@article { author = {Jafari, Hasan and Mohamadpour, Samaneh and Ghadampoor, EzatAllah and ghbadian, moslem}, title = {Psychometric properties of assisted maltreatment inventory}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {32}, pages = {127-141}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2019.27009.1651}, abstract = {Diagnosing and assessing of psychological maltreatment is a critical and difficult process in clinical and educational psychology, because this phenomenon has numerous negative behavioral and psychological consequences on victims. The aim of present study was investigate psychometric properties of psychological maltreatment inventor. This research was a cross-sectional descriptive study. In this study, 300 patients with major depression disorder attending to Sediq Psychiatry Center in Lorestan Province were selected by convenience sampling in November to February 2013. Data was collected using a demographic questionnaire, Psychological maltreatment Inventory (AMI-24) and child abuse self-report scale. Confirmatory factor analysis in principal component method was used for data analysis. The results showed that psychological maltreatment inventor has sufficiently reliability and validity. Also, factor analysis showed that 23 items and 5 factors were best question for assessing psychological maltreatment. Thus, Considering that psychological maltreatment inventor is an appropriate instrument for assessing and measuring psychological maltreatment during childhood are recommended using of this inventory for epidemiological research on psychological maltreatment during childhood and clinical screening.}, keywords = {psychological maltreatment,Psychometric properties,factor structure}, title_fa = {ویژگی های روانسنجی پرسشنامه بدرفتاری روان شناختی}, abstract_fa = {تشخیص و ارزیابی بدرفتاری روان‌شناختی، یک فرآیند بسیار مهم و دشوار در روان‌شناسی بالینی و تربیتی است، زیرا این پدیده نتایج رفتاری و روان‌شناختی متعددی بر قربانیان دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه بدرفتاری روان‌شناختی در ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی بود. در این مطالعه 300 نفر از بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مراجعه‌کننده به درمانگاه اعصاب و روان صدیق شهرستان خرم‏آباد از آبان تا اسفند ماه سال 1393 به روش دردسترس انتخاب شدند. جمع‏آوری داده‏ها با استفاده از نمونه‌برگ جمعیت‏شناختی، مقیاس بدرفتاری روان‏شناختی (AMI-24) و مقیاس خودگزارشی کودک‌آزاری (CASRS) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی تاییدی به روش مولفه‌های اصلی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه بدرفتاری روان‌شناختی از پایایی و روایی لازم برخوردار بود. همچنین، ساختار عاملی نشان داد که 23 ماده و 5 عامل به خوبی بدرفتاری روانشناختی را ارزیابی می‌کنند. بنابراین، با توجه به این‌که پرسشنامه بدرفتاری روان‌شناختی ابزار مناسبی برای ارزیابی و اندازه‌گیری سابقه بدرفتاری روان‌شناختی در دوران کودکی است، می‏توان پیشنهاد داد که از این پرسشنامه در پژوهش‌های شیوع‌شناسی در رابطه با بدرفتاری روان‌شناختی دوران کودکی و غربالگری‌های بالینی استفاده گردد.}, keywords_fa = {بدرفتاری روان‌شناختی,ویژگی های روانسنجی,ساختار عاملی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_9495.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_9495_7952a0f7ce2432216c6e7d527679e44a.pdf} }