سیدعلی شریفی فرد؛ مسیب یارمحمدی واصل؛ گلناز علی بابایی؛ صفدر نبی زاده؛ زهرا جاودان
چکیده
با توجه به اهمیت راهبردهای مقابلهای و تمایل پاسخدهندگان و پژوهشگران به فرمهای کوتاه و جامع، در پژوهش حاضر به بررسی و انطباق ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابلهی موقعیتی پرداخته شد. باتوجه به اهداف و موضوع، روش این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل عاملی است. جامعه آماری، تمامی دانشجویان دانشگاههای ...
بیشتر
با توجه به اهمیت راهبردهای مقابلهای و تمایل پاسخدهندگان و پژوهشگران به فرمهای کوتاه و جامع، در پژوهش حاضر به بررسی و انطباق ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابلهی موقعیتی پرداخته شد. باتوجه به اهداف و موضوع، روش این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات تحلیل عاملی است. جامعه آماری، تمامی دانشجویان دانشگاههای شهرستان مشهد بودند که از این جامعه و به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 660 نفر انتخاب شدند. شرکتکنندگان به ابزارها شامل پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابله موقعیتی (SCSBQ-28)، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (RPWS-18) و مقیاس رضایت از زندگی تک سوالی (SLSS-1) پاسخ دادند. در ادامه، تعداد 47 شرکتکننده به عنوان داده ناقص و پرت شناسایی شدند. بنابراین نمونه نهایی مطالعه 613 شرکتکننده بود. نتایج، 14 عاملی بودن پرسشنامه کوتاه راهبردهای مقابله موقعیتی را مورد تایید قرار داد. همچنین روایی همگرا و واگرا در مورد ابعاد و کل پرسشنامه با بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی مطلوب گزارش شد. آلفای کرونباخ ابعاد بین 63/0 تا 86/0 و کل پرسشنامه نیز 76/0 محاسبه شد که مطلوب میباشد. بنابراین پژوهشگران و بالینگران با توجه به ابعاد چهاردهگانه، جامع بودن، و کوتاه بودن این ابزار نسبت به ابزارهای مشابه در عین جامع بودن، میتوانند از این پرسشنامه در مطالعات علمی و بررسیهای بالینی، استفاده نمایند.
سعید اکبری زردخانه؛ سید عین الله طیموری فرد؛ بهاره السادات حیدریه زاده
چکیده
با توجه به اهمیت ارزیابی برنامههای توانمندسازی نوجوانان و خانوادهها با استفاده از ابزارهای مناسب، هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی ابزار خودگزارشی و گزارش والدین و معلمان برنامه تقویت خانواده (14-10) بود. پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها ازنوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعهی آماری، ...
بیشتر
با توجه به اهمیت ارزیابی برنامههای توانمندسازی نوجوانان و خانوادهها با استفاده از ابزارهای مناسب، هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی ابزار خودگزارشی و گزارش والدین و معلمان برنامه تقویت خانواده (14-10) بود. پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها ازنوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعهی آماری، نوجوانان 14-10 سال ایرانی بود که در دوره دوم ابتدایی (پایههای چهارم، پنجم و ششم)، مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 691 دانشآموز (331 پسر، 360 دختر) و 691 والد (334 پدر، 357 مادر) بود که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت گرداوری دادهها از پرسشنامه نظرسنجی شخص نوجوان، پرسشنامه نظرسنجی والدین/ سرپرستان، پرسشنامه توانایی و مشکلات- نسخه والدین، معلم و نوجوان و مقیاس کیفیت زندگی مدرسه استفاده شد. تحلیل آیتم نشان داد که آیتمهای هر یک از پرسشنامهها از ویژگیهای مطلوبی برخوردار هستند. نتایج تحلیل اکتشافی و تأییدی نیز نشان داد پرسشنامه والدین و نوجوانان ابزاری تکعاملی است. روایی همزمان ابزارها نیز درحد قابل قبولی بودند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که ابزارها از ویژگیهای روانسنجی مناسبی جهت ارزیابی برنامه تقویت بنیان خانواده برخوردار است.
فرامرز سهرابی؛ پیمان مام شریفی؛ نورعلی فرخی
چکیده
بهبود مشارکت در فعالیت های داوطلبانه در ایران از آن جهت اهمیت دارد که افزایش بهره وری در میان جوانان، با توجه به جمعیت جوان کشور، به پایداری جامعه کمک می کند. بنابراین، درک بهتر از انگیزه های داوطلبانه در جوانان ایرانی مورد نیاز است. سیاهه فعالیت های داوطلبانه برای ارزیابی انگیزه های داوطلبانه دارای خواص روانسنجی خوبی است و متناسب ...
بیشتر
بهبود مشارکت در فعالیت های داوطلبانه در ایران از آن جهت اهمیت دارد که افزایش بهره وری در میان جوانان، با توجه به جمعیت جوان کشور، به پایداری جامعه کمک می کند. بنابراین، درک بهتر از انگیزه های داوطلبانه در جوانان ایرانی مورد نیاز است. سیاهه فعالیت های داوطلبانه برای ارزیابی انگیزه های داوطلبانه دارای خواص روانسنجی خوبی است و متناسب با چندین زبان است، اما هنوز هیچ ترجمه معتبر ایرانی وجود ندارد. پژوهش با هدف تعیین ویژگی های روان سنجی سیاهه فعالیت های داوطلبانه در اعضای جمعیت هلال احمر ایران انجام گرفت. حجم نمونه 595 نفر از اعضای سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران از 31 استان و 175 شهر ایران بود که با روش نمونه-گیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند و به سیاهه فعالیت های داوطلبانه پاسخ دادند. جمعآوری داده ها با استفاده از نمونه برگ ویژگی های جمعیت شناختی و سیاهه فعالیت ها داوطلبانه (VFI) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تأییدی به روش مؤلفههای اصلی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که سیاهه فعالیت های داوطلبانه از پایایی و روایی لازم برخوردار بود. همچنین ساختار عاملی نشان داد که 29 ماده و 6 عامل به خوبی نگرش افراد به فعالیت های داوطلبانه را ارزیابی می کنند و ساختار این سیاهه برازش قابل قبولی دارد و کلیه ی شاخص های نیکویی برازش مدل را تائید می کند. بنابراین، مطالعه حاضر استفاده از ترجمه ایرانی سیاهه فعالیت های داوطلبانه (6 مقیاس و 29 گویه) را برای ارزیابی انگیزه های داوطلبانه در بین داوطلبان جوان ایرانی را فراهم می کند.
مصطفی حسن اصفهانی؛ مهدی خانجانی؛ عادل بذرام
چکیده
فابینگ پدیدهای نوظهور در دنیا میباشد که با پیشرفت تلفنهای هوشمند نقش پرنگتری در جوامع مدرن پیدا کرده است. این پژوهش با هدفی کاربردی، سعی در هنجاریابی پرسشنامه پدیده فابینگ و مطالعه و شناسایی این پدیده داشته است. روش این پژوهش از نوع همبستگی، و جامعه آماری آن شامل جمعیت عمومی کاربران تلفن های هوشمند و شبکه های مجازی بودهاند. ...
بیشتر
فابینگ پدیدهای نوظهور در دنیا میباشد که با پیشرفت تلفنهای هوشمند نقش پرنگتری در جوامع مدرن پیدا کرده است. این پژوهش با هدفی کاربردی، سعی در هنجاریابی پرسشنامه پدیده فابینگ و مطالعه و شناسایی این پدیده داشته است. روش این پژوهش از نوع همبستگی، و جامعه آماری آن شامل جمعیت عمومی کاربران تلفن های هوشمند و شبکه های مجازی بودهاند. حجم نمونه پژوهش حاضر شامل 408 نفر می باشد که توسط پرسشنامهای اینترنتی، نمونهگیری شدند. در این پژوهش از مقیاس عمومی فابینگ(چوتپیتایاسونوند، کارن و داگلاس ، 2018)، و مقیاس اعتیاد به تلفن همراه سواری(سواری، 1393)، و جهت تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافتههای این پژوهش روایی و پایایی مناسبی برای پرسشنامه مقیاس عمومی فابینگ نشان دادند. همچنین روایی همگرای میان دو پرسشنامه مقیاس عمومی فابینگ و پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه سواری 77/0 بدست آمد. بر مبنای نتایج بدست آمده، پرسشنامه مقیاس عمومی فابینگ قابل استفاده برای جمعیت عمومی مردم ایران میباشد.
فاطمه نعمت اللهی؛ ملوک خادمی اشکذری
چکیده
چکیدهکنجکاوی، مهمترین سرمایهی ذاتی کودکان است که در جستجوی دانش و کسب علم، از آن استفاده میشود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس کنجکاوی معرفتی کودکان علاقه/محرومیت در بین کودکان 5 تا 9 سالهی ساکن تهران و مشغول به تحصیل در مدارس آموزش و پرورش یا مهدکودکها در سال تحصیلی 1398-1399 بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی ...
بیشتر
چکیدهکنجکاوی، مهمترین سرمایهی ذاتی کودکان است که در جستجوی دانش و کسب علم، از آن استفاده میشود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس کنجکاوی معرفتی کودکان علاقه/محرومیت در بین کودکان 5 تا 9 سالهی ساکن تهران و مشغول به تحصیل در مدارس آموزش و پرورش یا مهدکودکها در سال تحصیلی 1398-1399 بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی پیمایشی از نوع مقطعی بود و تعداد 985 کودک با روش نمونه گیری طبقهای-خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. در ابتدا، نسخه اصلی "مقیاس کنجکاوی معرفتی علاقه/محرومیت برای کودکان(پیوترووسکی و همکاران، 2014)"به زبان فارسی برگردان و نسخه فارسی مقیاس کنجکاوی معرفتی کودکان علاقه/محرومیت به دست آمد. این مقیاس به فرم گزارش والدین و دارای دو نوع علاقه و محرومیت است. تحلیل گویههای نسخه فارسی مقیاس بر پایه محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای نوع علاقه، نوع محرومیت و کل کنجکاوی معرفتی به ترتیب، 708/0، 795/0 و 734/0 بود که حاکی از همسانی درونی خوب آن بود. نتیجهی بررسی پایایی آزمون- باز آزمون نیز، بیانگر ثبات مقیاس بود. همچنین، نتایج تحلیل عاملی تأییدی، تأیید کنندهی برازندگی خوب و مناسب مدل دو عاملی مقیاس با دادهها بود. به طور کلی، نتایج پژوهش انجام شده، بیانگر این است که نسخه فارسی مقیاس کنجکاوی معرفتی کودکان علاقه/محرومیت از ویژگیهای روانسنجی مناسبی در نمونه کودکان 5-9 ساله ایرانی برخوردار است.