ملیحه احمدی؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی
چکیده
هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامهای برای اندازهگیری جهتگیری مثبت دانشآموزان نسبت به مدرسه، بود . روش: پرسشنامه60 سؤالی با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان روانشناسی تربیتی تهیه شد. برای تعیین قابل فهم بودن و بررسی روایی و پایایی، پرسشنامه توسط 30 دانشآموز تکمیل شد و3 سؤال، به دلیل مبهم بودن ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامهای برای اندازهگیری جهتگیری مثبت دانشآموزان نسبت به مدرسه، بود . روش: پرسشنامه60 سؤالی با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان روانشناسی تربیتی تهیه شد. برای تعیین قابل فهم بودن و بررسی روایی و پایایی، پرسشنامه توسط 30 دانشآموز تکمیل شد و3 سؤال، به دلیل مبهم بودن کنار گذاشته شد. سپس 303 دانشآموز، به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه 57 گویهای را تکمیل کردند. به منظور استخراج مؤلفههای زیربنایی پرسشنامه 57 گویهای جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه، تحلیل مؤلفههای اصلی PCA)) بهکار گرفته شد و دادهها به کمک نرمافزار SPSS تحلیل شد. شاخص کایسر- میر- اولیکنKMO)) برابر با 891/0 بود. این شاخص نشانگر مطلوب بودن حجم نمونه برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی است. یافتهها: تحلیل مؤلفههای اصلی نشان داد که پرسشنامه جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه از چهار عامل رضایت از مدرسه، احساس تعلق به مدرسه، تلاش تحصیلی و نگرش نسبت به همکلاسیها تشکیل شده است.طبق تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ چهار مؤلفه استخراج شده، به ترتیب برابر با 892/0، 875/0، 646/0 و 523/0 میباشد. به استثنای مؤلفه چهارم که به دلیل تعداد کم گویهها (4 گویه) از ضریب آلفای کرونباخ نسبتا پایین برخوردار است، گویههای دیگر مؤلفهها از همسانی درونی قابل قبولی برخوردارند. نتیجهگیری: پرسشنامه جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه یک ابزار قابل اعتماد برای ارزیابی احساسات و رفتارهای دانشآموزان نسبت به مدرسه است.
کریم عبدالمحمدی؛ فرهاد غدیری صورمان آبادی؛ عسگر علیمحمدی؛ مصطفی زارعان
چکیده
ضربآهنگ شناختی کند، برای توصیف نوع خاصی از اختلال توجه، تمرکز حواس و کُندی در پردازش اطلاعات به کار میرود. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ضرب-آهنگ شناختی کند (SCTS) فرم والد در بین کودکان ایرانی است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است، نمونهای با حجم 1700 نفر و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای از استانهای تهران، آذربایجان ...
بیشتر
ضربآهنگ شناختی کند، برای توصیف نوع خاصی از اختلال توجه، تمرکز حواس و کُندی در پردازش اطلاعات به کار میرود. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ضرب-آهنگ شناختی کند (SCTS) فرم والد در بین کودکان ایرانی است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی است، نمونهای با حجم 1700 نفر و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای از استانهای تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان ، فارس و خراسان انتخاب شدند، 122 آزمودنی به علت پاسخ ناقص به به پرسشنامهها از تحلیل آماری کنار گذاشته شدند و به این ترتیب نمونه نهایی به 1578 والد تقلیل یافت. بهمنظور تعیین روایی عاملی مقیاس ضربآهنگ شناختی کند از روش آماری تحلیل عامل تأییدی و بهمنظور بررسی همسانی درونی مقیاس ضربآهنگ شناختی کند از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، بهمنظور مطالعه روایی سازة مقیاس ضربآهنگ شناختی کند، ضرایب همبستگی آن با خرده مقیاس نقص توجه پرسشنامه ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان) (CSI- 4گزارش شد. نتایج یافتههای آماری نشان داده که این مقیاس در جامعه ایرانی از روایی سازه، ملاکی و همگرا برخوردار است، نتایج نشان دهنده سه عاملی بودن مقیاس است و همچنین اعتبار مقیاس با استفاده از روش آلفای کرونباخی و آزمون بازآزمون بعد از دو هفته مورد تایید قرار گرفت. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، فرم والد مقیاس ضربآهنگ شناختی کند(SCTS) اعتبار و روایی مطلوبی دارد و از آن میتوان در پژوهشهای مربوط به ضربآهنگ شناختی کند در جامعه ایرانی استفاده کرد.
عابدین دارابی عمارتی؛ جعفر جهانی
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدل ریزوماتیک و توسعه آن برای پرورش خلاقیت دانشآموزان است. برای تحقق این هدف از رویکرد ترکیبی و مدل آشیانهای آزمایشی استفاده شد. برای اجرای این طرح ابتدا چند درس از کتاب رایج علوم تجربی پایه ششم با استفاده از مدل آموزش ریزوماتیک سازماندهی شد، سپس این مجموعه توسط معلمان باتجربه مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه مدل ریزوماتیک و توسعه آن برای پرورش خلاقیت دانشآموزان است. برای تحقق این هدف از رویکرد ترکیبی و مدل آشیانهای آزمایشی استفاده شد. برای اجرای این طرح ابتدا چند درس از کتاب رایج علوم تجربی پایه ششم با استفاده از مدل آموزش ریزوماتیک سازماندهی شد، سپس این مجموعه توسط معلمان باتجربه مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در مرحله بعد سه مدرسه ابتدایی دخترانه از شهر کرمانشاه انتخاب و از هر مدرسه یک کلاس انتخاب شد(مدارس همگن و دارای شرایط تقریباً مشابه). این سه کلاس به ترتیب با نام-های کلاس مرجع، کلاس روش و کلاس روش محتوا نامگذاری شد. این طرح طی مدت 6 هفته و هر هفته یک جلسه اجرا شد. کلاس مرجع با روال عادی آموزش یافت. در کلاس روش با روش آموزش ریزوماتیک شاگردان محتوای کتاب رایج را فرا گرفتند و در کلاس روش – محتوا دانشآموزان محتوای طراحی شده را با شیوه آموزش ریزوماتیک تجربه کردند. بعد از اتمام دوره هر سه کلاس در آزمون خلاقیت تورنس و آزمون محقق ساخته شرکت کردند. یافتههای کمی با شیوه تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که اجرای مدل آموزشی ریزوماتیک در گروههای متفاوت آزمایشی باعث پرورش خلاقیت دانشآموزان میشود. در بخش کیفی نظرات معلمان در خصوص پیشرفت خلاقیت در ابعاد سیالی، ابتکار، بسط و انعطافپذیری مورد بررسی قرار گرفت. در مرحلهای دیگر یافتههای کمی و یافتههای کیفی حاصل از نظرات معلمان مقایسه گردید و تأثیر مثبت مدل آموزشی ریزوماتیک در پرورش خلاقیت تأیید شد.
علی شیخ الاسلامی؛ نیلوفر شریفی؛ مسعود رضازاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانشآموزان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظرروش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان در حال تحصیل بین ردهی سنی ۱۵ تا ۱۷ سال شهر اردبیل بودند که بر اساس فرمول کوکران نمونهی مطلوب ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانشآموزان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظرروش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان در حال تحصیل بین ردهی سنی ۱۵ تا ۱۷ سال شهر اردبیل بودند که بر اساس فرمول کوکران نمونهی مطلوب برای این پژوهش برابر با ۲۹۰ نفر بود، بنابراین، تعداد ۳۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا فرم انگلیسی به فارسی ترجمه شد و سپس ترجمهی معکوس گردید و در اجرای اوّلیه، سوالات مبهم حذف شدند و در نهایت مقیاس نهایی مورد اجرا قرار گرفت. بعد از جمعآوری دادهها برای تحلیل از روش تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون و روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب پایایی مقیاس با محاسبهی آلفای کرونباخ برای کل مقیاس ۸۷/۰ به دست آمد. همچنین نتایج حاصل از ضرایب همبستگی پیرسون متغیر اضطراب آشکار با عاملهای چهارگانه و استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی، روایی سازه را تصدیق نمود و همهی شاخصهای برازش در وضعیت مطلوبی بالاتر از ۹۰/۰ قرار داشت. نتایج این پژوهش همراستا با سایر مطالعات خارجی از ویژگیهای روانسنجی مطلوب این ابزار خبر میدهد به نحوی که از این ابزار میتوان در غربالگریهای اضطرابی در مدارس و بررسیهای بالینی استفاده نمود.
آناهیتا مهرپور؛ مسعود حسین چاری؛ فاطمه کمالی
چکیده
زمینه: هیجانها از قدیمترین زمان با انسان همراه بودهاند و در زندگی نوع بشر ایفای نقش کردهاند؛ گستره، ناپایداری و شدت هیجانها در کنار ابعاد سازگارانة هیجان، باعث شکلگیری مفهومی با عنوان «تنظیم هیجانی» شده است. در عین حال، باور و شناخت هر فرد نسبت به تواناییهای خود، در هر لحظه زندگی او را زیر تأثیر میگیرد؛ چنین دیدگاهی ...
بیشتر
زمینه: هیجانها از قدیمترین زمان با انسان همراه بودهاند و در زندگی نوع بشر ایفای نقش کردهاند؛ گستره، ناپایداری و شدت هیجانها در کنار ابعاد سازگارانة هیجان، باعث شکلگیری مفهومی با عنوان «تنظیم هیجانی» شده است. در عین حال، باور و شناخت هر فرد نسبت به تواناییهای خود، در هر لحظه زندگی او را زیر تأثیر میگیرد؛ چنین دیدگاهی به شکلگیری مفهوم خودکارآمدی منجر شده است که میتواند در ابعاد و دامنههای گوناگون (اجتماعی، فردی، تحصیلی و...) بررسی شود. هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی مشخصات روانسنجی مقیاس خودکارآمدی در تنظیم هیجان (بندورا و همکاران) بود. روش: مشارکتکنندگان، 291 دانشآموز دورة دبیرستان شهر شیراز (160 دختر و 131 پسر) بودند که به شیوة خوشهای طبقهای انتخاب شدند. آنان در کنار مقیاس یادشده، به پرسشنامههای کمرویی (چیک و باس) و عواطف مثبت و منفی (واتسون، کلارک و تلگن) پاسخ دادند. برای بررسی روایی، نخست از روش تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار SPSS و سپس به منظور بررسی هماهنگی مدل این پژوهش با پژوهشهای پیشین، از تحلیل عاملی تأییدی در محیط AMOS استفاده شد. یافتهها: در مرحلة نخست، شاخصهای مرتبط با کفایت نمونه و متغیرها برای تحلیل عاملی بررسی شد که نتایج آن رضایتبخش بود. پس از اجرای تحلیل عاملی اکتشافی، دو عامل اصلی خودکارآمدی در تنظیم عواطف منفی و خودکارآمدی در تنظیم عواطف مثبت استخراج شد که در مجموع، 36 درصد واریانس را تبیین میکرد. به منظور بررسی برازش مدل دو عاملی همراه با اجرای تحلیل عاملی سطح دوم، از نرمافزار AMOS استفاده شد. اجرای تحلیل عاملی تأییدی، مدل دوعاملی پژوهش و زیرمقیاسهای عامل خودکارآمدی در تنظیم عواطف منفی را تأیید کرد و شاخصهای برازش مطلوبی را به دست داد. همچنین، بررسی پایایی پرسشنامه ضریب آلفای 70/0 را نشان داد که مطلوب مینماید. نتیجهگیری: در نگاهی کلی، نتایج پژوهش نشان داد که «پرسشنامة خودکارآمدی در تنظیم هیجانی» برای سنجش این ویژگی در میان دانشآموزان مناسب است و تا حدودی میتواند نیازهای حال حاضر را برآورده کند.
اصغر مینائی
چکیده
مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان که به سمپاد نیز معروف است به منظور شناسایی و گزینش دانشآموزان نخبه و با استعداد جهت ورود به مدارس استعدادهای درخشان، هر ساله آزمونهایی را برای دو مقطع راهنمایی و متوسطه اجرا و تعدادی از داوطلبان را انتخاب مینماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت اندازهگیری آزمون ورودی دوره راهنمایی ...
بیشتر
مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان که به سمپاد نیز معروف است به منظور شناسایی و گزینش دانشآموزان نخبه و با استعداد جهت ورود به مدارس استعدادهای درخشان، هر ساله آزمونهایی را برای دو مقطع راهنمایی و متوسطه اجرا و تعدادی از داوطلبان را انتخاب مینماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت اندازهگیری آزمون ورودی دوره راهنمایی بر اساس رویکرد اندازهگیری راش و برآورد روایی آن بر اساس هوش خلاقیت به اجرا درآمد. برای این منظور از بین کلیه داوطلبان شرکتکننده در آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی دوره راهنمایی در سال تحصیلی 93-1392 در شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، تعداد 2872پاسخنامه(1542 پسر و 1330 دختر) انتخاب گردید. برای تحلیل دادهها در چارچوب مدل راش و برآورد ویژگیهای روانسنجی سوالها از مدل ساده لوجستیک راش و نرمافزار Winsteps استفاده گردید. نتایج نشان داد که همه سوالها به غیر از سوال 74 مربوط به درس ریاضی با مدل راش برازش دارند. دامنه دشواری سوالها از 46/2- تا 83/1، به دست آمد. همچنین نتایج حاکی از عدم تناسب و همخوانی بین سطح دشواری سوالها و سطح توانایی افراد بود. بطور کلی، بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، میتوان گفت که آزمون سمپاد از ویژگیهای اندازهگیری لازم برخوردار نیست و کیفیت لازم برای استفاده به عنوان ابزاری برای گزینش دانشآموزان برای ورود به مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی را ندارد. بنابراین لازم است دستاندرکاران سازمان سمپاد در طراحی این آزمونها دقت بیشتری نمایند تا به خاطر کیفیت ضعیف آزمونها سود و زیان خاصی متوجه داوطلبان نشود و دانشآموزانی که واقعا از تواناییها و شایستگیهای بالا برخوردارند وارد نظام آموزشی سمپاد گردند. برای این منظور لازم است تا با تشکیل بانک سوال، در تهیه این آزمونها از سوالهایی استفاده گردد که از کیفیت لازم برخوردارند.