@article { author = {kadivar, parvaneh and tanha, zahra and Arabzadeh, mehdi}, title = {Factor structure and validation study of epistemological belief scale in mathematics}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {1}, number = {4}, pages = {73-88}, year = {2011}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {The The investigation of psychometric properties of epistemological belief scale in mathematics including reliability, validity and exploratory factor analysis was the purpose of this study. To achieve this end 464 university students (149 famales and 315 males), were selected through cluster rom sampling. The exploratory factor analysis were investigated through principal component method, this analysis confirmed six factors ( difficult problems, steps, understanding, word problems, effort and usefulness).To reach the concurrent validity of the scale, Schommer epistemological beliefs scale  and Kloosterman and stage scale were conducted. The results of the analysis were acceptable. Test- retest reliability and internal consistency of the cronbach scale through, alpha coefficients confirmed. The results of factor analysis, conducted in the main culture and previous validity- reliability coefficient were closed to the studies. A psychometric property, of this scale allows applying to mathematical epistemological beliefs research.    }, keywords = {Keywords: mathematical epistemological belief,factor structure,reliability,validity}, title_fa = {بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‏های روان‏سنجی فرم فارسی مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی (کلوسترمن و استیج، 1992)، شامل پایایی، روایی و تحلیل عاملی اکتشافی مقیاس، به منظورآماده سازی جهت کاربرد در پژوهش‏های تربیتی انجام شده است. حجم نمونه این پژوهش 464 دانشجو (149 پسر و 315 دختر) بود که با روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چندمرحله‏ای از بین 5 دانشگاه دولتی شهر تهران انتخاب شدند و با مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفه‏های اصلی، علاوه بر عامل کلی باورهای معرفت شناختی ریاضی، شش عامل (مسائل دشوار، گام‏ها، فهمیدن، مسائل واژگانی، تلاش و مفید بودن) را برای مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی مطابق با نتایج پژوهش کلوسترمن و استیج (1992) شناسایی کرد. به منظور بررسی روایی همزمان، از اجرای همزمان مقیاس باورهای معرفت شناختی استفاده شد که حاکی از روایی همزمان مطلوب می‏باشد. پایایی بازآزمایی مقیاس باورهای معرفت شناختی ریاضی بر اساس نتایج دو بار اجرای آزمون و همسانی درونی آن بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ در مورد گروه نمونه محاسبه و تأیید شد. یافته‏های تحلیل عاملی، مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب روایی و پایایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود. با توجه به خصوصیات روان‏سنجی مطلوب، ابزار پژوهش حاضر می‏تواند در پژوهش‏های مربوط به باورهای معرفت شناختی ریاضی به کار رود.    }, keywords_fa = {واژگان کلیدی: باورهای معرفت شناختی ریاضی,ساختار عاملی,پایایی,روایی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_2666.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_2666_0fe1df58dc9d723848740070283aa28f.pdf} }