازهگیری. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
7
پاشا شریفی، حسن. (1390). اصول روانسنجی و روانآزمایی. چاپ پانزدهم، تهران: انتشارات رشد.
8
کیامنش، علیرضا. (1392). روشهای ارزشیابی آموزشی. چاپ پنجم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
9
گویا، زهرا.، و حسام، عبدالله. (1384). نقش طرحوارهها در شکلگیری بدفهمیهای ریاضی دانشآموزان. مجله رشد آموزش ریاضی، 23 (82) 16-4.
10
مامشریفی، اسماعیل.، دلاور، علی.، بلوکی، آزاده.، و شعبانی، سمیه. (1391). ارزشیابی آزمون نظری آزمون گواهینامه رانندگی بر اساس نظریه سؤال-پاسخ و مقایسه آن با نظریه کلاسیک. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 2 (7) 33-1.
11
مینایی، اصغر. فلسفینژاد، محمدرضا. (1389). روشهای سنجش تکبعدی بودن سؤالات در مدلهای دوارزشی سؤال-پاسخ. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. 1(3) 99-71.
12
ون دویل، جان ا. (1382). توسعه فهم و درک. ترجمه: سپیده چمنآرا. مجله رشد آموزش ریاضی. 20(73) 14-4.
13
همبلتون، رونالد ک. سوامیناتان، اچ. راجرز، اچ جین. (1389). مبانی نظریه سؤال-پاسخ. ترجمه: محمدرضا فلسفینژاد. چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
14
Bailey, D. H., Siegler, R. S., & Geary, D. C. (2014). Early predictors of middle school fraction knowledge. Developmental science, 17 (5), 775 - 785.
15
Callingham, R., & Bond, T. (2006). Research in mathematics education and Rasch measurement. Mathematics Education Research Journal, 18(2), 1-10.
16
Clements, M.A. & Ellerton, N.F, (1996) Mathematics education research: past, present and future. Bangkoh. UNESCO.
17
Mo, L., Yang, F., & Hu, X. (2011). An empirical examination of IRT information for school climate surveys. Educational Research and Evaluation, 7 (1), 33-45.
18
Ni, Y., & Zhou, Y. D. (2005). Teaching and learning fraction and rational numbers: The origins and implications of whole number bias. Educational Psychologist, 40(1), 27-52.
19
Obersteiner, A., Van Dooren, W., Van Hoof, J., & Verschaffel, L. (2013). The natural number bias and magnitude representation in fraction comparison by expert mathematicians. Learning and Instruction, 28, 64-72.
20
Rizopoulos, D. (2006). ltm: An R package for latent variable modeling and item response theory analyses. Journal of statistical software, 17(5), 1-25.
21
Rupp, A. A. (2003). Item response modeling with BILOG-MG and MULTILOG for Windows. International Journal of Testing, 3(4), 365-384.
22
Siegler, R. S., Duncan, G. J., Davis-Kean, P. E., Duckworth, K., Claessens, A., Engel, M., Susperreguy, M. I, & Chen, M. (2012). Early predictors of high school mathematics achievement. Psychological science, 23(7), 691-697.
23
Soygür, M. (2008). Misconceptions of Students in Algebra Lessons: An Investigation of the Issue in the Middle Schools of the TRNC (Doctoral dissertation, Eastern Mediterranean University).
24
Vamvakoussi, X., Van Dooren, W., & Verschaffel, L. (2012). Naturally biased? In search for reaction time evidence for a natural number bias in adults. The Journal of Mathematical Behavior, 31(3), 344-355.
25
Vamvakoussi, X., Vosniadou, S. (2004). Understanding the structure of the set of rational numbers: A conceptual change approach. Learning and Instruction, 14(5), 453-467.
26
Van Hoof, J., Lijnen, T., Verschaffel, L., & Van Dooren, W. (2013). Are secondary school students still hampered by the natural number bias: A reaction time study on fraction comparison tasks? Research in Mathematics Education, 15(2), 154-164.
27
Van Hoof, J., Verschaffel, L., & Van Dooren, W. (2015). Inappropriately applying natural number properties in rational number tasks: characterizing the development of the natural number bias through primary and secondary education. Educational Studies in Mathematics, 90(1), 39-56.
28
Van Hoof, J., Janssen, R., Verschaffel, L., & Van Dooren, W. (2015). Inhibiting natural knowledge in fourth graders: towards a comprehensive test instrument. ZDM, 47 (5), 849-857.
29
Wu, M., & Adam, R. (2006). Modelling Mathematics problem solving item responses using a multidimensional IRT model. Mathematics Education Research Journal, 18(2), 93-113.
30
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگی های روانسنجی پرسشنامه بدرفتاری روان شناختی
تشخیص و ارزیابی بدرفتاری روانشناختی، یک فرآیند بسیار مهم و دشوار در روانشناسی بالینی و تربیتی است، زیرا این پدیده نتایج رفتاری و روانشناختی متعددی بر قربانیان دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه بدرفتاری روانشناختی در ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی بود. در این مطالعه 300 نفر از بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مراجعهکننده به درمانگاه اعصاب و روان صدیق شهرستان خرمآباد از آبان تا اسفند ماه سال 1393 به روش دردسترس انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از نمونهبرگ جمعیتشناختی، مقیاس بدرفتاری روانشناختی (AMI-24) و مقیاس خودگزارشی کودکآزاری (CASRS) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تاییدی به روش مولفههای اصلی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه بدرفتاری روانشناختی از پایایی و روایی لازم برخوردار بود. همچنین، ساختار عاملی نشان داد که 23 ماده و 5 عامل به خوبی بدرفتاری روانشناختی را ارزیابی میکنند. بنابراین، با توجه به اینکه پرسشنامه بدرفتاری روانشناختی ابزار مناسبی برای ارزیابی و اندازهگیری سابقه بدرفتاری روانشناختی در دوران کودکی است، میتوان پیشنهاد داد که از این پرسشنامه در پژوهشهای شیوعشناسی در رابطه با بدرفتاری روانشناختی دوران کودکی و غربالگریهای بالینی استفاده گردد.
https://jem.atu.ac.ir/article_9495_7952a0f7ce2432216c6e7d527679e44a.pdf
2018-06-22
127
141
10.22054/jem.2019.27009.1651
بدرفتاری روانشناختی
ویژگی های روانسنجی
ساختار عاملی
حسن
جعفری
h.jafari2021@gmail.com
1
دانشگاه فرهنگیان
AUTHOR
سمانه
محمدپور
mohamadpour.samaneh@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
LEAD_AUTHOR
عزت اله
قدم پور
mohamadpour_s@yahoo.com
3
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
AUTHOR
مسلم
قبادیان
mghobadiyan@yahoo.com
4
دانشگاه فرهنگیان
AUTHOR
رستمی، مهدی.، عبدی، منصور و حیدری، حسن. (1393). بررسی انواع بدرفتاری در دوران کودکی با بخشش خانواده اصلی و خانواده فعلی در افراد متاهل. اندیشه و رفتار. 8 (32): 76-88.
1
ابراهیمی، امرله و موسوی، سیدغفور. (1392). ویژگیهای روانسنجی مقیاس نگرشهای ناکارآمد در بیماران مبتلا به اختلالات خلقی. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام. 22 (5) 20-28.
2
محمدپور، سمانه.، نظری، هدایت و فرهادی، علی. (1395). پیشبینی نشانههای افسردگی به دنبال بدرفتاری روان شناختی دوران کودکی: نقش واسطهای طرحوارههای ناسازگار اولیه و دشواری در تنظیم هیجان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندارن. 26 (136) 85-95.
3
Briere, J., Godbout, N & Runtz, M. (2012). The Psychological Maltreatment Review (PMR): Initial Reliability and Association with Insecure Attachment in Adults. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma. 21: 300-320.
4
Chaffin, M. (2006). The changing focus of child maltreatment research and practice within psychology. Journal of Social Issues, 62, 663–684.
5
Coates, A. A & Messman-Moore, L. (2014). A structural model of mechanisms predicting depressive symptoms in women following childhood psychological maltreatment. Child Abuse Neglect. 38: 103–113.
6
Godfrin, K.A & van Heeringen, C. (2010). The effects of mindfulness-based cognitive therapy on recurrence of depressive episodes, mental health and quality of life: A randomized controlled study. Behav Res Ther. 48(8): 738-46.
7
Gokmen, A. (2015). Psychological maltreatment, emotional and behavioral problems in adolescents: The mediating role of resilience and self-esteem. Child Abuse & Neglect. 52: 200-209.
8
DiLillo, D.K., Hayes-Skelton, S.A., Fortier. M.A., Perry, A.R., Evans, S.E. Messman-Moore, T.L. et al. (2010). Development and Initial Psychometric Properties of the Computer Assisted Maltreatment Inventory (CAMI): A Comprehensive Self-Report Measure of Child Maltreatment History. Child Abuse & Neglect. 34: 305-317.
9
Hager, A.D & Runtz, M.G. (2012). Physical and psychological maltreatment in childhood and later health problems in women: An exploratory investigation of the roles of perceived stress and coping strategies. Child Abuse Neglect. 36: 393– 403.
10
Ibrahim, A.K., Kelly, S.J., Adams, C.E., & Glazebrook, C. (2013). A systematic review of studies of depression prevalence in university students. J Psychiatr Res. 47(3): 391-400.
11
Klainin-Yobas, P., Cho, M.A., & Creedy, D. (2012). Efficacy of mindfulness-based interventions on depressive symptoms among people with mental disorders: A meta-analysis. Int J Nurs Stud. 49: 109–121.
12
Mohamad khani, P., Mohammadi, M., Nazari, M., & Salavati M. (2003). Preparation, Validity and reliability of self-report measures of child abuse (CASRS) Students in Iran. International Journal of the Islamic Republic of Iran. Volume 17 Issue 1. 2003; P 26-38.
13
Nash, C.L., Hayes-Skelton, S.A & Dillillo, D. (2012). Reliability and Factor Structure of the Psychological Maltreatment and Neglect Scales of the Computer Assisted Maltreatment Inventory (CAMI). Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma. 21 (5), 583-607.
14
Paul, E & Eckenrode, J. (2015). Childhood psychological maltreatment subtypes and adolescent depressive symptoms. Child Abuse & Neglect. 47: 38-47.
15
Power, R.A., Lecky-Thompson, L., Fisher, H.L, Cohen-Woods, S., Hosang, G.M., Uher C, et al. (2013). The interaction between child maltreatment, adult stressful life events and the 5-HTTLPR in major depression. Journal Psychiatry Res.; 47: 1032-1035
16
ORIGINAL_ARTICLE
ترجیحات انتخاب رشته دانشآموزان ورود به دوره متوسطه دوم بر اساس روش تحلیل سلسلهمراتبی(AHP)
هدف این تحقیق، بررسی ترجیحات انتخاب رشته دانشآموزان بر اساس روش تحلیل سلسلهمراتبی(AHP) در بین دانشآموزان پایه دهم متوسطه است. دادهها بهوسیلهی پرسشنامه مقایسه زوجی، از بین نمونهای 30 نفری از متخصصان تعلیم و تربیت گردآوری شدهاست. اعتبار پرسشنامه بر اساس نظرات افراد متخصص و اساتید دانشگاه صورت گرفتهاست. برای تعیین چارچوب نظری تحقیق از دیدگاههای جامعهشناسان و صاحب نظران تعلیم و تربیت استفاده گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمارهای توصیفی انجام گردیده و برای مقایسات زوجی، هریک از معیارهای عوامل مدرسهای، توانایی و علایق شخصی، فرصتهای شغلی آینده، نظر والدین و عوامل اجتماعی با رشتههای موجود در دبیرستانها و هنرستانهای دوره متوسطه شامل ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، فنی و حرفهای و کار و دانش دو به دو باهم مقایسه گردیدهاند. نتایج نهایی نشان میدهند به ترتیب رشتههای علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، فنی و حرفهای، کار و دانش و علوم انسانی دارای ارجحیت و اولویت برای انتخاب و ادامه تحصیل هستند. همچنین نتیجه فرایند مقایسه زوجی معیارها و عوامل حاکی از ایناست که توانایی و علایق شخص با 46 درصد در اولویت اول بوده، پس از آن فرصتهای شغلی آینده با 22 درصد و عوامل مدرسهای، عوامل اجتماعی و درنهایت نظر والدین به ترتیب با 11، 4 و 4 درصد قرار دارند.
https://jem.atu.ac.ir/article_9496_25ec70a89010db49310be2b5cb976234.pdf
2018-06-22
143
162
10.22054/jem.2019.31804.1740
انتخاب رشته
مقایسه زوجی
علایق شخصی
فرصت شغلی
عوامل خانوادگی
محسن
نیازی
niazim@kashanu.ac.ir
1
استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان
LEAD_AUTHOR
محمد
عقیقی
aghighi@ut.ac.ir
2
دکترای مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
محمد
سلیمان نژاد
msdt59@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری جامعهشناسی بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه کاشان
AUTHOR
هادی
رازقی مله
razeghi.hadi@gmail.com
4
دانشجوی دکتری جامعهشناسی بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه کاشان
AUTHOR
ابراهیمی مقدم، ندا.، صمدی، بیتا.، و شریفی، اصغر. (1396). شناسایی دلایل تمایل و عدم تمایل دانشآموزان به انتخاب رشته هنر (مطالعهی موردی دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه منطقه 2 شهر تهران)، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 13 (44)، 153-174.
1
اشتراوس، آنسلم.، و کوربن، جولیت. (1385). اصولروشتحقیقکیفی:نظریةمبنایی، رویهها و شیوهها، ترجمة بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
2
بیدختی، علیاکبر.، و دارائی، مریم. (1390). بررسی علل گرایش کم دانشآموزان دختر مستعد به رشته علوم انسانی در دبیرستانهای شهر سمنان، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (5).
3
حاجی علیزاده، کبری.، رفیعی پور، امین.، و سماوی، عبدالوهاب. (1395). بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس، فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 6 (24)، 83-102.
4
رضا پور میرصالح، یاسر.، شفایی، مریم.، و براتی و سمیه. (1395). بررسی وضعیتآگاهی، دسترسی و استفاده دانشآموزان از منابع اطلاعاتی مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی، فصلنامه پژوهشهای مشاوره، 15 (60)، 60-83.
5
زندوانیان نائینی، احمد. (1385). مقایسه تطبیقی عملکرد تحصیلی فارغالتحصیلان نظام جدید آموزشی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
6
زرافشان، علی. (1395). هدایت تحصیلی، ضرورت ها و کارکردها، رشد مدیریت مدرسه، 114، 19-21.
7
داداشی، فاطمه. (1393). شناسایی عوامل موثر بر انتخاب رشته ی تحصیلی دانشآموزان موفق دبیرستان، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراء.
8
سرمدی، علی. (1390). عواملموثربرانتخابرشتهتحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران.
9
سلیمان نژاد، روحانگیز. (1378). بررسیعللعدمتوجهبهاولویتهایپیشنهادیمشاورانبهوسیلهدانشآموزاندخترنظامجدیدآموزشمتوسطهدرآموزش و پرورششهرتهران، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهراء.
10
وزارت آموزش و پرورش. (1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. تهران. وزارت آموزش و پرورش. دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش.
11
شفیعآبادی، عبدالله. (1389). راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی، تهران، انتشارات سمت.
12
صافی، احمد. (1388). راهنمائی و مشاوره در دوره متوسطه ایران و نقش مشاوران در این دوره، فصلنامهتعلیموتربیت، 4.
13
مرادی، انسیه.، و اخوان تفتی، مهناز. (1392). بررسی رضایت دانشآموزان دوره متوسطه نظری از انتخاب رشته خویش و عوامل مؤثر برآن، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 9 (28)، 121-138.
14
معروفی، یحیی.، و کرمی، زهرا. (1394). سبک یادگیری بهعنوان رویکردی برای هدایت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی، پژوهشهای تربیتی، 30.
15
مقصود گردوان، امیر.، و عبدالهی، درخشان. (1396). بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان، فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی، 20 (1).
16
نظری، الناز.، محمدی، فاطمه.، و حاتمی، حسین. (1389). ارائه راهبردهایی برای هدایت تحصیلی و شغلی دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان سیرجان، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (5)، 117-130.
17
نویدی، احمد. (1397). هدایت تحصیلی در نظام آموزشوپرورش ایران: تجارب عملی و چالشهای پایدار. فصلنامه تعلیم و تربیت، 34 (133)، 9-34.
18
وبر، ماکس. (بیتا).مفاهیماساسیجامعهشناسی، حسن پویان، 1368، تهران: چاپخش.
19
Cernicova, M., & Palea, A. (2014). Measuring the Students’ Perception Chosen Profession. Case Study: PR Students in Western Romania. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2825-2831.
20
DeRonck, N. G. (2007). The impact of family structure and involvement on the college enrollment of potential first-generation college students.
21
Giustinelli, P., & Pavoni, N. (2017). The evolution of awareness and belief ambiguity in the process of high school track choice. Review of Economic Dynamics, 25, 93-120.
22
Gottleib, F. M. (2006). Humanistic leadership: Emotional intelligence and team learning. 67.
23
Harren, V. A. (1979). "A model of career decision making for college students." Journal of vocational behavior 14(2): 119-133.
24
Hossler, D. and K. S. Gallagher (1987). "Studying student college choice: A three-phase model and the implications for policymakers." College and university 62(3): 207-221.
25
Polat, S. (2012). The factors that students consider in university and department selection: a qualitative and quantitative study of Kocaeli University, faculty of education students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 2140-2145.
26
Rapoport, B., & Thibout, C. (2018). Why do boys and girls make different educational choices? The influence of expected earnings and test scores. Economics of Education Review.
27
Saaty, T. L. (2003). Decision-making with the AHP: Why is the principal eigenvector necessary? European Journal of Operational Research 145, 85 - 91
28
Saaty, T. L. (2008). Decision making with the analytical hierarchy process. International Journal of Services Sciences. 83- 98.
29
Wagner, K., & Fard, P. Y. (2009). Factors influencing Malaysian students' intention to study at a higher educational institution. E-Leader Kuala Lumpur.
30
Yusof, N. A. M., & Salleh, S. H. (2013). Analytical Hierarchy Process in multiple decisions making for higher education in Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 81, 389-394.
31
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل بُعدیّت و مدل سازی ساختار توانایی های شناختی به روش نظریه سؤال-پاسخ چند بُعدی و مبتنی بر شاخص های وابستگی موضعی
تحلیل بُعدیّت (dimensionality analysis) یا مشخص کردن تعداد خصیصه های مکنون زیربنایی تاثیر گذار بر داده های حاصل از اجرای یک مقیاس یا آزمون و بررسی فرضیّه های استقلال موضعی (local independence) و یکنوایی (monotonicity)، از پیش فرض های مهم اعمال یک مدل سؤال-پاسخ بر مجموعه ای از داده ها می باشند. در این پژوهش، پس از توضیح مختصر شاخص های وابستگی موضعی (local dependence) و مدل های آن، به منظور مدل سازی ساختار توانایی های شناختی بر اساس داده های حاصل از اجرای مقیاس سنجش توانایی های شناختی روی یک نمونه 1105 نفری از دانش آموزان پایه نهم تحصیلی شهر اهواز که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شده بودند، پس از بررسی فرضیّه استقلال موضعی از طریق شاخص های وابستگی موضعی، فرضیّه یکنوایی و برآورد پارامترهای دو مدل تک بُعدی و دو بُعدی و مقایسه آن ها باهم، بُعدیّت ساختار توانایی های شناختی مشخص شد. نتایج نشان داد مدل وابستگی های مشاهده شده بین سؤال ها، مدل وابستگی موضعی اساسی می باشد و مقایسه شاخص های برازش مدل های تک بُعدی و دوبُعدی پاسخ مدرّج (graded response) سِیم جیما (Samejima) با داده ها نشان داد که مدل دو بُعدی نسبت به مدل تک بُعدی از برازش بهتری با داده ها برخوردار می باشد . در ادامه از طریق به کار گیری مفهوم بُعدیّت فضای عاملی، نوعی مقایسه بین دو نظریه کلاسیک آزمون (CTT) و نظریه سوال-پاسخ چند بُعدی (MIRT) ایجاد و نوعی همگرایی در نتایج به دست آمد. نتایج نشان داد که شاخص های برازش نظریه کلاسیک به تنهایی قادر به مشخص کردن ساختار توانایی های شناختی نمی باشند و روش های مبتنی بر نظریه سؤال-پاسخ در این زمینه می توانند راهگشا باشند. نتایج تحلیل بُعدیّت نشان داد که ساختار توانایی های شناختی دو بُعدی است؛ بُعد اول شناخت غیر اجتماعی و بُعد دوم شناخت اجتماعی نام گذاری و مشاهده شد این نتایج با نتایج موجود در حوزه علوم عصب شناختی همگرایی دارد.
https://jem.atu.ac.ir/article_9497_f4ad78db417c8adacf1262364ee3d55b.pdf
2018-06-22
163
219
10.22054/jem.2019.32111.1749
بُعدیّت
بُعدیّت فضای عاملی
نظریه سؤال-پاسخ چند بُعدی
شاخص های وابستگی موضعی
توانایی های شناختی
محسن
یزدان فر
mnyazdan@gmail.com
1
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
LEAD_AUTHOR
منیجه
شهنی ییلاق
mshehniyailage@yahoo.com
2
استاد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
علیرضا
حاجی یخچالی
hajiyakhchali@yahoo.com
3
استادیار روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
سیروس
عالی پور بیرگانی
s.allipour@scu.ac.ir
4
دانشیار روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
احمدی دهقطبالدینی، محمد.، خدایی، ابراهیم.، فرزاد، ولی الله.، مقدم زاد، علی.، و کبیری، مسعود. (1396). کاربرد مدل دوعاملی چند بُعدی نظریّه سؤال-پاسخ جهت تحلیل بُعدیّت و کارکرد افتراقی سؤال، سؤالهای مبتنی بر متن، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 7 (28)، 153-121.
1
امبرتسون، سوزان.ای. و رایس استیون، پی. (2000). نظریّههای جدید روانسنجی برای روانشناسان (IRT). ترجمة حسنپاشا شریفی، ولیالله فرزاد، مجتبی حبیبی عسگرآباد و بلالایزانلو. (1388). چاپ اوّل، تهران، انتشارات رشد.
2
ایزانلو، بلال.، بازرگان، عباس.، فرزاد، ولیالله.، صادقی، ناهید.، و کاووسی، امیر. (1393). تفکیک خوشههای سؤال از ابعاد متعامد بر اساس هشت روش تعیین بُعد در دادههای دوارزشی: مورد آزمون ریاضی رشته ریاضی فیزیک کنکور 92-91. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 5 (24)، 218-207.
3
کرلینجر، فردریک نیکلز. (1986). مبانی پژوهش در علوم رفتاری. ترجمة حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند. (1388). چاپ سوم، تهران: انتشارات آوای نور.
4
جهانی تابش، عذرا. (1396). شناخت اجتماعی. در خرازی، کمال با همکاری جمعی از استادان، مقدمهای بر علوم و فناوریهای شناختی و کاربردهای آن. (1396). چاپ اوّل. تهران: انتشارات سمت. 192-162.
5
فرخی، نور علی.، حرفه دوست، منصور.، محمدجانی، هیوا.، جباری، ثریا و رعایی، فرزانه. (1393). ویژگیهای روانسنجی باورهای کارآمدی در تدریس ریاضی با استفاده از مدل اعتبار پارهای تعمیم یافته. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 5 (18)، 157-178.
6
مینایی، اصغر. (1393). کاربرد مدل اندازهگیری راش در ارزشیابی ویژگیهای اندازهگیری آزمون مهارتهای دیداری-حرکتی (TVSM-R). فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 5 (18)، 113-77.
7
نجاتی، وحید. (1392). پرسشنامه تواناییهای شناختی: طراحی و بررسی خصوصیات روانسنجی. فصلنامه تازههای علوم شناختی، 15 (2)، 19-11.
8
یونسی، جلیل.، دلاور، علی و فلسفی نژاد، محمد رضا. (1389). بررسی ویژگیهای روانسنجی سؤالهای تخصصی آزمونهای فراگیر رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور در سال 1385. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 1 (2)، 161-131.
9
Alloway, T. P. (2009). Working memory, but not IQ, predicts subsequent learning in children with learning difficulties. European Journal of Psychological Assessment, 25, 8-92.
10
Bishop, Y. M. ML., Fienberg, S. E., & Holland, P. W. (1975). Discrete multivariate analysis.Cambridge, MA: MIT Press.
11
Bock, R. D., & Aitkin, M. (1981). Marginal maximum likelihood estimation of item parameters: Application of an EM algorithm. Psychometrika, 46(4), 443-459.
12
Cai, L., Du Toit, S. H. C., & Thissen, D. (2011). IRTPRO: User guide. Lincolnwood, IL: Scientific Software International.
13
Carroll, J. B. (1993). Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. New York: Cambridge University Press.
14
Chalmers, R. P. (2012). Mirt: A multidimensional item response theory package for the R environment, Journal of Statistical Software, 48(6), 1-29.
15
Chen, W. H., & Thissen, D. (1997). Local dependence indices for item pairs using item response theory. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 22, 265-289.
16
Cheng, Y. L. (2016). The dimensionality of cognitive structure: A MIRT approach and the use of subscores. (Doctoral dissertation), Michigan State University. Retrieved from https://etd.lib.msu.edu/.
17
Edwards, M. C., Houts, C. R., & Cai, L. (2018). A diagnostic procedure to detect departures from local independence in item response theory models. Psychological Methods, 23(1), 138-149.
18
Gibbons, R. D., & Cai, L. (2018). Dimensionality analysis. In W. J. Van der Linden (Eds.), Handbook of item response theory models.Vol. 3, Published in the Taylor & Francis e-Library.
19
Hambleton, R. K., Van der Linden, W. J., & Wells, C. S. (2010). IRT models for the analysis of polytomously scored data: Brief and selected history of model building advances. In M. L. Nering & R. Ostini (Eds.), Handbook of polytomous item response theory models. Published in the Taylor & Francis e-Library.
20
Harris, J., Hirsh-Pasek, K., & Newcombe, N. S. (2013). Understanding spatial transformations: Similarities and differences between mental rotation and mental folding. Cognitive Processing, 14(2), 105-115.
21
Hubbard, E. M., Piazza, M., Pinel, P., & Dehaene, S. (2005). Interactions between number and space in parietal cortex. Nature Reviews/Neuroscience, 6, 435-448.
22
Houts, C. R., & Edwards, M. C. (2013). The performance of local dependence measures with psychological data. Applied Psychological Measurement,37, 541-562.
23
Jiang, S., Wang, C., & Weiss, D. (2016). The sample size requirements for estimation of item parameters in the multidimensional graded response model. Frontiers in Psychology , 7, 109, doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00109 .
24
Kihlstrom, J. F. (2010). Social neuroscience: The footprints of phineas gage. Social Cognition, 28(6), 757-783.
25
Madrigal, R. (2008). Hot vs. cold cognitions and consumers reactions to sporting event outcomes. Consumer Psychology, 18(4), 304-319.
26
Maydeu-Olivares, A., & Joe, H. (2005). Limited- and full-information estimation and goodness-of-fit testing in 2n contingency tables. Journal of the American Statistical Association, 100(471), 1009-1020.
27
Maydeu-Olivares, A., & Joe, H. (2006). Limited information goodness-of-fit testing in multidimensional contingency tables. Psychometrika, 71(4), 713-732.
28
Maydeu-Olivares, A. (2013). Goodness-of-fit assessment of item response theory models. Measurement, 11, 71-101.
29
Mumford, M. D., Schultz, R. A., & Osburn, H. K. (2002). Planning in organizations: Performance as a multi-level phenomenon. In J. Francis & F. Yammarino (Eds.), The many faces of multi-level issues (pp. 3-65). Emerald Group Publishing Limited.
30
Muraki, E., & Carlson, J. E. (1995). Full-information factor analysis for polytomous item responses. Applied Psychological Measurement, 19(1),73-90.
31
Naglieri, J. A., & Otero, T. (2011). Cognitive assessment system: Redefining intelligence from a neuropsychological perspective. In A. S. Davis (Eds.), Handbook of Pediatric Neuropsychology (pp. 320-333). Springer Publishing Company.
32
Otoole, A. J., Jiang, F., Abdi, H., Pénard, N., Dunlop, J. P., & Parent, M. A. (2007). Theoretical, statistical, and practical perspectives on pattern-based classification approaches to the analysis of functional neuroimaging data. Journal of Cognitive Neuroscience, 19(11), 1735-1752.
33
Pashler, H. (1994). Dual-task interference in simple tasks: Data and theory, PsychologicalBulletin, 116(2), 220.
34
Reese, L. M. (1995). The impact of local dependencies on some LSAT outcomes (Statistical Report 95-02), Newtown, PA: Law School Admission Council.
35
Reckase, M. D. (2009). Multidimensional item response theory. New York: Springer.
36
Reckase, M. D. (2018). Logistic multidimensional models. In W. J. Van der Linden (Eds.), Handbook of Item Response Theory Models,vol.1. Published in the Taylor & Francis e-Library.
37
Reckase, M. D., & McKinley, R. L. (1991). The discriminating power of items that measure more than one dimension. Applied Psychological Measurement, 15, 361–373.
38
Reise, S. P., Waller, N. G., & Comrey, A. L. (2000). Factor analysis and scale revision. Psychological Assessment, 12(3), 287-297.
39
Rindermann, H. (2018). Cognitive capitalism: human capital and the wellbeing of nations, Cambridge, United Kingdom; New York.
40
Samejima, F. (1969). Estimation of latent ability using a response pattern of graded scores. Psychometrika, Monograph 17, 34.
41
Samejima, F. (1972). A general model for free-response data. Psychometrika, Monograph 18, 37.
42
Sen, S., & Bradshaw, L. (2017). Comparison of relative fit indices for diagnostic model selection. Applied Psychological Measurement, 41(6), 422-438.
43
Sen, S., Cohen, A. S., & Kim, S. H. (2013). A comparison of algorithms for dimensionality analysis. New Developments in Quantitative Psychology, Springer Proceedings in Mathematics & Statistics, 66.
44
Shaw, P., Greenstein, D., Lerch, J., Clasen, L., Lenroot, R., Gogtay, N., Evans, A., Rapoport, J., & Giedd, J. (2006). Intellectual ability and cortical development in children and adolescents. Nature, 440 (7084), 676-679.
45
Svetina, D., & Levy, R. (2014). A framework for dimensionality assessment for multidimensional item response models. Educational Assessment, 19, 35-57.
46
Stout, W. F. (1990). A new item response theory modeling approach with applications to unidimensional assessment and ability estimation. Psychometrika, 55, 293-326.
47
Tate, R. (2003). A comparison of selected empirical methods for assessing the structure of responses to test items. Applied Psychological Measurement, 27, 159-203.
48
Tatsuoka, K. K. (1990). Toward an integration of item response theory and cognitive error diagnosis. In N. Frederiksen, R. Glaser, A. Lesgold, & M. G. Shafto (Eds.). Diagnostic monitoring of skill and knowledge acquisition (pp. 453-488). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
49
Van der Linden, W. J. (2018). Unidimensional logistic response models. In W. J. Van der Linden (Eds.), Handbook of Item Response Theory Models,Vol.3. Published in the Taylor & Francis e-Library.
50
Yen, W. M. (1993). Scaling performance assessments: Strategies for managing local item dependence. Journal of Educational Measurement, 30, 187-213.
51
Yen, W. M. (1984). Effect of local item dependence on the fit and equating performance of the three-parameter logistic model. Applied Psychological Measurement,8, 125-145.
52