@article { author = {Bameni Moghadam, Mohammad and Rafiey, Saeed Reza}, title = {Evaluation of Teaching Quality of Faculty Members in Higher Education Institutions: A case study of Faculty of Economics at Allameh Tabataba'i University}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {29}, pages = {1-22}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2018.21124.1523}, abstract = {Teachers are the main pillars of universities and improving the quality of their performance, contribute to the improvement of education quality. One of the processes in order to improve the quality is the evaluation of teacher. This study aimed to determine and evaluate the factors affecting the quality of teaching faculty and it provides a method for its evaluation. The study population is undergraduate students of School of Economics at Allameh Tabataba'i University in 1395 that gave their views about 50 members of faculty. Six students per faculty member were randomly selected that led to 300 questionnaire. Structural equation modeling was used to assess the measurement model, structural model and 6 hypothesis and research data analysis was performed using Amos 22. After performing the appropriate tests to confirm the model and calculating standardized regression coefficients, academic ability was the most effective and discipline and training requirements were minimal impact on the quality of teaching faculty. The findings also show that students are satisfied of educational quality of faculty members of the School of Economics at Allameh Tabataba’i University. At the end, some suggestions are provided to improve methods of evaluation of teaching faculty members.}, keywords = {quality of teaching,faculty,assessment}, title_fa = {ارزشیابی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی: مطالعه‌ی موردی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی}, abstract_fa = {استادان ارکان اصلی دانشگاه‌ها هستند و ارتقا کیفیت عملکرد آن‌ها، منجر به ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها می‌شود. از فرایندهایی که به منظور این ارتقا کیفیت انجام می‌شود، ارزشیابی مدرس است. این مطالعه با هدف تعیین و ارزیابی عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی، روشی را برای ارزشیابی آن ارائه می‌کند. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1395 است که نظراتشان را درباره‌ی 50 نفر از اعضای هیئت علمی این دانشکده بیان کردند. به ازای هر عضو هیئت علمی تعداد 6 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی انتخاب شدند که بر این اساس تعداد 300 پرسش‌نامه تهیه شد. روش مدل‌سازی معادلات ساختاری برای بررسی مدل اندازه‌گیری، مدل ساختاری و 6 فرضیه پژوهش به کار گرفته شد و تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق با استفاده از نرم‌افزار ایموس 22 انجام گرفت. پس از انجام آزمون‌های مناسب برای تایید مدل و محاسبه ضریب‌های رگرسیونی استاندارد شده، متغیر توانایی علمی بیش‌ترین تأثیر و متغیر رعایت نظم و مقررات آموزشی کم‌ترین تأثیر را بر روی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی دارا شدند. همچنین یافته‌ها بیانگر این است که دانشجویان از کیفیت تدریس اعضای هئیت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی رضایت دارند. در پایان پیشنهادهایی به منظور بهبود روش‌ ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی ارائه شده است.}, keywords_fa = {quality of teaching,faculty,assessment}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_8372.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_8372_68eb5d4408b5437e01ba75c3363c4c7b.pdf} } @article { author = {Bakhshi parikhani, somayeh and gramipour, masoud and hamedinasab, sadegh}, title = {Psychometric properties of the questionnaire optimism school science and its relationship with the student's academic optimism, self-efficacy and achievement motivation among students in Ardabil}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {29}, pages = {23-46}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2018.20290.1498}, abstract = {Objective: This study aimed to evaluate the psychometric properties of the questionnaire optimism school science Hui et al (2008) conducted among high school students. Methods: This descriptive study population included all male and female high school students. The sample of 350 students (200 boys and 150 girls) who were selected through random cluster sampling. The research school science tools optimism, optimism science student, student self-efficacy and motivation improvement. Data analysis using Cronbach's alpha, composite reliability, exploratory factor analysis and correlation coefficient was used. Results: Cronbach's alpha reliability coefficient of the scale combination of 94/0 and 93/0, respectively, which shows the reliability of this scale is desirable. In addition, a correlation coefficient of optimism school scale and the scale of the achievement motivation (93/0) was obtained which confirmed the convergent validity of optimism school. Exploratory factor analysis of three sub-scale collective self-confidence to parents and students and academic emphasis for this scale has confirmed. Conclusion: Measure optimism school science can be used as a reliable and valid instrument in educational and research Mvqyt‌Hay used.}, keywords = {Scientific optimism school,factor analysis,reliability}, title_fa = {ویژگی‌های روانسنجی پرسش‌نامه خوش بینی علمی مدرسه و ارتباط آن با خوش بینی علمی دانش‌آموز، خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانش‌آموزان شهر اردبیل}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه خوش‌بینی علمی مدرسه هوی و همکاران (2008) در بین دانش‌آموزان دوره متوسطه انجام گرفت. روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه بود. نمونه مورد بررسی 350 دانش‌آموز (200 پسر و 150 دختر) بود که از طریق نمونه‌گیری تصادفی خوشه-ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسش‌نامه خوش‌بینی علمی مدرسه، خوش‌بینی علمی دانش‌آموز، خودکارآمدی دانش‌آموز و انگیزه پیشرفت بودند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، تحلیل عاملی اکتشافی و ضریب همبستگی انجام شد. یافته‌ها: آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی کل مقیاس برابر با 94/0 و 93/0 به‌دست آمد که حاکی از پایایی مطلوب این مقیاس است. به‌منظور تعیین روایی واگرا، همبستگی این مقیاس با پرسش‌نامه‌های خوش‌بینی علمی دانش‌آموز و خودکارآمدی محاسبه شد (88/0 و 84/0) که حاکی از همبستگی مثبت و معنی‌دار بود. علاوه بر این ضریب همبستگی مقیاس خوش‌بینی مدرسه و مقیاس انگیزش پیشرفت برابر (93/0) به‌دست آمد که روایی همگرای مقیاس خوش‌بینی مدرسه را تأیید می‌کند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود سه خرده مقیاس خودکارآمدی جمعی، اعتماد به والدین و دانش‌آموزان و تأکید علمی را برای این مقیاس تأیید کرده است. نتیجه‌گیری: مقیاس اندازه‌گیری خوش‌بینی علمی مدرسه را می‌توان به عنوان یک ابزار پایا و معتبر در موقعیت‌های آموزشی و پژوهشی به‌کار برد.}, keywords_fa = {Scientific optimism school,factor analysis,reliability}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_8373.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_8373_1b6a6edf1249a63412e5496b1dc73dde.pdf} } @article { author = {ghavami, marjan and Abedi, Mohammadreza and Nilfrooshan, Prisa}, title = {Factor structure of high school students’ academic success questionnaire of the Isfahan}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {29}, pages = {47-66}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2017.9768.1290}, abstract = {Abstract Purpose: The purpose of the research is to investigate the factor structure of academic success questionnaire (Salehi, 2014) by confirmatory factor analysis approach. Method: The research method is descriptive. The study population of the research includes all the high school students in Isfahan 2014-15 academic year, that were about 158304 students. The research sample includes 400 male and female students in the academic, who were selected by multi-staged cluster sampling. In order to investigate the factor structure, AMOS 20 software was used. Findings: The results from confirmatory factor analysis show that the four factors of average, students’ views, parents and teachers in defining objective academic success are significant and the three subscales of academic satisfaction, a sense of academic success and academic conservation in defining subjective academic success are significant. Finally, the presented model shows that two hidden items of objective academic success and subjective academic success in defining academic success are significant and powerful. Conclusion: Regarding the findings of the research, it is an error to consider only one criterion, namely the average, to evaluate the progress and academic success of students and it is recommended to use the academic success questionnaire (Salehi, 2014) to evaluate the level of academic success of students at schools.}, keywords = {Academic success,Confirmatory Factor Analysis,High School Students}, title_fa = {ساختار عاملی پرسشنامه موفقیت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شهر اصفهان}, abstract_fa = {چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی پرسشنامه موفقیت تحصیلی (صالحی، 1393) و با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. روش: روش این پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 که حدود 158304 نفر بودند. نمونه‌ی تحقیق شامل 400 نفر از دانش آموزان که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور بررسی ساختار عاملی از نرم افزار 20AMOS استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که چهار عامل معدل، نظر دانش آموز، والد و معلم در تعریف موفقیت تحصیلی عینی دارای وزن معنادار و سه زیر مقیاس رضایتمندی تحصیلی، احساس موفقیت تحصیلی و پایستگی تحصیلی در مورد تعریف موفقیت تحصیلی ذهنی دارای وزن معنادار هستند. در نهایت مدل ارائه شده نشان داد که دو آیتم پنهان موفقیت تحصیلی ذهنی و موفقیت تحصیلی عینی در تعریف موفقیت تحصیلی دارای وزن معنادار و قدرتمندی هستند. نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش می توان گفت در نظر گرفتن تنها یک ملاک واحد یعنی معدل، برای ارزیابی پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانش آموزان همراه با خطا بوده و بهتر است برای سنجش میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان در مدارس، از پرسشنامه موفقیت تحصیلی (صالحی، 1393) استفاده شود.}, keywords_fa = {Academic success,Confirmatory Factor Analysis,High School Students}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_8374.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_8374_e74a78ed596e5be87cb9e0aca95fb5c7.pdf} } @article { author = {Minaei, Asghar and hasani, marzieh}, title = {Applying Rasch analysis to estimate and improve measurement quality of Oxford Happiness Questionnaire (OHQ)}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {29}, pages = {67-92}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2018.28248.1670}, abstract = {The current study aimed to improve precision and item functioning of the OHQ by applying Rasch analysis to a sample of 212 participants. A convenience sample of 212 college students (139 girls and 78 boys) from a number of universities in Tehran city completed the OHQ questionnaire. Data were analyzed using Rasch analysis approach using RUMM2030 software. Results indicated that a number of the OHQ items displayed disordered thresholds. Therefore, items were rescored in a uniform fashion to correct the thresholds. Furthermore, three items (18, 19, and 25) displayed poor fit to Rasch model and were removed. Best fit to the unidimensional Rasch model was achieved after rescoring items in uniform fashion and removing items number 18, 19 and 25. Using the ordinal-to-interval conversion tables published here, ordinal OHQ scores can now be transformed to interval level data and thus subjected to parametric statistical analysis without violating fundamental assumptions. The precision of the instrument can be improved significantly by these minor modifications without the need to modify the original response format.}, keywords = {Happiness,Oxford Happiness Questionnaire,Rasch Model,Psychometrics}, title_fa = {کاربرد مدل راش در برآورد و بهبود کیفیت اندازه‌گیری پرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ)}, abstract_fa = {پرسشنامه شادکامی آکسفورد(OHQ) یکی از ابزارهای پرکاربرد برای سنجش شادکامی و بهزیستی ذهنی افراد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و بهبود کیفیت اندازه‌گیری این پرسشنامه با استفاده از مدل اندازه‌گیری راش به اجرا درآمد. برای این منظور تعداد 212 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی تعدادی از دانشگاههای سطح شهر تهران(139 دختر و 78 پسر) به شیوه در دسترس انتخاب و پرسشنامه مذکور را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از مدل امتیاز پاره‌ای(PCM) که جزو مدلهای خانواده راش محسوب می‌شود و با استفاده از برنامه RUMM2030 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد با انجام نمره‌گذاری مجدد(تبدیل تعداد مقوله‌های پاسخ از 6 گزینه به 4 گزینه) و حذف سوالهای شماره 18، 19، و 25، برازش داده‌ها با مدل راش بطور معناداری بهبود یافت. همچنین جدولی برای تبدیل داده‌های خام افراد به داده‌های مقیاس فاصله‌ای ارائه شد. با استفاده از این جدول می‌توان داده‌های خام را به داده‌های سطح فاصله‌ای تبدیل کرد و به این ترتیب توان آماری تحلیلهای آماری را افزایش داد. در مجموع نتایج نشان می‌دهد که با انجام این اصلاحات جزئی در پرسشنامه OHQ دقت و کیفیت اندازه‌گیری پرسشنامه مذکور را می‌توان افزایش داد.}, keywords_fa = {Happiness,Oxford Happiness Questionnaire,Rasch Model,Psychometrics}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_8375.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_8375_cf8691b2e131a6baabfe607cd7dc5743.pdf} } @article { author = {Jahanifar, Mojtaba and Khodaie, Ebrahim and Younesi, jalil and Musavi, Amin}, title = {Comparing conditional standard error of measurement among non-linear raw to scale scores methods}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {29}, pages = {93-120}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2018.21435.1526}, abstract = {In order to the better interpreting and comparing scores in test batteries the raw scores in each test are converted to a common scale that called scale score. There are different Linear and nonlinear methods to convert raw scores to scale scores. Conventional methods of non-linear converting raw scores to scale scores are normalization and Arcsine methods. In This study that aimed to compare the standard error of measurement in non-linear converting methods we used 10000 random simulated sample data and 10000 random real sample data from Iran university entrance exam applicants.in order to compare converting methods conditional standard error of measurement that called CSEM, frequency charts and statistical indexes like moments was used. The results showed that both methods have different features. Although scores in both methods have high reliability and accuracy but Arcsine method reducing score error undulation for different score levels, also the mean of standard error of measurement for Arcsine scale scores was less than normalized scale scores.}, keywords = {Scale scores,normalizing,Arcsine transformation,conditional standard error of measurement}, title_fa = {مقایسه خطای استاندارد اندازه‌گیری شرطی در روشهای غیر‌خطی تبدیل نمره‌های خام به نمره‌های مقیاس}, abstract_fa = {برای تفسیر‌پذیری بهتر و مقایسه‌پذیر کردن نمره‌ی آزمون‌ها با همدیگر، نمره‌های خام به دست‌آمده از خرده‌آزمون‌ها را به مقیاس مشترکی تبدیل می‌کنند که به آن نمره مقیاس گفته می‌شود. روشهای متفاوت خطی و غیر‌خطی برای تبدیل نمره‌های خام به نمره‌های مقیاس وجود دارد. روش های متداول غیر‌خطی تبدیل نمره‌های خام به نمره‌های مقیاس، نرمال‌سازی و تبدیل آرک‌سینوس هستند. در این پژوهش که با هدف مقایسه خطای استاندارد اندازه‌گیری تبدیل نرمال و تبدیل آرک‌سینوس انجام گرفته از 10000 داده شبیه‌سازی شده و 10000 داده واقعی آزمون سراسری سال 1395 ایران بهره برده‌ایم. به منظور مقایسه این دو روش از نمودارها و شاخص‌های آماری و همچنین ویژگی‌های اندازه‌گیری بر اساس نظریه نمره قوی حقیقی از جمله خطای استاندارد اندازه‌گیری شرطی استفاده شد. نتایج نشان داد که دو روش تبدیل از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار هستند. گرچه نمره‌ها در هر دو روش دارای ضریب پایایی بالایی هستند، اما روش آرک‌سینوس ضمن کاهش نوسان خطا برای سطوح مختلف نمره‌ها، دارای میانگین خطای استاندارد اندازه‌گیری شرطی کمتری نسبت به روش نرمال‌سازی بوده است.}, keywords_fa = {Scale scores,normalizing,Arcsine transformation,conditional standard error of measurement}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_8376.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_8376_decc19ca1d0b885d10cc06d2a44c6758.pdf} } @article { author = {Tanha, Zahra and Kadivar, Parvin and Hasani, Jafar and abdollahi, mohammad hosein}, title = {Construct and validate of personal epistemology questionnaire in children}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {29}, pages = {121-146}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2018.9796.1292}, abstract = {The purpose of this study was construct and validate a questionnaire to measure personal epistemology in children. Accordingly, the 44 question with Likert scoring method was designed to have three options. Face and content validity was assessed through the survey of 10 experts and its reliability, through the implementation of 50 students to retest interval of one month, was calculated 0/72. Then, the questionnaire was administered on 472 students (217 males and 255 females) and using factor analysis with varimax rotation method revealed five factors with higher eigenvalues: simple knowledge, certain knowledge, source of knowledge, product of knowing and justification of knowing. In order to determine validity and reliability of the scale respectively, confirmatory factor analysis and Cronbach alpha coefficients were used. Results of Confirmatory factor analysis showed a good fit to the proposed five-factor structure. Also, the total score for internal consistency through Cronbach’s alpha, was 0/85. According to the results, the scale has acceptable reliability and validity and can be used as an applicable instrument in assessing personal epistemology in children.}, keywords = {questionnaire,personal epistemology,children,reliability and validity}, title_fa = {ساخت و اعتباریابی پرسش نامه معرفت شناسی شخصی در کودکان}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسش‌نامه‌ای به‌منظور سنجش معرفت‌شناسی شخصی در کودکان بود. بر این اساس، 44 سؤال سه گزینه‌ای به روش نمره‌گذاری لیکرت طراحی شد. روایی صوری و محتوایی سؤالات از طریق نظرخواهی از 10 استاد متخصص مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق اجرا با 50 نفر از دانش‌آموزان به روش بازآزمایی و به فاصله زمانی یک ماه، 72/0 محاسبه شد. سپس، پرسش‌نامه روی 472 دانش‌آموز (217 پسر و 255 دختر) اجرا شد و با استفاده از تحلیل عوامل با روش چرخشی از نوع واریماکس 5 عوامل با مقدار ویژه بالاتر به شرح زیر مشخص شد: سادگی دانش، قطعیت دانش، منبع دانش، نتیجه دانستن و توجیه‌پذیری دانستن. به‌منظور تعیین روایی این مقیاس از تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی اعتبار آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی برازش قابل قبولی برای ساختار پنج عاملی پیشنهاد شده نشان داد. همچنین، نمره کل برای همسانی درونی پرسش‌نامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ، 85/0 بود. با توجه به نتایج به‌دست آمده، این پرسش‌نامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار بوده و می‌تواند به-عنوان ابزاری کاربردی جهت ارزیابی معرفت‌شناسی شخصی در کودکان استفاده شود.}, keywords_fa = {questionnaire,personal epistemology,children,reliability and validity}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_8377.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_8377_86b964201c6de5c3bfde126b6adbeb46.pdf} } @article { author = {Afsharfar, Firouz and abbaspour, abbas and rahimiyan, hamid and ghiasi, saeed}, title = {Construction, validation of tools for measuring the dimensions of human resource competencies in knowledge based companies}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {29}, pages = {147-165}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2018.23128.1567}, abstract = {Human resource competencies today are one of the most important focal points in management. The main purpose of this research was to build, validate and validate the HRM questionnaire in knowledge based companies. At present, the definition of the domain, conceptualization and the definition of components for the concept of human resource competencies is faced with a theoretical and methodological ambiguity and the root of many of these ambiguities and complexities is related to the lack of suitable tools for measurement. The provision of valid and effective measurement tools is a necessary step in the field of human resources. Human resource competencies are multidisciplinary structural executives that include five variables. The research topics are: What are the dimensions of human resource competencies? According to different patterns, are these dimensions different or not? Statistical sample of 220 managers of knowledge based companies were selected by census sampling method.}, keywords = {Construction,human resource competencies,knowledge based companies}, title_fa = {ساخت، اعتباریابی ابزار سنجش ابعاد شایستگی‌های منابع انسانی در شرکت‌های دانش بنیان}, abstract_fa = {شایستگی های منابع انسانی امروز یکی از مهمترین نکات کانونی در مدیریت است. هدف اصلی این پژوهش ساخت، اعتباریابی و روایی یابی ابزار سنجش پرسشنامه شایستگی های منابع انسانی در شرکت های دانش بنیان بود. در حال حاضر، تعریف حوزه، مفهوم سازی و تعیین مؤلفه‌ها برای مفهوم شایستگی های منابع انسانی با ابهام نظری و روشی روبه روست و ریشه بسیاری از این ابهام ها و پیچیدگی ها به نبود ابزار مناسب برای اندازه گیری مربوط می شود. تهیه ابزار اندازه گیری معتبر و روا گامی ضروری در حوزه منابع انسانی است. شایستگی های منابع انسانی مدیران سازه ای چند وجهی است که شامل پنج متغیر نهفته می شود.سوالات پژوهشی عبارت اند از :شایستگی های منابع انسانی چه ابعادی را شامل می شود؟با توجه به الگوهای گوناگون، آیا این ابعاد متفاوت است یا خیر؟جامعه آماری 220 نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان بودند که با روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شدند.}, keywords_fa = {Construction,human resource competencies,knowledge based companies}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_8378.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_8378_46533a267d57f90ead4d68bd61c2266e.pdf} } @article { author = {ghasemipirbalooti, mohammad and hasanvand, bagher and khaliligheshnigani, zahra}, title = {Psychometri properties of the academic engagement Scale}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {29}, pages = {167-184}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2018.22309.1545}, abstract = {The aim of this study was to evaluate the psychometric properties of the shuffle et al (2002) academic enthusiasm scale. This scale consists of 17 items that the three components of strength, absorbency and measures devoted subjects. Sample consisted of 385 secondary school students of Khorramabad in the academic year 2015-2016 (186 boys and 199 girls) and the sampling was stratified by gender and region. The instrument used in this study shuffle et al (2002) academic enthusiasm scale. To check the validity of confirmatory factor analysis, principal component analysis and to evaluate the reliability of Cronbach's alpha coefficient was used. Factor analysis showed that the aublomin rotation operating with three factors is confirmed. The results of parallel analyzes were performed to identify the exact agent and the results of this analysis also confirmed that these three factors. Thus, the number of operating results and the questions this factor had high loadings largely consistent with the findings of the authors in this questionnaire. It was also found that the reliability of the questionnaire and its factors were high.}, keywords = {Academic engagement,absorption,energy,dedication}, title_fa = {ویژگی های روان سنجی مقیاس اشتیاق تحصیلی دانش آموزان}, abstract_fa = {دف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002) بود. این مقیاس شامل 17 سؤال است که سه مؤلفه نیرومندی، جذب و وقف آزمودنی‌ها را می‌سنجد. آزمودنی‌های پژوهش 385 نفر از دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 95-1394 (186 پسر و 199 دختر) بودند که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی بر حسب جنسیت و ناحیه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002) بود. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تأییدی به روش مؤلفه‌های اصلی و برای بررسی میزان پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که با چرخش عامل‌ها با روش اوبلیمین، سه عامل تأیید می‌شود. همچنین نتایج تحلیل موازی برای شناسایی دقیق عامل‌ها انجام گرفت که نتایج این تحلیل نیز این سه عامل را مورد تأیید قرار داد. بنابراین، تعداد این عامل‌های بدست آمده و نیز سؤالاتی که با این عامل‌ها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با یافته‌های مؤلفین این پرسشنامه همخوان بود. همچنین مشخص شد که کل پرسشنامه و عامل‌های آن از ضریب پایایی بالایی برخوردار بودند.}, keywords_fa = {Academic engagement,absorption,energy,dedication}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_8379.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_8379_1c33d7eb97dc50859acf3ce8ca8e633b.pdf} } @article { author = {ramazani, malihe and khamesan, ahmad}, title = {Psychometric characteristics of Reeve’s academic engagement questionnaire 2013: with the introduction of the Agentic Engagement}, journal = {Quarterly of Educational Measurement}, volume = {8}, number = {29}, pages = {185-204}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-004X}, eissn = {2476-6240}, doi = {10.22054/jem.2018.22660.1555}, abstract = {Abstract: A few tools have presented to assessment academic engagement as one of the important structures in learning and education success, furthermore there is no tools to assess agentic engagement component. The aim of this study is to present psychometric indices of Reeve’s academic engagement questionnaire (2013) for use in Iran. For this purpose, 224 high school students (97 males and 127 females) were randomly chosen by multistage cluster sampling from Birjand city high schools. Psychometric indices were calculated using Cronbach's alpha and confirmatory factor analysis. Results showed that the questionnaire has good reliability (92/0). Confirmatory factor analysis showed that the questionnaire has acceptable fit to the data and indexes of fit goodness for the four-factor model that has formed basis of the questionnaire, was confirmed. These factors were called agentic, behavioral, emotional and cognitive engagement like the original study. The results show that Reeve’s academic engagement questionnaire with the introduction of agentic engagement, can be used as suitable tool in order to measure of academic engagement in Iran.}, keywords = {: Academic engagement,Agentic engagement,Behavioral engagement,Emotional engagement,Cognitive engagement}, title_fa = {شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی}, abstract_fa = {چکیده ابزارهای اندکی برای سنجش درگیری تحصیلی، به عنوان یکی از سازه‌های مهم در یادگیری و موفقیت در تحصیل، وجود دارد و هیچکدام مؤلفه‌ی درگیری عاملی را مورد سنجش قرار نمی‌دهند. هدف پژوهش حاضر، ارائه‌ی شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه‌ی درگیری تحصیلی ریو (2013) برای استفاده در ایران می‌باشد. پرسشنامه روی 224 دانش‌آموز (127 دختر و 97 پسر) مقطع متوسطه‌ شهر بیرجند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای به طور تصادفی انتخاب شدند اجرا و شاخص‌های روان‌سنجی‌ با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی محاسبه شد. یافته‌ها نشان داد که پرسشنامه از پایایی مطلوبی (92/0) برخودار است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد ساختار پرسشنامه، برازش قابل قبولی باداده‌ها دارد و کلیه‌ی شاخص‌های نیکویی برازش الگوی چهار عاملی زیربنای پرسشنامه را تأیید کرد. این عوامل مطابق با پژوهش اصلی، عامل‌های درگیری عاملی، رفتاری، عاطفی و شناختی نام گرفتند. این نتایج نشان می‌دهند که پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو با معرفی درگیری عاملی می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب برای سنجش سازه‌ی درگیری تحصیلی در ایران به کار رود.}, keywords_fa = {: Academic engagement,Agentic engagement,Behavioral engagement,Emotional engagement,Cognitive engagement}, url = {https://jem.atu.ac.ir/article_8380.html}, eprint = {https://jem.atu.ac.ir/article_8380_66225dab3182807816d405b1639027a5.pdf} }