مطالعه کیفی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس تجربه زیسته مشاوران مدرسه

مهدی وجدانی همت؛ آتوسا کلانتر هرمزی؛ حسین سلیمی بجستانی؛ کیومرث فرحبخش

دوره 11، شماره 42 ، دی 1399، ، صفحه 1-35

https://doi.org/10.22054/jem.2021.58045.2128

چکیده
  چکیده چکیده چکیده چکیدهدر نظام ‌آموزشی ایران، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به منظور ارتقا آمادگی تحصیلی/شغلی و دست‌یابی به موفقیت‌، از وظایف مشاوران مدرسه است. مطالعه حاضر با هدف پدیدارشناسی تجارب زیسته 10 نفر از مشاوران مدارس شهر تهران، در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونه گیری دردسترس انجام شد. تحلیل مضامین و کدگذاری مصاحبه‌ها به روش ...  بیشتر

تدوین و اعتباریابی مدل علّی موفقیت تحصیلی در دبیرستان

سمیه کهدویی؛ محمدرضا فلسفی نژاد؛ احمد برجعلی

دوره 7، شماره 28 ، تیر 1396، ، صفحه 33-64

https://doi.org/10.22054/jem.2017.14341.1390

چکیده
  زمینه: دستیابی به موفقیت در رشتة تحصیلی مهم‌ترین غایت آموزشی و تعیین نقش ویژگی‌های فردی و عوامل محیطی بر این سازه به منظور تدوین نظام جامع و مدونی در زمینة هدایت تحصیلی از ضروریاتی است که سودمندی مشاورة تحصیلی با محوریت عوامل زیربنایی موفقیت تحصیلی را تضمین می‌کند. هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی مدل علّی موفقیت تحصیلی در ...  بیشتر