طیبه ارشاد؛ علی محمد صفانیا؛ ابوالفضل فراهانی؛ رضا نیک بخش
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان توجه سند برنامه درسی ملی به ارزشیابی دانش آموزان در درس تربیتبدنی انجام شد. تحقیق، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری، سند برنامه درسی ملی است که به روش هدفمند تمام بخشهای آن بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش سیاهه وارسی بود که توسط محقق تهیه شد و روایی محتوایی آن ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان توجه سند برنامه درسی ملی به ارزشیابی دانش آموزان در درس تربیتبدنی انجام شد. تحقیق، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری، سند برنامه درسی ملی است که به روش هدفمند تمام بخشهای آن بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش سیاهه وارسی بود که توسط محقق تهیه شد و روایی محتوایی آن با نظر 5 نفر ازمتخصصین و پایایی آن با محاسبه ضریب توافق اسکات به میزان 93/0 تائید شد. از آمار توصیفی برای نمایش فراوانی نتایج استفاده شد؛ قابلیت اعتماد یافته ها با استفاده از چهار ملاک اعتمادپذیری، انتقال پذیری، باورپذیری و تأییدپذیری حاصل گردید. یافته های نشان داد، مؤلفه محتوای ارزشیابی با 20 واحد معادل 33% با بیشترین فراوانی مهمترین مؤلفه و ابزار ارزشیابی با 1 واحد معادل 2% کمترین فراوانی و کماهمیتترین مؤلفه ارزشیابی تربیتبدنی در برنامه درسی ملی است. همچنین، اصول و مبانی با 16 واحد، معادل 27%، سیاستهای سنجشی و ارزشیابی با 8 واحد، معادل 13 درصد، هدف با 5 واحد، معادل 8%، شیوه ارزشیابی و ارزیابان هرکدام با 4 واحد، معادل 7% و زمان ارزشیابی با 3 واحد، معادل 3% به ترتیب گزارش شدند. نتایج بدست امده از پژوهش در مجموع حاکی از توجه نسبی اما نامتوازن و ناهماهنگ سند برنامه درسی ملی به مؤلفههای ارزشیابی دردرس تربیتبدنی است
روشن احمدی؛ بهاره محمدی
چکیده
هدف این پژوهش، ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه ارزشیابی کیفیت سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی بر مبنای استاندارد ایزو 9126 بود. بدین منظور، پرسشنامه ای بر اساس مرور نظام مند مبانی نظری و با در نظر گرفتن شاخص های ایزو 9126 طراحی شد. برای تحلیل سئوالات از روش های محاسبه درجه دشواری، ضریب تمیز و روش لوپ و برای اعتباریابی از روش های روایی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه ارزشیابی کیفیت سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی بر مبنای استاندارد ایزو 9126 بود. بدین منظور، پرسشنامه ای بر اساس مرور نظام مند مبانی نظری و با در نظر گرفتن شاخص های ایزو 9126 طراحی شد. برای تحلیل سئوالات از روش های محاسبه درجه دشواری، ضریب تمیز و روش لوپ و برای اعتباریابی از روش های روایی صوری، روایی محتوی و روایی سازه استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 907/0 به دست آمد. نمونهگیری، به روش تصادفی ساده انجام و حجم نمونه براساس دیدگاه کلاین برای هر عامل 40 نفر و کل نمونه به تعداد 350 نفر محاسبه شد. جامعه آماری، شامل دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های علم و صنعت ایران و صنعتی خواجه نصیر بود. نتایج نشان داد پرسشنامه ارزشیابی کیفیت سامانه مدیریت یادگیری بر مبنای ایزو 9126 در عامل ها و شاخص های عملیاتی بودن، قابلیت استفاده، کارآیی و قابلیت اطمینان از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار بوده و عوامل به دست آمده از تحلیل عاملی می تواند کیفیت سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی را ارزشیابی کند.
حمیدرضا مقامی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی دورههای مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی بر اساس مدل پاتریک بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی می باشند که ازتعداد 550 نفر از آن ها، 326 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی دورههای مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی بر اساس مدل پاتریک بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی می باشند که ازتعداد 550 نفر از آن ها، 326 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. تعداد دوره های آموزشی برگزار شده، 30 دوره آموزشی بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خندان (1392) می باشد. داده ها با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در سطح واکنش دوره های مربی گری مهدکودک و نرم افزار کامفار پیشرفته بقیه دوره ها تاثیر مثبت داشتند. بالاترین میانگین در میانگین های مشاهده شده مربوط به دوره مربیگری اتیسم و پایین ترین میانگین ها مربوط به دوره های نرم افزار کامفار پیشرفته بود. در واکنش به محتوا و نسبت به تجهیزات در دورههای حسابداری حقوق و دستمزد، فتوشاپ، تهیه گزارشات فصلی و اظهارنامه مالیاتی عملکرد و دوره کمک های اولیه منفی و واکنش شرکت کنندگان نسبت به تجهیزات در سایر دورههای آموزشی مهارت افزایی مثبت بود. بر اساس نتایج بدست آمده و با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات مشاهده شده از میانگین نظری (مقدار متوسط 3)، میزان یادگیری شرکت کنندگان در تمامی دورههای آموزشی مهارت افزایی مثبت میباشد. بر اساس نتایج بدست آمده و با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات مشاهده شده از میانگین نظری (مقدار متوسط 3)، تغییرات رفتاری شرکت کنندگان در تمامی دورههای آموزشی مهارت افزایی مثبت میباشد. با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات مشاهده شده از میانگین نظری (مقدار متوسط 3)، نتیجه گرفته میشود میزان تاثیر تمامی دورههای آموزشی مهارت افزایی در رفع مشکلات موجود سازمان و تحقق اهداف سازمانی مثبت میباشد. در نتیجه مدیران دوره های مهارت آموزی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران باید با پایش و آسیب شناسی دوره هایی که دارای اثربخشی لازم نبوده اند نسبت به افزایش کیفیت و تغییرات بر اساس آسیب شناسی اقدام کنند.
سعید صحت
چکیده
چکیده هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزشیابی اعضای هیئتعلمی در بعد آموزش بود؛ جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 1395-96 بودند که تعداد 242 دانشجو بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند و ابزار محقق ساخته روی ایشان به اجرا در آمد. ابزار ...
بیشتر
چکیده هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزشیابی اعضای هیئتعلمی در بعد آموزش بود؛ جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 1395-96 بودند که تعداد 242 دانشجو بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند و ابزار محقق ساخته روی ایشان به اجرا در آمد. ابزار مذکور در 91 گویه و در طیف لیکرت پنجدرجهای (زیاد، نسبتاً زیاد، متوسط، نسبتاً کم و بسیار کم) میزان اهمیت هر یک از شاخصها را در ارزیابی اساتید مورد اندازهگیری قرار میداد. دادهها با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی، آزمون فریدمن و کروسکال والیس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که بین میانگین رتبه شاخصها تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین به بررسی میانگین رتبههای شاخصها از دیدگاه پاسخگویان پرداخته شد و مهمترین و کماهمیتترین شاخصها شناسایی شدند. از نظر پاسخگویان مهمترین شاخص آموزشی در ارتقاء اعضای هیئتعلمی عبارت از "میزان استفاده از مباحث جدید مرتبط با درس" است. پسازآن شاخص "میزان تسلط علمی استاد بر موضوع درس" در مرتبه سوم شاخص "رعایت احترام متقابل" بودند. نتایج این مطالعه میتواند پاسخگوی برخی از چالشهای مدنظر مدرسین در زمینه ارزشیابی با استفاده از نظرات دانشجویان بوده و میتوان با استفاده مناسب از این نظرات برنامهریزان را با نقاط ضعف و قوت فرآیند ارزشیابی آشنا و امکان اصلاح را فراهم ساخت.
محمد بامنیمقدم؛ سعیدرضا رفیعی
چکیده
استادان ارکان اصلی دانشگاهها هستند و ارتقا کیفیت عملکرد آنها، منجر به ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاهها میشود. از فرایندهایی که به منظور این ارتقا کیفیت انجام میشود، ارزشیابی مدرس است. این مطالعه با هدف تعیین و ارزیابی عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی، روشی را برای ارزشیابی آن ارائه میکند. جامعه آماری پژوهش دانشجویان ...
بیشتر
استادان ارکان اصلی دانشگاهها هستند و ارتقا کیفیت عملکرد آنها، منجر به ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاهها میشود. از فرایندهایی که به منظور این ارتقا کیفیت انجام میشود، ارزشیابی مدرس است. این مطالعه با هدف تعیین و ارزیابی عوامل مؤثر بر کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی، روشی را برای ارزشیابی آن ارائه میکند. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1395 است که نظراتشان را دربارهی 50 نفر از اعضای هیئت علمی این دانشکده بیان کردند. به ازای هر عضو هیئت علمی تعداد 6 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی انتخاب شدند که بر این اساس تعداد 300 پرسشنامه تهیه شد. روش مدلسازی معادلات ساختاری برای بررسی مدل اندازهگیری، مدل ساختاری و 6 فرضیه پژوهش به کار گرفته شد و تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزار ایموس 22 انجام گرفت. پس از انجام آزمونهای مناسب برای تایید مدل و محاسبه ضریبهای رگرسیونی استاندارد شده، متغیر توانایی علمی بیشترین تأثیر و متغیر رعایت نظم و مقررات آموزشی کمترین تأثیر را بر روی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی دارا شدند. همچنین یافتهها بیانگر این است که دانشجویان از کیفیت تدریس اعضای هئیت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی رضایت دارند. در پایان پیشنهادهایی به منظور بهبود روش ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی ارائه شده است.
مقصودد امین خندقی؛ محمود سعیدی رضوانی؛ مرضیه موحدی محصل طوسی؛ حمیده پاک مهر؛ هادی عباسی
چکیده
هدف:مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی از میزان تحقق اهداف شناختی برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی کشور صورت گرفت. روش: روش پژوهش از حیث هدف، تحقیق و توسعه و از نوع پژوهش ارزشیابی است. جامعه آماری شامل دانش آموزان کلیه مناطق آموزشی شهرستانهای تهران در سال تحصیلی 89-88 بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و به صورت ...
بیشتر
هدف:مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی از میزان تحقق اهداف شناختی برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی کشور صورت گرفت. روش: روش پژوهش از حیث هدف، تحقیق و توسعه و از نوع پژوهش ارزشیابی است. جامعه آماری شامل دانش آموزان کلیه مناطق آموزشی شهرستانهای تهران در سال تحصیلی 89-88 بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت بررسی میزان تحقق اهداف شناختی تربیت دینی در سطوح ششگانه از آزمونهای پیشرفت تحصیلی چهارگزینهای برای سنجش میزان تحقق اهداف شناختی سطوح پایین دانش و فهم و از آزمونهای تشریحی جهت سنجش میزان تحقق اهداف شناختی سطوح بالای کاربرد، تحلیل، ترکیب و ارزشیابی به تفکیک پایههای تحصیلی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در پایه اول و پیش دانشگاهی، هیچ یک از اهداف شناختی سطوح پایین (دانش و فهم) و سطوح بالا (کاربرد، تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) محقق نشده بود. در حالیکه در پایههای دوم و سوم اهداف شناختی سطح دانش، نسبتاً مطلوب و سطح فهم و سایر سطوح شناختی بالا نامطلوب بودند. نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای حاصل، در مجموع، میتوان گفت که اهداف شناختی در برنامه درسی تربیت دینی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی به نحو شایسته محقق نشده است. لذا، در پایان، پیشنهاداتی به جهت ارتقای تحقق اهداف شناختی ارائه گردیده است.
اصغر مینائی
چکیده
چکیده ویژگیهای اندازهگیری ابزارها، آزمونها و مقیاسها را میتوان با استفاده مدل اندازهگیری راش بررسی و ارزشیابی کرد. هدف مطالعه حاضر معرفی ویژگیهای اندازهگیری مدل راش و کاربرد آن در ارزشیابی کیفیت اندازهگیری نسخه تجدید نظر شده آزمون مهارتهای دیداری- حرکتی(TVMS-R) بود. دادههای مورد استفاده در پژوهش مربوط به گروه نمونه پژوهش ...
بیشتر
چکیده ویژگیهای اندازهگیری ابزارها، آزمونها و مقیاسها را میتوان با استفاده مدل اندازهگیری راش بررسی و ارزشیابی کرد. هدف مطالعه حاضر معرفی ویژگیهای اندازهگیری مدل راش و کاربرد آن در ارزشیابی کیفیت اندازهگیری نسخه تجدید نظر شده آزمون مهارتهای دیداری- حرکتی(TVMS-R) بود. دادههای مورد استفاده در پژوهش مربوط به گروه نمونه پژوهش فرهبد و مینائی(1383) است که در سال تحصیلی 82-1381در شهر تهران به اجرا درآمد و با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای تعداد 1281 دانشآموز (655 پسر و 626 دختر ) با دامنه سنی 3 تا 14 سال در مهدهای کودک، مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدائی و راهنمائی دخترانه و پسرانه شهر تهران انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. بطور کلی، یافتهها نشان داد که 64 سوال از 142 سوال آزمون TVMS-R با مدل راش برازش ندارند که در کنار نتایج حاصل از تحلیل مولفههای اصلی روی پسماندهها و آزمون t بیانگر این است که آزمون مورد نظر بر خلاف ادعای مولف آن، تک بُعدی نیست و در مقایسه با سطح توانایی آزمودنیها از دشواری پایینتری برخوردار است. در واقع، یافتهها نشان داد که آزمون TVMS-R برای اندازهگیری یکپارچگی دیداری- حرکتی افرادی که در دو انتهای بالا و پایین پیوستار صفت قرار دارند ابزار مناسبی نیست. تحلیل کارکرد افتراقی سوال نیز نشان داد که 7 سوال در بین دو گروه دختر و پسر از کارکرد افتراقی(DIF) برخوردارند. بطور کلی با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت که آزمون TVMS-R به شکل فعلی برای استفادههای بالینی چندان مناسب نیست و لازم است در ویرایشهای بعدی که صورت میگیرد برخی اصلاحات اساسی روی آن صورت گیرد.
نورعلی فرخی
دوره 1، شماره 3 ، فروردین 1390، ، صفحه 1-23
چکیده
به منظور ارزشیابی پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، 90 پایاننامه کارشناسی ارشد و 30 پایاننامه دکتری که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات مقیاس درجهبندی محقق ساختهای بود که براساس منابع مکتوب حوزه روش تحقیق تهیه و تدوین یافته ...
بیشتر
به منظور ارزشیابی پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، 90 پایاننامه کارشناسی ارشد و 30 پایاننامه دکتری که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات مقیاس درجهبندی محقق ساختهای بود که براساس منابع مکتوب حوزه روش تحقیق تهیه و تدوین یافته بود. یافتههای تحقیق نشان داد که پایاننامههای هر دو مقطع از نظر انتخاب عنوان، تهیه چکیده، بیان هدفها، سؤالها، فرضیهها، تعریف نظری و عملیاتی، ارتباط مطالب فصل دوم با موضوع، ارائه منطقی و سازمان یافته و مشخص کردن منابع، محتوی فصل سوم و محتوی فصل چهارم در سطح کاملاً مناسب هستند که نقاط قوت پایاننامهها به حساب میآید. در ارائه فصل پنجم، ساختار کلی گزارش در سطح مناسب، از نظر مقدمه، بیان مسئله، ضرورت و اهمیت موضوع در سطح نسبتاً مناسب ارزشیابی شدهاند. در ملاکهای مربوط به بیان مسئله، سؤالها، فرضیهها، تعریف جامعه آماری پایاننامههای کارشناسی ارشد و در بقیه ملاکها پایاننامههای دکتری امتیاز بیشتری به دست آوردند. از نظر نقد پژوهشها، تفکیک نقل قولهای مستقیم و غیرمستقیم، ارائه خلاصهای از نکات مهم فصل دوم، گزارش توان آزمونهای آماری و حجم اثر در هر دو دسته از پایاننامههای ضعف اساسی مشاهده شده است.
نورعلی فرخی
دوره 1، شماره 2 ، دی 1389، ، صفحه 95-116
چکیده
به منظور ارزشیابی پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، 90 پایان نامه کارشناسی ارشد و 30 پایان نامه دکتری که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات مقیاس درجه بندی محقق ساخته ای بود که بر اساس منابع مکتوب حوزه روش تحقیق تهیه و تدوین یافته بود. یافته های ...
بیشتر
به منظور ارزشیابی پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، 90 پایان نامه کارشناسی ارشد و 30 پایان نامه دکتری که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات مقیاس درجه بندی محقق ساخته ای بود که بر اساس منابع مکتوب حوزه روش تحقیق تهیه و تدوین یافته بود. یافته های تحقیق نشان داد که پایان نامه های هر دو مقطع از نظر انتخاب عنوان، تهیه چکیده، بیان هدف ها، سوال ها، فرضیه ها، تعریف نظری و عملیاتی، ارتباط مطالب فصل دوم با موضوع، ارائه منطقی و سازمان یافته و مشخص کردن منابع، محتوی فصل سوم و محتوی فصل چهارم در سطح کاملا مناسب هستند که نقاط قوت پایان نامه ها به حساب می آید. در ارائه فصل پنجم، ساختار کلی گزارش در سطح مناسب، از نظر مقدمه، بیان مسئله، ضرورت و اهمیت موضوع در سطح نسبتا مناسب ارزشیابی شده اند. در ملاک های مربوط به بیان مسئله، فرضیه ها، تعریف جامعه آماری پایان نامه های کارشناسی ارشد و در بقیه ملاکها پایان نامه های دکتری امتیاز بیشتری به دست آوردند. از نظر نقد پژوهش ها، تفکیک نقل قول های مستقیم و غیر مستقیم، ارائه خلاصه ای از نکات مهم فصل دوم، گزارش توان آزمون های آماری و حجم اثر در هر دو دسته از پایان نامه های ضعف اساسی مشاهده شده است.
علی محمد رضایی؛ علی دللاور؛ حسن احدیث؛ فریبرز درتاج
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1389، ، صفحه 1-25
چکیده
تحقیق حاضر به منظور ساخت پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ)[1] استادان و سنجش اعتبار و پایایی آن اجراء گردید. برای نیل به هدف تحقیق 962 دانشجو از دانشگاههای دولتی شهر تهران در رشته های علوم انسانی انتخاب و ISEEQ را تکمیل نمودند. اعتبار پرسشنامه با استفاده از تحلیل عوامل بررسی و براین اساس 10 عامل استخراج گردید. این ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور ساخت پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ)[1] استادان و سنجش اعتبار و پایایی آن اجراء گردید. برای نیل به هدف تحقیق 962 دانشجو از دانشگاههای دولتی شهر تهران در رشته های علوم انسانی انتخاب و ISEEQ را تکمیل نمودند. اعتبار پرسشنامه با استفاده از تحلیل عوامل بررسی و براین اساس 10 عامل استخراج گردید. این عوامل با توجه به مبانی نظری تحقیق و محتوای سؤالات قرار گرفته روی عوامل تحت عناوین توانایی علمی،پویایی و علاقهمندی، تقویت انگیزه و تواناییهای دانشجویان، کیفیت ارتباط انسانی استاد و دانشجو در کلاس درس، کیفیت ارتباط انسانی استاد و دانشجو در خارج از کلاس درس، ارزیابی و بازخورد، سازماندهی (وضوح)، رعایت مسائل اخلاقی، رعایت نظم و مقررات آموزشی و رضایت از استاد نامگذاری شد. پایایی[2] پرسشنامه به وسیله روش همسانی درونی[3] و با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ برآورد گردید. براساس نتایج حاصله، ضرایب آلفای عوامل 10 گانه (به استثناء عامل رعایت مسائل اخلاقی که 61/0 میباشد) رضایت بخش میباشد. کوچکترین ضریب آلفا پس از عامل رعایت مسائل اخلاقی متعلق به عامل رعایت نظم و مقررات آموزشی برابر با 69/0 با 3 سؤال و بزرگترین ضریب آلفا متعلق به عامل توانایی علمی برابر با 91/0 با 18 سؤال می باشد. ضریب پایایی کل پرسشنامه نیز 97/0 به دست آمد که قابل توجه است. طبق نتایج این تحقیق ISEEQ واجد شرایط لازم برای بهرهگیری به منظور ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی استادان میباشد. [1]. Iran Student’s Evaluation of Educational Quality (ISEEQ) [2]. Reliability [3]. Internal consistency