@article { author = {Minaei, Asghar and hasani, marzieh}, title = {Applying Rasch analysis to estimate and improve measurement quality of Oxford Happiness Questionnaire (OHQ)}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {29}, pages = {67-92}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2018.28248.1670}, abstract = {The current study aimed to improve precision and item functioning of the OHQ by applying Rasch analysis to a sample of 212 participants. A convenience sample of 212 college students (139 girls and 78 boys) from a number of universities in Tehran city completed the OHQ questionnaire. Data were analyzed using Rasch analysis approach using RUMM2030 software. Results indicated that a number of the OHQ items displayed disordered thresholds. Therefore, items were rescored in a uniform fashion to correct the thresholds. Furthermore, three items (18, 19, and 25) displayed poor fit to Rasch model and were removed. Best fit to the unidimensional Rasch model was achieved after rescoring items in uniform fashion and removing items number 18, 19 and 25. Using the ordinal-to-interval conversion tables published here, ordinal OHQ scores can now be transformed to interval level data and thus subjected to parametric statistical analysis without violating fundamental assumptions. The precision of the instrument can be improved significantly by these minor modifications without the need to modify the original response format.}, keywords = {Happiness,Oxford Happiness Questionnaire,Rasch Model,Psychometrics}, title_fa = {کاربرد مدل راش در برآورد و بهبود کیفیت اندازه‌گیری پرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ)}, abstract_fa = {پرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ) یکی از ابزارهای پرکاربرد برای سنجش شادکامی و بهزیستی ذهنی افراد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و بهبود کیفیت اندازه‌گیری این پرسشنامه با استفاده از مدل اندازه‌گیری راش به اجرا درآمد. برای این منظور تعداد 212 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی تعدادی از دانشگاههای سطح شهر تهران(139 دختر و 78 پسر) به شیوه در دسترس انتخاب و پرسشنامه مذکور را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از مدل امتیاز پاره‌ای(PCM) که جزو مدلهای خانواده راش محسوب می‌شود و با استفاده از برنامه RUMM2030 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد با انجام نمره‌گذاری مجدد(تبدیل تعداد مقوله‌های پاسخ از 6 گزینه به 4 گزینه) و حذف سوالهای شماره 18، 19، و 25، برازش داده‌ها با مدل راش بطور معناداری بهبود یافت. همچنین جدولی برای تبدیل داده‌های خام افراد به داده‌های مقیاس فاصله‌ای ارائه شد. با استفاده از این جدول می‌توان داده‌های خام را به داده‌های سطح فاصله‌ای تبدیل کرد و به این ترتیب توان آماری تحلیلهای آماری را افزایش داد. در مجموع نتایج نشان می‌دهد که با انجام این اصلاحات جزئی در پرسشنامه OHQ دقت و کیفیت اندازه‌گیری پرسشنامه مذکور را می‌توان افزایش داد.}, keywords_fa = {شادکامی,پرسشنامه شادکامی آکسفورد,مدل راش,روانسنجی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_8375.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_8375_cf8691b2e131a6baabfe607cd7dc5743.pdf} }