%0 Journal Article %T بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه خلق و منش در کودکان پیش دبستانی %J فصلنامه اندازه گیری تربیتی %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2252-004X %A علی اکبری دهکردی, مهناز %A شقاقی, فرهاد %A کاکو جویباری, علی اصغر %A زارع, مریم %A شایقیان, زینب %A امیر آبادی, فاطمه %A خالقی دلاور, فائزه %A شهریاری, حسینیه %D 2012 %\ 06/21/2012 %V 2 %N 8 %P 39-64 %! بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه خلق و منش در کودکان پیش دبستانی %K ویژگی های هنجاری %K خلق و خو %K منش %K اعتبار %K پایایی %R %X زمینه: خلق و خو در دوران کودکی از عوامل مهم تعیین کننده مشکلات هیجانی آتی و ابتلا به مشکلات روانپزشکی آینده است لذا بررسی و شناخت زود هنگام خلق و خوی دشوار و خلق و خوهایی که به نحوی باعث ایجاد مشکل در آینده خواهند شد ضرورت می یابد. برای نیل به این مقصود وجود وسیله مناسب ارزیابی هم ضرورت دارد. هدف: از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه خلق و خو و منش کلونینگر، نسخه کودکان در جمعیت کودکان پیش دبستانی ایرانی است. روش: در این پژوهش 200 کودک از 5 مهد کودک واقع در شهرستان شهریار به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و خلق و خو و شخصیت آن ها توسط پرسشنامه خلق و خو و منش کلونینگر نسخه کودکان توسط 18 مربی از مربیان مهد کودک های مورد نظر ارزیابی شد. %U https://jem.atu.ac.ir/article_5638_04390374c0744e51617a67e6c512675f.pdf