مدل‌سازی تشخیصی شناختی (CDM) ریاضیات پایه اول دبیرستان

افشین افضلی؛ علی دلاور؛ محمدرضا فلسفی نژاد؛ احمد برجعلی

دوره 6، شماره 24 ، تیر 1395، ، صفحه 1-21

https://doi.org/10.22054/jem.2016.6152

چکیده
  مدل‌های تشخیصی شناختی(CDM) مدل‌های متغیر مکنون چندبعدی تأییدی با ساختاری پیچیده هستند. در این پژوهش از این مدل ها برای بررسی وضعیت دانش آموزان پایه اول دبیرستان در درس ریاضیات استفاده شد. سنجش تشخیصی شناختی بر اساس 8 صفت اصلی، شامل 32 سوال بر روی نمونه ای به حجم 509 دانش آموز که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین دانش آموزان ...  بیشتر

اعتبار و روایی سازه پرسشنامه تشخیصی ADHD بزرگسالان (CAARS–S:SV)

مریم مقدسین؛ محمدرضا فلسفی نژاد

دوره 3، شماره 10 ، دی 1391، ، صفحه 103-138

چکیده
  دو موضوع مهم در اندازه‌گیری متغیرها، در علوم رفتاری و شناختی وجود دارد که عبارت‌اند از: 1) اندازه‌گیری: متغیرهای مشاهده شده چه چیزی را، اندازه می‌گیرند؟ و چگونه می‌توان روایی و اعتبار اندازه‌گیری‌های انجام شده را مشخص کرد؟. 2). روابط علّت و معلولی بین متغیرها: چگونه می‌توان روابط علّت و معلولی پیچیده بین متغیرهایی که مستقیماً قابل ...  بیشتر

بررسی ویژگی های روان سنجی سوالات تخصصی آزمون های فراگیر رشته روان شناسی دانشگاه پیام نور در سال 1385

جلیل یونسی؛ علی دلاور؛ محمدرضا فلسفی نژاد

دوره 1، شماره 2 ، دی 1389، ، صفحه 139-169

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی سوالات تخصصی آزمون فراگیر رشته روان شناسی دانشگاه پیام نور در سال 1385 بوده است. بدین منظور از بین کلیه شرکت کنندگان در آزمون فراگیر رشته روان شناسی، یک نمونه 2000 نفری از آزمودنی ها به کمک نرم افزار SPSS به صورت تصادفی انتخاب گردید. سپس این نمونه 2000 نفری به صورت تصادفی به دو گروه 1000 تایی تقسیم شد. یکی ...  بیشتر