.ابزار خودگزارشی، گزارش والدین و نوجوانان برنامه تقویت بنیان خانواده (10-14): ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی

سعید اکبری زردخانه؛ سید عین الله طیموری فرد؛ بهاره السادات حیدریه زاده

دوره 14، شماره 53 ، مهر 1402

https://doi.org/10.22054/jem.2023.70390.3407

چکیده
  با توجه به اهمیت ارزیابی برنامه‌های توانمندسازی نوجوانان و خانواده‌ها با استفاده از ابزارهای مناسب، هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی ابزار خودگزارشی و گزارش والدین و معلمان برنامه تقویت خانواده (14-10) بود. پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها ازنوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعه‌ی آماری، ...  بیشتر

ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس عشق مشفقانه به انسانیت در نوجوانان

زهرا حاجی حیدری؛ عباس عبداللهی؛ سمیه قیاسی

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1402، ، صفحه 42-61

https://doi.org/10.22054/jem.2023.69207.3390

چکیده
  عشق دلسوزانه به انسانیت یک مفهوم نسبتا جدید است و تحقیقات قابل توجهی در دو دهه گذشته انجام شده است. با وجود اهمیت کاربردی عشق مشفقانه به انسانیت (CLS-H-SF) تاکنون هیچ پژوهشی بر روی نوجوانان انجام نشده است. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس عشق مشفقانه به انسانیت در نوجوانان بود که جهت کاربردهای مختلف، به‌ویژه ...  بیشتر

ویژگی های روان سنجی مقیاس ذهن آگاهی نوجوان و بزرگسال (AAMS)

حمید بارانی؛ سیده پریسا سلامت؛ محبوبه فولادچنگ

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1399، ، صفحه 123-152

https://doi.org/10.22054/jem.2020.51932.2040

چکیده
  مقدمه: اگرچه ابزارهای مختلفی جهت سنجش ذهن آگاهی طراحی شده است، لیکن هیچ یک از این ابزارها به بررسی جامع ابعاد ذهن آگاهی در کنار یکدیگر نپرداخته و هم چنین فقط برای یک گروه سنی خاص طراحی شده است. در پاسخ به این شکاف پژوهشی، مقیاس ذهن آگاهی دراتمن و همکاران (AAMS) با 19 گویه جهت سنجش چهار بعد از ذهن آگاهی برای دو گروه نوجوانان و بزرگسالان طراحی ...  بیشتر