اصغر مینائی
چکیده
چکیده ویژگیهای اندازهگیری ابزارها، آزمونها و مقیاسها را میتوان با استفاده مدل اندازهگیری راش بررسی و ارزشیابی کرد. هدف مطالعه حاضر معرفی ویژگیهای اندازهگیری مدل راش و کاربرد آن در ارزشیابی کیفیت اندازهگیری نسخه تجدید نظر شده آزمون مهارتهای دیداری- حرکتی(TVMS-R) بود. دادههای مورد استفاده در پژوهش مربوط به گروه نمونه پژوهش ...
بیشتر
چکیده ویژگیهای اندازهگیری ابزارها، آزمونها و مقیاسها را میتوان با استفاده مدل اندازهگیری راش بررسی و ارزشیابی کرد. هدف مطالعه حاضر معرفی ویژگیهای اندازهگیری مدل راش و کاربرد آن در ارزشیابی کیفیت اندازهگیری نسخه تجدید نظر شده آزمون مهارتهای دیداری- حرکتی(TVMS-R) بود. دادههای مورد استفاده در پژوهش مربوط به گروه نمونه پژوهش فرهبد و مینائی(1383) است که در سال تحصیلی 82-1381در شهر تهران به اجرا درآمد و با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای تعداد 1281 دانشآموز (655 پسر و 626 دختر ) با دامنه سنی 3 تا 14 سال در مهدهای کودک، مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدائی و راهنمائی دخترانه و پسرانه شهر تهران انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. بطور کلی، یافتهها نشان داد که 64 سوال از 142 سوال آزمون TVMS-R با مدل راش برازش ندارند که در کنار نتایج حاصل از تحلیل مولفههای اصلی روی پسماندهها و آزمون t بیانگر این است که آزمون مورد نظر بر خلاف ادعای مولف آن، تک بُعدی نیست و در مقایسه با سطح توانایی آزمودنیها از دشواری پایینتری برخوردار است. در واقع، یافتهها نشان داد که آزمون TVMS-R برای اندازهگیری یکپارچگی دیداری- حرکتی افرادی که در دو انتهای بالا و پایین پیوستار صفت قرار دارند ابزار مناسبی نیست. تحلیل کارکرد افتراقی سوال نیز نشان داد که 7 سوال در بین دو گروه دختر و پسر از کارکرد افتراقی(DIF) برخوردارند. بطور کلی با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت که آزمون TVMS-R به شکل فعلی برای استفادههای بالینی چندان مناسب نیست و لازم است در ویرایشهای بعدی که صورت میگیرد برخی اصلاحات اساسی روی آن صورت گیرد.