مقیاس یادگیری خودراهبر برای دانشجویان: روایی، پایایی و تغییرناپذیری اندازه‌گیری

شکوفه موسوی؛ علی خدائی؛ امید شکری

دوره 15، شماره 57 ، مهر 1403، ، صفحه 83-106

https://doi.org/10.22054/jem.2024.75989.3497

چکیده
  توانش یادگیری خودراهبر، که در پاسخ به تغییرات سریعِ جوامع مدرن، به مثابة یک مهارتِ بقا، نقش می‌آفریند، در بسیاری از کشورهای جهان، به عنوانِ یکی از هدف‌های اصلی آموزشی، تلقی می‌شود. بنابراین، این پژوهش با هدف تحلیل ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس یادگیری خودراهبر(Lounsbury & Gibson, 2006) در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش پیمایشی ...  بیشتر

مدل یابی علی متغیرهای پیشایندی و پسایندی رویکرد به مطالعه دانشجویان: تحلیل میانجی‌گرانه

مهدی اکبری؛ حبیب اله نادری؛ جلیل فتح آبادی؛ امید شکری

دوره 12، شماره 46 ، دی 1400، ، صفحه 115-146

https://doi.org/10.22054/jem.2022.57296.3216

چکیده
  هدف این مقاله بررسی میزان تاثیر متغیرهای مهم پیشایندی و پسایندی رویکرد به مطالعه دانشجویان بوده است. مدل پیشنهادی روی دانشجویان کارشناسی سه دانشگاه مادر ایران شهید بهشتی تهران، تهران و دانشگاه علم و صنعت اجرا شد. 692 دانشجوی کارشناسی از سه دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران و دانشگاه علم و صنعت با نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. ...  بیشتر

تحلیل عاملی تائیدی و همسانی درونی مقیاسهای هیجان مرتبط با یادگیری(LRES)

بهزاد ستاری؛ حسین پورشهریار؛ امید شکری

دوره 6، شماره 20 ، تیر 1394، ، صفحه 31-53

https://doi.org/10.22054/jem.2015.1797

چکیده
  زمینه: هیجانهای یادگیری بخشی از هیجانهای پیشرفت هستند که در چارچوب «نظریه کنترل- ارزش هیجانهای پیشرفت» تبیین می‌شوند. لذت، اضطراب، شرم، رهایی، امید و نا‌امیدی هیجانهایی هستند که دانش‌آموزان و دانشجویان در جریان تحصیل بارها آنها را تجربه می‌کنند. با این حال تمرکز صرف بر هیجان اضطراب و عدم توجه به این دسته از هیجانها در نظام ...  بیشتر

آزمون هم‌ارزی/ تغییرناپذیری روان‌سنجی مقیاس اضطراب اجتماعی در بین نوجوانان: مقایسه بین گروه‌های جنسی و سنی

سحر پهلوان نشان؛ امید شکری

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1393، ، صفحه 194-216

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف آزمون هم­ارزی متریک مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA؛ پاکلک، 1997) در بین گروه­های جنسی و سنی یک نمونه از نوجوانان ایرانی انجام شد. 500 نوجوان 18-12 سال (224 پسر و 276 دختر) به مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان پاسخ دادند. به منظور بررسی تغییرناپذیری عاملی SASA در بین گروه­های جنسی و سنی از تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی استفاده ...  بیشتر