%0 Journal Article %T ساخت بستۀ آموزشی خودتنظیمی کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و بررسی اثربخشی آن %J فصلنامه اندازه گیری تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-004X %A مطیعی, حورا %A حیدری, محمود %D 2013 %\ 06/22/2013 %V 3 %N 12 %P 105-132 %! ساخت بستۀ آموزشی خودتنظیمی کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و بررسی اثربخشی آن %K اهمال‌کاری تحصیلی %K آموزش راهبردهای خودتنظیمی %R %X زمینه: اهمال‌کاری، پدیده‏ای شایع به ویژه در زمینه تحصیلی است، که معمولا با تجارب ذهنی ناراحت‌کننده همراه است. اهمال‌کاری، صورتی شایع از شکست در خودتنظیمی شناخته می‌شود. هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت بستۀ آموزشی خودتنظیمی کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و بررسی اثربخشی آن است. بستۀ آموزشی خودتنظیمی کاهش اهمال‌کاری تحصیلی، بر اساس مؤلفه‌های پیش‌بینی کننده اهمال‌کاری تحصیلی، نظر گروهی از روان‌شناسان، آموزگاران مقطع متوسطه، و پیشینه پژوهشی ساخته شد. روش: برای انجام این پژوهش از طریق نمونه‌گیری چند مرحله‌ای 66 دانش‏آموز دختر انتخاب شدند. از بین دبیرستان‌های دخترانه یکی از مناطق شهر تهران، یک مدرسه به تصادف انتخاب و دو کلاس به گروه کنترل و آزمایش واگذاری تصادفی شدند. برای بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی دانش‏آموزان در هر دو گروه کنترل و آزمایش به پیش‌آزمون و پس‌آزمون، و آزمون پی گیری پاسخ دادند. یافته‌ها: آزمون تحلیل واریانس آمیخته اثربخشی بستۀ آموزشی خودتنظیمی کاهش اهمال‌کاری تحصیلی را در همه زیر مؤلفه‌های اهمال‌کاری تحصیلی به صورت معناداری نشان داد. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه با یافته‌های پژوهش‌های قبلی همخوان است. %U https://jem.atu.ac.ir/article_5664_e8d281181d71751bda911fdae8f7d56c.pdf