تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پارامترهای نسخه فارسی پرسش‌نامه تصویرسازی حرکتی فرم کودکان (MIQ-C) بر اساس نظریه سؤال پاسخ (IRT)

علی مقدم زاده؛ حسن غرایاق زندی؛ میثم یاوری کاتب

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1398، ، صفحه 113-136

https://doi.org/10.22054/jem.2020.32709.1762

چکیده
  توانایی تصویرسازی حرکتی بر یادگیری و عملکرد حرکتی در ورزش و نیز باز توانی اثرگذار است. بر این مبنا پرسش‌نامه‌های خود گزارشی برای ارزیابی توانایی تصویرسازی حرکتی در بزرگسالان توسعه‌یافته و نیز در ایران اعتبار یابی شده‌اند، بااین‌حال تاکنون ابزاری مناسب برای استفادۀ کودکان در ایران وجود ندارد. برای پر کردن این شکاف تمرکز پژوهش ...  بیشتر

ساخت و اعتباریابی پرسش نامه معرفت شناسی شخصی در کودکان

زهرا تنها؛ پروین کدیور؛ جعفر حسنی؛ محمد حسین عبداللهی

دوره 8، شماره 29 ، مهر 1396، ، صفحه 121-146

https://doi.org/10.22054/jem.2018.9796.1292

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسش‌نامه‌ای به‌منظور سنجش معرفت‌شناسی شخصی در کودکان بود. بر این اساس، 44 سؤال سه گزینه‌ای به روش نمره‌گذاری لیکرت طراحی شد. روایی صوری و محتوایی سؤالات از طریق نظرخواهی از 10 استاد متخصص مورد بررسی قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق اجرا با 50 نفر از دانش‌آموزان به روش بازآزمایی و به فاصله ...  بیشتر

هنجاریابی آزمون بندر ـ گشتالت II در کودکان 11 ـ4 ساله شهر شیراز

افروز بهرامیان؛ حبیب هادیان فرد؛ نوراله محمدی؛ چنگیز رحیمی

دوره 3، شماره 11 ، فروردین 1392، ، صفحه 170-195

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر، هنجاریابی آزمون بینایی- حرکتی بندر گشتالت II برای کودکان مدارس ابتدایی شیراز بوده است. در این هنجاریابی 473 دختر و 427 پسر 4 تا 11 ساله از 8 مدرسه واقع در نواحی چهارگانه‌ی آموزش و پرورش شیراز و براساس روش نمونه گیری طبقه بندی شده تصادفی، انتخاب شدند. روش: برای بررسی پایایی آزمون از روش‏های بازآزمایی و تنصیف استفاده ...  بیشتر