بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانش‌آموزان

علی شیخ الاسلامی؛ نیلوفر شریفی؛ مسعود رضازاده

دوره 11، شماره 41 ، مهر 1399، ، صفحه 61-79

https://doi.org/10.22054/jem.2021.50173.2010

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانش‌آموزان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظرروش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان در حال تحصیل بین رده‌ی سنی ۱۵ تا ۱۷ سال شهر اردبیل بودند که بر اساس فرمول کوکران نمونه‌ی مطلوب ...  بیشتر

ویژگی‌های روانسنجی تکلیف کتاب تصویر: مطالعه مقدماتی

قاسم محمدیاری؛ ناصر بهروزی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ غلامحسین مکتبی

دوره 9، شماره 33 ، مهر 1397، ، صفحه 155-173

https://doi.org/10.22054/jem.2019.34500.1796

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی آزمون دوراندیشی رویدادی انجام گرفت. این پژوهش در زمره تحقیقات غیر آزمایشی است که به صورت توصیفی- تحلیلی انجام یافته است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کودکان 3، 4 و 5 سال دارای کارکردهای اجرایی پایین در مهد کودک‌ها شهر اهواز در سال 1397 بود که حجم نمونه‌ای به تعداد 60 کودک به روش نمونه‌گیری تصادفی تک ...  بیشتر

بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه

علی شیخ الاسلامی؛ سعید خاکدال

دوره 9، شماره 33 ، مهر 1397، ، صفحه 175-188

https://doi.org/10.22054/jem.2019.34595.1800

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه در نمونه‌ای از دانش‏آموزان ایرانی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی دانش‏آموزان مدارس دوره‌ی متوسطه‌ی دوّم شهر پارس‌آباد (استان اردبیل) در سال‏تحصیلی 1396 تشکیل می‌دادند، که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

بررسی ویژگی‌های روان‌سنجیِ پرسشنامه خودکارآمدی دانشگاهی بین دانشجویان با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و نظریه سوال ـ پاسخ (IRT)

شهرام واحدی؛ طاهره حاجی پور

دوره 4، شماره 16 ، تیر 1393، ، صفحه 173-192

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی و تأیید استواری ساختار عاملی پرسشنامة خودکارآمدی دانشگاهی در نمونه‌ای از دانشجویان ایرانی اجرا شد. در مطالعه مقطعی حاضر، 299 دانشجوی کارشناسی با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده و پرسشنامه‌های خودکارآمدی دانشگاهی و تعلل ورزی تحصیلی را تکمیل کردند. برای تعیین ساختار پرسشنامه‌های ...  بیشتر