زمینه: اهمالکاری، پدیدهای شایع به ویژه در زمینه تحصیلی است، که معمولا با تجارب ذهنی ناراحتکننده همراه است. اهمالکاری، صورتی شایع از شکست در خودتنظیمی شناخته میشود. هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت بستۀ آموزشی خودتنظیمی کاهش اهمالکاری تحصیلی و بررسی اثربخشی آن است. بستۀ آموزشی خودتنظیمی کاهش اهمالکاری تحصیلی، بر اساس مؤلفههای ...
بیشتر
زمینه: اهمالکاری، پدیدهای شایع به ویژه در زمینه تحصیلی است، که معمولا با تجارب ذهنی ناراحتکننده همراه است. اهمالکاری، صورتی شایع از شکست در خودتنظیمی شناخته میشود. هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت بستۀ آموزشی خودتنظیمی کاهش اهمالکاری تحصیلی و بررسی اثربخشی آن است. بستۀ آموزشی خودتنظیمی کاهش اهمالکاری تحصیلی، بر اساس مؤلفههای پیشبینی کننده اهمالکاری تحصیلی، نظر گروهی از روانشناسان، آموزگاران مقطع متوسطه، و پیشینه پژوهشی ساخته شد. روش: برای انجام این پژوهش از طریق نمونهگیری چند مرحلهای 66 دانشآموز دختر انتخاب شدند. از بین دبیرستانهای دخترانه یکی از مناطق شهر تهران، یک مدرسه به تصادف انتخاب و دو کلاس به گروه کنترل و آزمایش واگذاری تصادفی شدند. برای بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی دانشآموزان در هر دو گروه کنترل و آزمایش به پیشآزمون و پسآزمون، و آزمون پی گیری پاسخ دادند. یافتهها: آزمون تحلیل واریانس آمیخته اثربخشی بستۀ آموزشی خودتنظیمی کاهش اهمالکاری تحصیلی را در همه زیر مؤلفههای اهمالکاری تحصیلی به صورت معناداری نشان داد. بحث و نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه با یافتههای پژوهشهای قبلی همخوان است.