@article { author = {rezai, akbar}, title = {Measuring class learning and test related emotions: a study of internal validity and reliability of the Persian version of the achievement emotions questionnaireamong Iranian university students}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {3}, number = {12}, pages = {1-22}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: students experience different emotions in academic settings and these emotions highly affect their learning motivation performance andalso health. However the process of research on these areas is slow probably because of the lack of appropriate instruments. In response to this deficit pekrun et al developed a self report instrument to measure various achievement emotions that students commonly experience in academic settings. The instrument contains scales for measuring enjoyment hope pride anger relief anxiety shame hopelessness and boredom in class learning and test context. Conclusion: the results of the study indicated that the Persian version of the AEQ is a reliable and valid measuring instrument that can be used for the purposes of research and counseling.}, keywords = {achievement emotion,Learning,class,test,reliability,validity,University Students}, title_fa = {اندازه گیری هیجان های مربوط به کلاس، یادگیری و آزمون}, abstract_fa = {دانشجویان در محیط‌های تحصیلی هیجان‌های متعددی را تجربه می‌کنند و این هیجان‌ها تأثیر زیادی در انگیزش، یادگیری و عملکرد و همچنین سلامتی آن‌ها دارند. با این حال، پژوهش در این زمینه‌ها شاید به علت نبود ابزارهای مناسب به کندی پیش می‌رود. در پاسخ به این کمبود، پکران و همکارانش (2011) ابزار خودگزارشی برای اندازه‌گیری هیجان‌های پیشرفت مختلف که دانشجویان معمولاً در محیط‌های تحصیلی تجربه می‌کنند، توسعه داده‌اند (پرسشنامه هیجان‌های پیشرفت؛ AEQ). این ابزار از مقیاس‌های مختلفی برای اندازه‌گیری لذت، امیدواری، غرور، خشم، آسودگی، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی در موقعیت‌های کلاس، یادگیری و آزمون تشکیل شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روان‌سنجی از جمله روایی درونی و پایایی نسخه فارسی این پرسشنامه در جامعه دانشجویان ایرانی بود. ابتدا AEQ به زبان فارسی ترجمه شد. بعد از مطالعه مقدماتی و رفع اشکالات، پرسشنامه بر دانشجویان گروه نمونه که شامل 423 نفر از دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز بودند، اجرا شد. در این پژوهش، برای تحلیل داده‌های گردآوری شده از تحلیل عاملی تأییدی و آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که مقیاس‌های AEQ به طور قابل قبولی پایاهستند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که اکثر مقیاس‌های پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده‌ها دارند. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که نسخه فارسیAEQ یک ابزاراندازه‌گیری پایا و روا می‌باشد که می‌توان آن را برای اهداف پژوهش و مشاوره‌ای مورد استفاده قرار داد.}, keywords_fa = {هیجان پیشرفت,یادگیری,کلاس,آزمون,پایایی,روایی,دانشجویان}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_5659.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_5659_4f0307db380eb3813b84f999a24bb097.pdf} } @article { author = {abedi, ahmad and hadi pour, mahbubeh}, title = {An assessment of reliability, validity, and factor structure of Persian form of learning behaviors scale on middle school students}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {3}, number = {12}, pages = {23-40}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: researches have shown that in addition to intelligence learning behaviors have an effect on the academic achievement of students. Aim: the present research aimed to assess the reliability validity and factor structure of the Persian form of learning behaviors scale on middle school students. Conclusion: the results of the study showed that the learning behaviors scale has adequate and appropriate reliability and validity for assessing the effective learning behaviors of middle school students. Moreover the results of the factor analysis indicated that the learning behaviors scale is a multidimensional scale and has four factors including competency attention perseverance attitude towards learning and strategy flexibility.}, keywords = {learning behaviors scale,middle school students}, title_fa = {بررسی پایایی، روایی و تعیین ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس رفتار یادگیری}, abstract_fa = {زمینه:تحقیقات نشان داده است علاوه بر هوش،رفتارهای یادگیری نیز بر موفقیت تحصیلی دانش‏آموزان مؤثر است.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان پایایی، روایی و تعیین ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس رفتارهای یادگیری (LBS) بر روی دانش‏آموزان دورة راهنمایی انجام شد. روش: جامعۀ آماری پژوهش کلیه دانش‏آموزان دورة راهنمایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 88-87 بودند. نمونة پژوهش شامل 380 دانش‏آموز دورة راهنمایی (198 دختر، 182 پسر) که به روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده عبارت از مقیاس رفتارهای یادگیری (LBS) مک در موت و همکاران (1999) بود. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد مقیاس رفتارهای یادگیری (LBS) از پایایی و روایی کافی و مناسب جهت ارزیابی رفتارهای یادگیری اثربخش دانش‏آموزان دورة راهنمایی برخوردار است. همچنین نتایج تحلیل عاملی نشان داد مقیاس رفتارهای یادگیری (LBS)، یک مقیاس چند بُعدی و دارای چهار عامل انگیزة شایستگی، توجه / پشتکار، نگرش نسبت به یادگیری و راهبرد / انعطاف پذیری می‌باشد.}, keywords_fa = {مقیاس رفتارهای یادگیری,دانش‏آموزان دورة راهنمایی,پایایی,روایی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_5660.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_5660_a6dbaa043ffc3688cd730b2a62fa14c9.pdf} } @article { author = {bagheri, fariborz and ghafari javar zadegan, firuzeh}, title = {A study of psychometric characteristics and the theoretical model of parent child relation pattern questionnaire among 15-30 year old individuals in Tehran}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {3}, number = {12}, pages = {41-70}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: the theoretical models of parenting styled seek to identify the factors affecting upbringing children and to determinetheir consequences. The inconsistency between these theoretical patterns which mainly belong to the western societies and are affected by the attitude governing them with the Iranian culture values and beliefs lays the groundwork for development of native models based on the Islamic attitude and the specific experinces of the Iranian society. Objective: the present paper aims to study the psychometrics characteristics and the theoretical model of the parent child relationship questionnaire. Method: the questionnaire was conducted in two phases on 270 teenagers and young people between the ages of 15 to 30 who were residing in district 9 of Tehran in 2011. Results: the validity and reliability of the theoretical model of the questionnaire were confirmed by the fitting indices.}, keywords = {Validation,parent child relation questionnaire,Parenting style}, title_fa = {بررسی ویژگی های روان سنجی و مدل نظری پرسشنامه الگوی ارتباط والد -فرزند}, abstract_fa = {زمینه: مدل‌های نظری سبک‌های فرزندپروری سعی بر شناسایی عوامل تأثیرگذار بر تربیت و تعیین پیامدهای آن را دارند. ناهمخوانی این الگوهای نظری که غالباً متعلق به جامعة غرب و متأثر از نگرش حاکم بر آن جوامع است با فرهنگ و باورهای فکری و ارزشی جامعة ایرانی ایجاب می‌کند مدل‌های بومی مبتنی بر نگرش اسلامی و تجربیات خاص جامعة ایرانی ابداع شود. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی (پایایی و رواسازی) و مدل نظری پرسشنامه الگوی رابطة والد - فرزند (پاروف) با این دو ویژگی بود. روش: به این منظور، پرسشنامه در دو مرحله و مجموعاً روی 270 نفر نوجوان و جوان 30-15 ساله 9 منطقه شهر تهران در سال 1390 اجرا شد. نمونه‌های تحقیق در هر دو مرحله با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. حجم نمونه در مرحله اول 110 نفر و در مرحله دوم، 160 نفر بود. روش‏های به کار رفته در مرحله اول شامل بررسی روایی محتوایی و صوری پرسشنامه با نظر متخصصان و همچنین روایی سازه (تحلیل مؤلفه‌های اصلی، تحلیل گویه‌ها، ضریب تمییز، ضریب دشواری و روش لوپ) بود. در مرحله دوم، ابتدا تحلیل عامل اکتشافی و بعد تحلیل عاملی تاییدی انجام گرفت. نتایج: شاخص‏های برازندگی مؤید معتبر و مقبول بودن مدل نظری طراحی شده پرسشنامه است. علاوه بر آن، با توجه به میزان t، همة سئوالات با عامل‌های مورد نظر ارتباط معنادار دارند. همچنین با توجه به بارهای عاملی برای هر یک از دو سبک آزادی مدار و امنیت مدار و معناداری ضرایب t، می‌توان برای این دو سبک نیز روایی سازه مناسبی گزارش کرد.}, keywords_fa = {پایایی,روایی,پرسشنامه الگوی ارتباط والد-فرزند,الگوی فرزندپروری}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_5661.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_5661_20320bef71460d295fc462fd15e95936.pdf} } @article { author = {farmani, azam and aflak seyr, abdol aziz}, title = {A study of the psychometric properties of the reminiscence functions scale amongthe students of shiraz university}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {3}, number = {12}, pages = {71-86}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: reminiscence functions scale is the most valid measure of functions of reminiscence. Since validity and reliability of the RFS have not been investigated in the iranian context it is necessary to study the psychometric properties of this scale. Objective: the present paperaims to study the psychometric properties of the reminiscence functions scale amongthe students of shiraz university. Method: a sample of 247 students studying at shiraz university during the academic year 2011-2012 wasselected using random cluster sampling method. The participants filled the reminiscence functions scale. Results: the results of factor analysis yielded 7 factors. The results of internal consistency analysis showed that the instrument was of a good internal consistency. Conclusion: the results of the present study shows that the reminiscence functions scale is appropriately valid and reliablein iran and can be used in research works and therapeutic interventions.}, keywords = {reminiscence functions scale,validity,reliability,reminiscence therapy}, title_fa = {بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس کارکردهای خاطره‌گویی در دانشجویان دانشگاه شیراز}, abstract_fa = {زمینه: معتبرترین مقیاس ساخته شده در زمینۀ سنجش کارکردهای خاطره‌گویی، مقیاس کارکردهای خاطره‌گویی است. با توجه به عدم بررسی روایی و پایایی این مقیاس در ایران، بررسی روایی و پایایی آن ضروری می‌باشد. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس کارکردهای خاطره‌گویی در دانشجویان بود.روش: تعداد 247 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای انتخاب و با تکمیل مقیاس کارکردهای خاطره‌گویی در این پژوهش شرکت نمودند. برای بررسی روایی مقیاس مذکور از تحلیل عاملی به روش مؤلفه‏های اصلی و تحلیل همسانی درونی استفاده شد. جهت بررسی پایایی آن نیز، از روش پایایی آزمون- آزمون مجدد و محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی نشان دهندۀ وجود 7 عامل بود.همچنین نتایج تحلیل همسانی درونی نشان داد که این مقیاس از همسانی خوبی برخوردار می‌باشد. ضریب آلفای کرونباخ کل 91/0 و ضرایب آلفای کرونباخ خرده مقیاس‌ها از 76/0 تا 89/0 محاسبه شد. ضریب پایایی آزمون- آزمون مجدد برای کل مقیاس 57/0 و برای خرده مقیاس‌ها از 36/0 تا 71/0 محاسبه شد. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که مقیاس کارکردهای خاطره‌گویی از روایی و پایایی مناسبی در ایران برخوردار است و می‌توان از این مقیاس در کارهای پژوهشی و مداخلات درمانی (مانند، درمان خاطره‌گویی) استفاده نمود.}, keywords_fa = {مقیاس کارکردهای خاطره‌گویی,روایی,پایایی,درمان خاطره‌گویی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_5662.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_5662_82ef2bc1faf1f6432cd3373052cfd051.pdf} } @article { author = {delavar, ali and najafi, mahmud}, title = {The psychometric properties of the general self efficacy scale among university staff}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {3}, number = {12}, pages = {87-104}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {background: researchers have suggested that the general self efficacy can substantially contribute to organizational theory research and practice. Therefore it is important to study the psychometric properties of schwarzer and jerusalems general self efficacy scaleamong staff of the state universities in Tehran. Method: 400 employees who completedthe GSE scale were selected using multistage cluster sampling method. Results: the results of principle components analysis obviously supported the one factor structure of GSE. Conclusion: considering the results as well as the authentic history of research on the GSE scale at a global level it can be concluded that the GSE is an appropriate instrument to measure self efficacy of university staff that can be used in other researches.}, keywords = {general self efficacy scale,psychometrics properties,validity,reliability}, title_fa = {خصوصیات روان‌سنجی مقیاس خودکارآمدی عمومی در کارکنان دانشگاه}, abstract_fa = {زمینه: محققان پیشنهاد کرده‌اند که خودکارآمدی عمومی به طور قابل ملاحظه ای می‌تواند به تئوری سازمانی، تحقیق و عمل کمک کند. بنابراین، بررسی خصوصیات روان‌سنجی ابزارهای پرکاربرد از جمله خودکار آمدی بسیار حائز اهمیت است. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روان‌سنجی مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE) شوارزر و جروسالم در کارکنان دانشگاه های دولتی شهر تهران بود. روش: به این منظور با استفاده از نمونه‏گیری خوشه‏ای چند مرحله‌ای تعداد 400 نفر از کارکنان انتخاب و به مقیاس GSE پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی به روش مؤلفه‌های اصلی آشکارا از ساختار تک عاملی GSE حمایت کرد. این عامل 63/47 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین نمود. برای محاسبه اعتبار همگرای GSE از اجرای همزمان GSE و مقیاس خودکارآمدی شرر استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان همبستگی بین دو مقیاس مذکور 80/0 است که در سطح 01/0>p معنی‌دار می‌باشد. پایایی مقیاس GSE با روش همسانی درونی برای کل آزمودنی‌ها 87/0، برای مردان 85/0 و برای زنان 88/0 است که قابل قبول و رضایت بخش است. میانگین و انحراف معیار نمره خودکارآمدی کارکنان به ترتیب 50/30 و 64/4 به دست آمد. مقیاس GSE برای کارکنان دانشگاه یک مقیاس تک عاملی است و از اعتبار و پایایی رضایت بخشی برخوردار می‌باشد. نتیجه‌گیری: با توجه به این نتایج و همچنین دارا بودن سابقه پژوهشی معتبر در سطح جهانی می‌توان نتیجه گرفت که مقیاس GSE ابزار مناسبی برای اندازه‌گیری خودکارآمدی در بین کارکنان دانشگاه می‌باشد و می‌توان از آن در پژوهش‌ها استفاده کرد.}, keywords_fa = {مقیاس خودکارآمدی عمومی,خصوصیات روان‌سنجی,اعتبار,پایایی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_5663.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_5663_30d9fa4bb99e4bc22b1e04d4bf985ae8.pdf} } @article { author = {motie, houra and heydari, mahmud}, title = {Development of a self regulation package for reducing academic procrastination and evaluation of its effectiveness}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {3}, number = {12}, pages = {105-132}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: procrastination is a common phenomenon particularly in academic settings that is usually accompanied with distressing mental experiences. It is recognized as a form of self regulatory failure. Objective: the present paper aims to study development of a self regulation package for reducing academic procrastination and to evaluate its effectiveness. The package was developed based on the components psychologist and high school teachers and also the research literature. Method: 66 female students were selected using the multistage sampling. Conclusion: the findings of the present study were consistent with those of prior related researches.}, keywords = {Academic Procrastination,teaching self regulatory strategies}, title_fa = {ساخت بستۀ آموزشی خودتنظیمی کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و بررسی اثربخشی آن}, abstract_fa = {زمینه: اهمال‌کاری، پدیده‏ای شایع به ویژه در زمینه تحصیلی است، که معمولا با تجارب ذهنی ناراحت‌کننده همراه است. اهمال‌کاری، صورتی شایع از شکست در خودتنظیمی شناخته می‌شود. هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت بستۀ آموزشی خودتنظیمی کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و بررسی اثربخشی آن است. بستۀ آموزشی خودتنظیمی کاهش اهمال‌کاری تحصیلی، بر اساس مؤلفه‌های پیش‌بینی کننده اهمال‌کاری تحصیلی، نظر گروهی از روان‌شناسان، آموزگاران مقطع متوسطه، و پیشینه پژوهشی ساخته شد. روش: برای انجام این پژوهش از طریق نمونه‌گیری چند مرحله‌ای 66 دانش‏آموز دختر انتخاب شدند. از بین دبیرستان‌های دخترانه یکی از مناطق شهر تهران، یک مدرسه به تصادف انتخاب و دو کلاس به گروه کنترل و آزمایش واگذاری تصادفی شدند. برای بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی دانش‏آموزان در هر دو گروه کنترل و آزمایش به پیش‌آزمون و پس‌آزمون، و آزمون پی گیری پاسخ دادند. یافته‌ها: آزمون تحلیل واریانس آمیخته اثربخشی بستۀ آموزشی خودتنظیمی کاهش اهمال‌کاری تحصیلی را در همه زیر مؤلفه‌های اهمال‌کاری تحصیلی به صورت معناداری نشان داد. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه با یافته‌های پژوهش‌های قبلی همخوان است.}, keywords_fa = {اهمال‌کاری تحصیلی,آموزش راهبردهای خودتنظیمی}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_5664.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_5664_e8d281181d71751bda911fdae8f7d56c.pdf} } @article { author = {sharifi, mohammad and abbas pour, abbas}, title = {Identification and ranking of measurement indices of intellectual capital in the higher education system using the analytical hierarchy process}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {3}, number = {12}, pages = {133-170}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: intellectual capitals play a crucial role in achieving competitive advantage in a knowledge based world. The role of higher education in the economic structure from the perspective of educatinga trained workforce for public and private sectors as well as creating a ground for innovation and development of technology is highly important. The higher education systemprepares the ground for growth innovation entrepreneurship and ultimately economic development through effective management and application of intellectual capitals. Identification of intellectual capitals in the higher education system and the ways to measure itpave the way for better management of such capitals. Conclusion: based on the research findings an appropriate model was introduced for measuring intellectual capital with the relative dimensions and criteria for the higher education system of iran.}, keywords = {Higher education,intellectual capital,management of intellectual capital}, title_fa = {شناسایی و رتبه بندی شاخص های سنجش سرمایه فکری در نظام آموزش عالی}, abstract_fa = {زمینه: در دنیای مبتنی بر دانش، سرمایه‏های فکری نقش اساسی در دستیابی به مزیت رقابتی بازی می‌کنند. در این میان نقش آموزش عالی در ساختار اقتصادی کشورها از منظر تربیت نیروی کار و آموزش دیده برای بخش‌های خصوصی و دولتی و همچنین ایجاد زمینه های نوآوری و گسترش فناوری حائز اهمیت ویژه ای است. نظام آموزش عالی از طریق مدیریت و بکارگیری مؤثر سرمایه‏های فکری، زمینه رشد، نوآوری کارآفرینی و نهایتاً توسعه اقتصادی را فراهم می‌نماید. شناخت سرمایه‏های فکری در نظام آموزش عالی و شیوه های سنجش آن راه را برای بهبود مدیریت این سرمایه‌ها هموار می‌سازد. هدف: این پژوهش با معرفی عناصر سرمایۀ فکری و چگونگی سنجش آن در نظام آموزش عالی، راهبردی برای مدیریت این سرمایه‌ها ارائه می‌نماید تا از این طریق، نظام آموزش عالی به عنوان یکی از ابزارهای ویژه در دستیابی به سند چشم انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی که در آن دانش و دانایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، نقش پر رنگ‌تری ایفا نماید. روش: برای دست یابی به هدف فوق شاخص‏ها و معیارهای سنجش سرمایۀ فکری که از سوی پژوهشگران مختلف معرفی شده مورد بررسی قرار گرفت و مبتنی بر آن شاخص‏هایی که بیش‌ترین فراوانی و کاربرد را در این تحقیقات داشتند شناسایی شده و به قضاوت 20 نفر از خبرگان و متخصصان دانشگاهی که حداقل دارای یک مقاله یا کار تحقیقاتی در ارتباط با سرمایۀ فکری بودند، گذاشته شد و با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی معیارهای سنجش سرمایۀ فکری رتبه‏بندی شد. یافته‌ها: نتایج و یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که سرمایۀ فکری در نظام آموزش عالی مشتمل بر سه عنصر اصلی سرمایۀ انسانی، سرمایۀ ساختاری و سرمایۀ رابطه‏ای می‌باشد که از بین سرمایۀ انسانی با وزن نسبی0.710 دارای بیش‌ترین اولویت و سرمایۀ ساختاری با وزن نسبی0.206 در اولویت دوم و سرمایۀ رابطه‏ای با ضریب وزنی0.084 در اولویت سوم قرار دارد. همچنین مهم‌ترین زیر معیارهای سرمایۀ انسانی به ترتیب اولویت عبارت‌اند: از هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان. نتیجه‌گیری: بر مبنای یافته‌های تحقیق، درنهایت مدل مناسب سنجش سرمایۀ فکری به همراه ابعاد و معیارهای مربوطه جهت نظام آموزش عالی ایران ارائه گردید.}, keywords_fa = {آموزش عالی,سرمایۀ فکری,مدیریت سرمایۀ فکری}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_5665.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_5665_c810ee3e120400b616ab228ecc9632c3.pdf} } @article { author = {ganji, kamran and alizadeh, hamid}, title = {A meta analysis of epidemiologic studies of attention deficit hyperactivity disorder among elementary school students}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {3}, number = {12}, pages = {179-206}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: attention deficit hyperactivity disorder is the most common developmental neurological disorder in children the problems of which remain after puberty. Early diagnosis and intervention of this disorder in the home and school environment is essential to decrease the problems caused by it. Early diagnosis and intervention requires epidemiologic studies. The studies on the prevalence of ASHD have had different results due to applying different criteria definitions evaluators and instruments. Objective: the present paper aims to conduct a meta analysis on the epidemiologic studies of ADHD among Iranian elementary school students. Conclusion: the results of present meta analytical research is consistent with those of many related studies in terms of the prevalence rate of ADHD the proportion of disorder between girls and boys and also the prevalence rate of subtypes among Iranian elementary school students.}, keywords = {Attention Deficit Hyperactivity Disorder,prevalence,elementary school students,Meta analysis}, title_fa = {فراتحلیل مطالعات همه‌گیری‏شناسی اختلال نارسایی‌توجه / بیش‌فعالی در دانش‏آموزان دبستانی}, abstract_fa = {زمینه: اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی (ADHD) شایع‌ترین اختلال رشدی ـ‌عصب شناختی در کودکان است که پس از بلوغ نیز مشکلات آن باقی می‌ماند. برای کاهش مشکلات ناشی از این اختلال، تشخیص و مداخله زودهنگام در محیط خانه و مدرسه ضروری است. تشخیص و مداخله زودهنگام نیز نیازمند انجام مطالعات همه‌گیر شناسی است. بررسی‌ها در زمینه شیوع اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی نتایج متفاوتی به دنبال داشته که علت آن بکارگیری ملاک‌ها و تعریف‌های متفاوت و ارزیابی توسط افراد و ابزارهای گوناگون است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی فراتحلیلی مطالعات همه‌گیری‏شناسی اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در دانش‏آموزان دبستانی ایران بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل است، از این رو با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی نسبت به یافتن و جمع‌آوری تمام گزارش‌های پژوهشی اقدام شد. نمونه مطالعات مورد استفاده شامل 17 مطالعه انجام شده از 1370 تا سال 1391 در سراسر ایران بود که 29714 نفر آزمودنی را در برمی‌گرفت. داده‌های حاصل از این 17 مطالعه با روش نمایش دو جمله‏ای اندازه اثر و روش واریانس معکوس ولف (1986؛ هومن، 1387) برای مدل اثرهای ثابت مورد فراتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که اندازه اثر ترکیبی مطالعات مورد بررسی 097/0 است که با حذف یک مطالعه به 095/0 می‌رسد. میزان شیوع کلی اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با حذف دو مطالعه و تحلیل حساسیت برابر 97/8 درصد بود. همچنین یافته‌های فراتحلیل انجام شده نشان می‌دهد که با حذف یک مطالعه و تحلیل حساسیت میزان شیوع اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی در پسران و دختران به ترتیب 89/9 درصد و 47/2 درصد است. بعلاوه نتایج فراتحلیل حاضر حاکی از آن بود که میزان شیوع زیر نوع‌های نارسایی توجه 75/7 درصد، بیش فعالی - برانگیختگی 93/4 درصد و مرکب 04/5 درصد است. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهشی فراتحلیل حاضر در زمینه میزان شیوع کلی اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، نسبت اختلال در دختران و پسران و همچنین شیوع زیرنوع های این اختلال در دانش‏آموزان دبستانی ایرانی با بسیاری از پژوهش‌ها هماهنگ است.}, keywords_fa = {اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی,شیوع,دانش‏آموزان دبستانی,فراتحلیل}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_5666.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_5666_4d8e05adc49d5ba7885caf1b2d46767b.pdf} } @article { author = {soltani nejhad, mehraneh and dor taaj, fariborz}, title = {A methodological criticism on the efficiency of the therapeutically methods applied to reduce the test anxiety in iran : a meta analysis}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {3}, number = {12}, pages = {199-222}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {}, abstract = {Background: test anxiety is frequently viewed as a major factor that can impair test performance and lead to underachievement. Objective: the current study was a meta analysis of the performed studies in the area of therapeutically methods applied to reduce test anxiety. Method: to do so the meta analysis was used as a statistical technique to collect to combine and to summarize the performed studies in the regarded area which finally led to the collection of 45 convenient studies. Conclusions: the study results show that from among the applied therapeutically methods in reducing the test anxiety there has been greater success for behavioral method followed by cognitive method and the therapist should pay more attention to these methods.}, keywords = {Test anxiety,therapeutically methods,Meta analysis}, title_fa = {نقدی روش‌شناسانه به شیوۀ فراتحلیل بر اثربخشی روش‏های درمانی به کار رفته در زمینۀ کاهش اضطراب امتحان در ایران}, abstract_fa = {زمینه: اضطراب امتحان به عنوان عامل مهمی است که می‌تواند عملکرد در آزمون را مختل و منجر به افت تحصیلی شود. هدف: مطالعه حاضر فراتحلیلی بر مطالعات انجام شده در زمینه روش‏های درمانی به کار رفته در کاهش اضطراب امتحان بود. روش: بدین منظور از فراتحلیل به عنوان یک تکنیک آماری جهت جمع‏آوری، ترکیب و خلاصه نمودن پژوهش‌های انجام شده در زمینه مورد نظر استفاده گردید که 45 مطالعه مناسب جمع‏آوری شد. پس از ورود اطلاعات به نرم افزارCMA2 و تحلیل حساسیت یک مطالعه که نسبت به سایر مطالعات پرت بود از جمع مطالعات حذف و در نهایت 44 مطالعه تحلیل شد. یافته‌ها: اندازه اثر در مدل تصادفی برای کل روش‏های درمانی 0.68 برای روش‏های رفتاری 0.84، روش‏های شناختی 0.75، روش‏های شناختی-رفتاری 0.43، آموزش مهارت‌ها 0.49 و ترکیب شناختی-رفتاری و آموزش مهارت 0.58 به دست آمد که با توجه به معیار کوهن تنها اندازه اثر روش رفتاری زیاد گزارش می‌شود، اندازه اثر دو روش شناختی و ترکیب شناختی- رفتاری با آموزش مهارت بالاتر از متوسط است و دو روش شناختی- رفتاری و آموزش مهارت اندازه اثر پایین‌تر از متوسط را کسب کرده‌اند. با توجه به معنی‏داری آماره Q متغیرهای جنس، جامعۀ آماری، ابزار پژوهش، روش نمونه‏گیری، روش تحقیق، تعداد جلسات درمان و مقطع تحصیلی افراد نمونه به عنوان متغیرهای تعدیل گر وارد تحلیل شدند. در مدل اثرات تصادفی نقش میانجی‏گری متغیرهای جنس، جامعۀ آماری، ابزار پژوهش، روش نمونه‏گیری و تعداد جلسات درمان در سطح 0.01 معنی‏دار شد. بحث و نتیجه‏گیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان می‌دهد که از بین روش‏های درمانی مورد استفاده در کاهش اضطراب امتحان موفقیت روش رفتاری و سپس شناختی بیش از روش‏های دیگر بوده است و درمانگران باید به این روش‏ها توجه بیشتری داشته باشند. همچنین پژوهشگران در پژوهش‌های آینده خود متوجه نقش تعدیل کننده های ذکر شده در بالا باشند.}, keywords_fa = {اضطراب امتحان,روش‏های درمانی,فراتحلیل}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_5667.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_5667_ef7b16df54b3daebe263c0be61f9f823.pdf} }